Century Radikal G20

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Blue Bird, 21 mrt 2010.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Dat de koppelingsklok zich wat zou kunnen gaan zetten tijdens de eerste runs zou ik nog kunnen aannemen. Laat het ons hopen dat dit ding zichzelf centreert.

    Op het tandwiel voor de staartrotoraandrijving zat er zowel vertikale als horizontale slag.
    De horizontale slag heb ik eruit gekregen, maar vertikaal wobbelt het per toer ongeveer een millimeter op en neer. 'k Ga zien wat het heeft als ik er de staartrotoraandrijving tegen zet...

    Heligroeten,

    Nick
     
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Samenstellen van de staartboom

    De componenten...

    [​IMG]


    ... en de samengestelde staart

    [​IMG]
     
  3. Volunteer

    Volunteer

    Lid geworden:
    17 dec 2008
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Belgium / Limburg
    Goed bezig Nick,

    Ik blijf jou werk bewonderen alleen zie ik je toch liever schaal heli's bouwen.

    Wanneer begin je aan je cobra?
     
  4. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Bert,

    ik bouw ook liever schaalhelis hoor... maar zoals reeds verteld bouw ik de Radikal om een heli te hebben om mee te trainen voor de F3C-scale wedstrijden.
    De Alouette gebruiken om te trainen is riskant en op die manier spaar ik hem een beetje want ik ben een veelvlieger.

    Het Cobra-project staat tijdelijk op "hold". Hopelijk kan ik er spoedig een "GO" aan geven.

    Heligroeten en tot zaterdag,

    Nick
     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Plannen die soms lang liggen te broeden kunnen door omstandigheden soms plots een positieve wending nemen.
    Zoals het er nu uitziet krijgt het Cobra-project een GO.
    De bestellijst ligt klaar om doorgemaild te worden naar Heli-tempel.
    Als alles meezit rijden we er volgende week om naar Gräfendorf en start de bouw over 14 dagen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Samenstellen van de achterste staartrotortransmissie

    De onderdelen.

    [​IMG]


    De gemonteerde achterste staartrotortransmissie.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Euhh?
    Een belt drive?
    Overweeg je misschien nog een torque tube als staartaandrijving Nick?
    (als deze upgrade al bestaat dan :0)
    Groeten,
    uit Zevenhoven
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2010
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Ja Erik, de staartrotor wordt via een riempje aangedreven.
    Ik verkies ook liever een starre aandrijving, maar bij mijn weten bestaat er hiertoe voor de Radikal geen upgrade. 'k Ga zeker een anti-statische spray op de riem zetten om de opbouw van statische elektriciteit te beperken. Nu, de ontvanger is 2.4, dus veel last zal ik daar niet van hebben.

    Heligroeten,

    Nick
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    2.4 is net zo ontvankelijk voor statische ontlading als 35mhz!
     
  10. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx voor de tip, des te meer dat een antistatische spray zeker geen kwaad zal kunnen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  11. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Samenstellen van de staartrotor.

    De onderdelen

    [​IMG]


    Het samenstellen van een RC-heli is meer dan het samenschroeven van onderdelen. Daarom deze keer iets meer foto's en uitleg om te tonen wat voor "pruts" het is.

    De tools

    [​IMG]


    Eerst en vooral de staartrotorbladen uitballanceren, anders wordt dit vergeten met alle mogelijke geschud van de staart als gevolg...
    Het volgende prentje toont dat er wel degelijk gewichtsverschil is!

    [​IMG]


    Een doorzichtig stukje plakband brengt de zaak in evenwicht.

    [​IMG]


    De armpjes van de pitchaansturing zitten zo stug als het maar zijn kan.

    [​IMG]


    Voorzichtig vijlen, schuren en veel passen tot de armen spelingsvrij over de gewrichten glijden.

    [​IMG]


    Na het ajusteren (aanpassen) willen de armpjes nog steeds niet vallen omdat de montagepennetjes nog net iets te veel spannen. Voorzichtig uitruimen met een niet al te scherpe boor is de oplossing.

    [​IMG]


    Het rezultaat van al dit prutswerk... de armpjes vallen spelingsvrij naar beneden... oef.

    [​IMG]


    't Is nog niet gedaan... morgen het vervolg...
     
  12. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    radikall cobra

    He hallo daar,

    Hebben elkaar wel eens gesproken op de schaalmeeting in Hulten.

    Doet me deugt dat je de radikall hebt gekocht.
    Zat er zelf ook aan te denken om er een te gaan bouwen daar ik niet gewezen werd op het fijt dat de motor nog niet helemaal is zoals het hoort te zijn maar misschien en waarschijnlijk heb jij dit allang uitgezocht.

    Heeft mij er een beetje van weerhouden.
    Heb wel ondertussen een vario benzinetrainer gebouwd en moet zeggen het vliegt fantastisch.

