charter of rolroer trainer

:oops: vergeet ik weer wat, alles verveelt.
Je zult waarschijnlijk in de toekomst wat snellers kopen en wat groters en wat dikkers en af en toe je charter ''uitlaten''. :|

Hangt ook vd beginner af.

Afgelopen zondag een nieuwe jonge vent met rolroerkist gelest..
1e rondjes samen aan de sticks, daarna zelf sturen, eerst de bochten veels te scherp. Hey! ding is geen pylonracer!
Dit oversturen gaat met een roltrainer te makkerlijk dan met een charterje.
Paar vluchten later kon ik rustig mijn handen in mijn zakken laten (t was koud!) en m verbaal uitfoeteren.

Voor de wat langzamere beginners is een charter dan toch weer beter.

Rolroertrainers zijn meestal wel wat masiever en groter, een charter parkeer ik zo op t veld, dit ding had de neiging om door te zetten, moest m zelfs doorstarten voor ik m fatsoenlijk op midden veld kreeg.

@Rudeboy_673
Bij Cumulus zullen ze zeggen dat de achterkant van de vleugel 3-4mm omhoog moet. Het instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo wordt kleiner.

@Ron
Volgens Bertus berijk je het zelfde door de voorkant van je stabilo 4 mm omhoog te brengen

Het spijt me hoor, maar een charter is toch niet meer van deze tijd. :) Bij mij op de vliegclub werd er door de oudere instructeurs ook een beetje met een scheef oog gekeken toen ik met mijn SIG kadet LT25 aan kwam lopen. Na één rondje vliegen was dat over.

Nergens ter wereld wordt nog zonder rolroeren gevlogen (behalve in nederland dan). Waar je wel goed naar moet kijken, is dat de vleugelbelasting niet te hoog is. Moderne ARF trainers willen wel eens een wat hoge vleugelbelasting hebben, waardoor ze snel gevlogen moeten worden, en dat wil je nou net niet.

Als je een rolroertrainer combineert met een simulator op de computer thuis kun je in no-time leren modelvliegen

Is het landen met rolroeren niet makkelijker? (corrigeren met zijwind?)

Over gedateerd gesproken, de Telemaster (standaard met aelerons) die ik gebouwd heb (50E) is bere!sterk.
Overgemotoriseerd, veel te korte speedloops, stuntwerk waarna bleek dat 8 elastieken te weinig is... Vol ik de boomtoppen geknald, buitelend tussen de takken op de grond beland. Schade?, gaatje in de oracover.
(De dragende stabilo v.d. Telemaster maakt het starten een beetje tricky.)

ARF-naeh....zelf plakken kerel, veel sterker!
Neem aan van Nico, simulator op PC? DOEN!, je laat iedereen versteld staan.

eddycl zei:
Is het landen met rolroeren niet makkelijker? (corrigeren met zijwind?)
Inderdaad. Het toestel maakt een bocht door scheef te hellen. Door te sturen met het richtingsroer stuur je indirect. Het maken van kleine correcties is dan ook veel moeilijker.

Richtingsroeruitslag :arrow: slippen :arrow: rollen (neveneffect)
sturen met een rolroer: Roeruitslag :arrow: rollen

ongeveer alle trainer-toestellen zijn goed, als ze maar n spanwijdte hebbben van +/- 140 cm (meer
is beter), ik kies persoonlijk voor rolroeren om te starten, toch precieser sturen, en een sim werkt ook goed (zie software-topics over keuze sim)

8)

arnovanlumig zei:
ongeveer alle trainer-toestellen zijn goed, als ze maar een spanwijdte hebbben van +/- 140 cm (meer
is beter), ik kies persoonlijk voor rolroeren om te starten, toch precieser sturen, en een sim werkt ook goed (zie software-topics over keuze sim)
Juist , ja.... Dit zijn je eigen ervaringen? Of schrijf je maar, wat je ergens gelezen of gehoord hebt? Want die indruk maakt het namelijk wel.... Op 18 september geef je aan, dat je een motorprobleem nog niet zelf kunt oplossen (op zich niets mis mee) maar op 12 oktober geef je al zonder problemen advies aan beginners. Dat is net zoiets, als dat ik advies ga geven over heli's of straalturbines. Ik weet hoe ze werken, heb ze in gebruik gezien, maar ervaring, nou nee. Dus hoe goed ook bedoeld (want dat geloof ik echt wel), niet zulke adviezen geven voordat je -en dan noem ik maar wat- Zowat alle motoren op de club vlot gestart en goed afgesteld krijgt of met het merendeel van de aanwezige modellen risicoloos kunt vliegen.

Dat is trouwens ook wat ik niet vind deugen aan uitdrukkingen als: 'niet meer van deze tijd' en de conclusies hierbij , iets verder terug in de thread.

Na inmiddels zo'n 200+ leerlingen te hebben opgeleid tot zelfstandige vliegers zie ik -terugkijkend- toch dat:

-De aardig- tot zeer-getalenteerden na vrij korte tijd inderdaad goed uit de vingers kunnen met een (gemoedelijk) rolroer model. Wat dat betreft onderschrijf ik de observatie m.b.t. de SIG kadet.

-De grote meerderheid aanzienlijk meer profijt heeft van een lekker stabiele hoogdekker met richtingsroerbesturing. Noem het voor mijn part een Charter.

-Een simulator op PC een geweldig hulpmiddel is dat je zeker moet gebruiken, als dat kan.

zo, als iemand een oud topicje omhoog haalt lees ik hem niet meer. ik kan foto's regelen over hoe je je charter vleugel ombouwt tot rolroer vleugel, dit vliegt echt wel lekker en niet slecht of onstabiel.

afb9586.jpg

plaatje van me vleugel ( LET NIET OP HET ONDERSTE VLIEGTUIG)

@Paul
Zou niet gek zijn kan ik ook een btje gaan stoeien met een een nieuwe vleugel. :P

Paul zei:

Rudeboy_673 zei:
@Paul
Zou niet gek zijn kan ik ook een btje gaan stoeien met een een nieuwe vleugel. :P

Euhhh... Stoei adviezen van Paul liever links laten liggen. Na bovenstaand stoeipartijtje was Paul 3 weken later alweer een partijtje aan het stoeien...8)

Paul's Charter 8O
90.jpg

Paul's sparring partner... :roll:
91.jpg

Een onschuldige voorbijvlieger die door de stoeipartij de kluts kwijt raakte... :oops:
92.jpg

See all op http://modelvliegenalmere.nl/forum/viewtopic.php?t=26&postdays=0&postorder=asc&start=0 :D

"Stoeien"?

dit valt denk ik wel buiten de cattegorie
in beide gevallen bleef me vleugel onbeschadigt :)
maar dit was niet met opzet geplant maar ehhhh.... ja :wink:

iemand fotos

Back