Cessna 120 van Brian Taylor

Jan,

De tekening voor die P-80 van Offshore heb ik ook nog liggen.
Zoals zovelen liefhebbers, die er ook nooit aan hebben durven te beginnen zeker.

Is niet zo makkelijk te bouwen . . .
Valt reuze mee je moet er gewoon aan beginnen, ervaring is wel vereist.

Bloedsnelle kist. Shocked
Voor EDF indenbeginne zeer zeker en dat met maar twee speed 400 motortjes in tandem.
Voor nu met een Minifan redelijk vlot, zeker geen bloedsnelle kist.

Gaat RBC die in licentie laser-CAD-cut aanleveren oid.? Razz
RBC gaat er een kit van maken met enkele aanpassingen.
Zo is de romp aangepast voor de Minifan en is er een balsa CNC vleugel ontworpen.

Zie verder het veslag voor meer info en leuke bouwfoto's
Bouwverslag P80

Zal waarschijnlijk ook wel vliegend te zien zijn op de Goudse elektromeeting op 5 mei.

Ton

Werkelijk prachtig . . . :worship:

Echt een 'builders model'! :P

Inderdaad, ik zag er destijds wel wat tegenop om er aan te beginnen. :oops:

(Ben ooit (plm. 8 jaar geleden) met Jan Bakker bij hemzelf thuis langsgeweest.

Voor meer info: zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23371&highlight=offshore)

Ik kan nu wel zeggen dat deze ook op mijn 'to build list' komt, maar ach . . . :?

Wie weet ooit, als ik tijd van leven heb . . . :wink:

http://www.airliners.net/open.file?...vat Fgne') BEQRE OL cubgb_vq QRFP&photo_nr=3

Ik geloof dat we een beetje :offtopic: gaan . . . :wink:

jan.

Hey Ton !

Ziet er top uit !
Ik vind het altijd grappig dat jij met van die ogenschijnlijke super makkelijke bouwtips komt.
Zo ook met deze constructie.
Alleen een vraagje.....bedoel met het verwwarmen van het boutje, dat de CA dan los laat ? :roll:

Ik blijf je volgen !

Bob

HHHHMMMMM stond al weer een tijdje stil maar heb de Cessna weer opgepakt:D is een te leuk model om niet af te maken:cool:.

Ben met de afwerking begonnen en heb de vleugel ook bespannen zijn dus weer een stapje dichter bij een eerste vlucht:rolleyes:.

Hier weer wat plaatjes;

cessna120112vt4.jpg

Twee laagjes tape goed voor een panelrand.

cessna120113nz1.jpg

Op de trimtap moet nog een scharnier komen.

cessna120114ic6.jpg

cessna120115jq7.jpg

Grappig toch ben er wel tevreden over.

cessna120116wo7.jpg

cessna120117ly3.jpg

cessna120118ro0.jpg

Dit scheeuwt toch om panelen en klinknagels

Ton

Hoi Ton,

Inderdaad niets om handen. Die Birddog is toch nog niet af hoop ik ;)
Had deze nog niet gezien, nice...

b

Moet nog wel het een en ander aan de Birddog gebeuren heeft zo ook een mooi plekkie kan dan telkens even wat prutsen.

Maar kreeg opeens zo'n zin / motivatie om de Cessna te bespannen en in de verf te zetten en ja dan moet het gebeuren ook.

Ton

Ben weer een stapje verder en heb weer wat plaatjes.

Lekker met tape, verf en plamuur prutsen om de panelen te simuleren.

cessna120123qv5.jpg

Twee laagjes tape isolatietape

cessna120124jt5.jpg

cessna120125hm6.jpg

Ingesmeerd met Histor kwastplamuur.

cessna120126cr0.jpg

cessna120127rz4.jpg

Met een plaatje plastic en wat plamuur gaat het ook prima en ook lekker snel.

cessna120128sf8.jpg

Aardig gelukt al zeg ik het zelf.

cessna120129jw6.jpg

Deurtje ook maar een beginnetje mee gemaakt. inkrassen is nu niet nodig, is ook nog niet klaar later meer.

Ton

Tijd voor wat klinknagels, op de Cessna 120 zitten er gelukkig niet zo heel maar zijn er toch nog genoeg om even bezig te zijn.

cessna120130hl3.jpg

cessna120131pv3.jpg

Zij voor het mooie eigenlijk nog iets te groot, is verder wel grappig zo.
Dat is ook het nadeel van een klein kistje alles moet erg klein kwa details
en dat maakt het veel lastiger om mooi/goed te krijgen.

cessna120132fk3.jpg

cessna120134py6.jpg

cessna120136lg7.jpg

cessna120137wg0.jpg

cessna120138gu9.jpg

Regelmatig schoonmaken want de hotlijm droogt als een speer.

cessna120139ar3.jpg

Grappig toch.