    En wat betrft de Cobra? ja dat is toch voor mij het volgende wat ik om de trainer ga bouwen denk ik.
    Zat eerst te denken aan een bell 212 ,wat natuurlijk ook een mooie kist is,
    maar aangezien ik toch wel gesjarmeert ben van militaire kisten wordt het toch de COBRA.

    Be even aan het inventariseren geweest voor de totale kosten maar dat is toch best duur dat spul. Maarja dan heb je ook iets.

    Zie dat jij je spullen bij Heli-Tempel besteld.Kan het zo zijn dat er nog prijs verschil zit tussen de dealers in Nederland,Belgie en Duitsland?

    Nou ja,genoeg gelult ik wens jouw in iedergeval veel plezier met de Radikall G20 en hoop je weer te spreken in Hulten dit jaar. (misschien in 2011 samen metde Cobra?).

    Heligroet Fireman bonkie.
     
  13. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    cobra

    Oeps, zie net in een ander draadje dat je de mini titan wil voorzien van een nieuw jasje.

    Dacht ff dat je een Vario Cobra ging bouwen.

    Heb trouwens ook een minititan met cobra jasje (Desert) en het vliegt toch wel heel leuk als je het zo ziet hangen in de lucht.

    Ik ga toch de vario Cobra maar eens proberen in de winter.

    Groetjes Fireman bonkie
     
  14. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    o ja

    O ja,

    Weet jij trouwens of er voor de radikall ook een rompje beschikbaar is??

    Fireman.
     
  15. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey bonkie,

    ik ben net terug van een heerlijk vliegweekend in het voor mij verre Belgische Limburg.
    Vandaar dat mijn reply hier eventjes op zich liet wachten.

    Zelf ben ik ooit ook begonnen met een Vario Benzinetrainer. Een machtige kist die enorm stabiel vliegt en tamelijk wat vergeeft... De prijs is wel hoog, maar nadien vlieg je wel goedkoop. Met mijn vorige benzinetrainer heb ik meer dan 600 vluchten gemaakt zonder dat er enig onderhoud nodig was... Dus de duurdere begininvestering betaald zijn eigen na verloop van tijd terug.
    Of de prijzen bij de verschillende Vario-dealers in Nederland, België, Frankrijk enz. onderling verschillen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de service zowel in Nederland als in België schitterend is.

    Wat de Radikal betreft ben ik ook heel benieuwd hoe hij gaat vliegen... De 20 CC Zenoah-motor schijnt wel goed te zijn hoor, maar in den beginne matchte de carburator niet.

    Zoals je gemerkt hebt zijn Cobra's ook mijn ding. En om alle verwarring uit de wereld te helpen... ik bouw dus niet enkel mijn mini-Titan om naar een kleine "mine-Cobra", maar ik ga héél binnenkort beginnen aan de bouw van een Vario Cobra. Volgende week ga ik alle onderdelen hiertoe in Gräfendorf ophalen. Het is dan "Open Tag" bij Vario en ze geven 10% korting, wat op het totaalplaatje voor een Cobra ettelijke 100derden euro's betekend...
    Je leest er hier gauw meer over.

    Ondertussen is het heliseizoen "vliegend" op gang gekomen en met het Belgian RC-heli team hebben we enkele meetings in Nederland op het programma staan. Naar Hulten komen we zeker, maar eerder kan je ons treffen in Horst en Oss.

    Heligroeten en tot gauw ergens te velde,

    Nick
     
  16. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    cobra

    He hallo,

    Bedankt voor je reactie. De opendag van Vario lijkt me ook reuze interessant alleen vanuit mij 500+ kilometer,en dat vind ik nog al wat.

    Maarja, als je inderdaad voor de korting gaat kan dat ritje je inderdaad wel wat opleveren.

    Zit er heel de week mee in mijn hooft om de vario trainer om te bouwen, maar ik vlieg er net een paar maanden mee.
    Zal er eerst maar eens van gaan genieten voordat ik weer een hoop geld ga uitgeven.

    Ook eens zitten kijken naar de pth-3 tubine van Jet-cat maar dat is helemaal duur. Zal dit ooit ook nog overwegen denk ik maar nu ff nie zeg maar.

    Alhoewel ze bij www.modellbau-bremer.de toch een leuke heli verkopen met tubine en de electronika er in. Voor 5200,- en die jetcat past ook in een cobra van vario.
    Er zijn ook coversionkits te verkrijgen voor een vario bezine trainer bij www.hobbyparts.com , maar als je er dat nog een turbine bij gaat kopen en al de electronika dan ben je onderhand meer kwijt dan die van mobb.

    Hoe sta jij eigenlijk tegenover turbine???

    Groetjes.

    Is toch een van de goedkoopste trainers met turbine en opbouw van Vario.
     
