Cessna 188 AgTruck

De flaps en rolroeren ook vervangen:

Flaps
IMG-20180721-WA0002.jpg
IMG-20180722-WA0000.jpg


Dat scheelt toch ongeveer de helft! Het triplex spul dat ze be VQ models gebruiken is echt zwaar...

IMG-20180722-WA0011.jpg
IMG-20180722-WA0013.jpg


En rolroeren
IMG-20180723-WA0009.jpg
IMG-20180726-WA0016.jpg
IMG-20180726-WA0018.jpg
 
Ik ben nu bezig met de handels die de hopper deksel dicht houden. De echte hebben een veertje, maar ik denk dat ik de mijne niet functionerend maak en een magneetje gebruik. Anders moet ik ze alle zes draaien om het klepje open te maken om de ontvanger aan/uit te zetten en te tanken...

20180810_192450.jpg
20180810_193844.jpg
IMG-20180815-WA0000.jpg
IMG-20180815-WA0014.jpg
IMG-20180815-WA0016.jpg
IMG-20180815-WA0020.jpg
IMG-20180815-WA0022.jpg
 
Ik vind het een gaaf project maar had toch een vraagje over de kleuren en met name het aantonen van de juiste kleuren bij een jury.
Wordt er door de jury rekening gehouden met het schaaleffect? Ik weet uit mijn 40 jarige ervaring op modelbouwgebied inmiddels dat dit effect werkelijk bestaat. In het kort, hoe kleiner het model hoe lichter de originele kleur moet worden. Bij deze schaal zou dit ca 3% moeten zijn.

bronnen oa IMPS Stockholm welke dit effect onderzocht hebben
 
Voor de zekerheid heb ik de reglementen even doorgekeken en het antwoord op je vraag is: nee.
Als je kleurstalen hebt van originele verf of een foto van kleurstalen die tegen het originele vliegtuig aan gehouden worden, dan zijn dat de kleuren die je model moet hebben. Ga je een percentage wit bij mengen vanwege het "schaaleffect" dan ga je dus afwijken van je documentatie.
Als de verf op het origineel verbleekt of verweerd is dan dient dat natuurlijk wel nagebootst te worden, maar dan heb je het over weathering dat wordt beoordeeld onder "Oppervlaktestructuur en schaalrealisme".

Verder dacht ik dat de meningen over het "schaaleffect" verdeeld zijn. Komt het niet neer op atmosferisch perspectief? Bij de korte afstand waarop de modellen beoordeeld worden is dat niet van toepassing.

Maar natuurlijk staat het een bouwer vrij om wel rekening te houden met het "schaaleffect" als hij dat wil. Het wordt tenslotte met het oog beoordeeld. We hebben geen instrumenten om exacte kleuren te meten.

Wil je meer weten? Kijk dan naar schaalvliegen.nl/informatie-en-tips-voor-deelnemers/#reglementen en #documentatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het kan vergelijken met iets als dat de glimmende verf van een civiel vliegtuig voor een model té glimmend kan zijn en dat je dan liever voor een halfglans afwerking kiest. De jury moet alleen het resultaat beoordelen en doet dat op het oog. Hoe de bouwer tot dat resultaat komt en dus ook of hij rekening houdt met "schaaleffect" of niet, dat hoeft niet in de reglementen te staan ... dat zit in de keuzes die de bouwer maakt, zijn vaardigheid en stijl.
 
Nee, het atmosferisch effect daar doel ik niet op, dat is toepasbaar op alles, in principe

Nee, het gaat om de lichtreflectie welke op een model kleiner is dan op een 1/1 model, dus lijken de kleuren donkerder. Vandaar het iets oplichten van de originele kleur. Maar goed, reglementen zijn reglementen en de mening van een jury is bindend, vaak.

En ik geef toe, jullie bouwen iets grotere schalen dan ik, ik bouw in 1/35 en mijn bustes zijn vaak 1/10 of 1/9.
 
Nee, het gaat om de lichtreflectie welke op een model kleiner is dan op een 1/1 model, dus lijken de kleuren donkerder.
Ah zo! :thumbsup:
Ik weet wel de tip dat je bij zwart beter iets wit bijmengt omdat het anders te zwart lijkt. Dat is inderdaad "schaaleffect" vanwege lichtreflectie. Maar ik dacht niet dat dat bij alle kleuren nodig is. En bij de grote schaal van onze modellen zal het verschil in lichtreflectie ook minder merkbaar zijn.
En het bijmengen van zeg 3% wit zal bij de ene kleur meer doen dan bij de andere kleur, dus je kunt geen gelijk percentage aanhouden ... het is fingerspitzengefühl en dat hoort in de 'keuken' van de bouwer, niet in de reglementen.
Ik heb zelf een paar keer statische jury gedaan en ik heb niemand over het "schaaleffect" gehoord. En we beoordelen door naar de documentatiemap in onze handen te kijken en naar het model een paar meter van ons vandaan ... we houden de kleurstalen niet tegen het model aan. Alles wordt op het oog beoordeeld en dus is er ruimte voor subtiele aanpassingen.
 
Nee, ik geloof ook niet dat een jury echt zo precies gaat controleren, het is een hobby geen werk volgens mij. Maar goed, laten we de bouwer eerst maar verder gaan met het technische gedeelte toch ;)
 
Ja, ik doe mijn best om dit ding af te krijgen. Maar ik loop al een tijdje rond met gedachten over hoe ik de kleuren het beste kan regelen. Ik heb geen bestaand prototype om mee te vergelijken, alleen wat foto's en Cessna gegevens.
En dan welke type verf is ook nog de vraag. Het mag niet reageren op spanlak in elk geval. Eerder in combinatie daarmee wel success gehad met acryl lak van de Karwei en daaroverheen een blanke 2K lak.
 
Carpaal tunnel syndroom: dat zou kunnen, maar dat is nou juist wat pijn doet.

Dus de vraag blijft: wat veroorzaakt dat syndroom?


jan.
 
Back
Top