Cessna 182

Vandaag ook weer 2 van die standaard pacs leeggevlogen :) Probleemloos en relaxed.

Alleen lijkt mn vliegtuig storing te krijgen van iets in de buurt das wel minder. Kan ook komen doordat het gewoon goedkope zooi is :)
Ik zit nog wat te peinzen maar mischien wil ik mn hobby wel voortzetten. Alleen lijkt me de easystar een wat suf toestel langzaam en niet erg agile.

hobby zei:
Kijk eindelijk eens iemand met ervaring
Ehhh wij 8O

Het is zeker een alleraardigst kistje, op zich heb ik alleen maar op en aanmerkingen over de zender die erbij zit.
Als je deze zou vervangen door een "echte" zender dan is de Cessna nog beter en makkelijker te besturen.

De zender is echt van "speelgoed" kwaliteit, zelfs zo erg dat de vroegere nikko auto`s nog betere knuppelbestruring had.
De knuppels hebben geen duidelijke neutraalstand, de trim werkt ook niet feilloos.
Als ik de trim van het richtingsroer geheel naar links trimde dan ging het roer op de bijnz uiterste trimstand weer naar rechts :?

Zelf kende ik de kist ook niet maar als er servo`s inzitten is het wat mij betreft al geen speelgoed meer.
Jammer van de zender anders zou het een "echte" modelvliegset zijn geweest.

Maar de kist vliegt als een echt modelvliegtuig (in ieder geval na het verkleinen van de uitslagen :wink: ) en daar kan ik niet op aanmerken.

Starts en landingen op kort gras (op het veld bij ons iets van 1 cm) zijn geen enkel probleem.
Vluchtduur iets van 6 tot 7 min op 1 accupack vindt ik ook acceptabel.
Ik heb 2 vluchten gemaakt met 1 pakket en beide met een grondstart zonder problemen.

Volgas is op zich ook alleen nodig tijdens de start verder is half gas of iets erboven voldoende om lekker te kunnen rondvliegen.

De stabiliteit is ook prima te noemen, de kist reageert verder goed op de roeruitslagen (uitvoeren met rolroeren zou een nog mooier vliegbeeld geven 8) ) en er is lekker mee te vliegen.

Landingen met dit kistje gaan ook bijna vanzel heb ik gemerkt, als je op final zit gewoon gan helemaal dicht en de Cessna zet een rustige stabile daalvucht in (het was wel windstil dus dat helpt ook).
Vlak boven de grond een iets up trekken en een nette rustige landing is het gevolg (klinkt simpel he van zo`n "ervaren" vlieger :lol: ).

Ps: leuk filmpje
Dank je, dat is bij ons toch altijd wel een vereiste, nieuwe kist of onbekende kist betekent even filmen 8)

@ Pinda man,

storing kan ik me iets van voorstellen, het is in jouw woorden "goedkope zooi" en dus ook gevoeliger voor storingen etc.

Als je deze hobby wilt voortzetten zal je ook een moeten gaan bedenken wat je wil gaan vliegen in de toekomst.

Als je elektro wil gaan vliegen dan kan dat oa met de Easystar maar er zullen andere gevordere kandidaten hiervoor zijn.
Wil je eigenlijk verder met brandstof dan zou ik een brandstof trainer kopen dan kun je al meteen hiermee goed overweg voor later.

Greetingz,
Berto.

hobby zei:
Kijk eindelijk eens iemand met ervaring
Ehhh wij 8O

Het is zeker een alleraardigst kistje, op zich heb ik alleen maar op en aanmerkingen over de zender die erbij zit.
Als je deze zou vervangen door een "echte" zender dan is de Cessna nog beter en makkelijker te besturen.

De zender is echt van "speelgoed" kwaliteit, zelfs zo erg dat de vroegere nikko auto`s nog betere knuppelbestruring had.
De knuppels hebben geen duidelijke neutraalstand, de trim werkt ook niet feilloos.
Als ik de trim van het richtingsroer geheel naar links trimde dan ging het roer op de bijnz uiterste trimstand weer naar rechts :?

Zelf kende ik de kist ook niet maar als er servo`s inzitten is het wat mij betreft al geen speelgoed meer.
Jammer van de zender anders zou het een "echte" modelvliegset zijn geweest.

Maar de kist vliegt als een echt modelvliegtuig (in ieder geval na het verkleinen van de uitslagen :wink: ) en daar kan ik niet op aanmerken.

