Club races seizoen 2012 Mach Heemstede

Ik hoop in ieder geval dat zowel 1/10 als de 1/8 weer als vanouds een grote klasse wordt op de mach. De motor in zowel de 1/10 als in de 1/8 is goedkoop genoeg om als beginner mee te doen in ieder geval. N21-3T ca. 110-120 euro of zo?

Niet alleen jij hoopt dit ALex ;) Dit is een beetje de opzet van de nieuwe regels. Dat dit indirect is veroorzaakt door een geluidsprobleempje is bijzaak.

Raar detail is wel dat de meestde 1/8 rijders, welke de meeste herrie veroorzaakten op de MACH en het probleem vergroot hebben met hun €800,-+ motoren, het nu opeens niet meer leuk vinden ??? Blijkbaar is het afstellen van een 1/8 moeilijk of zo als je niet heel hard kunt rijden met een kap die het werk voor je doet :rolleyes: ( <---- LET OP: sarcastisch bedoelt!!! )

Hoewel sarcastisch bedoeld zullen er altijd mensen zijn die het anders opvatten. Ik persoonlijk denk dat het probleem veel verder weg ligt, deels in Italië bij de fabrikanten en deels bij de EFRA die het ook zover heeft laten komen, de EFRA had door de jaren heen al veel steviger hun duim er op moeten drukken.

Wat is er gebeurd met de na-demper? Daar was toch veel hoop op gevestigd en nu in de plaats wordt er een motor verplicht waar de gemiddelde wedstrijdrijder niets mee heeft. Begrijp mij niet verkeerd, een gezond veld met alleen deze motor maakt het racen nog steeds leuk maar voor degene die wat serieuzer wilt zijn zal de N21-3T meer een argument zijn om ergens anders te rijden terwijl de na-demper je toch nog redelijk de mogelijkheid geeft om met iets snellers te rijden en ook je snelle motoren in te lopen en afstellingen te proberen.

Hoewel sarcastisch bedoeld zullen er altijd mensen zijn die het anders opvatten.
Zeer zeker niet doen, is ook niet zo bedoeld.

Ik persoonlijk denk dat het probleem veel verder weg ligt, deels in Italië bij de fabrikanten en deels bij de EFRA die het ook zover heeft laten komen, de EFRA had door de jaren heen al veel steviger hun duim er op moeten drukken.
Helemaal mee eens. Maar o.a. door deze nalatigheid zitten we bij de MACH nu op de blaren.

Wat is er gebeurd met de na-demper? Daar was toch veel hoop op gevestigd en nu in de plaats wordt er een motor verplicht waar de gemiddelde wedstrijdrijder niets mee heeft.
Is afgeschoten door de gemiddelde 1/8 rijder, maar wel diegene die niet meer bij de MACH rijden sinds de geluidsproblematiek. Diegene die er wel mee hebben gereden tijdens de clubwedstrijden heb ik er niet over horen klagen. Kortom, sterft waarschijnlijk dezelfde dood als de 3xxx uitlaten.

Begrijp mij niet verkeerd, een gezond veld met alleen deze motor maakt het racen nog steeds leuk maar voor degene die wat serieuzer wilt zijn zal de N21-3T meer een argument zijn om ergens anders te rijden terwijl de na-demper je toch nog redelijk de mogelijkheid geeft om met iets snellers te rijden en ook je snelle motoren in te lopen en afstellingen te proberen.

Helemaal mee eens en ook daar sta je vrij in. Ik zeg ook niet dat het niet leuk is om hard te rijden, maar wij bij de MACH moeten nu anders opereren om te kunnen overleven. Dit is een eerste stap hierin, en dat zal zich moeten door ontwikkelen.

Denk aan de ETS met een verplichte set waar nog steeds >200 rijders een weekend mee willen rijden. Hier was ook verschrikkelijke weerstand op in het begin, met 64 km/h over het rechte end bij de MACH, maar heeft het racen wel weer een terug gebracht naar de oorsprong.

Ook bij de ETS heb je een modified klasse, waar het verschrikkelijk hard gaat (>115 km/h!). Zo hard zelfs dat er voor 2012 WK een extra chicane na de kantine bocht wordt aangelegt. op nadrukkelijk verzoek van de RIJDERS!

Nu is dit voorlopig de setting voor de 1/8, met de N21T5 wordt nu nog getest, wellicht dat dit nog een optie kan worden. Over de toekomst kunnen we kort zijn, als de 1/8 motoren/uitlaten combi's minder geluid gaan produceren zal dit ook weer een optie gaan worden.

Op de Mach site staat duidelijk dat er in 2012 met een 21-3t gereden gaat worden. Nu laat jij doorschemeren dat het mogelijk een 5t gaat worden.
Nu gaat er volgens mij niemand een 3t kopen, omdat hij dan halverwege het seizoen weer naar de modelwinkel kan surfen/rijden.
Met het gevaar dat het toch weer teveel herrie maakt en dat we finales met 3 man of zo moeten gaan rijden.

