Cessna Bird dog

Tjonge Alex,

die kan je bijna in het full-scale forum plaatsen man :cool:

Dat ga ik ook even volgen hoor, abbootje bij deze !

Grtz,
Menno

Vanwege de vele tijd die in de motorzwevers gaan zitten heb ik besloten de Bird Dog te koop aan te bieden, zie hiervoor het te koop gedeelte van dit forum.

Na de Scheibe (waarmee ik inmiddels weer begonnen ben) heb ik nog een aantal andere mooie motorzwevers op het oog dus van de Bird Dog komt niets meer. Ik had hem gekocht om s'avonds wat rond te fladderen maar daar heb ik inmiddels een ARF Decatlon met een 17cc viertakt voor gekocht, daar vlieg ik nu al een jaar naar volle tevredenheid mee.

Gr.
Alex

Ik heb inderdaad de bird dog gekocht. Ik ben overgestapt van Brandstof naar elektro (helaas een must in Zuid-Holland), en vond schuim wel leuk om te vliegen, maar niet om te bouwen. Ik ga in dit draadje verder met bouwen en foto's plaatsen van deze mooie kist. Het gaat geen scale maar semi-scale worden. Ik heb geen zin om alle ribbetjes op de stabilo en richtingsroer te maken en te coveren zoals de legendarische Ton met zijn bird dog
Wel moeten de flaps gaan werken en komen er waarschijnlijk bushwheels op.
Ik ga Alex zijn wens van lampjes wel volgen, maar ga een iets modernere variant gebruiken. Namelijk het gebruik van LED's. Ik heb al een print gemaakt en getest voor landing/navigation lights, en wil deze op de bird dog uit gaan proberen. Het snijden in schuim vind ik niet zo geweldig voor lampjes, maar balsa leent zich natuurlijk uitstekend voor het verbergen van draadjes. Alex heeft al een mooi begin gemaakt tijdens zijn bouw voor de inbouw voor verlichting, dus dit word een makkelijk project voor de verlichting. Al ben ik wel druk op zoek naar foto's naar de originele plek in de vleugel voor de landing lights in de Cessna Bird dog. Iemand een duidelijke foto van de neus spant?

Laatst bewerkt:
Hoi Justin,

blader even door het draadje van Bram (Bramman hier op het forum).

Hij heeft volgens mij detailfoto's van de verlichting in z'n bouwverslag staan.

Succes !

Grtz,
Menno

Justinb81

Leuk te horen dat jij nu de trotse eigenaar bent van een Bird Dog en dat je dit verslag weer nieuw leven in gaat blazen.

Zul je zeker geen spijt van krijgen want het is een leuke kist om te bouwen en in de lucht alleen nog maar leuker.

Is zeker de moeite waard om er flaps op te zetten zelf niet gedaan heb er zelf een beetje spijt van had de landings snelheid nog wat verder omlaag gehaald.

Vergeet niet dat de Bird Dog als een Warbird vliegt en echt gevlogen dient te worden stil hangen is er niet bij, je dondert dan zeker uit de lucht.

Ga je zeker volgen en alvast veel bouwplezier gewenst:D.

Ton

Hoi Ton,

Ik hoopte al dat de bird dog als een warbird vliegt. Ik vlieg sinds mijn overstap naar elektro eigenlijk alleen met warbirds. Weliswaar met schuim, maar ik vind naast het zweven de snelle vluchten met een warbird erg fijn. (ik vlieg nu met een Corsair, Me-109 en zero)

Ik heb het geduld niet om de cockpit helemaal uit te werken zoals bramman, maar de buitenkant zal ik uitwerken tot het buitenvlieg seizoen begint. ;)

De planning is om na mijn huwelijksreis in Juni langzaamaan te beginnen. Maar ik verwacht dat pas na oktober deze kist echt afgebouwd gaat worden. (Ik vind zomeravond zweven erg leuk als het eindelijk warm is in Nederland.)

Ik ben alleen nog aan het uitzoeken welke motor Alex in gedachte had voor deze kist. Als je naar de motor bevestiging kijkt zie je een asymmetrische ophanging.

img0186ap.jpg

img0187jb.jpg

img0188dg.jpg

Ik was zelf naar hobbyking motoren aan het kijken. Vooral deze. Maar dan zou ik de motor ophanging triplex aan moeten passen. Niet zo'n heel erg groot probleem omdat de hobbyking motoren een langere as hebben in het algemeen. Ik plak dan een nieuw triplex rondje in. Outrunners hebben weinig koeling aan de voorkant nodig als ze met het draaiende gedeelte aan de achterkant gemonteerd worden. aan de zijkant zitten ook koelsleuven.

