CC180 wel of niet op 6S

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik heb even nagevraagd of een CC180 nou wel of niet op 6S kan.
Er blijken 2 versies te zijn.
De ene kan op 6S en de andere niet.
Mijn vraag was, welke regelaar is geschikt voor F5B gebruik op 6S.

Dit antwoord heb ik gekregen, leek me handig om dat met jullie te delen:

On the controller subject we have been using both the P180 and the ICE 200 with 6S. The earlier 180s had FETs rated to 30 volts--the later versions have 40 volt parts. You can tell which you have by checking the FETs--the ones with little legs are the 30 volt type and the ones that don't have legs are the newer 40 volt kind. The 30 volt FETs are not safe on 6S.

We don't modify the board, it is not neccesary and you lose all rights to warranty, so don't do that.

GJ

GJ, mooi dat jij dat gelooft. Ik weet wel beter dankzij mensen zoals George Shering en Allesandro Mossa.

Advanced Modification | UK F5Bhttp://www.f5b

Mijn oordeel, gebruik NOOIT en te nimmer een P125/180 op 6S Lipo. Neem alsjeblieft een ICE 200 !!

Ik garandeer je brand binnen een beperkt aantal vluchten en volledig zonder aanleiding. Ja het kan ook 40 vluchten goed gaan maar dan.

Jos

P.s. een youtube video met bewijs komt er aan.

Ach, gewoon lekker eigenwijs blijven doen en vooral niet luisteren naar de mensen van Castle en Steve Neu....
Als je zoveel afbrand en anderen niet moet je toch eens aan jezelf gaan twijfelen of je wel goed bezig bent.

GJ

Laatst bewerkt:
Op 6S is de keuze natuurlijk duidelijk, de budget regelaar Himodel GX200!
Schakelende bec, wat wil je nog meer.
Of de rem nog meedoet bij hogere vermogens...niet echt dus, maar ach.
En getest op 6S is hij natuurlijk ook niet, maar iemand moet de eerste zijn.....

Maar serieus, meningen zijn erg verdeeld. Ik begrijp jullie beider standpunten en voor beide is wat te zeggen. Het blijft lastig, 4S en problemen ivm hele hoge stromen, 6S en problemen met de hogere spanning.
Het valt allemaal niet mee, in de F5Beee

Gerben

Gerben, jij hebt het mailtje gezien.
Er wordt echt duidelijk gezegd dat er 2 soorten FETS zijn en dat de nieuwe het wel aankunnen.
Als 99% van de gebruikers geen problemen hebben en de andere 1% wel, dan zit het probleem in die 1% van de gebruikers en niet in het produkt (een enkel fabrieksfoutje uitgesloten).
Soort Jos Verstappen, daar ging ook alles stuk maar het lag altijd aan de auto, nooit aan de rijder.
Ahum...

GJ

Luc vliegt 6S met een van de laatste software versies heb ik in heist gehoord.

Misschien dat dit nog wat uitmaakt?

Luc vliegt ook al een jaar zonder problemen en zonder modificatie op topniveau.
Ik zou nog uit de US horen welke software zij gebruiken.

GJ

GJ, er zijn veel meer versie's van fets. Dit is geen nieuws voor mij, George of Allesandro. De laatste fets kunnen wel 8S Lipo hebben. Maar het logica boardje kan dat zeer zeker niet.

Probeer dit, neem een stock P125/180 en schakel er een 6S pakket aan. Hou je vinger op de SO8 chip aan de rechter buiten hoek van het logica boardje. Die is na enkele seconde al zo heet dat je je vinger er aan brand. Lijkt mee een goed teken.

Die zelfde chip heb ik met een multimeter bemeten en ik zie dat er elke paar minuten even een seconde uitval is van de 5V die deze chip normaal levert. Als dat gebeurt tijdens een motor loop heb je dus een probleem.

Eigenwijs ben ik en jij ook. Ik denk dat jij echter niet het recht hebt mij op mijn fouten te wijzen, mochten die er zijn.

Dat ik dit jaar niet gevlogen heb heeft niets te maken met dat ik geen plan heb om terug te komen en met een 100% betrouwbare setup. Dat ik nu niet vlieg komt omdat ik de voorkeur geef aan een toekomst met mijn vriendin, toekomstige vrouw. Het ziet er nu naar uit dat ik volgend jaar in Istanbul Turkije woon, voor Sun Express werk en helemaal niet meer in of voor Nederland F5B vlieg. Als ik zo jou berichjes lees en hoe jij over mij schrijft heb ik daar weinig spijt van.

Een fijne voortzetting.

Toch mooi dat F5b geen wetenschap is!
Zoveel mensen, zoveel meningen en adviezen en ervaringen.
Dat is denk ik wat t f5b zo leuk maakt, maar soms ook erg moeilijk.

En Jos ik denk dat iedereen hier veel respect voor je heeft, en
dat jouw prestaties op f5b gebied bekend zijn.
( hoop je nog een keer vliegend te ontmoeten )

Gr Frank

Cheers!
Goed gezegd Frank.

Jos,
Je hebt in F5B al wat bereikt. Soms onbesuisd, vaak extreem, maar altijd met vol enthousiasme. Ik ben het niet altijd met je eens, hoeft ook niet, maar respect is er wel.

