CleanFlight Ervaringen

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door BorisB, 9 dec 2014.

  1. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    I select profile 3, changed te settings as I think theye are good, and than I safe the settings. So I expect I'm actually flying whith that profile.

    I will update to the latest firmware. I think I already have the latest version but you never know. Thanks for supporting.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. FedorCommander

    FedorCommander

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Den Haag
    Thats ok then. ;) Never used profiles myself, never had urge to ;)
     
  3. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    I'm pretty new with this kind of software so I was glad I get it actualy fly. It's a great learning curve with all these researching about settings. I will increase the pitch and roll rates and test it again.

    Is it even possible that I have to ingrease some of the gains to get it more resposible on the stick? Autotune did a good Job for me so far. I know some of you will curse on that function but my tuningsskills are stil growing
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Je rates zijn hoog genoeg, daar ligt het niet aan. Ik vlieg zelf met Pitch en Roll rate van 0.60.
    Eigenlijk zou je de quad moeten tunen op Acro. Level is geen goed uitgangspunt om te tunen.

    Maar sowieso updaten naar de laatste Cleanflight en kiezen voor PC1 of PC2.
    Die zijn ook het makkelijkst te tunen zoals Fedor hierboven al aangeeft.

    Als je in Angle of Horizon vliegt, moet je met P en I op Level tunen. Hier meer daarover:
    https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/PID tuning.md

    Je kunt ook Betaflight installeren, dan vliegt hij waarschijnlijk al strak met de default PID's.
    Dan is het alleen nog P en I op Level tunen.
     
  5. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Dank voor uw uitgebreide reactie. Ik ga mij vanavond eens inlezen in de verschillende controllers. Wist niet eens dat er verschil in zat. Mijn eigen onwetendheid.... Ik heb even gauw gespiekt op de site naar welke u mij doorstuurde. Is er een type controller die de voorkeur heeft momenteel? Ik ben een beginnend "piloot" als het gaat om mini racers. Wel heb ik de nodige ervaring met een f450 platform icm de naze. Maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken door alle hulpmiddelen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. THCM13

    THCM13

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Gelderland
    PID1 (rewrite) is denk ik de meest safe. PID2 is (uxfloat) en meer op performance imho. voor stabilized vliegen is BetaFlight volgens mij niet helemaal gemaakt. Hiervoor kan je misschien beter 1.10 stable hebben met PID0 (deze is voor stabilized gemaakt)
    Zelf vlieg ik alleen acro, dus heb er weinig ervaring mee.

    Je zou het een proberen met horizon of angle mode PID controller 0, PID's default van cleanflight 1.10 met rates van 0.6 en een RC rate van 1.0 en een expo van 0,65 Ik kan me niet voorstellen dat hij dan nog traag reageert.

    succes
     
  7. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Ik zal het één en ander eens proberen. Ik vlieg tot zover op basis van cleanflight en de hierboven vermelde instellingen. Ik heb toen der tijd wat met de pid's gesjoemeld om hem stabiel te laten vliegen. Is het nodig om de pid's van bijvoorbeeld pid 0 pc, of pc2, aan te passen of vliegen deze out of the box al redelijk? Excuus voor de in, jullie ogen simpele, vragen. Ik wil alles wel aannemen maar vind het leerzamer om ook te begrijpen wat ik verander.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. FedorCommander

    FedorCommander

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Den Haag
    pidc0 should be deleted (which is actually done in betaflight already ;)...

    default pids will get you in the air, but you will miss a smile ;)))
     
  9. THCM13

    THCM13

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Gelderland
    wat hij zegt: @FedorCommander and actually i've lost a lot more... half a frame, tons of props, screws and some pride :p

    Verder, ja alle pid controllers hebben hun "eigen" pid waarden. Kijk maar naar de default waarden als je hem omzet naar bijvoorbeeld luxfloat. En we zijn allemaal ergens begonnen he ;)
     
  10. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Daarom ben ik jullie allen ook dankbaar. Ik geniet ervan om zulke dingen uit te puzzelen en dan ook echt te snappen. Ergens komen studievakken als regeltechniek toch nog van pas in 't privé leven.

    Maargoed. Ik ben vandaag weer veel wijzer geworden omtrent de verschillende pid controllers en welke pid's iets doen in welke flightmodus. Ik ga er mee aan de slag. Nogmaals allen dank tot zover. Jammer dat het s'avonds, na werktijd, niet meer mogelijk is om je nieuwe instellingen te testen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Is er trouwens iemand die beta flight gebruikt met een UHF ontvanger ? Zo gauw ik Oneshot aan zet gaan de motor's min of meer bewegen met throttle idle. Tijdens het vliegen geen punt maar als je dan land draaien de motors af en toe een keer rond :). Kan het iets met de end-points te maken hebben ?

