Charter ARF

Hallo, ik ben nieuw op dit Forum, dus allereerst hallo :wink:

Ik ben van plan om te gaan modelvliegen en overweeg binnenkort een Charter aan te schaffen (zeg niet dat standaard zinnetje 'ga eerst naar een modelclub' want die zit hier in de buurt en ik ga een dezer weken inderdaad eens langs.

Ik zie dat er hier veel gepraat wordt over de ARF Charter, wat mij trouwens verbaast omdat ik 5 minuten terug iemand hoorde beweren 'dat deze absoluut niet bestond' :| mooi wel dus :wink:

Aangezien ik ook niet de handigste ben en weinig ervaring heb vroeg ik mij af, of een ARF Charter misschien wel geschikter voor mij zou zijn. Wat zeggen jullie ervan? Ik heb minder kans om iets fout te doen tijdens de bouw.

Zijn er technisch grote verschillen tussen de twee, zowel negatief als positief misschien?

Alvast erg bedankt,

Erik

Nou, niet bestaat.....

K'heb hier een staan.

Wel heb ik de vleugel met een glasmatje versterkt.

Wannneer je besluit ook de rolroeren te gebruiken
even een metertje witte oracover bijbestellen.

Dit heb je trouwens ook nodig wanneer je een glasmatje
legt over de vleugel.

De kans dat je iets fout doet is vrijwel nihil.

p1001_1-3015.jpg

Johan

Wat ik nou zo gek vind in dit hele verhaal...

Ik heb lesgegeven met ARF Charter die helemaal niet zwaar was en prima vloog met een .25 LA-tje.

Het is logisch dat een Charter, net als ieder model met een asymmetrisch vleugelprofiel en voldoende instelhoekverschil, reageert op snelheidsveranderingen met klimmen of dalen. Dat is juist de bedoeling van het ontwerp.... Er zijn hele volksstammen die denken dat je zonder hoogteroer geen model kunt besturen. Als je de Charter goed hebt afgetrimd, dan stijgt deze licht in rechte kruisvlucht (vliegt zichzelf los in de start) en daalt licht in de bochten. Je kunt het hoogteroer dan gaan gebruiken om ook in de bochten hoogte vast te houden.

Ik kom soms trainers tegen die getrimd zijn als een kunstvlucht model (volhardt in de laatst gestuurde vliegpositie). Dat is lastig sturen voor een beginner en dient dan ook vermeden te worden.

Dus op die doos van de arf staat dezelfde benodigde motor aangegeven als op het bouwpakket ?

dee de zelf gebouwde geeft een veel te kleine motor aan kgeloof al vanaf 2.5 cc maar die word meestal met 4cc gevlogen de arf met 6.5
m.v.g Marijn

pizaboer zei:
OJAH EN VOOR IK HET VERGEET in de bouwbeschrijving van de arf gebruiken ze geen glasmat tussen 2 vleugelhelften omdat ze een latje gebruiken dit is niet sterk genoeg er zijn op onze club genoeg vleugels geknakt(van de arf charters dan) gwoon glasmatje erom heen en je hebt er jaren plezier van m.v.g Marijn

Hoe breed moet dat glasmatje zijn??

Is 2,5 cm genoeg?

Alex

das lekker dan, mij werd geadviseerd om maar 2,5 cm te gebruiken, en nu???

Alex

Als je glasmatje iets breder is dan de romp heb je 2 voordelen:
1) je vleugel is meer dan sterk genoeg aan elkaar gezet
2) de achterlijst is beter beschermd tegen "indeuken" door de elastieken. Vaak zie je dat die achterlijst wat inscheurt, opstuikt door de elastieken. Ik weet nu niet of dit standaard al verstevigd is bij een charter