  17. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hmm, Das wel weinig geld voor een turbine hoor.
    Echter,
    Het turbine mechaniek komt op 5275,- en de heli 1685,- maakt samen 6960Euro.
    De electronica wordt mee bedoelt de ECU welke de turbine regeld, enkel die is inbegrepen.
    Voor 6960 heb je een turbine trainert exclusief rc equipment.

    :0)

    Grt,
    Eric.
     
  18. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    turbine

    He hallo,

    Leuk dat je ook reageert.

    Ik heb gemailt met de jongens in duitsland en de set bestaat uit heli inclu. turbine en electronica voor de turbine. dus 5275,-€ zonder heck bladen en rotor bladen.Komplettbausatz bestehend aus:

    PHT-3-Turbinenmechanik
    inkl. Turbine, Ventile, Pumpe, Elektronik,
    Akku, Kabel- und Schlauchsatz, Eingabe-/Ausleseeinheit Filter,
    Gastank, Beschlagsatz, Betriebsanleitung

    MoBB PowerCat Turbinentrainer
    bestehend aus Alu-Grundplatte, Aluträger für PHT3 inkl. Tankhalterung,
    Alu-Heckrohrträger,Alu-Heckrohr 25mm, Heckrohrabstützung,
    Starrantrieb,Heckrotor, Alu-Leitwerksatz, Landegestell, Tankanlage 2,3 l
    Hauptrotorkopf, Taumelscheibe, Pitchkompensator,
    MoBB PowerCat-Trainerhaube,Turbinenabgassystem,
    Schrauben und Kleinteile Preis:

    5.275

    Dus komt bij: bron: www.rcheliparts.nl

    1x set tail rotor bladen 52.00
    1x set rotor bladen (vario) 172,00
    4x 9206 351.80
    1x laten we zeggen 401 met servo 202.00
    1x goeie ontvanger 2,4 ghz (voor mij dan) 84.95
    1x batterij 4200ma/h 39.95

    toaal: +/- 6181,-€

    Ziet er best goed uit dacht ik. kap is wel gewoon van wit plastic als je hem krijgt. en ja, het wordt wel iets meer maarja dan heb je wel wat en kun je het altijd nog in een romp stoppen.

    Heb ok uitgezocht als je bv de Turbine Trainer Conversion Kit for JetCat engine. koopt voor de benzine trainer 8301 van vario en er dan de onderdelen los bij koopt van vario dus tandwielen,tailboom met stabilatoren,aandrijfas,heckrotor,main rotor + as enz,enz. eigenlijk heb je dan alleen de zijplaten en de onderplaat en het subframe waar de servo's opliggen niet nodig. dus je zou kunnen overwegen om een trainer zonder motor te kopen voor 1050,-€ bij Vario.
    Tel daar bij op een pth 5 turbine van +/- 3100,- en dan nog een electronica set voor het aansluiten van de turbine. gevonden op www.jetcatusa.com voor 900$.(712€)

    Ennnnnnnnnn dan natuurlijk het lijstje van de rc elec. van =/- 900€

    Maakt samen een leuke 5762,-€ + nog wat klein spul dan zit je al gauw aan de 6000,-€

    Kun je dus inderdaad beter die van mobb kopen. (of je moet he leuk vinden om het allemaal zelf te doen). En het mechniek van mobb kun je volgens mij dan in de toekomst gewoon in een vario romp stoppen (o ,had ik al gezegd)

    Misschien zie ik nog ietsover het hooft,dan moet je me maar aanvullen. Ik ben ook nog maar een groentje wat turbines betreft.

    Groetjes. [​IMG][​IMG]
     
  19. bonkie

    bonkie

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    holland
    turbine trainer

    Oeps was de prijs van de conversionkit nog vergeten zie ik.
    Deze is....255.30 pond.

    Later........
     
  20. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Bonkie,

    het bouwen en vliegen van een turbine-aangedreven schaalheli is de ultime droom van elke RC-schaalhelifreak, denk ik... de voornaamste beperkende factor hierbij zijn helaas de benodigde euro's...
    Misschien realiseer ik deze droom ooit nog wel eens in een verre toekomst. Ondertussen probeer ik het met benzine-aangedreven toestellen en wacht ik af wat de verdere elektro-evolutie de komende jaren zal brengen.

    De helikoptervakantie in Duitsland was weer de moeite. De 1500 km die we er de voorbije dagen voor afgelegd hebben was het zeker waard.
    Genieten en vliegen in Heidelberg op één van de grootste helimeetings in Europa. Lekker live kletsen en ervaringen uitwisselen met forumkennissen. Gastvliegen bij enkele lokale Duitse clubs in schittende decors en als apotheose de "Open Tag" bij Vario, in het Heilige der Heiligen... de Vario Vallei...

    Heligroeten,

    Nick
     

Deel Deze Pagina