Ik heb vandaag afgevlogen voor het motorvliegbrevet!
En geslaagd!

Het was fantastisch vliegweer en bijna iedereen is geslaagd, er werd gevlogen met allerhande kisten, van klein electro tot zeer groot brandstof.
5 geslaagden dus tijd voor een feestje :celebrate:
Dit weer is echt perfect voor de floater jet, ik heb de meeste tijd gevlogen met 1/3 gas, alleen bij de klim en looping 2/3 gas gegeven.
Dit is dus mijn 2e floater jet, de eerste heeft veel oorlogslittekens maar vliegt nog goed, die kan ik nu mischien doorverkopen aan een andere beginner. (ik heb hem tot het examen gehouden als back-up)
De 2e heb ik iets aangepast, de rolroeren op de mixer gezet als flapperons en met differentieel (dus uitslag naar boven meer als naar onder)
Dit beviel slecht, de flapperons hebben weinig effect en door de differentieel wilde hij slecht een tolvlucht maken.
Ik heb er 9 grams hextronic servo's in en die geven weinig problemen, al wil er 1 weleens trillen rond neutraal.
De robbe 9 grams kosten ook niet veel meer en zijn ook te overwegen.
En Sid: kijk goed na of je stuurstang van het hoogteroer goed vrij loopt, ik heb hetzelfde probleem met het hoogteroer gehad (alleen stond er toen bij de landing een hek in de weg, dat was dus het eerste litteken.) zie eerder in dit draadje.
En flaps zijn ook niet nodig, op het examen bleek dat je ook met weinig wind makkelijk binnen een cirkel van 30 meter kan landen.
Voor het examen heb ik de rolroeruitslagen gewoon 10 mm naar boven en onder en dat vliegt gewoon het best.
De motordomp aanpassen voor de start heeft weinig geholpen.
Nu start ik door voor de start de hoogte trim 10 piepjes up te doen (halfgas), direct na de start weer neutraal, dit werkt meestal goed.
Bij weinig wind blijft het lastig, hard weggooien helpt ook!
Voor het examen heb ik geen risico genomen en heeft een clubgenoot een handstart gedaan, dan geef ik gelijk iets up bij de start.
Wat betreft het zwaarte punt:
De regelaar lag los in de romp met zeer lange kabels, lang genoeg om deze in de neus naast de accu te plaatsen.
Nu kan ik vliegen met een 3S1300 in de neus, maar meestal vlieg ik met een 3S2000 die net niet voorin zit maar ongeveer 10 mm vanaf de voorkant.
(bij windkracht 4 en hoger moet je vliegen met de 3S2000 helemaal voorin.)
Dit blijft echt een heel fijn kistje!
groeten Willem