Starts en landingen op kort gras (op het veld bij ons iets van 1 cm) zijn geen enkel probleem.
Vluchtduur iets van 6 tot 7 min op 1 accupack vindt ik ook acceptabel.
Ik heb 2 vluchten gemaakt met 1 pakket en beide met een grondstart zonder problemen.

Volgas is op zich ook alleen nodig tijdens de start verder is half gas of iets erboven voldoende om lekker te kunnen rondvliegen.

De stabiliteit is ook prima te noemen, de kist reageert verder goed op de roeruitslagen (uitvoeren met rolroeren zou een nog mooier vliegbeeld geven 8) ) en er is lekker mee te vliegen.

Landingen met dit kistje gaan ook bijna vanzel heb ik gemerkt, als je op final zit gewoon gan helemaal dicht en de Cessna zet een rustige stabile daalvucht in (het was wel windstil dus dat helpt ook).
Vlak boven de grond een iets up trekken en een nette rustige landing is het gevolg (klinkt simpel he van zo`n "ervaren" vlieger :lol: ).

Ps: leuk filmpje
Dank je, dat is bij ons toch altijd wel een vereiste, nieuwe kist of onbekende kist betekent even filmen 8)

@ Pinda man,

storing kan ik me iets van voorstellen, het is in jouw woorden "goedkope zooi" en dus ook gevoeliger voor storingen etc.

Als je deze hobby wilt voortzetten zal je ook een moeten gaan bedenken wat je wil gaan vliegen in de toekomst.

Als je elektro wil gaan vliegen dan kan dat oa met de Easystar maar er zullen andere gevordere kandidaten hiervoor zijn.
Wil je eigenlijk verder met brandstof dan zou ik een brandstof trainer kopen dan kun je al meteen hiermee goed overweg voor later.

Ik heb ook van Benno begrepen dat hij 2 accupacks erbij heeft gekocht en een "echte" zender zodat ie binnenkort ook vaker kan vliegen waaroor zijn ervaring alleen maar toe zal gaan nemen.

Toppie.

Ik zit er steeds serieuzer over te denken om een easystar te kopen :) (333 euro) maar zon spacescooter is dat ook niet leuk? Wel grappig voor het trapveld achter mijn huis.
Mn huidige cessna heeft een weiland nodig want dat gaat niet echt goed lukken hier op mn trapveldje.
Ik wil trouwens wel graag elektrisch blijven. Minder gedoe en net zoveel fun :P

De Easystar is zeker een goede kist om mee verder te gaan.
Een Spacescooter ken ik zelf niet maar Freakazoid vliegt er geloof ik mee, vraag hem eens naar zijn ervaring.

Hoe groot is dat trapveldje? de Cessna heeft namenlijk echt niet veel nodig om te kunnen vliegen.

En als je in de buurt wilt blijven vliegen dan is electrisch de beste oplossing dus die keus is dan snel gemaakt :wink:

Trapveldje heeft geloof ik een normaal formaat en is dus best groot maar is omringd aan alle kanten door behoorlijk hoge bomen en aangezien mn cessna nogal brak vliegt na al die klappen op de motor :D
Hij vliegt nu minder snel als dat hij altijd heeft gedaan ik denk dat de motor beschadigd is.

Maar deze setup heb ik toen gemaakt samen met samuel:
Accu = 25 euro
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=1149

Zender = 139 euro
http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=2961&ktg=63

Lijm = 3,50 euro
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=37&products_id=535

Regelaar = 9,50 euro
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=165

Lader = 65 euro
http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=3320&ktg=92

Easystar = 60 euro
http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=2947&ktg=198

2 servo`s 29 euro
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=46_48&products_id=1110

Totaal 331 euro.

Of is er iets dat wel wat goedkoper kan? :P Das altijd mooi natuurlijk maar deze LIJKT de beste budget/performance setup.

EDIT:
Zojuist met veel wind gaan vliegen en saltos zitten maken dicht bi jde grond. Totdat de wind een ongunstige stoot gaf:

Vleugel afgebroken, vleugel ophanging, neus afgebroken, ontvanger kapje los, draadje van startknopje naar printplaatje weer losgegaan en daarbovenop landde hij nog in de sloot ook o_o

Ziet er uit als een nette combinatie, of er andere mogelijkheden zijn weet ik niet, die zijn er natuurlijk wel maar ik ben geen elektro man dus dat zou je toch aan de andere forummers moeten voorleggen.