Volgens mij is hiermee het hele idee/opzet jammergenoeg meteen een fiasco gworden.

Van de Mach site;
*

1/10

1/8

Motor

Novarossi N12T1

Novarossi N21-3T

Bocht

Novarossi medium niet conische bocht
(41619)

Novarossi medium niet conische bocht
(41023)

Uitlaat

Novarossi uitlaat N3501
(51611)

Novarossi uitlaat 9901
(51016)

*

Zo, 1e clubrace is geweest.
Even wennen inderdaad, maar absoluut leuk!

Rondetijden liggen 1 tot 1.5sec lager dan met vol vermogen, dus opzich valt dat nog reuze mee, de auto is VEEL makkelijker overal te plaatsen, waardoor je dus vrij hard bochten kunt gaan nemen. Eerlijk gezegd kunnen een hoop rijders nu eens goed gaan leren nette lijnen te rijden.

Een lange 2e versnelling, en een lieve koppeling is wat deze motor nodig heeft, dan is het gewoon leuk rijden, en met een voller veld wordt het straks ook nog eens echt close racen!.....

MACH 1e clubwedstrijd 2012 daverend succes

Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag als iedereen dan met hetzelfde (goedkopere) materiaal rijdt:
zijn er dan geen rijders die het alleruiterste (en daarboven) uit hun motor halen met het idee dat het toch goedkope motoren zijn. Dus ipv 1 dure motor in een seizoen te kopen zal men er nu bvb 3 goedkope kopen.

Ik heb dit verhaal nog gehoord bij een electro-stock klasse waarbij sommigen voor iedere wedstrijd een andere motor (nodig) hadden.

Een brandstofmotor heeft een paar liter nodig om echt los te komen of je moet al pre-runned of speciaal geprepareerde motoren hebben die bedoeld zijn om met een korte inloop maar 1 wedstrijd mee te gaan.
Maar het is wel waar dat vanwege de prijs de inloop niet zo voorzichtig gedaan hoeft te worden, doe ik ook niet echt met mijn N21-5T motoren die ik in een halve liter inloop en toch lopen ze goed en lang. Waar je eerder bang voor moet zijn is het gekloot aan deze motoren. Pak bv. een oude EVO5 krukas die velen op de MACH wel hebben en je zult sneller zijn. Ook weet ik dat de uitlaatpoort vrij laag ligt (of dat moet dit jaar veranderd zijn) en is een kleine moeite om zonder een dremel de bus te verhogen.

Je moet dus de excessen (he Martin ;) ) eruit halen en controleren en dan niet alleen op dremelsporen maar ook op andere truken.

Aan de andere kant moet je er ook wat tijd in steken om deze motoren te leren. Zo is er nu aangegeven hoe de bak en koppeling moet staan maar met de N21-5T hebben we ook gezien dat de vertanding belangrijk is en soms totaal andere keuzes moet maken dan je gewend bent.

En omdat de zuiger wat zachter is van deze motoren kan je denken aan het gebruik van een pinchtool wil je het maximaal goedkoop houden zodat na een liter of 8 dat de motor wat minder wordt een kleine re-pinch de motor een 2e leven krijgt.

Waar je eerder bang voor moet zijn is het gekloot aan deze motoren. Pak bv. een oude EVO5 krukas die velen op de MACH wel hebben en je zult sneller zijn.
Yep, gekloot moet je voor oppassen, maar laten we er voor nu maar ff vanuitgaan dat dat niet gebeurt. Doe je dat wel, einde clubrace seizoen.

Ook weet ik dat de uitlaatpoort vrij laag ligt (of dat moet dit jaar veranderd zijn) en is een kleine moeite om zonder een dremel de bus te verhogen.
Zit nog steeds laag, dus een eventuele aanpassing is heel makkelijk te zien.

Je moet dus de excessen (he Martin ;) )
Klopt, hij is dus ook van dichtbij bekeken, en.... goed bevonden.

Aan de andere kant moet je er ook wat tijd in steken om deze motoren te leren. Zo is er nu aangegeven hoe de bak en koppeling moet staan maar met de N21-5T hebben we ook gezien dat de vertanding belangrijk is en soms totaal andere keuzes moet maken dan je gewend bent.
Exact, en ik was dus de enige die dat wel had gedaan, voor de rest reed iedereen alsof hij er een bom van een motor op had zitten, koppeling veel te agressief, te laat schakelen, en een te korte 2.
Ook nette goeie lijnen rijden, zodat de motor niet inkakt als je het rechte stuk opgaat, daar haalde ik veel winst, met gas door de mickey's, waar iedereen lifte, maar ik niet. (Iwan was dit opgevallen)

En, ik ben reëel, Mario deed niet mee, als ook Mark. Wellicht is de competitie volgende race iets beter.

Graag wil ik wel even een standaard N21-3T opmeten voor de verzameling, neem hem komend weekend even mee.....

