Cessna 120 van Brian Taylor

Hoeps had dit eerst bij de Birddog neergezet, staat nu weer in de juiste topic.


Zo nu zijn we aangekomen bij het stadium, waarin de Cessna al een aantal jaren verkeerd.

Cessna%20120%20%2829%29.JPG

Hoewel het zijaanzicht op enkel punten afwijkt, klopt het heel aardig met de echte.
Ga dan ook niets meer aanpassen om het model beter te maken, daar is het nu te laat voor.
Had eerlijk gezegd ook beter verwacht van Brian Taylor, is denk ik ook niet ontworpen voor de wedstrijden.
Cessna%20120%20%2830%29.JPG

Klopt aardig met het 3View maar minder met de foto's van de echte.
Cessna%20120%20%2831%29.JPG

Ook hier is een flinke afwijking te zien, volgens mij is de neus wat langer dan zou moetn.
Cessna%20120%20%2832%29.JPG

De motorkap is aardig, maar ook die je raad het al, jammer.
Die gaten heb ik er zelf in gemaakt, komen we later op terug.
Cessna%20120%20%2833%29.JPG

Stabilo is prima.
Cessna%20120%20%2834%29.JPG

Vleugel ook prima.
Cessna%20120%20%2835%29.JPG

Vleugel lokatie is minder.

Cessna%20120%20%2836%29.JPG

Alvast een misterieuze foto van de volgende stap.

Ton
 
....ik hoop dat "Cheeta" van Hans Klok onder die mat vandaan komt ! :D

Dan wil ik direct weten waar je die mat gekocht hebt Ton ! hahahahaa
 
Je mag zoveel kritiek hebben als je wil: ik vind het we een schatje. :D

Net zoiets als de Birddog: niet stoer, spectaculair of wat dan ook maar: gewoon een hardstikke leuk, vriendelijk vliegtuig. :P

Een soort van vriendje. :celebrate:

Gaan we hem zien, de 2e / 3e juni? :D


jan.
 
Ruben,
Klopt helemaal.

Bob,
HAHAHA nee helaas misschien een volgende keer, zal zeker schikken worden en hoe leg je zoiets uit aan de baas :bad-words:

Jan,
een schatje, een vriendje
Helemaal mee eens, maar toch nog een lastig duiveltje met al zijn details.

Zoals zovelen sportvliegtuigen ondergewaardeerd, jammer van dit soort/type vliegtuigen.
Je kunt je lekker uitleven op de velen details die je tegenkomt en hhet vliegt nog super ook.


Ton
 
Zo effe die mat vastsoppen met PU.

Starten boven op en gaan helemaal rond om weer bovenop te eindigen.

Cessna%20120%20%2837%29.JPG

Cessna%20120%20%2838%29.JPG

Cessna%20120%20%2839%29.JPG

Cessna%20120%20%2840%29.JPG

Cessna%20120%20%2841%29.JPG

Cessna%20120%20%2842%29.JPG

Zo dat zit erop even laten drogen.
Cessna%20120%20%2843%29.JPG

Cessna%20120%20%2844%29.JPG

Zo nu nog even een schuurpapiertje langs de randen.
Cessna%20120%20%2845%29.JPG

Cessna%20120%20%2846%29.JPG

Op naar de volgende klus.

Cessna%20120%20%2847%29.JPG

Hier alvast een voorproefje.

Ton
 
Cody,

Deze glasmat is 58 gram, dat komt omdat ik geen 25 grams meer had.

Geef de voorkeur aan de 25 grams en dat samen met de PU100.

Ton
 
pieteralje,

Dank je :oops:

Ja in een keer rond, begonnen bovenop de romp en weer geeindigdt boven op de romp.

Heb natuurlijk wel bij de staartvlakken moeten inknippen.

Keek me leuk om eens te proberen, je kunt toch een hoop rommelen met zo'n glasmat.

Je moet het wel aandurven om eens te proberen, viel mij reuze mee.

Ton
 
Om overzicht te houden, ben ik van plan om van de neus naar de staart te werken.

Hier zijn dus weer wat plaatjes van de neuskap.

