Clinometer

Dat is in principe mogelijk.

Zelfs met slechts twee pompjes (eentje bakboord, eentje stuurboord) moet dat wel haalbaar zijn, maar het wordt wat een ingewikkelde constructie, want je moet meerdere compartimenten in serie zetten, zodanig dat als je begint met vol te pompen, het tweede compartiment pas water krijgt als het eerste volledig gevuld is, en idem bij leegpompen.

Door een uitgekiende volgorde te kiezen waarin de tanks op vullen, en bak- en stuurboord te spiegelen (als bb vooraan als eerste vult, moet sb achter als eerste opvullen, dat idee) maar wel de pompen gescheiden aan te sturen, hou je het ponton grotendeels horizontaal, en kun je toch de dwarshelling onder controle houden als de ene pomp net iets harder pompt als de andere

Principe is supersimpel, daadwerkelijke uitvoering niet....

3ad7a541f571c5209f6478a7ca0011c1.jpg


Even snel geschetst zo iets? En dan de pompen en electronica in 1 van de torens
 
Basis idee is OK, maar ik zou het niet met maar vier tanks en slechts twee caissons doen: véél te groot vrij vloeistof-oppervlak bij slacke tank, en veel te weinig waterlijn in afgezonken toestand.
Technisch kan dat wel, maar dan heb je per ballasttank een aparte pomp nodig, en een actieve ballastregeling, anders hou je dat vanaf de wal met je zender met knopjes nooit onder controle.
"In het echie" gebruikt men ballast en stabiliteitscomputers en zitten er opgeleide mensen die ballast te controleren, en zelfs dan gaat het nog wel eens fout.

Je moet iets hebben wat min of meer "foolproof" werkt...

Ik zou minimaal 4 tanks per zijde aanhouden, en als vulvolgorde (als je van voor naar achter 1 t/m 4 nummert) bijvoorbeeld 2-4-1-3 doen. en dan de andere zijde precies tegenovergesteld, dus 3-1-4-2. Dan blijft je hefbak nagenoeg horizontaal bij vullen of leegpompen, je hebt ten allen tijde niet meer dan 2 x 1/8 van het waterlijn oppervlak als slacke tank, en zijdelingse helling kun je bijsturen door een van beide pompen kort te stoppen.
Je hebt minimaal 3 caissons nodig maar liefst vier, op elke hoek een. Die kun je inderdaad als batterij en pompkamer voor de ballast. Ontluchting van de tanks via deze caissons, anders kun je nooit meer ontballasten.

Onderin de bak voldoende vaste ballast, zodat met volledig gevulde ballasttanks, het geheel nog nét met de caissons boven water uit steekt.

Al met al gaat het nog een heel leidingwerk worden binnenin, en alles moet zo aangelegd worden dat er zo weinig mogelijk lucht achterblijft bij volle tank, en zo weinig mogelijk water bij lege tank: je wilt NIET dat er bij leeggepompte ballast, nog 10 mm water in iedere tank achter blijft, want dan word de boel instabiel. Je moet dus schuin aflopende tankbodems en tanktops hebben....

En dan nog zal het moment waarop het hoofddek met een last er op boven water komt, of nét onder water raakt bij het afzinken, best een kritiek moment zijn....
 
@brutus, Inderdaad, slingerschotten en flappervalves voor stroomrichting en ontluchtings leidingen op elke tank .
Vaste ballast is een goed idee.
Ook de schuine bodems is een goede tip.
Ik werk veel met vliegtuigvleugel tanks, en wil dat cell idee per tank ook op de ponton toepasssen, zoals Jij zegt minimaal vier per kant, doormiddel van de doorstromings gaten op verschillende hoogte in de tussenschotten te plaatsen kan ik dan de vulvolgorde bepalen

4 pompen denk ik ,2 voor links /rechts in tank de middelste tanken en 2 voor voor/achter, dan Zou je op 1 stuurknuppel alle 4 de pompen Kunnen bedienen en de lift of afzinken Kunnen aansturen
 
Laatst bewerkt:
O, ik dacht aan zoiets. Hier 3 tanks getekend, maar dat kunnen er ook meer zijn. Het gaat om het principe, dat ze zo na elkaar vollopen en leeg gaan, zonder dat je daar kleppen o.i.d. voor nodig hebt.

EDIT: En Bert bedankt, want nu weet ik dat dat cascade tanks heet. :koud:

barge.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niet met doorstroomgaten op verschillende hoogtes... Geen flappervalves en GEEN ontluchtingsleiding op elke tank... Vooral dat laatste JUIST niet....