J o h a n zei:
Ik heb het zoals op deze site http://www.rcvliegen.nl/projecten/chartervleugel.php , en dan nog een laagje van 5 cm breed, dus eerst zo'n 10 cm streep daarover nog es een keer 5 cm.
Maar toch niet met de kwaliteit 'kokosmat' die we daar zagen, hoop ik? Ik zie vaak 100 grams mat en dikker, geen gezicht en ook nog eens erg zwaar. 3 lagen 20 grams mat, eerst 5cm breed, dan 10 en ten slotte een laag tot aan het eind van de midden-indekking. Als je van smal naar breed werkt, heb je geen lelijke randjes... Droog opstapelen en op de vleugel leggen, dan de epoxy erop -in het midden- en deze naar de randen uitstrijken (~schrapen) met een oude creditcard of bankpas. Zo houd je de verhouding hars/glas goed voor een optimale gewicht/stevigte verhouding.
Ja maar.... het is maar een trainer... Toch doen, anders beheers je de techniek niet als je 'm nodig hebt bij je volgende modellen.

@bruno

die kokosmat zoals jij hem noemt is de standaard mee geleverde mat bij de charter kit. en die is dus enorm overdreven dik.

bij de meeste kisten gebruik ik zelf veel dunnere mat (20grams ?) deze smeer ik eers in met een kwast zodat hij helemaal doorweekt is. vervolgens de glasmat met het begin punt op de onderkant van de vleugel(gedeelte dat in je romp komt te zitten) en dan vanuit het midden naar de kant werken. totdat je rond bent en dan klein stukje laten overlappen.
vervolgens strijk ik het met mijn vingers aan totdat het helemaal glad is. En als laatste de overtollige epoxy weg strijken. na een tijdje drogen kunnen er op de knik punten zoals bij de achterlijst luchtbellen ontstaan. dit werk je weg door die stukken als de epoxy al redelijk droog is warm te maken met je verfstripper maar zeker niet te warm stoken. vervolgens deze stukjes weer aanstrijken en de luchtbellen zo veel mogelijk naar de kant er uit werken

wilco1985 zei:
@bruno
die kokosmat zoals jij hem noemt is de standaard mee geleverde mat bij de charter kit. en die is dus enorm overdreven dik.
Het is niet zozeer de dikte alswel de abrubte overgang van de ene sterkte naar de andere. Alle buiging zal zich concentreren op het punt net naast de mat en daar zal de vleugel dan ook makkelijk afknappen. Vandaar mijn voorbeeld met een geleidelijk verloop in dikte. Iets meer werk, maar dan heb je ook wel wat... :D

Ok, ok, maar nu heb ik dus een maatje van 2,5 cm aangebracht en dat is inmiddels al uitgehard. Moet ik daar dan een bredere mat overheen doen of kan dat niet meer.

En, word het niet erug dik dan want ik heb nu al het idee dat hij door dat glasmatje niet lekker op de romp past!?

Kan ik bijvoorbeeld de mat die er nu op zit zo goed als weg schuren....?

Alex

We zijn het unaniem eens dat 2,5 cm te smal is.
Dus wees verstandig, en ga wat schuren, Bruno's methode lijkt me
ideaal in jouw situatie.

dus 2,5 cm lichtjes opschuren, 5 cm, daarna 10 cm..
en weer coveren...

Of ..... Gokken op 2,5 cm is voldoende....

Is dan wel een naar gevoel als ie toch dubbelklapt na een looping.

Je kunt nooit zeggen "Had ik het maar geweten"........

Bovendien een strip breder als je romp, is ook beter voor de pasvorm.

Succes...

Johan

Ok, ik had hem nog niet "gecoverd" dus dat valt dan weer mee.

Alex

Bij de arf lijkt mij breder dan de romp een beetje overdreven omdat het niet eens hoeft volgens de bouw beschrijving (er gaan al een dik latje van de 1e helfd naar de andere ) en sommig op de club hebben ook geen glasmatje met de arf en tja... sommig zijn wel geknakt maat de meeste niet .
maar ik zou wel een glasmatje doen ik heb gewoon 3 4 cm en dat hout gewoon goed
m.v.g Marijn

Back