cessna 182 by Dave Blum

Zijn dat nu allemaal balsa latjes die ik aan de onderkant zie :confused:

Ziet er mooi uit. Houtbouw heeft wel wat. (zal de leeftijd wel zijn).;)

Ik zou proberen de Cesna zoveel mogelijk originele kleuren te geven, lijkt me gewoon het mooiste.

Hoe ga je het cockpit raam maken:confused:

Groet, Gerhard

wit oracover heb ik nog liggen dat komt er dus altijd al op.

Marcel,

Ik zou nooit de gewone Oracover op dergelijk toestel gebruiken wegens (te) zwaar. Volgens mij, door de fragiele maar mooie constructie, trek je de boel gewoon krom wanneer je de gewone Oracover gaat aanbrengen en verwarmen.

Een betere optie is de "light" versie van Oracover of solarfilm.

Zelfs zijdepapier en spanlak zou een optie kunnen zijn al kost dat laatste aanzienlijk meer werk.

Stevo

Hee Marcel,

ik vind dat je toch aardig opgeschoten bent hoor ... :)

Heb je het onderstel zelf gebogen uit verenstaal ?
Om het iets meer richting schaal (met een knipoog ;) ) te krijgen, zou je ook een goedkoop onderstelletje uit China kunnen laten komen.

Kijk hier bijvoorbeeld, moet je alleen nog wheelpants maken ...

Grtz,
Menno

goeden avond,

Door het mooie weer ( regen ) kon ik vandaag eindelijk weer een beetje aan dit mooie toestelletje werken.

G. Groot: Dat heeft u goed gezien het ondergedeelte en boven gedeelte bestaat voornamelijk uit balsa latjes.
Het werken met Balsa is gewoon verslavend en dat heeft gelukkig niks met leeftijd te maken hahah.

zoals je hier onder kan zien is de boven kant ook nu ingedekt met balsa latjes.

25102008336zm8.jpg

25102008337er2.jpg

Stevo: Helaas had ik gisteren je post te laat gelezen waardoor ik al witte oracover gekocht had met rode metallic plakfolie
(Ecotrim van Graupner).

Dus de kleurstelling word dan ook gewoon traditioneel wit met rood.

Menno. Het landingsgestel heb ik inderdaad van veren staal gebogen zoals het op de tekening aan gegeven word.
Maar als het klaar is zal het denk (hoop) ik net zo mooi worden.

het satbilo met richtingsroer in de maak. Eerst traditioneel op de tekening met folie.

26102008342qm7.jpg

Daarna als het helemaal op maat geschuurd is.

26102008345lo9.jpg

Tot slot toch maar even alles koud inelkaar gezet zodat je toch al kan zien dat het nu echt op een cessna begint te lijken op de vleugels na dan.

26102008346ge5.jpg

26102008348he9.jpg

Tot zover voor vandaag.

Laatst bewerkt:
Regen

Het heeft toch z'n voordelen zo'n regenachtige dag. :rolleyes:

Je bent mooi gevorderd. Begint er echt op te lijken.
Hou je in de gaten qua terugvordering.

Groet, Gerhard

Tip

Zet de foto's eerst in een wat lager resolutie.
En post ze dan.
Voordeel: Het laden gaat dan sneller van je bouwdraadje.:p
En ze blijven groot genoeg om ze te bekijken.

Gerhard

Zet de foto's eerst in een wat lager resolutie.
En post ze dan.
Voordeel: Het laden gaat dan sneller van je bouwdraadje.:p
En ze blijven groot genoeg om ze te bekijken.

Gerhard

ik zal er rekening mee proberen te houden. wist niet dat de bestanden van gsm zo groot waren.

Laatst bewerkt:
Marcel

Mischien lukt het met gewone Oracover. Vind dat spul gewoon een beetje zwaar voor jou toepassing en het mag ook lekker heet gestookt worden voor het krimpt. Daar maak ik me wat zorgen over. Zou niet graag hebben dat het toestel krom een scheef wordt door het gebruik van die gewone oracover. Dat spul is oersterk maar heeft ook de neiging om lichte constructies samen te drukken wanneer het verwarmt wordt. Nu je ziet het verder wel.

ik blijf dit zo wie zo volgen:D

Stevo

gisteren begonnen met de folie.

pfffffffff ik weet nu al dat dat geen hobby van mij gaat worden hahaha.
maar alles moet je leren door het te doen. al vind ik het zelf jammer dat het toestel daardoor altijd iets minder word dan je je van te voren voorgesteld hebt.
maar ja ze zeggen ook dat je van je zonde moet je leren.

maagdelijk wit
28999430gs5.jpg

en hier met een paar decals erop.