Groet,
Gerben

Ach ja, dit weekend vlieg ik wel wat op de eurotour wedstreid hier in Middle Wallop, UK. Het is slechts 45 minuten met de auto van hier, nog nooit zo dichtbij mijn deur een competitie geweest. Kan ik niet missen!

Jos

P.s. ben wel benieuwd of er iemand met dit soort dingen vliegt in Turkije. Anders zet ik daar mijn 1 persoons team weer op. ;)

Laatst bewerkt:
Nou, de scores zullen binnenkort wel op de engelse F5B website en de eurotour website staan maar ik dacht alvast even wat te schrijven.

Afgelopen week heb ik kans gezien even mijn nieuwe B1T romp in te vliegen en wel met de vertrouwde HV setup. Bij de 2de vlucht is de Lipo blijkbaar te warm de lucht in gegaan waardoor de stroom hoger was en vervolgens 1 cell heeft afgehaakt (puffed). Die 10S (2x5S) 1800mah Turnigy 30C hebben het dus ~50 vluchten gedaan met 125A en ook met de grotere prop met 160A. Echter 200A was blijkbaar te veel, tja das is dan ook wel meer dan 100C en gekkenwerk. Ik hoop maar dat het de temperatuur was van de lipo en dat het niet kwam omdat de motor magneet kracht heeft verloren en daardoor meer stroom trekt. Het gaat om een oude Kontronik FUN600-18 met een Neu vertraging. De CC P85HV heeft trouwens geen krimp gegeven, ook niet met 200A piek. Ik heb een nieuwe Lipo van de 40C generatie besteld en dan zullen we zien ofdat de motor nog OK is, zal wel de kleinere prop er terug op zetten.

Na dat verhaal heb ik s'avonds dus maar snel mijn oude 6S setup er in geschroefd die in de B08 zat toen die de grond in ging (dan wel bomen). Er leek niks mis mee te zijn dus tja, waarom niet.

Gisteren was er dan hier in Engeland een Eurotour wedstreid. Op de eerste competitie vlucht vloog ik 43 rakken met een cut, volle 10 minuten en geloof 20 punten voor de landing. Remo (europees kampioen) die er ook was en Luc van Trichte vlogen 46 rakken. Ach ja, zo goed ben ik nog niet en zeer zeker de oefening ontbreekt. Helaas bleef het voor mij bij 43 rakken tijdens de rest van de competitie door het maken van stomme fouten en verlies van concentratie.

Vandaag heb ik na dat de competitie voorbij was nog een extra vlucht gedaan. De wind had enorm toe genomen en Luc's tent stond op het punt weg te worden geblazen. Toch lukte het om mijn persoonlijk record 45 rakken te vliegen gevolgd door 10 minuten op het officiele parkoer. Oefening baart kunst!

Setup;
Sergey Banana 17.5x21 (pitch is een gok)
Stock Neu 1512/1.5D/6.7
CC P180 volledig verandert met componenten van George
Thunder Power 6S 3300mah 45C
25-26 seconde looptijd

Gr, Jos

ben ook juist terug op mijn positieven van een lang weekendje UK eurotour.
De CC180 heeft het goed uitgehouden het voorbije weekend.
2x 45 laps en 2x 44 laps en daarbij de overwinning als kers op de taart.
de resultaten zullen wel elders verschijnen.

ik vlieg nog steeds op 6S met CC-180 zonder modificatie.
Het ligt miss aan de motor die ik gebruik, iedereen vliegt de CC-180 met een 2 pool of 4 pool, Ik heb een 6pool pletti.
dit is miss interessant om eens uit te zoeken.

na het WK, eerder heb ik geen tijd meer.

grtz, Luc

Luc, George had nou juist het idee dat zijn 2 polen Hackers beter waren voor de regelaar wegens het lagere aantal schakel momenten. Ik geloof dat Ulf Herder het daarmee eens was.

Daarnaast zou een 2 polen motor wellicht beter remmen aan het eind van de klim, dat wil ik binnenkort testen.

Echter ik blijf bij mijn standpunt dat het gewoon een kwestie is van toeval wanneer de regelaar kapot gaat gezien die SO8 chip 99,9% van de tijd gewoon werkt. En daarnaast nog koeling van die SO8 chip, dat helpt ook maar is niet de eind oplossing.

Nog gefeliciteerd met je overwinning en ik hoop serieus dat het goed blijft gaan.

Ja toch jammer dat ik pas in vorm was na de wedstreid. Na die 44 op het eind vloog ik dus nog 45 beentjes in enorme wind. Oefening baart kunst.

Jos

Op 6S is de keuze natuurlijk duidelijk, de budget regelaar Himodel GX200!
Gerben

Wordt waarschijnlijk vandaag of morgen getest op een Turnigy 5065-400 motor.
De turnigy plush 80 is kapot gegaan (afgefikt)
Trekt ongeveer 1500watts

Laatst bewerkt:
Hoop toch niet dat dat de voor mij bestemde Himodel is.
Trouwens op een amerikaans forum hebben ze ze al op 6s vliegen en ik geloof tot 130 amp
gaat t goed.

Gr Frank

Back