Ton

met twee laagjes isoloatie tape, bedoel je over elkaar geplakt, toch? :confused:

Ziet er weer puik uit.

Dat schoonmaken is zeker met water?

Grtz

b

Bramman

met twee laagjes isoloatie tape, bedoel je over elkaar geplakt, toch? :confused:
Ja klopt en daarmee bepaal je de dikte van het paneel (eeehhh rand).

Dat schoonmaken is zeker met water?
Weer helemaal goed is tenslotte gewone houtlijm dat eraf moet.
Een harde borstel is daarbij ook nodig om de gaatjes ook goed te reiningen
anders gaan ze al snel dicht zitten.

Ton

Volgens mij ben jij met een inhaalslag bezig Ton!!!!!!!!
Nu nog even de drijvertjes van de Nieupoortje's erbij en het is compleet(ben aan jouw kistje bezig,ga nu aan de ripstitching beginnen en alvast het aan het landingsgestel framewerk).
Stuur je nog even een mailtje voor de rest!!!

Mvgr hans

Hans,

Meer eigenlijk een afbouwslag en als daar de Nieuport ook nog bijkomt,
zijn dat in een keer 4 nieuwe vliegklare modellen.

En ja dan dan kunnen we aan de FIAT beginnen, zal ook tijd worden.

Zo nu eerst maar eens zoeken naar een goede en bruikbare foto van de ribstitching op de Cessna 120 vleugel, heb nog geen mooi duidelijke gevonden.

Ton

Ton nog even een vraagje...
cessna120132fk3.jpg

De blauwe panelline heb je dat met een balpen ingekrast? Of heb je daar ook met isolatie tape gewerkt?

Ziet er echt puik uit...

b

Bramman,

Nee heb niets in hoeven krassen zijn allemaal overlappende panels.

Normaal gesproken wordt erbij de echte van achteren naar voren de platen rondom over de spanten gezet, waarbij een overlappng onstaat.

Daarna wordt op de zijkant nog een panel geplaatst en ook deze wordt vastgeklonken op de spanten.

Weet niet of de beplating rondom doorloopt over de zijkanten maar denk eerlijk gezegd, dat het een boven- en onderpanel is met een panel over de langsrichting.

Ton

Bramman,

Nee heb niets in hoeven krassen zijn allemaal overlappende panels.

Normaal gesproken wordt erbij de echte van achteren naar voren de platen rondom over de spanten gezet, waarbij een overlappng onstaat.

Daarna wordt op de zijkant nog een panel geplaatst en ook deze wordt vastgeklonken op de spanten.

Weet niet of de beplating rondom doorloopt over de zijkanten maar denk eerlijk gezegd, dat het een boven- en onderpanel is met een panel over de langsrichting.

Ton

Hoi Ton,
Ik zag op deze foto alleen maar tape over lengte en niet de losse delen.
cessna120125hm6.jpg

Heb je dan om de losse overlappende delen te maken, na deze foto vervolgens nog extra tape van boven naar beneden gedaan en daarna extra plamuur gebruikt. Zodat je die verticale lijn krijgt?

Mooie spinners kun je krijgen voor dit toestel trouwens. Wel beetje groot ;)

b

Bramman,

Ik zag op deze foto alleen maar tape over lengte en niet de losse delen.
Het lukt niet om alles in een keer te doen omdat sommige delen op elkaar aansluiten en de tape daar dan in de weg zit.

Heb je dan om de losse overlappende delen te maken, na deze foto vervolgens nog extra tape van boven naar beneden gedaan en daarna extra plamuur gebruikt. Zodat je die verticale lijn krijgt?
Ja klopt en ben zelfs nu nog met andere delen bezig bijv de deur want ook die wordt op deze manier gemaakt.

Mooie spinners kun je krijgen voor dit toestel trouwens. Wel beetje groot :wink:
Ja mooi he misschien is er van het uiterste puntje een mal te maken voor mijn Cessna zou dat effe schaal zijn.

Heb je de staartwiel ook gezien ziet er ook goed uit.

Ton

Bramman,

Het lukt niet om alles in een keer te doen omdat sommige delen op elkaar aansluiten en de tape daar dan in de weg zit.

Ja klopt en ben zelfs nu nog met andere delen bezig bijv de deur want ook die wordt op deze manier gemaakt.

Ja mooi he misschien is er van het uiterste puntje een mal te maken voor mijn Cessna zou dat effe schaal zijn.

Heb je de staartwiel ook gezien ziet er ook goed uit.

Ton
Dat wiel, geweldig ;)
Dank voor info.

b

Back