45264936ay7.jpg

25166470bo3.jpg

morgen gaan we weer verder zodat het uiteindelijk toch nog wat kan gaan worden.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Zelfbouw blijft toch het leukst vind ik altijd! Zou je mij de tekening kunnen sturen? Misschien dat ik hem ook nog wel ga bouwen.

Laatst bewerkt:
Begint al mooi op een Cesna te lijken.

Nu ik de folie zie, vind ik de neus wat minder mooi.
Deze zou ik (als ik hem ga bouwen) met 1 mm balsa bekleden, en dan folie er overheen.
Of wordt dit dan weer te zwaar?

Ben benieuwd naar het totaal plaatje.
Gerhard

goeden avond,

de vleugel word bevestigd met boutjes. worden die kunstof boutjes welke naam ervoor is weet ik niet meteen/

Over die neus ben ik het helemaal eens. Maar kan nu nog niet zeggen wat te zwaar word en wat niet. maar het blijft gewoon leuk om te doen en vooral om weer iets bij te leren.

Laatst bewerkt:
goeden avond,

de vleugel word bevestigd met boutjes. worden die kunstof boutjes welke naam ervoor is weet ik niet meteen/

Over die neus ben ik het helemaal eens. Maar kan nu nog niet zeggen wat te zwaar word en wat niet. maar het blijft gewoon leuk om te doen en vooral om weer iets bij te leren.

Breekbouten genoemd.

Je zou de neus opnieuw kunnen doen.:rolleyes:

Na een paar daagjes niks gedaan te hebben heb ik toch vanavond nog een paar uurtjes aan het projekt kunnen werken.

Als eerste ben ik begonnen met de linkervleugel vanaf te orginele tekening met fololie ertussen.

01112008366lx0.jpg

Als je dan een paar uurtje verder bent komt dit er als resultaat uit.
Waarvan ik morgen nog de voorlijst fijn rond moet schuren en alle onevenheden weg werken.

01112008370ni6.jpg

Zo even een beeld van bovenaf hoe het er straks ogv uit moet gaan zien.

01112008367lf5.jpg

Alleen zit ik nu even met een vraag.
Wat bedoelen ze nu precies met use W1 angel gauge....... hoe ik dat moet gaan toepassen?
Of heeft het met de V stelling van de vleugel te maken?

01112008371tn8.jpg

hoop dat iemand me er mee verder kan helpen.

Laatst bewerkt:
Vandaag even een uurtje verder gewerkt aan de vleugel.
Tot heden weet ik nog altijd niet wat ze bedoelen met dat W1 maar jammer dan.
heb nu de vleugel vie foto's zogoed mogelijk proberen te maken waardoor ik het ook zo ga laten. morgen gaat de folie erom heen waardoor het steeds meer op een cessna gaat lijken.

02112008372wr2.jpg

02112008373er7.jpg

morgen weer meer.

Wat bedoelen ze nu precies met use W1 angel gauge....... hoe ik dat moet gaan toepassen?

Marcel,

Heeft inderdaad alles te maken met de V-stelling van de vleugel. Staat er op je plan geen W1 of zoiets. Zou een sjabloon kunnen zijn om de V-stelling te bepalen. Als je Sjabloon W1 zou vinden kun je het waarschijnlijk onder de vleugeltip plaatsen om zodoende een mooie hoek of te V-stelling te bekomen.

Stevo

Dat had dacht ik ook maar dan word het wel een hele grote v stelling?

Maar het kan ook zijn dat ik het malletje moet geruiken als ik de wing strut moet plaatsen.

dit is w1

02112008374fy1.jpg

Laatst bewerkt:
W-1 is de angle gauge, kijk maar op de tekening! je hebt hem er zelfs al naast liggen.
01112008371tn8.jpg

Je legt de vleugels plat op de tafel en met de angle gauge zet je de wortelrib schuin in de vleugel. De angle gauge moet daarbij aan de rompzijde van de wortelrib staan, zoals hij op de tekening staat aangegeven. Dit moet je bij beide vleugelhelften doen. Die gauge is alleen een hulpje, dus niet definitief vastlijmen tegen de rib.

Verder ziet het er trouwens perfect uit, neem je hem dinsdag mee naar de clubavond?

l een hele grote v stelling?

Ik denk het wel uit ervaring, dergelijke toestellen zonder ailerons kunnen best veel V -stelling gebruiken. Ik schat een graad of 4, heel veel en niet schaal meer maar er is niets aan te doen (tenzij ailerons inbouwen wat me geen optie lijkt)

Stevo

Back