Cessna 182

Hij is nog steeds heel....ik heb nog niet gevlogen :oops: Toch maar wachten dus....heb vandaag mijn lidmaatschapaanvraag op de bus gedaan en hopelijk a.s. donderdag onder begeleiding vliegen. Wat ben ik verstandig hè? :D

Tijd niks meer gehoord van Pinda man, ligt zijn Cessna misschien helemaal in de soep?

Grt, Benno

benno ik kan niet anders zeggen dat je gewoon slim genoeg bent om te weten waneer je echt niet zonder hulp kunt.
daar geef ik je een tien voor ook voor je doorzettings vermogen.

Hey ik ben er nog maar was een weekje op vakantie :)

Ik moet nog ff weten of bennoz mn cessna scraps nog wil hebben. Daarna nog ff kijken of ik verder ga met een EZ :)

Hee Benno Z,

Zeker een top aktie van je om lid te worden van een club en hier ook tegaan vliegen.
Kun je direct het vershil even zien tussen een Cessna 182 en 1 van onze kisten.

Ik hoop dat komende donderdag doorgaat anders moet je nog een weekje wachten (en ik dus ook :-( )

hey, ik heb al een paar keer gevlogen he, keer of 5 onder begeleiding, maar zo'n cessna he, kan dat ding tegen een klein stootje op een grasveld ofzo, want ik wil graag een keer alleen vliegen, heb al een x-twin. maar dat verveeld wel snel en waait weg :( . ik kan hem wel fatsoenljk in de lucht houden en opsteigen is ook geen kunst, maar ik wou dus ff weten of zo'n ding wat aankan op het gras.

zo'n ding is gemaakt om te vliegen, dus wat bedoel je of hij wat aankan op gras? :lol:
bedoel je bij de landingen?
wel natuurlijk dan, hij heeft toch een landingsgetsel? :P

groeten

samuel
er is in dit draatje al meerdere malen bewezen dat deze cessna absoluut slecht tegen een stootje kan.
wel kun je tot een bepaald moment hem goed plakken.
maar daar maar is het dan ook gezegt
als je een beginner bent en je wilt zonder hulp vliegen koop dan een easystar.

Jeff, landen met de Cessna is alleen mogelijk op asfalt, harde gladde grond of een zeer kortgemaaid en strak grasveldje.
Wat eventueel ook kan is landen op hoog gras, waardoor hij makkelijk kan doorschieten/glijden, de kans op beschadiging is daardoor kleiner.
De kans is wel aanwezig dat het neuswiel ietsjes verbuigt, maar die buig je zo weer recht. Je kunt natuurlijk ook het landingsgestel verwijderen, maar dan moet je hem natuurlijk met een "weggooistart" in de lucht krijgen. Dat is trouwens niet moeilijk...
En ja, hij kan best tegen een stootje door zijn lichte gewicht. Na mijn eerste crash was hij helemal heel. Dit was een zijlanding op de rechtervleugel. Je moet hem (ahum :oops: ) echter niet hard op zijn neus laten landen.....
Mocht 'ie stuk gaan, bijvoorbeeld de vleugel gebroken, dan kun je hem erg makkelijk en sterk weer lijmen met de bijgevoegde lijm, die voldoet érg goed.
Als hij echter onherstelbaar wordt verwoest, bestel je voor € 19,95 een nieuwe romp. Maar beter is het natuurlijk om niet te crashen en goed te leren (zei de "ervaren" vlieger... :wink: )

Samuel, dit vliegtuig heeft hééééle kleine wielen, vandaar de vraag waarschijnlijk.

Grt, Benno

ja, ik bedoel met landen, heb nog nooit een landing gemaakt namelijk.
en een easystar heb ik niet nodig want heb al een taxi maarja, daar ga ik niet zomaar alleen mee landen, ik wil er nog wel ff mee doen.

en op asfalt vliegen lijkt me ook niet echt een goed idee, want ik weet niet of het goed gaat, en op het asfalt gaat ie natuurlijk ook eerder kapot als op gras of in zand ofzo. dat komt wel harder aan......

jefff zei:
ja, ik bedoel met landen, heb nog nooit een landing gemaakt namelijk.
Op asfalt vliegen lijkt me ook niet echt een goed idee, want ik weet niet of het goed gaat, en op het asfalt gaat ie natuurlijk ook eerder kapot als op gras of in zand ofzo. dat komt wel harder aan......