Je moet echt leidingen leggen van het hoogste punt in de ene tank, naar het laagste punt in de volgende tank. Zodat éérst de eerste tank helemaal vol is voordat er überhaupt een druppel in de volgende tank komt. en zo de hele keten door.
Dus in het voorbeeld van een volgorde 2-4-1-3, een leiding van bovenin tank 2, naar onderin tank 4. Volgende leiding van bovenin tank 4 naar onderin tank 1. enz enz. Alleen de laatste tank in de keten heeft een ontluchtingsleiding.

Ga je dan vullen, dan vult éérst tank 2 helemaal op, daarna tank 4, daarna tank 1, dan tank 3. Bij het leegpompen zuigt de pomp uit tank 2, maar die zuigt via de andere tanks éérst tank 3 helemaal leeg, daarna tank 1, daarna 4 en als laatste pas tank 2.

Op die manier zinkt je platform af met minimale trimveranderingen, zeker als je bakboord en stuurboord precies gespiegelde volgorde laat doen. Je krijgt dan nog heel kleine trimverandering als je onverhoopt een dwarshelling moet compenseren, maar dat zou eigenlijk minimaal moeten zijn.

Anti-Slingerschotten heb je weinig aan, dat werkt alleen als je vaart met slacke tanks maar niet met een deklast die eventueel een helling veroorzaakt. Maar het is juist de bedoeling, dat je OF helemaal leeg, OF helemaal vol bent, en in alle tussenliggende situaties maximaal 2 kleine tankjes slack.

Als je elke tank een eigen ontluchting geeft, MOET je ook elke tank een eigen afsluiter (of zelfs een eigen pomp) want anders is het onmogelijk om vanaf de kant te weten hoeveel er in elke tank zit (of je moet een totale telemetrie-nerd zijn).
En als je niet de afzonderlijke ballast tanks kunt monitoren, is kenteren gegarandeerd, het is slechts een kwestie van wachten tot het je een keer overkomt.

Vandaar de oplossing van cascade-tanks. Dat functioneert (mits correct gebouwd) volledig zonder toezicht of ballastprocedure.

EDIT; ik zie dat hans precies begrijpt wat ik bedoel, en dat we tegelijk zaten in te kloppen.
Ik zou alleen vanuit het midden beginnen met opvullen, en meer tanks nemen.... (hoe meer, hoe beter, des te minder trimverandering en des te minder vrij vloeistof oppervlak).
 
Ja , zo iets Inderdaad, heb al 3 weg 12V. megneet kleppen gevonden zodat 1 pomp kan vullen en leegpompen
 
O, ik dacht aan zoiets. Hier 3 tanks getekend, maar dat kunnen er ook meer zijn. Het gaat om het principe, dat ze zo na elkaar vollopen en leeg gaan, zonder dat je daar kleppen o.i.d. voor nodig hebt.

EDIT: En Bert bedankt, want nu weet ik dat dat cascade tanks heet. :koud:

Bekijk bijlage 227134

Maar dit werkt toch niet met leegpompen, tenzij je persdruk op de laatste tank zit tijdens het leegpompen.
Of een tweede circuit aanleggen voor het leegpompen?
 
Denk bij het leegpompen aan hoe je een glas limonade met een rietje leegdrinkt. Het is in feite de buitenluchtdruk van één atmosfeer die je tank leegperst.

Toelichting: De pomp die ik heb getekend is een (tandwiel)pomp die twee kanten op kan pompen afhankelijk van hoe je de stroom er op aansluit. Om dat aan te sturen middels electronica heb je een motorbesturingsprintje nodig met een H-brug schakeling, die de stroom kan omkeren.

Handmatig schakelen kan met een simpele DP3T** schakelaar, maar daar heb je (tenzij je er een servo aan vastmaakt) in een RC boot weinig aan.

DC-motor-reversing-switch-schematic-wiring-diagram-285x275.jpg


** [EDIT] Een DPDT of DP3T (dual-pole, 3-throw) schakelaar: Ik heb inmiddels even gegoogeld, maar de benaming ervan is nogal verschillend hier en daar, maar bedoel er in elk geval een met 6 pennetjes en 3 standen.
 
Laatst bewerkt:
Precies zoals Hans het beschrijft: alle tanks zijn luchtdicht. Je pomp begint te zuigen. Er stroomt water uit de eerste tank, er moet dus ook "iets" voor in de plaats komen. Dat "iets" is het water uit de tweede tank. Die tank is ook luchtdicht, dus het spelletje herhaalt zich, met water uit de derde tank. Enzovoorts enzovoorts tot aan de laatste tank, en dáár kan eindelijk lucht naar binnen.

