Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Hij vloog weer mooi Berto!

Had wel het idee dat hij anders klonk dan voorheen. Voorheen klonk 'ie veel rauwer. Of dat nu door die andere motor komt of doordat je er gewoon veel rustiger mee vloog gisteren..
Die tikken zijn wel eng. Zeker met zo'n groot model.

Was weer lekker vliegen gisteren!

Dank je Jaap.

De kist klonk zeker anders, kom zeker ook door de motor maar ook had ik het idee dat er minder snelheid in zat dan met de OS.
Misschien ook wel omdat we net overgestapt zijn naar 5% nitro ipv 10.

Naja, komende weken maar eens kijken.

Wat die tikken betreft vondt ik dat deze keer niet eng. Vorige keren was het echt zo dat de kist echt gekke dingen ging doen.

Nu gind de neus wat naar beneden verder niet en steeds op hetzelfde punt, daarom ga ik de antenne toch weer even anders zien te leggen en dan denk ik dat ook dit probleem kompleet verholpen is.

Was gister ook weer errug gezellig :yes:

Zo een kleine reparatie uitgevoerd.

Afgelopen woensdag gaf ik na een t&g aan het einde van de bana weer volgas en net over de rand heen hoorde Onno en ik ineen "vvvrrrrrrrrrtttttt".
Beide keken we elkaar aan en vroegen osn af wat dat was.

De kist presteerde normaal dus rustig doorgevlogen.

Na de landing kwamen we erachter dat er een stuk van de bespanning van het stabilo was gevlogen.
Op zich niets ernstig want heb daarna er nog gewoon mee gevlogen.

Net even een nieuw stukje bespan erop gedaan en de vleugels ook weer ontdaan van luchtbellen.

Dus weer helemaal ready to go :D

0 storing

De Skymaster is weer helemaal in z`n element.

Heb gister 3 vluchten met de kist gemaakt, in totaal 35 minuten gevlogen en 0 storing.
Beide motoren lopen prima, de Saito mag iets meer vermogen leveren maar momenteel doe ik het er wel mee.

Begin de kist steeds meer onder de knie te krijgen, starten met half flaps en half gas geeft een aardige schaal take off met +/- 60 meter aanloop.
Volgas en half flaps is de kist in +/- 30 meter los.
Landen met half flaps gaat ook mooi en met full flaps is de kist in een redelijk kort stuk stil te krijgen.

Het vliegen is nu ook relaxter, nu gaat het dus leuk worden met deze kist ;-)

Afgelopen zaterdag op Stadskanaal 1x in de regen met de Skymaster gevlogen (was zelfs de enige die 2x gevlogen heeft, eerder op de ochtend ook met de Super Decathlon :-) ).

Heb op Stadskanaal geen enkele tik storing gezien dus ben er vrij zeker van dat de antenne nu op de juiste plek ligt.
Ook liepen beide motoren als een zonnetje (al waren ze beide iets verzopen door het `te snel` willen doen) en dat was ook wel aardig te zien geloof ik.

Niet echt lopen jagen maar er hopenlijk een leuk uitziende 6 minuten vlucht van kunnen maken voor de toeschouwers/vliegers die onder het afdak stonden te schuilen.
Diverse touch en go`s gemaakt op de gespoten baan (eerst zonder flaps dan met half) om na de `tot ziens` fly-by de kist netjes neer te zetten met full flaps.

Om vervolgens op `schaal`snelheid lang te taxieen en de motoren te stoppen.

Was al met een een geslaagde vlucht (en meeting) alleen jammer van het weer.

Berto, je vluchten zagen er mooi uit in Stadskanaal. Ik heb hem nu is in het echt kunnen bewonderen en op de grond zag die er al leuk uit. Maar in de lucht was die echt indrukwekkend. Mooi geluidje ook erin met die 2 motoren achter elkaar.

Dank je, zo`n kist hoort te vliegen dus ook al is het eigenlijk geen weer dan toch maar even de lucht in.

Maar de Rocket 2 heeft een veel mooiere strioping, aaarrrrggghhhhhhh.
019.jpg

Feit is wel dat ik van retracts voor nu afzie, dus ik zal keuzes moeten maken.

Laatst bewerkt:
Inspiratie ...

Hoi Berto,

ik kwam deze tegen op RCU, dus plaats ik 'm even voor je voor de nodige inspiratie :D

lg-135428.jpg

Tja, 't blijven Amerikanen he :rolleyes:

Grtz,
Menno

Hee Menno,

Bleh, die is niet mooi vindt ik zelf :nooo:

Heb zelf ook al tig 336 en 337`s bekeken maar blijf toch steeds op de Rocket II terugkomen.

Echter is de eerste in mijn post meer schaal met mijn model daar dat een 336 is met wielkappen en dus schaler om te bouwen naar de N3875U met Enterprise Aviation winglets.

Maar als ik de wielkappen van mijn Skymaster eraf haal en deze naar Rocket II versie ga bouwen is het enige verschil dat ik de wielen tijdens de vlucht niet kan intrekken.
Maar zonder die wielkappen vallen de constant uit staande wieltjes amper op.

Ben er denk ik al uit maar je weet maar nooit ;-)

Hoop vanmiddag in ieder geval er weer een paar keer mee te vliegen :D

Eerder een afvoersetje ;-)

ben ook nog aan het dubben over retracts maar dat moet ik even goed uit zien te werken.

Laatst bewerkt:
Gister 4 heerlijke vluchten gemaakt met de Skymaster, ik heb 1 of 2 keer een storingstik gezien maar de oorzaak ligt in het feit dat op dat moment de ontvangerantenne afgeschermd werd, na verleggen was dat ook were verleden tijd.

En hier 2x een FCO 2 op de Skymaster:
Cessna 337 Skymaster met 2x FCO 2 5min / 50mb

hee Berto die skymaster van mij heeft vandaag de eerste keer gevlogen wat een genot zeg

ik heb maar 1 vlucht kunnen maken maar het was echt wel de moeite waart

groetjes Johan

Hee Johan,

gefeliciteerd met de maiden van je Skymaster, wat een heerlijk vliegtuig he :yes:
En het ziet er mooi uit als die door het luchtruim heen scheurt.

Nu lekker veel vluchten maken wie wete kunnen we eens samen vliegen :-)

Hou hem heel en veel plezier ermee.

De laatste storingstikken veroorzaker is vrijwel zeker bekend.

Ik heb de uitlaat met borgdraad aan de romp vastzitten met een wig ertussen.
Als dat goed zit kan de uitlaat nergens een en zit er ook geen speling op.

Nu kwam ik er net achter dat de wig verdwenen is en de uitlaat kan gaan jutteren tegen het borgdraad wat storing zou kunnen opwekken.

Even vast zetten maar weer en morgen hopenlijk er weer mee vliegen :D

hee berto ik had hem vast zitten met de dikste sillecone slang endit bleef perfect zitten wat ik niet verwacht had maar het diende tevens als buffer en werkte perfect
nu is alleen de motor in de soep gedraaid maar ja het was dan ook al een oudje
heb wel een mooi saito 17,2 gezien en denk dat het die gaat worden die de 20 gaat vervangen

groetjes Johan

Back