Cessna Skymaster 337 1:5 (BosModelAir)

Het probleem kan ook de trilling van de motor zijn.
Ontvanger, kristal, slecht contact, etc.
En zoals je zelf al zegt, klik storing.
We hopen de 336 toch in Oss te kunnen bewonderen.

Zelf heb ik ook ter 11-er ure nog de hele uitlaat van mijn P51 veranderd omdat de kist aan de binnenkant langzaam maar zeker aan het affikken was door te weinig koeling van de uitlaat.
Suc6

DS of PCM???? onzin ;-)

Ga zo eerst de ontvanger + kristal even vervangen door diegene die uit de Nomad of Hercules komt die zijn zeker goed en dan even testen.

Als het dan nog niet goed is ga ik verder op onderzoek uit ;-)

En naar Oss komt ie al is het statisch (maar daar gaan we niet van uit :nooo: )

Heb je alle servo's al eens losgekoppelt en alleen de gasservo aangesloten op de ontvanger?
Het kan n.m.l zijn dat er misschien een haarscheurtje in een servoprintje zit en dat dat de oorzaak zou kunnen zijn!

Mvgr Hans

Dat zou ik nog even kunnen bekijken :-)

Ik hou jullieop de hoogte, zometeen even pauze en weer wat aan klooien ;-)

Wat ik eigenlijk al wist is weer bevestigd ;-)
HEt ligt niet aan de ontvanger etc.

met alleen de voormotor, achtermotor en onboard glow (die zit gekoppeld aan de achterste motor) heb ik nog steeds storing :-(

Ik ga straks een poging doen zonder ontvangerschakelaar, wie weet zit het daar wel in.......
Anders de gasservo eens vervangen :roll:

Ik kan niets vinden wat de oorzaak kan zijn van de storing, zit er nu over te dubben of ik de OS er weer voor zal hangen om te kijken of de storing er dan nog is.

Zo ja dan ligt het niet aan de motor en moet ik nog verder zoeken.
zo nee dan stoort de Saito :roll:

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de Saito ligt.
Zijn beide servo's van de gasregeling met een Y-kabel verbonden op 1 kanaal of heb je het gemixt?
Heb je de stekkertjes al eens verwisselt zoals bv de gasregeling op kanaal 1 i.p.v kanaal 4 en dan gekeken of het stoort?

Mvgr Hans

Gasservo`s zijn gemixt.
Servo stekkers eruit, geen verschil ik heb wel het volgende gemerkt.

Net zat de Saito er nog op en als ik dan een metalen meetlat op de motor legde en licht bewoog had ik hele lichte storin.

Nu zit de OS er weer even voor en als ik dan hetzelfde doe gebeurde er niets :roll:

Kan me ook niet voorstellen dat het hier aan licht maar vooruit wie weet.

Morgenochtend "even snel" (t`is de OS he :-( ) de motor zien te starten en dan weet ik direct of de storing er nog is..............

Hee Berto,

Je weet nooit maar kan het misschien aan de plug-clip liggen?
Had dit euvel ook bij mijn Strutter, alles begon ineens als een waanzinnige te klapperen als je ook maar in de buurt kwam bij de motor (gloei-accu aangesloten)

Hier bleken de clips te rammelen
Maar ja in jouw geval, neem aan dat je bedoeld zonder gloei installatie AAN
Kijk toch maar ff (je weet maar nooit ;))
Succes in iedere geval met je speurtocht

Groet, Ralf

Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Nog even een optie.
Als je de 2 servo's uit de mix haalt heb je dan ook deze storing?
Het is misschien te laat wat deze hint betreft maar ik denk ff heftig met je mee zodat het opgelost zou kunnen worden!

Mvgr hans

Als je de Alluminium motorbok er nog hebt opzitten dan zou ik die als het kan vervangen voor een kunstof motorbok.
Het kan zijn dat dat de oorzaak is.
Waarom zeg ik dat omdat je op de achterste motor dit euvel niet hebt(kunstof motorbok).

Mvgr Hans

Zonder gloeiinstallatie aan of zelf maar aangesloten was de storing er nog.

De Saito zat op een kunstofbok.
De OS op een Alu.

Dan beginnen mijn grijze cellen het nu ook bijna afweten.
Misschien deze dan.
Is de kwiklink die op de gashevel bevestigt zit van metaal?
Is de gashevel van metaal?
Is de storing weg als je de uitlaat eraf haalt?
Heb je al geprobeert de ontvanger op een andere plek in het toetsel te plaatsen.
De antennedraad op een andere plaats uit het toestel laten komen.
De pennetjes van de sevostekkers schoon schuren i.v.m oxidatie o.i.d.
De ontvanger in de AL folie verpakken(heb ikzelf ook wel eens gedaan omdat de ontvanger te dicht bij de regelaar en de accu zat.Nadat ik dit had gedaan was de storing veeeeel minder maar niet weg.Kon er toen wel mee vliegen).

Meer optie's heb ik op dit moment niet meer!

