classic jaren 50 BB racers

Discussie in 'Speedboten' gestart door robo, 17 nov 2012.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.000
    Locatie:
    Zwolle region
    Antw.: Die haben damals sogenannte 'step-up gearboxes' benutzt, also Prop-geschwindigkeiten waren deutlich höher, vielleicht um die 20.000U/min. Also, ein Motor mit 3.000kV auf 2s käme dann ins Ziel. K-Props sind halbgetauchten Pröpse, sollten logischerweise ersätzt werden von P-Pröpse o.ä., also vollgetauchten Exemplare.

    Antw.: Verstehe ich, aber wenn es sich um Stabilität in den Kurven handelt, dann doch bitte 'Uhrzeigersinn'. Sonnst werden diejenige die investieren in Flex-cable 'reversed' erheblich begünstigt.
     
  2. Jo_S

    Jo_S

    Lid geworden:
    17 nov 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Cologne / Germany
    Eric, die Gear Ratio der originalen Motoren war erheblich kleiner. Sie lag ca. bei 1:1,5 oder leicht darüber. Ein 15PS Johnson Sea Horse hatte z.B. eine 12-21 gear ratio. Die Mercury H-Rennmotoren der MARK-Serie ab 1956 (MARK 20-H, 30-H, 55-H) hatten sogar eine reine 1:1-Übersetzung! Tabellen mit den originalen Gear-Verhältnisen findet man z.B. in der "Science & Mechanics", Ausgabe April 1956.

    Das stimmt - auch wenn man damit noch lange nicht gewinnt, weil wir (anders als andere) die Gesamtleistung werten, nicht nur die Rennergebnisse. Da könnte man aber z.B. auch überlegen, ob man "reversed flex" nicht einfach pauschal in den Klassenregeln verbietet. ;)
     
  3. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hallo Luitjes

    hier is het setje voor de yellow jacket , nog ongetest, maat beetje weinig tijd , hij is wel helemaal goed te bouwen, en dus compleet met bouwmal en bootstandaard en met of zonder triplex , eventueel stuur servo wiel, gashendel

    als er intersse is hoor ik het wel

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Robo,

    Dat ziet er netjes uit! Wat doet zo'n setje? En wat heb dan verder nog nodig voor de romp?

    Groeten

    Jasper
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2012
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er goed uit! Wat wordt de prijs?
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.000
    Locatie:
    Zwolle region
    @Jasper, wat denk je van een flinke dosis creativiteit...

    Daarnaast geduld, en vooral netjes bouwen. Spantjes netjes uitlijnen op het bouwbord (MDF-plaat).
     
  7. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    @Eric, uiteraard, net als ik ook beits, lak, lijm e.d nodig heb.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    Veenendaal
    @ bullihead, de buitenboordmotor is de grootste kostenpost. Maar als je een motor, schroefas, prop en motorsteun bij elkaar optelt, kom je bijna op dezelfde prijs uit... Een buitenboordmotor komt op ongeveer €80 compleet met motor en prop.

    Verder heb je ook een bestuurder (pop) nodig. Van Action Man tot ware schaalpop met vintage kleding...dat kan je zo gek maken als je zelf wilt!

    Het zou leuk zijn als er nog wat NL bouwers bijkomen. Dan kunnen we een meeting houden in het voorjaar met de 50's BB racers :)
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2012
  9. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    weet ik nog niet precies voor compleet, latjes ed zitten erbij bodem en dek ook in triplex 0,8 en 1,2mm als er genoeg intersse is kan ik er een bouwdoosje van maken
    het freessetje alleen zoals afgebeeld ed kost zo ong E40.- bouwt goed is alleen nog niet varend getest

    grts
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.680
    Locatie:
    Lelystad
    Ook bij mij wat resultaat. Bodem is beplankt en de romp net van de bouwplank gehaald zodat Josh even kon proefzitten.

    [​IMG]

    Sluit ik me helemaal bij aan !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    Veenendaal
    Je gaat als een speer Lex! Slaap je ook in je hobbyhok? ;) geintje, ziet er heel strak uit, vakwerk!

    Ga je de romp van buiten beitsen of krijgt hij een kleurtje? Wat zijn daar de regelementen voor? Alleen een kleur die origineel gebruikt werd, of heb je daar de vrije hand in?
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.680
    Locatie:
    Lelystad
    Nee, laat ik nou niet in de hobbyruimte gaan slapen ... heb zo'n idee dat ik er dan permanent mag blijven! En terecht!

