Op verzoek van Joeri heb ik een clinometer gemaakt voor inbouw in zijn modelvrachtschip. Twee andere personen gaan deze ook inbouwen in hun modelschepen. Voor hen is deze inbouwhandleiding.
Voor de geïnteresseerde MBF lezer:
Een (in)clinometer is een instrument wat tijdens het laden en lossen laat zien in hoeverre het schip naar stuurboord of bakboord overhelt. Aan de buitenzijde van de stuurhut zijn 2 maal 4 lampen bevestigd. Hoe meer lampen branden, des te meer helt het schip over.
De clinometer die ik heb gemaakt geeft bij 3 graden 1 lamp, bij 6 graden 2 lampen, bij 9 graden 3 lampen en bij 12 graden 4 lampen. De lampen zijn 4 groene leds aan stuurboord en 4 rode leds aan bakboord.
Filmpje van het uitproberen van de clinometer
(op het filmpje waren de hoeken nog 5 graden per stap om makkelijker te kunnen testen. Dat is nu dus 3 graden geworden)
Inbouwen:
De clinometer bestaat uit een 4x6cm groot printje met 4 bevestigingsgaten op de hoekpunten.
Monteer de clinometer op 2 evenwijdige balkjes vlak in het schip. Door middel van bijvoorbeeld onderlegringetjes onder de schroefgaatjes moet de clinometer exact waterpas komen te liggen. De oriëntatie ten opzichte van het schip moet zoals in onderstaande foto. Dan wordt het rollen van het schip correct gemeten. Om het vlak inbouwen te ondersteunen gaat op de module zelf een blauwe led branden indien de hellingshoek tussen -1 en +1 graad ligt. Dit is dus als het ware een ingebouwde waterpas. Merk op dat alleen het rollen van het schip gemeten wordt en de module dan ook alleen in die richting waterpas hoeft te liggen.
De aansluiting op spanning of RC ontvanger:
De ingang en stroomvoorzieningsaansluiting zit "verstopt" onder de sensorprint.
De module kan met 5 of 6 volt gevoed worden door hem alleen met (+) en (-) aan te sluiten op een stroombron, waarbij de plus in het midden zit en de min rechts (zie foto hierboven). De clinometer werkt dan altijd. Aan- en uitschakelen moet je dan doen door de stroom te schakelen. Inschakelen kost een seconde of twee.
Als alternatief kun je de clinometer ook direct op een kanaal van je RC-ontvanger aansluiten, naast 5 volt voeding komen er dan een paar extra functies beschikbaar. Indien de knuppel (of potmeter) op de zender in de middenstand staat, is de clinometer uitgeschakeld (dit gebruik je als je gaat varen). Als je de knuppel een beetje naar links of rechts beweegt simuleert dit het overhellen van het schip en gaan de bijbehorende lampen branden. Zet je de knuppel in de uiterste stand (links of rechts) dan werkt de clinometer volledig.
Bij het gebruik van een schakelaar op de zender, volstaat het dus deze te laten schakelen tussen middenstand (clinometer uit) en maximale uitslag (clinometer aan).
De uitgangen voor de leds:
Bij alle hier gebruikte leds geldt: Het langste pootje is zijn (+) en het kortste pootje is zijn (-)
Per zijde van het schip worden 5 draadjes gebruikt om 4 leds aan te sluiten. Links de aansluitingen naar de rode leds, rechts de aansluitingen naar de groene leds. Led 1 gaat als eerste branden en 2, 3 en 4 komen er bij naarmate het schip meer overhelt. De draadjes komende van 1 t/m 4 sluit je aan op de (+) pool van de led. Aansluiting "G" is de gemeenschappelijke (-) pool van de 4 leds. De kortste pootjes van de 4 leds mogen dus aan elkaar worden verbonden en gaan dan met één draadje naar aansluiting "G" op de module.
De zes pennetjes die aan de lange zijkant van de print uitsteken moet je niks op aansluiten. Die gebruik ik voor het programmeren en calibreren van de module. Mocht er nog iets moeten wijzigen in de werking, dan kan dat dus ook achteraf nog veranderd worden.
Een achterstevoren aangesloten led geeft geen licht, maar gaat niet stuk. Verwissel je de rode en groene leds dan gaat er wel iets stuk aan de kant van de rode leds!
Met aangesloten bedrading krijg je dan zo iets in je schip.