Hoe gaat 'ie Jeff, al een landing meegemaakt inmiddels?
Op asfalt is inderdaad iets kwetsbaarder als het fout gaat, maar als het goed gaat is het wel erg handig en makkelijk vind ik zelf. Het toestel kan mooi uitrollen en slaat niet over de kop, wat wel gebeurd bij iets te hoog gras.
Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?

Slecht weer de laatste dagen overigens, aan vliegen kom ik niet toe, één regenbuitje en mijn Cessna is meteen 2x zo zwaar :?

nee, ik heb nog geen landing gemaakt, zondag zouden we gaan vliegen, maar het weer was te slecht :( en zaterdag zouden er wedstrijden zijn, maar die waren afgelast, en toen was het wel mooi weer.
hadden we toed de taxi en de rest maar meegenomen, maarja.....
doe je nix aan he :wink:

je hebt wel gelijk dat het op het asfalt wel makkellijker is om te landen, maar daar waag ik mij nog maar niet aan, land eerst wel met de taxi en daarna met de cessna (als ik er dan 1 heb)

Oh, ik dacht dat je al een Cessna had. Voor € 99,00 compleet bij Conrad.nl, inclusief alles, alleen geen rolroeren, wél 4-kanaals zender en ontvanger. Bij Conrad.de (Duitsland dus) kun je voor € 89,00 euro een Cessna kopen mét rolroeren, maar zonder zender. Dit staat echter niet op Internet, je moet ze even mailen daarvoor.

Een mooi toestel maar niet een van de eenvoudigste om mee te leren vliegen, hij is vrij nerveus en reageert vrij fel op de besturing. Maar als je al wat ervaring hebt lukt het wel. Het is mijn eerste toestel en mijn eerste drie vluchten gingen bijna vlekkeloos. Loopings e.d. kun je er heel goed mee maken.

Grt, Benno

Vandaag weer gevlogen met mijn Cessna. Na de laatste crash (zo'n 3 weken geleden) bleef hij maar erg lastig vliegen. Eergisteren bijvoorbeeld, is hij in een boom gestort. :cry:
Gister heb ik alles eens goed bekeken en zag toen dat de vleugel niet helemaal gelijk stond met stabilo. Dit heb ik toen met latjes gecorrigeerd. Ook heb ik de V-stelling iets groter gemaakt, als ik hem op zijn kop op tafel leg, zit er nu zo'n 5 cm ruimte tussen, dit was 2cm. Ook heb ik de hoogteroer-servo verwisseld met het richtingroer-servo, omdat het richtingroer-servo niet altijd helemaal goed terugkwam. En als laatste heb ik gas en hoogte verwisseld, omdat ze op de club vliegen met het gas rechts. De hele avond gesimuleerd met deze voor mij nieuwe mode en vanavond heb ik het dus weer geprobeerd met deze nieuwe "settings" en hij vloog nu perfect! Korte start, hij ging nu vanzelf omhoog en hij was erg stabiel. Ik heb nu voor het eerst met losse handen kunnen vliegen. :D
De kookwekker stond op 6 minuten, dus ik dacht dat dit ruim voldoende zou zijn, maar toen het alarm van de kookwekker ging en ik de landing in wilde zetten was de acuu leeg en ging de motor dus uit. Helaas zat ik op dat moment achter een rijtje berken en ik kreeg hem er nét niet overheen.....hij is toen keurig en zachtjes in de top van een 5 meter hoge berk geland. Met mijn 80 kilo was dat dus een hele uitdaging om hem er uit te halen...en mijn vrouw maar filmen natuurlijk. :lol: Uiteindelijk is dit wel gelukt en zijn wij volledig onbeschadigd uit de boom gekomen.
Afgezien van die landing was dat dus weer een perfecte vlucht, mede door de eerste vliegles die ik heb gehad. :idea:

Heee Benno,

Toch wezen vliegen, wel heel houden he want ik wil hem donderdag als het weer mee zit ook wel eens zien vliegen.