Succes in ieder geval met het vervolg :-)

marco bosch zei:
hobby we zeggen niet dat het een foute kist is maar we zeggen dat het geen kist voor beginners is gezien de crash cijfers bij beginners

Marco ik heb het niet over jou, maar over anderen.

Ik kan de namen helaas niet geven, maar ik weet nog goed dat er verschillende mensen waren die dit wel zeiden, is alweer een tijdje geleden dat ik actief was met het rc vliegen.

En je hebt gelijk dat het niet een van de sterkste kistjes is, dat heb je helaas met pieschuim, i.p.v elapor of epp.

Maar het kistje vliegt echt goed voor dat geld hoor 129 Euro, incl alles dus RTF.

Grt,

Hobby

Ik ben ervan overtuigd dat het hoge crash gehalte ligt aan het feit dat men gaat vliegen zonder enige kennis en/of voorbereiding.

Je kan zo`n kist namenlijk zo bestellen en dan maar gaan "proberen" veel vliegers zullen hem dus crashen maar dat ligt zeker niet aan de kist.

Kijk ook naar Benno Z hij heeft het een aantal malen geprobeerd en heeft ermee gevlogen.
Maar meer kun je het ook niet noemen, de kist is dus ook redelijk gehavend geweest en er zijn al weer wat onderdelen vervangen geloof ik.

Nu na 1 vlucht met ons heeft hij er al meer kijk op en ben ik er dan ook van overtuigd dat hij beter er mee om kan gaan.

Ik kan jullie wel vertellen dat het zeker niet aan de kist ligt (hooguit aan de afstandsbediening ;-) ) deze vliegt feilloos.

Wees eerlijk geef diverse volstrekte beginners een Easystar en ookk hiervan zal een deel de kist crashen en een deel hem heel houden.

Dus om nu te zeggen dat het geen beginnerskist is, niet echt :wink:

Mhhh, zit net even de handleiding een beetje door te lezen van de Conrad Cessna 182 van € 99,--

- Met dit model heeft u een product aangeschaft, dat is gebouwd volgens de laatste ontwikke-lingen
in de techniek.

Mhhh, zijn ze de afstandsbediening zeker vergeten.

- Het vliegen is alleen toegestaan op speciaal daarvoor geschikte vrije vlaktes of op privé-terreinen
(zonder straten, bomen, elektriciteitsdraden enz.). Meer informatie daarover kunt u krijgen van plaatselijke modelvliegclubs in uw omgeving.

Ze verwijzen je half goed door.

- Zoek een geschikte omgeving, waarin zich geen mensen en dieren, geen straten, geen bo-men,
geen elektriciteitkabels enz. bevinden.

De reikwijdte is maar 200 meter dus echt leeg hoeft het ook weer niet te zijn.

- Voer eerst een motortest uit, om te controleren of het vliegtuig inderdaad kan vliegen.
Hoe weet je als beginner wanneer de test goed is???

- Zoek een omgeving, waarin zich geen andere modelvliegtuigen bevinden.
Logisch dat de beginners met een 182 niet naar een club gaan.
Te veel andere modelvliegtuigen :wink:

- Laat het vliegtuig een paar seconden op snelheid komen en druk dan langzaam de linker
stuurknuppel naar beneden. Het vliegtuig wint langzaam hoogte.
Vlieg met het vliegtuig een bocht naar links of naar rechts, opdat het vliegtuig niet te ver van
u vandaan vliegt.

Was het modelvliegen maar echt zo makkelijk :?

Vliegen is een kwestie van oefenen en wordt heel veel eenvoudiger gemaakt, als u
tips krijgt van een ervaren modelvlieger. In een modelvliegclub kunt u ervaringen
uitwisselen.

Hier wel weer naar een club met andere modelvliegtuigen 8) [/quote]

Goh, ben ik een lang weekend weg is er ineens na de "Cessna-vlucht" een hele pagina bijgekomen! Dat ene vluchtje heeft heel wat teweeggebracht, maar ik heb tóch diverse correcties en op/of aanmerkingen:

Berto zei:
Als je deze zou vervangen door een "echte" zender dan is de Cessna nog beter en makkelijker te besturen

Heb ik dus meteen gedaan, ik had al een tijdje een MX-12 op het oog en deze wordt komende week afgeleverd :P

Hobby zei:
Maar het kistje vliegt echt goed voor dat geld hoor 129 Euro, incl alles dus RTF