Hier gebruik ik een servotester om alle functies uit te proberen.
Succes met inbouwen!
Voor de geïnteresseerde MBF lezer:
Een (in)clinometer is een instrument wat tijdens het laden en lossen laat zien in hoeverre het schip naar stuurboord of bakboord overhelt. Aan de buitenzijde van de stuurhut zijn 2 maal 4 lampen bevestigd. Hoe meer lampen branden, des te meer helt het schip over.
De clinometer die ik heb gemaakt geeft bij 3 graden 1 lamp, bij 6 graden 2 lampen, bij 9 graden 3 lampen en bij 12 graden 4 lampen. De lampen zijn 4 groene leds aan stuurboord en 4 rode leds aan bakboord.
Filmpje van het uitproberen van de clinometer
(op het filmpje waren de hoeken nog 5 graden per stap om makkelijker te kunnen testen. Dat is nu dus 3 graden geworden)
Inbouwen:
De clinometer bestaat uit een 4x6cm groot printje met 4 bevestigingsgaten op de hoekpunten.
Monteer de clinometer op 2 evenwijdige balkjes vlak in het schip. Door middel van bijvoorbeeld onderlegringetjes onder de schroefgaatjes moet de clinometer exact waterpas komen te liggen. De oriëntatie ten opzichte van het schip moet zoals in onderstaande foto. Dan wordt het rollen van het schip correct gemeten. Om het vlak inbouwen te ondersteunen gaat op de module zelf een blauwe led branden indien de hellingshoek tussen -1 en +1 graad ligt. Dit is dus als het ware een ingebouwde waterpas. Merk op dat alleen het rollen van het schip gemeten wordt en de module dan ook alleen in die richting waterpas hoeft te liggen.
De aansluiting op spanning of RC ontvanger:
De ingang en stroomvoorzieningsaansluiting zit "verstopt" onder de sensorprint.
De module kan met 5 of 6 volt gevoed worden door hem alleen met (+) en (-) aan te sluiten op een stroombron, waarbij de plus in het midden zit en de min rechts (zie foto hierboven). De clinometer werkt dan altijd. Aan- en uitschakelen moet je dan doen door de stroom te schakelen. Inschakelen kost een seconde of twee.
Als alternatief kun je de clinometer ook direct op een kanaal van je RC-ontvanger aansluiten, naast 5 volt voeding komen er dan een paar extra functies beschikbaar. Indien de knuppel (of potmeter) op de zender in de middenstand staat, is de clinometer uitgeschakeld (dit gebruik je als je gaat varen). Als je de knuppel een beetje naar links of rechts beweegt simuleert dit het overhellen van het schip en gaan de bijbehorende lampen branden. Zet je de knuppel in de uiterste stand (links of rechts) dan werkt de clinometer volledig.
Bij het gebruik van een schakelaar op de zender, volstaat het dus deze te laten schakelen tussen middenstand (clinometer uit) en maximale uitslag (clinometer aan).
De uitgangen voor de leds:
Bij alle hier gebruikte leds geldt: Het langste pootje is zijn (+) en het kortste pootje is zijn (-)
Per zijde van het schip worden 5 draadjes gebruikt om 4 leds aan te sluiten. Links de aansluitingen naar de rode leds, rechts de aansluitingen naar de groene leds. Led 1 gaat als eerste branden en 2, 3 en 4 komen er bij naarmate het schip meer overhelt. De draadjes komende van 1 t/m 4 sluit je aan op de (+) pool van de led. Aansluiting "G" is de gemeenschappelijke (-) pool van de 4 leds. De kortste pootjes van de 4 leds mogen dus aan elkaar worden verbonden en gaan dan met één draadje naar aansluiting "G" op de module.
De zes pennetjes die aan de lange zijkant van de print uitsteken moet je niks op aansluiten. Die gebruik ik voor het programmeren en calibreren van de module. Mocht er nog iets moeten wijzigen in de werking, dan kan dat dus ook achteraf nog veranderd worden.
Een achterstevoren aangesloten led geeft geen licht, maar gaat niet stuk. Verwissel je de rode en groene leds dan gaat er wel iets stuk aan de kant van de rode leds!
Met aangesloten bedrading krijg je dan zo iets in je schip.
Hier gebruik ik een servotester om alle functies uit te proberen.
Succes met inbouwen!
Laatst bewerkt: