Cessna 182

Nou...vandaag gevlogen. Ging niet zo goed. Ging helemaal mis, weenie wat er gebeurde. Stond wel veel teveel wind. Crash.... . Heeeel veel wind. Hij ging in een keer naar links.

Er stond gisteren doodgewoon een té harde oostenwind voor een maiden ... Ideaal is om de eerste keer een vliegtuig te leren kennen met al zijn eigenheden en vliegeigenschappen op een rustige dag met windsnelheden tot max 15 km/u ( 2-3 beaufort ) ... veel meer kans om heelhuids thuis te komen ... :P

guy5927 zei:
Nou...vandaag gevlogen. Ging niet zo goed. Ging helemaal mis, weenie wat er gebeurde. Stond wel veel teveel wind. Crash.... . Heeeel veel wind. Hij ging in een keer naar links.

Er stond gisteren doodgewoon een té harde oostenwind voor een maiden ... Ideaal is om de eerste keer een vliegtuig te leren kennen met al zijn eigenheden en vliegeigenschappen op een rustige dag met windsnelheden tot max 15 km/u ( 2-3 beaufort ) ... veel meer kans om heelhuids thuis te komen ... :P

wel vreemd,toen het vliegtuigje nog op de grond stond zag je het op het filmpje niet bewegen van de wind.ik denk toch dat er wat anders aan de hand is geweest.maar dat is verder moeilijk te beoordelen zo..

Toen ik naar mn vliegtuig keek, zag ik wel mijn vliegtuig bewegen. Maar ik ga gewoon een nieuwe motortje halen, en het opnieuw proberen. En dan ga ik hem niet overtrekken :D

Ik krijg ook de indruk dat de wind wel een rol speelde. Je kreeg volgens mij een behoorlijk windvlaagje onder de rechtervleugel, op het eind van de crash lijkt het toestelletje behoorlijk naar links te worden weggeblazen, dus ik vraag me ook af of je wel echt recht tegen de wind in weg ging....

Dirk

guy5927 zei:
Tip, Drestar .... LUISTER eens naar het filmpje .... :D

ja je hoort inderdaat wel windgeruis,maar dat heb je toch al snel als je er maar een beetje pal instaat met de microfoon.volgens mij filmde ze van achter het toestel,dus stond het vliegtuig recht in de wind.ik heb het fimpje nog eens goed bekeken en het lijkt wel of er op het laatst links rol bij het bedienen van het hoogte roer tegelijkertijd word gegeven.

nou jah.zo zie ik het..any way! het is gebeurt en dat is natuurlijk altijd zonde als je er schade aan over houd..

drestar zei:
Ik heb het fimpje nog eens goed bekeken en het lijkt wel of er op het laatst links rol bij het bedienen van het hoogte roer tegelijkertijd word gegeven.
Wie weet. Als dat zo is, zit ongetwijfeld L/R en hoog/laag op 1 stick. Al weer zo'n nadeel van dat systeem.... Maar gauw veranderen: gas naar rechts en H/L naar links.

Nog eens terug op die crash van Duccan. Dit was een klassieke overtrek.

Oorzaak, met te lage snelheid lostrekken en gelijk hoogte willen winnen. De snelheid loopt terug en dan wil het model over een vleugel wegvallen. Dit wordt tegen gestuurd waardoor je het eigenlijk nog eens verergerd.

voorbeeld: het model valt naar links weg, je stuurt rechts tegen. rechter rolroer gaat omhoog en "werkt" schijnbaar normaal. linker rolroer gaat omlaag en begint te werken als rem. Dit zorgt ervoor dat het model dan naar links haakt en de al bestaande rolbeweging versterkt. Dit wordt bevestigd door de barrelrol achtige manier van omslaan.

Een gedeelte hiervan kun je oplossen door de rolroeren een flink stuk minder naar beneden te laten uitslaan, tot maximaal 50% van de uitslag omhoog. Dus differentieren die uitslag.

Bruno van Hoek zei:
Wie weet. Als dat zo is, zit ongetwijfeld L/R en hoog/laag op 1 stick. Al weer zo'n nadeel van dat systeem.... Maar gauw veranderen: gas naar rechts en H/L naar links.

Ik denk niet dat ik van mode ga verwisselen, ik vlieg heli's ook in mode 2 en ik ben het zo gewent.

@Theo Coenen, moet ik dan mn endpoints in me zender veranderen?? Ik heb wel een computer zender.

Ik weet niet welke zender je hebt, maar dat zou op die manier kunnen. Zonder computerzender kan dat ook maar dan is het iets meer "denk"werk en probeer werk.

En natuurlijk bij de volgende start zorgen voor voldoende snelheid en niet te snel op hoogte willen zijn, laat het toestel zelf rustig klimmen.

Bruno van Hoek zei:
drestar zei:
Ik heb het fimpje nog eens goed bekeken en het lijkt wel of er op het laatst links rol bij het bedienen van het hoogte roer tegelijkertijd word gegeven.

dat L/R en hoog/laag op 1 stick zit,hoeft helemaal geen nadeel te zijn vind ik..ik heb zo leren vliegen en het lijkt me juist lastiger als je met 2 sticks tegelijk moet sturen.bij elke bocht die je maakt geef je een klein beetje hoogte bij.en dat lijkt me makkelijker en ontspannender vliegen als je dat met dezelfde stick kan bedienen.volgens mij voel je het dan ook veel beter aan..daarom vliegen ze ook bij de meeste clubs op stickmode 2 denk ik...

Ik ken de hele situatie in Nederland natuurlijk niet.... Toch zou ik zover willen gaan als beweren dat hier ( en waarschijnlijk bij jullie ook ) 70 à 80 procent van alle piloten jonger dan pakweg 35 MODE 2 vliegt ....

Ik heb begrepen dat de mode afhankelijk is van de club. Daarbij schijnt het zo te zijn dat met name in het zuiden veel mode 2 wordt gevlogen.

zo zo...motor is vandaag binnen gekomen. Gelijk erop geslodeerd. Het werkt perfect :P . Nu nog alleen wachten op goed weer.

Duccan zei:
zo zo...motor is vandaag binnen gekomen. Gelijk erop geslodeerd. Het werkt perfect :P . Nu nog alleen wachten op goed weer.

ah..je hebt hem weer vliegklaar! nu maar hopen dat we eens wat windstillere dagen gaan krijgen,want als het niet regent dan waait het wel.
je zou alleen al voor je hobby weg uit nederland willen..nietwaar??!

ja inderdaad. Hopen dat het mooi weer word.

Dinsdag staat er wel redelijk weinig wind volgens deze site http://www.windfinder.com/forecast/utrecht
Hopen dat het zo is...dan kan ik vliegen :D

Als het in het buitenland lekker weer is....dan wel :P . Maar zo heel veel heb ik het niet te vertellen, over waar ik woon

Duccan zei:
ja inderdaad. Hopen dat het mooi weer word.

Dinsdag staat er wel redelijk weinig wind volgens deze site http://www.windfinder.com/forecast/utrecht
Hopen dat het zo is...dan kan ik vliegen :D

Als het in het buitenland lekker weer is....dan wel :P . Maar zo heel veel heb ik het niet te vertellen, over waar ik woon

ja het is te hopen,laat het dan maar gauw dinsdag worden..want ik moet nog even iemand zijn calmato"tje gaan invliegen :D

Back