Omdat het een Cessna 120 Lipo Brushless gaat worden, worden de motorkappen functioneel.

Dat is niet alleen leuk om zo te maken, maar ook handig bij het laden van de accu.
Cessna%20120%20%2848%29.JPG

Eerst maar even de panelen aftekenen, dat is handig als referentie.
Cessna%20120%20%2849%29.JPG

Cessna%20120%20%2850%29.JPG

Cessna%20120%20%2851%29.JPG

Het scharnier maken van lithoplaat bleek lastig, had ook geen dun genoeg pijpje.
Krimpkous bleek daarvoor de oplassing en zie hier het resultaat.
Cessna%20120%20%2852%29.JPG

Cessna%20120%20%2853%29.JPG

De Lithoplaat motorkappen kunnen nu open en dicht.

Ton
 
Bij een motorkap of motorkapplaten of hoe je dat ook wil noemen, horen sluitingen.

De sluitingen als op de foto's van de echte zijn niet te maken, zo'n haak en klik systeem wordt te klein.

Simpel en functioneel moest het worden want het zal regelmatig open moeten om de accu's te kunnen laden.

Dit is het geworden.

Cessna%20120%20%2854%29.JPG

De sleufjes zitten erin en daar moeten ze dus komen.
Cessna%20120%20%2855%29.JPG

4 stukjes alu strip gesandwicht op 2 boortjes om als 1 pakketje te worden bewerkt met de vijl.
Cessna%20120%20%2856%29.JPG

Cessna%20120%20%2857%29.JPG

Nu alleen nog even een schuurpapiertje erlangs.
Cessna%20120%20%2858%29.JPG

Triplexplaatje met staaldraad waar de haak in moet vallen als sluiting.
Cessna%20120%20%2859%29.JPG

Klaar slles zit op zijn plek.
Cessna%20120%20%2860%29.JPG

Vanaf de binnenzijde ziet het er zo uit en het werkt prima.
Cessna%20120%20%2861%29.JPG

Cessna%20120%20%2862%29.JPG

Grappig toch.

Op naar de volgende klus.

Ton
 
Hardstikke mooi Ton,
maarre, als je de klep wil openen, moet je dan met 2 pennen op de onderkant van de sluitingen drukken of lukt dat nog met je vingers (de sluitingen zijn vrij smal?)

Frank
 
Dat horizontale staaldraadje werkt als een soort veer, die de sluiting dichtgedrukt houdt? :)

Mooi gedaan, hoor. :thumbsup:


jan.
 
Heren Heren dank u dank u :oops:


Frank,

Ja de sluitingen zijn klein maar dat is niet anders, als ze groter worden klopt het niet met de schaalverhouding.
Ben al happy dat het zo goed gelukt is en dat het prima funtioneerd.
Cessna%20120%20%2847%29.JPG



Frank / Wouter,

Het openen gaat als volgt;
Met de wijsvinger drukt men de onderzijde van de haak naar binnen.(tegen de veerdruk in van het onderste staafje, goed gezien Jan )
Dan druk/trek je met de duim de haak aan de bovenzijde verder naar buiten.
De eerste kapsluiting is los waarbij de kap iets omhoog wordt geschoven (2-3mm ).
Vervolgens is de tweede sluiting aan de beurt en is de kap los en te openen.


Heb zelf ook nog een vraag aan allen;
Wie heeft er ervaring met het maken van een GFK onderstel.
Heb de originelen van Alu maar die vind ik niet goed genoeg en wil iets van GFK maken.
Mag niet veel dikker zijn dan het Alu onderstel en moet dus dun, stevig en veerkrachtig worden in GFK.
Wie weet een goede link of heeft ervaring daarmee.
Weet ongeveer hoe het moet maar wil het zeker weten.

Ton
 
Ton ! Geniaal ! Ik hou van je ! (niet schrikken....bij wijze van dan he...sommige mensen begrijpen het verkeerd :D)

Ik zat te zoeken naar een oplossing voor de sluiting van de motorkap van mijn ZLIN....en dan kom jij met deze oplossing......aaaahhhhh super !!! :D :banana:

Groet,

Bob
 
Back
Top