Justin,

Wat bedoel je met de asymetrische ophanging?

Er zijn 4 gaten uin het triplex schot gemaakt (niet door mij maar die zijn er door RBC zo ingemaakt). De gaten zijn gebasserd op maatvoering van AXI motoren. Je hebt de keus voor een motor met een 2-gats of een motor met 3 gats bevestiging.

Ben even benieuwd wat je bedoeld want ik zie niets geks.

gr.
Alex

Ah, ok. Ik ben alleen maar 4 gats bevestigingen gewend in mijn elektro kisten.
Die kan je dus met 2 boutjes vast zetten in de motor spant blijkbaar. Is dat sterk genoeg?
De verwarring is ontstaan omdat ik in de oude foto's van ton zijn rcgroups draadje een motor spant met 4 symmetrische gaten onder 90 graden van elkaar zag.
Dit hebben ze bij rbc dus blijkbaar nu veranderd?

2 bevestingen zijn in principe voldoende, de AXI motoren hebben er ook niet meer. 4 is natuurlijk beter. Ik heb het originele plaatje bevestigd en Ton heeft volgens mij zelf een plaatje gemaakt.

groeten,
Alex

Bij deze spantjes is de bedoeling dat de motor in het model zit en dan zijn 2 boutjes genoeg .;)

Zet je een motor voor het model moet je hem met een kruis en 4 boutjes vastzetten , dan heb je dat spantje niet nodig.

Mvg Johan

Ik vond de typhoon die rbc nu aanraad, de Typhoon 29/12/10:
29_18_10.jpg

En ik zie nu hier inderdaad de 4 gaatjes die niet onder 90 graden hoeken van elkaar staan. de luchtgaten komen ook overeen..lijkt wel een kraaienpoot
Misschien een samenspel met HET-RC? (ook een Nederlander)

Ik heb de aangeraden typhoon gekocht bij highendrc.com. (het-rc) Ik weet dan in ieder geval zeker dat het past.

Justin,

Daar heb je een goede keus mee gedaan. Ik zie nu ook pas dat de 4 gaten ook in de motor asymetrisch zitten. Dat heb ik nog niet eerder gezien, normaal is het met 2 of 3 gaatjes. Maar wel fijn dat hij exact op het spantje past.

Het zijn inderdaad de typhoon motoren waar de maatvoering op gebaseerd is en niet zoals ik eerder aangaf de AXI motoren.

Ben benieuwd naar je vorderingen,
Alex

Laatst bewerkt:
Al ben ik wel druk op zoek naar foto's naar de originele plek in de vleugel voor de landing lights in de Cessna Bird dog. Iemand een duidelijke foto van de neus spant?
Ik begrijp niet helemaal wat je nu precies zoekt, maar hier staan beide details op. (foto gemaakt tijdens mijn bezoek aan Sun 'n Fun in Florida, 2000.)
De landingslichten op de RBC tekening zitten overigens zo nauwkeurig mogelijk op de originele plaats, volgens de 3-zijden aanzichten in de Squadron/Signal publicatie van de Birddog.

Max.
dsc00436a.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn excuses, ik heb bij ontvangst van deze kit even vluchtig gekeken naar de tekeningen (waren los geknipt) en ging er niet van uit dat er zoveel detail op te vinden was. Ik ben schaal bouwdoos tekeningen niet gewend.

Daarbij had ik niet erbij nagedacht dat de navigatie verlichting er vroeger anders uitzag. Ik heb mijn verlichting systeem met meerdere strobes en landingslichten ontworpen (voor mijn EDF Boeing 787 foamie die even op zolder gaat) Na meer research vond ik inderdaad dat de bird dog maar 1 set landingslichten en geen strobes heeft. De verlichting die ik nu heb gevonden en geïdentificeerd:

2x landings lampen links
1x wit constant in de staart
1x Groene nav light rechts
1x Rode nav light links
1x wit knipperend (geen strobe?) onder (hoeveel keer per sec?)
1x rood zwaai (beacon) onder

Als dit klopt zal ik dus een nieuwe verlichtingsroutine en print moeten maken. (geen probleem zolang ik weet dat bovenstaande klopt)

Justin,
Over het algemeen klopt je opsomming, maar ik kan nergens in mijn toch wel uitgebreide collectie foto's van de 'dog een strobe of wit licht onder zien. Wel het rode zwaailicht, hoewel niet op alle exemplaren.
Volgens mij was een strobe light in de jaren 60/70 ook nog niet zo gebruikelijk voor dit soort vliegtuigen (en als je op een missie over Noord-Vietnam vliegt wil je dat al helemaal niet hebben ;)

Max.

Back