    De FooLing wordt nog gebeitst van binnen. Ik heb zo iets van eerst lijmen, dan houd het goed, en dan beitsen. Buitenkant wordt aan de onderzijde in de verf, dan kan ik die mooi strak en glad afwerken. Óf beige/ivoor óf donker, ben ik nog niet uit. Zijkanten en dek gaan in de Mahonie beits (exact dezelfde als die jij gebruikt :D ) met blanke lak er overheen. Volgens mij zijn daar geen regels in, behalve dat het een beetje in de stijl van de originelen moet zijn. Knalgeel onderkant met een paarse dek zal bijvoorbeeld wat wenkbrouwen doen optrekken .. :shock:
     
  13. Ulmo

    Ulmo

    Lid geworden:
    18 dec 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Berlijn / Duitsland
    There are no rules within the 152VO class for the finish at all. The hull must fit the 1:5.2 scale (+-2% failure is accepted), a real model from 1924-1965 must exist, it must be made from wood, the racing/registration number must follow the rules regarding font, size, color and placing on the hull.
    There have been some really funny colored boats at these times ...
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ga dit ook maar eens volgen. Ik ben eigenlijk meer een vliegtuigenman, maar alles wat schaalmodellen betreft heeft mijn interesse, varend of vliegend maakt niet uit. En met een stuk sloot direct grenzend aan mijn huis weet je maar nooit........

    Max.
     
  15. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    totaalgewicht valt mee 1330gr
    [​IMG]

    Een pilootbevestiging met een elastiekje
    [​IMG]
    En alles erin gefrut 4 cellen Life
    [​IMG]

    En klaar is ie
    [​IMG]
    [​IMG]

    eerste testvaart was problematisch, bochten goed maar veel te veel power , eerste rondje voorzichtig ging ok mooie speed, maar een ongewilde ruk aan het gas was het gelijk een killer loop blub blub, en de springertug maar gehaald om hem uit de plomp te halen
    dus even drogen dan maar paar cellen eraf maar die had ik juist voor het gewicht nodig....reserve battery aan boord ?

    fijne kerst en bouw ze
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooie boot Robo, mijn complimenten! Ga je hem nog registreren? Jij ook fijne dagen :)
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.680
    Locatie:
    Lelystad
    Hé Robo,

    Gefeliciteerd met de eerste Nederlandse 152VO racer! Ziet er mooi uit, ik ben zeer benieuwd naar een eventueel filmpje!

    Dat vastklemmen van de stuurlijnen op de schijf vind ik een hele goeie. Ik zat te denken aan vastmaken aan de schijf en dan de andere uiteinden met klemmetjes vastzetten om het af te kunnen stellen, maar dit werkt veel makkelijker!
     
  18. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    dank jullie allen , ja registreren moet ook nog maar wil hem echt goed varend hebben en die 4 cellen was echt teveel sprong gewoon het water uit ...
    ja die schijf heeft mij ook wat bedenkingen gegeven dat plaatje was niet gepland , de 4 gaten om op de servo te bevestigen wel , maar toevallig paste dat plaatje en idd dat gaat met de touwtjes uitstekend , ook makkelijk afstellen zo .
    ps hoe vinden jullie de pilootbevestiging ?, heeft zich wel bewezen vanmiddag was er niet af te varen en bleef heerlijk vast zitten.

    fijne dagen allen
     
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.561
    Locatie:
    Veenendaal
    Dat elastiekje zit onder dat balkje door en dan om zijn benen? Ik kan vanaf de foto nog niet 100% duidelijk zien hoe het werkt.

    Krijg je de accu's er eigenlijk wel uit zonder de folie eraf te halen? Ik zie een luikje, maar die lijkt wat smal voor de accu's?

    Ik vroeg me ook nog af waar je die mooie katrolletjes vandaan hebt die de stuurtouwtjes geleiden.
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.680
    Locatie:
    Lelystad
    Ik kan niet goed zien of die aan de motor dezelfde zijn, maar ik heb ze bij Cap Maquette gesteld. Redirecting

    Op de banner boven klikken, dan op 'bootbeslag' links, vervolgens 'Çap Maquette' en 'Blokken'. Dan heb je keuze genoeg, ik heb de 10mm Light blokken met nylon schijven bestelt. Lopen perfect! (eventueel per mail bestellen, de webwinkel is defect, kan geen betalingen verwerken.)
     

Deel Deze Pagina