Nee nog minder, slechts € 99,00

Berto zei:
Kijk ook naar Benno Z hij heeft het een aantal malen geprobeerd en heeft ermee gevlogen.
Maar meer kun je het ook niet noemen, de kist is dus ook redelijk gehavend geweest en er zijn al weer wat onderdelen vervangen geloof ik

De eerste drie vluchten waren perfect, alleen bij de laatste vloog ik nét iets te langzaam in een flauwe bocht: stall..... Vleugel doormidden, neus er af en nog wat diverse stukken piepschuim her en der. Na het herstellen heeft hij niet meer goed gevlogen door de vervorming en de vele lijm. Daardoor crashte hij daarna ook telkens. Daarom heb ik een nieuwe romp besteld en er weer 1 keer mee gevlogen. Nu doet 'ie het weer zoals voorheen.

Pindaman zei:
Vleugel afgebroken, vleugel ophanging, neus afgebroken, ontvanger kapje los, draadje van startknopje naar printplaatje weer losgegaan en daarbovenop landde hij nog in de sloot ook o_o

Dus nu doet 'ie het helemaal niet meer? Dan heb ik wel interesse in de rolroerhevels, -servo en -kabels :oops:

Berto zei:
Laat het vliegtuig een paar seconden op snelheid komen en druk dan langzaam de linker
stuurknuppel naar beneden. Het vliegtuig wint langzaam hoogte.
Vlieg met het vliegtuig een bocht naar links of naar rechts, opdat het vliegtuig niet te ver van
u vandaan vliegt.

Was het modelvliegen maar echt zo makkelijk

Tja, ik had dit niet gelezen maar op deze manier werken ze het "zelf-leren-vliegen" wel erg in de hand. Misschien vandaar de vele crashes :?:

Hopelijk komt morgen de zender al, dan kan ik de komende dagen in de boeken duiken en weet ik tenminste zeker dat mijn vliegtuig (ik noem het al geen speelgoed meer :wink:) a.s. donderdag nog steeds in dezelfde staat is.

Mooi, ik hoop dat je alles voor elkaar krijgt voor donderdag, als jij je MX-12 namenlijk ingesteld heb kunnen we echt lessen met een kabel ertussen :wink:

Voor donderdag ziet het weer er vooralsnog ook wel redelijk uit, alleen een beetje wind, 4bft.
Mocht het `s avonds te hard waaien voor de Cessna dan pakken we onze leskist de Calmato wel :wink:

Nu heb ik de hele dag voor de brievenbus gelegen, maar nog geen MX-12.....en wat ga je dan 's avonds doen? Juist, vliegen :!:
Om 19:30u op de club gearriveerd en "godzijdank" waren er maar twee mensen.
Het toestel vliegt minder nerveus en dus veel beter met de kleinere uitslagen, maar het zou nóg wel wat kleiner kunnen. Volgens mij is dat wel in te stellen in de nieuwe zender.

@Berto, bedankt voor het voordoen en de landingstips, ik heb twee keer drie minuten gevlogen en perfect geland. Dat is inderdaad niet erg moeilijk met dit toestel. Ook heb ik de tijd genomen om hem (in de lucht) goed uit te trimmen, ook dit vliegt nu stukken beter.
Kortom, nog steeds geen spijt van dit vliegtuig :D (kan ook niet want ik heb hem gekregen :wink: )

Hee Benno,

Toppie dat je weer naar de club bent geweest en lekker hebt gevlogen.
Als j de uitslagen nog iets te groot vindt dan zet je ze gewoon nog 1 gaatje verder van de roeren.

Moet je eens kijken wat een paar tips al doen met je vlieggevoel.
Als ik het zo lees dan heb je nu echt genoten van je vluchten.

Geweldig weer iemand nog enthousiaster gemaakt.

Jammer dat je MX-12 er nog niet is maar daardoor heb je nu al wel weer lekker gevlogen ;-)

Ben je er donderdag ook weer?

Ja, uiteraard ben ik er donderdag ook weer, da's ook logisch als je ziet wat een vruchten deze donderdagen voor mij afwerpen..... :P
Hopelijk is m'n MX'je er dan wél :)

(twee werkdagen levertijd lees ik net, hmmmm, vrijdag is 1, zaterdag is natuurlijk geen kantoorwerkdag dus dan is maandag 2 en moet 'ie er morgen dus zijn!)

[EDIT]En dat werd dus woensdag......na uren lezen en bestuderen begrijp ik een groot deel van deze zender en hoop ik er donderdag voor het eerst mee te kunnen vliegen[/EDIT]

Back