Mvgr Hans

Dan beginnen mijn grijze cellen het nu ook bijna afweten.
hier ook ;-)

Is de kwiklink die op de gashevel bevestigt zit van metaal?
Nop, balllink op kunstof hevel 4x ;-)

Is de gashevel van metaal?
Nop, kunstof

Is de storing weg als je de uitlaat eraf haalt?
Nop, zelf met nieuwe spelingsvrije uitlaat nog steeds storing

Heb je al geprobeert de ontvanger op een andere plek in het toetsel te plaatsen.
Yep, storing bleef

De antennedraad op een andere plaats uit het toestel laten komen.
Ook geprobeerd, nog steeds storing

De pennetjes van de sevostekkers schoon schuren i.v.m oxidatie o.i.d.
zien er allemaal picobello uit

De ontvanger in de AL folie verpakken(heb ikzelf ook wel eens gedaan omdat de ontvanger te dicht bij de regelaar en de accu zat.Nadat ik dit had gedaan was de storing veeeeel minder maar niet weg.Kon er toen wel mee vliegen).
Mhhh, bij elektro zou dat wel kunnen maar zonder deze aanpassing moet het ook werken daar het met de OS ook werkte

Meer optie's heb ik op dit moment niet meer!
Ik ben er ook bijna doorheen

Ik ga zo proberen de OS te starten en te kijken of de storing dan weg is.

Zo ja dan gaat de OS mee en moet ik die redelijk zien af te stellen.

Zo nee dan gaat tzt alles eruit en zal alles vervangen worden maar is er geen vliegende Skymaster op Oss (gelukkig doet de Super Decathlon het wel weer ;-) )

Grt,
Berto die nog 1 dag heeft ;-)

Ach Onno kwam met de volgende versie ;-)

Heeeeeeeel Mooi! :cool:

Berto kan weer aan het verfwerk :D En dan kan je gelijk de FCO-2 in dat filmdoompje monteren. Dan isie echt schaal ;)

Succes vandaag Berto, hoop dat je het vindt!

Op Oss een vliegende Skymaster?!?!? we zijn dichterbij..

Jaja, heb net even de OS laten draaien en ik moet zeggen dat dat een stuk beter eruit zag qua geen storing dan.

Okee, ik ga bekennen dat ik een klein beetje storing heb geconstateerd maar door het snelle monteren van de motor waren er al weer 2 motorbouten losgelopen op de alu motorbok dus dat mag.

Ik had zeker niet de storing die ik gister wel had.

Dus wie weet.

Ik ga nu als de wiedeweerga de motor opnieuw monteren en uit zien te lijnen met de motorkap.
Dan de motorkap aanpassen omdat ik nu de flexibele uitlaat achterwege ga laten.

En dan misschien vanavond nog snel even testdraaien in de tuin.

Maar ik ga nu snel aan de gang de kleine wordt over 2 uur weer wakker en voor die tijd moet het grotendeels wel klaar zijn ;-)

Dus wie weet op Oss toch een vliegende Skymaster met wel een iets minder mooi lopende voormotor waarschijnlijk.
Maar zolang de achtermotor blijft draaien is die nog goed te vliegen :eek:
(en leg voor de zekerheid ook de Saito in de kar ;-) )

Op hoop van zegen

Zo alles zit weer zoals het zou moeten werken.

Misschien vanavond even in de tuin testen en anders morgen de eerste test, kan er nu toch weinig meer aan doen.

Maar als het goed is zou die morgen gewoon kunnen vliegen :D

Hij heeft gevloegen op Oss

De Cessna Skymaster heeft van het weekend op Oss 2x gevloegen 1x op elke dag.

Heb zaterdag er redelijk lang mee gewacht daar de wind niet echt ui de lekkere hoek kwam en we daardoor vlak langs de golfbaan aan moesten komen vliegen + 90 graden crosswind bijna.

Maar later op de dag had ik met met behulp van de S. Decathlon vertrouwd gemaakt met de circuitjes, de omgeving en het veld en moest het er maar van komen.

Deze vlucht verliep eigenlijk probleemloos, behalve het feit dat de voormotor nog steeds niet top loopt heb ik verder geen enkele storingstik gevoeld.

Zondags ook nog een korte vlucht gemaakt maar toen ik een keer overkwam kreeg ik op m`n hoogteroer wel een stroingstik en heb dan ook de kist neergezte, wel 2x een overshoot moeten maken maar dat ging goed maar bij de de echte landing stopte net de voormotor ermee zakte de kist net iets verder door en tikte het riet aan.

Wel verder zonder enige schade neergezet.

Beide vluchten staan op film en ik zal tzt na wat knip en plakwerk dit hier posten.

Heb op het einde van de dag nog een poging gewaagd maar toen leuk de storing weer terug dus na de vakantie gaan we echt trouble shooten en de kist voorzijde (motor, neuswielbesturing, gasaansturing etc.) helemaal na lopen aanpassen want het lijkt ook met deze motor niet 100% te zijn.

Wie weet gaat dan tzt toch weer de Saito erop (en kan deze tzt met Onno`s 15cc op de Pfeil ;-) ).

Berto, die storing, was dat met lopende motor? Of ook met motor uit? Als het met lopende motor was, dan lijkt mij de reden zonneklaar, je geeft zelf al aan dat die Saito nieuwe lagers nodig heeft. Een defect of minder lager geeft knakpulsen.. vraag maar aan de hei-mannen..

Zijn de kleppen van die Saito nog goed gesteld?

Back