Halveer al je getallen maar, dan kom je in de buurt!.. ;)
Haha, krukasdoorlaat is klein, totale openingstijd is ook niet veel... maar ik neem hem mee, komt wel goed.

Yep, gekloot moet je voor oppassen...
Gelukkig zitten we nu met een groep mensen die hier niet mee bezig zijn.

Ook nette goeie lijnen rijden, zodat de motor niet inkakt als je het rechte stuk opgaat, daar haalde ik veel winst, met gas door de mickey's, waar iedereen lifte, maar ik niet. (Iwan was dit opgevallen)
Yup, les no. 1: netjes rijden

En, ik ben reëel, Mario deed niet mee, als ook Mark. Wellicht is de competitie volgende race iets beter.
Gelukkig maar, want ander ben je helemaal niet meer de harden, als je maar blijft winnen :p

Weet iemand of de komende BC de chicane gebruikt gaat worden? Wil donderdag of zaterdag nog even gaan trainen en vroeg mij af of de chicane t/m de WK blijft liggen.

Chicane gaat er weer uit als ik het goed heb, veel beginnend rijders hebben er teveel problemen mee, en je wil ze niet wegjagen natuurlijk. Binnen de BC's lijkt het me wel een leuk idee, maar veel rijders zijn er op tegen had ik begrepen.

Ook was het geloof ik de bedoeling met de volgende electro ZAC die dus rechtsom is, ook met chicane te gaan rijden, en dit lijkt me wel leuk, maar niet heel verstandig, omdat je je rempunt erg moeilijk in kunt schatten......

Chicane gaat er weer uit als ik het goed heb, veel beginnend rijders hebben er teveel problemen mee, en je wil ze niet wegjagen natuurlijk. Binnen de BC's lijkt het me wel een leuk idee, maar veel rijders zijn er op tegen had ik begrepen.

Ook was het geloof ik de bedoeling met de volgende electro ZAC die dus rechtsom is, ook met chicane te gaan rijden, en dit lijkt me wel leuk, maar niet heel verstandig, omdat je je rempunt erg moeilijk in kunt schatten......
Ik heb de baan nog niet gereden met de chicane in de layout, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij me leuker lijkt met dan zonder. Er komt dan toch wat meer stuurmanskunst bij kijken in plaats van blind bij de pit vol gas te geven en ergens aan 't eind van het rechte stuk weer los te laten...

Hij is inderdaad leuk met de chicane erin. Met een 1/8 kun je nog steeds volgas door beide kantinebochten, en precies daarna wordt het normaal "saai", maar nu niet. Dus het karakter van de baan is er alleen maar leuker op geworden is mijn mening.

Mijn aanvankelijke scepsis is ook omgeslagen naar enthousiasme. Nu ben ik maar een kalende electro rookie, ik vind hem wel leuk. En ik denk dat ie in de aanloop naar de Warm-up ook al wat vloeiender is gemaakt.
Andre

Ik heb er nog geen ervaring mee maar heb wel de video gezien van de pre worlds.....van mij mag hij nog wel wat vloeiender als dat hij nu is :D.

Als ik zie dat Reinhard deze chicane niet eens foutloos kan nemen dan blijft het voor de overgrote meerderheid van de rijders nog steeds een do or die chicane. Het mag van mij wel wat vergeeflijker worden door die punt aan de bovenzijde die nu precies op de scheiding tussen nieuw en oud asfalt ligt iets terug te leggen op het oude asfalt. Daardoor wordt het wat vloeiender van, zeker als je er ook een wat bredere curb van maakt. Dan moet je nog steeds liften om er doorheen te gaan maar zit je niet meteen tegen de balken als het fout gaat. Is maar mijn mening natuurlijk.:cool:

ps:
Met die chicane wordt het wel een stuk tammer om te zien. De echte wow factor zoals bij de ETS in 2010 is er niet meer bij. Dat mis ik wel als toeschouwer.

Van mij hoeft die chicane niet zo nodig, ik denk ook dat er erg veel brokken van komen bij een BC. Hij is toch wel erg krap voor de beginnende rijder.
Ik zou graag weten wanneer hij er ligt en wanneer niet dan kan ik daar rekening mee houden.
Is het een idee om dat op de site te vermelden?

Lijkt mij dat je hem gewoon weg kan halen wanneer je gaat rijden. De warm-up is nu geweest en iedereen die voor het WK aan het trainen was is alweer weg volgens mij. Anders zou je als brandstofrijder een beetje voor jan lul gaan trainen tot aan het WK, lijkt mij ook niet de bedoeling....

Lijkt mij wel leuk om een keer met chicane en een keer tegengesteld met chicane te rijden maar voor zover ik weet zit dat er niet in voor de brandstof wedstrijden. :(
Maar het maakt de baan inderdaad een stukje lastiger voor de beginnende/mindere rijder, maar je leert er wel weer van.

Back