Met die vernieuwde instellingen gaat het dus al een stuk beter, mooi.
Hoef je al geen les meer van me te hebben, kun je helemaal je eigen gang gaan :roll:

Wij zijn benieuwd naar het filmpje want we willen je verrichtingen natuurlijk wel eens zien :wink:

Berto zei:
Hoef je al geen les meer van me te hebben, kun je helemaal je eigen gang gaan

Nou.....om eerlijk te zijn, les vind ik toch erg belangrijk en wil ik graaaag nog hebben. Ik heb door die ene middag al heel veel geleerd, en ondertussen kan ik daarnast mooi met mijn "speelgoed" oefenen.

Ik hou hem heel want morgen kan ik niet en woensdag zal ik hem aan de ketting leggen.
6 minuten is overigens wel kort hé om te oefenen, dan is een lipo'tje toch wel aan te raden.
Gas rechts is inmiddels ook al vertrouwd geworden....mede dankzij FMS :D

Wat betreft het filmpje....dat is op mijn telefoon opgenomen en ik denk niet dat zoiets makkelijk te zien en/of te posten is :|

Mooi dat je ook al lekker overweg kan met gas rechts maakt het direct weer wat makkelijker als je met onze modellen lest.

En dan is zo`n FMS wel handig hè.

Ik zal eens kijken wat we donderdag meenemen als leskist, de Super Decathlon waarmee je gevlogen hebt is eigenlijk verkocht, ik heb hem nog wel dus misschien neem ik hem nog wel even mee om mee te lessen.

Anders hebben we zowiezo de Piper Cub van Onno wel bij ons daar kunnen we ook mee lessen
piper9k.jpg

Mhhhh, wordt toch eens tijd dat we een BosModelAir leskist aanschaffen, iemand nog een lege Calmato in de aanbieding :roll:

6 min, dat is veelal wel mijn gemiddelde vliegtijd, maar voor het lessen is langer wel lekkerder, vaak merk ik toch wel dat bij 10 min de reakties van de leerlingen wel wat verslapt zeker als ze circuitjes aan het oefenen zijn.
Een Lipo zou dus wel uitkomst bieden voor in je Cessna.

Nou we zullen donderdag eens kijken, ze geven wel wat regen op maar ik heb een zeil bij me om de modellen onder te schuiven mocht het gaan regenen dus aanwezig ben ik zowiezo wel (of het moet heel slecht zijn).

Gister was Benno er ook met zijn Cessna 182 en ik heb er 2 vluchtjes mee gemaakt.

Hier het filmpje van de eerste vlucht:
Cessna 182 1min 14sec / 3.2mb

De utislagen waren wat aan de grote kant en deze zijn voor de 2de vlucht wat verkleind.

Verder wat zal ik ervan zeggen, de Cessna vliegt goed, de zender is wat speelgoedachtig de knuppels komen niet lekker terug in neutraal maar er is mee te vliegen.

Qua vliegeigenschappen valt dit zeker niet in de categorie speelgoed, de Cessna vliegt zeer goedmoedig heeft geen vervelde eigenschappen en is lekker te besturen (zelfs met de "speelgoedzender" moet je nagaan wat ie doet met een "echte" zender ;-) ).

Starts vanaf kort gras, geen probleem, landingen idem dito.
Netjes aan komen vliegen op final, gas dicht, de cessna zet dan een rustige daalvlucht in, vlak boven de grond rustig up trekken en het model komt netjes met de hoofdwielen eerst aan de grond en dan zakt het neusje rustig totdat de Cessna staat.

Prima kissie :thumbsup:

Kijk eindelijk eens iemand met ervaring, die zegt dat het toch wel een aardig kistje is.

I.p.v vele negatieve verhalen, van ervaren vliegers die het kistje zelf nooit hebben gevlogen.

Ps: leuk filmpje :wink:

Back