Zoals hans terecht opmerkt: in feite is het niet de pomp die "zuigt" maar de buitenlucht die het water door al die leidingen heen pompt.
 
Denk bij het leegpompen aan hoe je een glas limonade met een rietje leegdrinkt. Het is in feite de buitenluchtdruk van één atmosfeer die je tank leegperst.

Toelichting: De pomp die ik heb getekend is een (tandwiel)pomp die twee kanten op kan pompen afhankelijk van hoe je de stroom er op aansluit. Om dat aan te sturen middels electronica heb je een motorbesturingsprintje nodig met een H-brug schakeling, die de stroom kan omkeren.

Handmatig schakelen kan met een simpele DP3T** schakelaar, maar daar heb je (tenzij je er een servo aan vastmaakt) in een RC boot weinig aan.

DC-motor-reversing-switch-schematic-wiring-diagram-285x275.jpg


** [EDIT] Een DPDT of DP3T (dual-pole, 3-throw) schakelaar: Ik heb inmiddels even gegoogeld, maar de benaming ervan is nogal verschillend hier en daar, maar bedoel er in elk geval een met 6 pennetjes en 3 standen.

Ah nou snap ik het dank voor de uitleg, tanks moeten dan wel goed luchtdicht zijn
 
Klinkt als een duikboot. Daar heb ik ook een tandradpomp die een tank leeg en volpompt waarbij de ontvluchting op het hoogste punt zit.
Bedenk wel dat een tandradpomp niet afsluit, dus bij hoogteverschil tussen de tanks en het zeeniveau kun je nevenwerking krijgen. Dan moet er misschien een klep in of zou je een slangenpomp moeten gebruiken.

Een vraag, als het idee is om lading (een boot) op het dek te hebben, en dan het ponton dan af te zinken, dan kan het goed zijn een regeling in te bouwen dat de tanks nooit zo vol worden dat de torens onder water komen. Torens eenmaal onder water, dan is de ontluchting geblokkeerd en komt de boot niet meer boven.
 
Klinkt als een duikboot. Daar heb ik ook een tandradpomp die een tank leeg en volpompt waarbij de ontvluchting op het hoogste punt zit.
Bedenk wel dat een tandradpomp niet afsluit, dus bij hoogteverschil tussen de tanks en het zeeniveau kun je nevenwerking krijgen. Dan moet er misschien een klep in of zou je een slangenpomp moeten gebruiken.

Een vraag, als het idee is om lading (een boot) op het dek te hebben, en dan het ponton dan af te zinken, dan kan het goed zijn een regeling in te bouwen dat de tanks nooit zo vol worden dat de torens onder water komen. Torens eenmaal onder water, dan is de ontluchting geblokkeerd en komt de boot niet meer boven.

Inderdaad,
Ik ga eerst een proefopstelling maken met een Ikea box. Het nevelen kan voor komen worden door een een sifon in de slang te doen die door het hoogste punt van de toren loopt
 
[QUOTE="Het nevelen kan voor komen worden door een een sifon in de slang te doen die door het hoogste punt van de toren loopt[/QUOTE]

Bedoel je Hevelen?

In een persleiding werkt dat, maar dan kan je nooit meer waterzuigen via die leiding.
 
[QUOTE="Het nevelen kan voor komen worden door een een sifon in de slang te doen die door het hoogste punt van de toren loopt

Bedoel je Hevelen?

In een persleiding werkt dat, maar dan kan je nooit meer waterzuigen via die leiding.[/QUOTE]

Ja inderdaad hevelen, zou toch wel moeten lukken met een zelf aanzuigende pomp?
Met sifon bedoel ik een zwanenhals die boven de waterlijn in de toren komt
 
De slang in de toren heeft maar één functie en dat is ontluchting en beluchting van de cascadetank(s).
Een beetje hevelen is het ergste niet als je maar zorgt dat de "torens" vodoende drijfvermogen hebben om het afgezonken gedeelte stabiel te houden en te voorkomen dat de boel afzinkt. Gr. Klaas.
 
Dit draadje met belangstelling gelezen
Wil het niet teveel vervuilen , maar mijn volgende project wordt een tanker 1/50 eind dit jaar
Om leeg en vol te kunnen varen zie ik wel iets in dit systeem met tanks en de leidingen
Nu mijn vraag het uiteinde van de standpijp in de tank zal iets boven de bodem moeten zitten dus het restant
water blijf zitten
Hoe denken jullie hier over als de tanker het winterseizoen niet vaart en het water er in blijft zitten of is er nog een oplossing om deze leeg te trekken
Grt Ko
 
Back
Top