    Naze32
    Dys 20A BLheli 14.1
    Beta flight
    ezUHF
     
  12. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Waarschijnlijk inderdaad iets met je endpoints of min_check etc. Stuur je instellingen eens door. Ook de instellingen in BlHeli.

    Heb je motor_stop aangevinkt of niet?
     
  13. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Zal morgen eens kijken, ben nu niet thuis. Ik gebruik dezelfde instellingen als op alle ander quads :) het enige verschil is de Ezuhf ipv een FrSky ontvanger. Zet ik oneshot uit dan is de beweging in de motors gelijk weg. Ja motorstop zet ik altijd uit :) het is ook niet dat de motors blijven draaien maar af en toe een keer draaien...een soort van net wel net geen gas effect :p. Vanmorgen nog even met de Robocat en betaflight gevlogen, gaat echt als een speer :)
     
  14. THCM13

    THCM13

    Lid geworden:
    19 feb 2015
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Gelderland
    oef... na je filmpjes durf ik onderhand niet te reageren @Schiksie

    maar kan het zijn dat je nieuwe ontvanger/zender combinatie andere "jitter" heeft op de sticks? ik heb zelf een deadband van 5 ingesteld. Ik merk dat mijn Taranis met FrSky of Orange rx/tx module altijd jitter heeft. Gezien je zonder motor_stop vliegt.. kan het zijn dat hij jitter omzet in gas?
     
  15. Nashuanl

    Nashuanl

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Maarssen
    Hai,

    Ik heb sinds kort een blackout mini H met een seriously pro f3 fc en favourite littlebee 20a esc. Voor mij dus de eerste keer op Cleanflight. Nu hoor ik mensen praten over looptime. Hoe kan ik er achter komen hoe lage waarde ik in CL kan invoeren. Hij staat nu op 2500 en 400HZ. en de SET ACC_LPF_FACTOR = 100, wat houdt dat precies in? Zijn er uperhaupt mensen die met een f3 vliegen?

    Met de stock setting op pidcontroller 0 vlieg/hoover ik al redelijk netjes in de tuin op angle mode. welke controller raden jullie aan te gebruiken?
     
  16. FedorCommander

    FedorCommander

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Den Haag
    Flash it with betaflight and forget about looptimes, forget about pidc0.... With this (f)cpu power use pidc1 or pidc2.... Pidc2 (luxfloat) flies super!
     
  17. monoblock

    monoblock

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    245
    Locatie:
    At sea
    With betaflight, what are good settings to work from regarding RC rate, pitch and roll rate, throttle mid, and rc expo?
     
  18. FedorCommander

    FedorCommander

    Lid geworden:
    30 okt 2014
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Den Haag
    start with defaults. its flyable. rates sre very personal thing. i do rcrate-1, r/p rate-0.6 and taw rate 0.4
     
  19. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)

    Gisteren had ik hetzelfde met het kalibreren van de esc op de 180 F1. Toevallig zijjn dat ook ZTW esc's net als op de B330 ( beide op BL heli 14.2) en inderdaad als ik mincommand op 1940 zet is het weg.

    Toch raar want ik heb nu 5 quads op beta flight en deze 2 met ZTW esc geven dus dat rare fenomeen. De motors lijken na het kalibreren van de esc ( mincommand >> 1000-2000) dus idle opeens input te krijgen waardoor ze steeds proberen te draaien met throttle op 0.
    Gisteren nog wat vaags :) was 3 quads aan het overzetten naar beta flight....bij de laatste ( met exact hetzelfde hex file) ga de naze33 tijdens het flashen direct een bootloader error...wtf..... Handmatig flashen met bootloader verbonden ging ook niet meer en werkt alleen als je " flash on connect" aanvinkt. Daarna dus alles prima dus nogmaals getest met weer hetzelfde bestand...direct bij het local flashen...bootloader error.... Als ik nu probeer te flashen ( online of local _ moet dit bordje perse eerst de bl pads verbonden hebben en werkt het alleen op " flash on connect" :) Vaag bordje ha ha :) Werkt eenmaal geflasht verder wel prima maar is toch wat mis met dat ding.
     
  20. Royce

    Royce

    Lid geworden:
    29 sep 2014
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Maas & Waal
    Dan is de software bootloader waarschijnlijk kapot. Geen idee hoe het precies werkt, maar met de bootpins verbonden wordt de hardware bootloader geactiveerd, dat schijnt weer een andere te zijn.. dussss! Zoiets in ieder geval. Of ze hebben me wat wijs gemaakt ;-)
    Maar hoe je alles nu weer gefixed krijgt, geen idee. Vink je wel aan dat het hele bordje gewist moet worden?

    Je hebt bij het throttle verhaal niet toevallig motor_stop uit staan? Dan gaan de motors namelijk draaien op min_throttle bij het armen. Als motor_stop geactiveerd is, zouden ze niet moeten gaan draaien.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2015

Deel Deze Pagina