Club vlak naast dorp

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
[Niek: Gepslitst van draadje 'alweer bijt een club in t stof]

Dan toch in deze een fleurig bericht. Tenminste het ligt eraan hoe je het bekijkt. Helaas zit ik tussen 2 vuren.

Vandaag kwam er van de gemeente een brief aan alle inwoners van ons dorpje. Ongeveer 1 jaar geleden kwam er een schrijven dat op 600 meter van ons dorp een modelvliegveld zou worden aangelegd. Een zeer groot aantal inwoners van ons dorp en ook van het dorp aan de overzijde (nog geen 400 meter afstand) van het Julianakanaal hebben toen bezwaar aan getekend. Al die bezwaren zijn door de gemeente genegeerd en nu zijn ze voornemens om die club toe te staan om daar te gaan vliegen. Dus er is weer een modelvliegclub die een nieuw veld krijgt, mits dat er natuurlijk niemand naar de raad van state gaat.

Voor mij betekend dit jammer genoeg dat ik niet meer snel iets kan testen in mijn "tuin" en dat ik verdomde voorzichtig moet zijn met het inbouwen en controleren van de besturing van mijn modellen. Ook het indoor heli vliegen in mijn woonkamer of garage kan nu natuurlijk niet meer zo gemakkelijk. En nee ik wil geen lid meer worden van die vereniging om prive redenen.

En daarmee is het bewijs geleverd dat niet alles pursang zwart/wit moet worden bekeken maar van zaak tot zaak.

Stevo

Voor mij betekend dit jammer genoeg dat ik niet meer snel iets kan testen in mijn "tuin" en dat ik verdomde voorzichtig moet zijn met het inbouwen en controleren van de besturing van mijn modellen.

Ze moeten gewoon jouw frequentie niet gebruiken.

Klaar.

En als ze het wel doen.... Tja, neem aan dat zij meer last van jouw hebben dan jij van hun..

Johan

Johan ik denk dat ze minder last van mij hebben dan ik van hun. Als ik binnen iets uit probeer is dit altijd met ingeschoven antenne, dus mijn signaal komt niet zover. En het snel invliegen van kleine modellen in mijn "super grote" achtertuin zal ik niet meer doen, dit zou een beetje onsportief zijn ten opzichte van die club. Men heeft wel al toegezegd om enkele metingen te doen met betrekking tot dit gebeuren.

Er is nu gelukkig een optie. Ik moet er nu voor gaan zorgen dat ik allemaal van die MKZ Quatra ontvangers krijg en hopen dat Peter Berg ook dit system gaat inzetten in grotere (lees meer kanalen) ontvangers.

Dus binnenkort misschien een aantal kleine ontvangers die bij mij weggaan!!!!!!

Plattegondje van de omgeving uit de routeplanner van de ANWB.
afb12849.gif

Het zwarte vierkantje wordt het modelvliegveld, de blauwe halve cirkel is hun vlieggebied (250 meter vanaf het veld). En bij het vlaggetje woon ik met vrij uitzicht vanuit de woonkamer over het achterliggende veld, (mijn "grote achtertuin")

J o h a n zei:
Voor mij betekend dit jammer genoeg dat ik niet meer snel iets kan testen in mijn "tuin" en dat ik verdomde voorzichtig moet zijn met het inbouwen en controleren van de besturing van mijn modellen.
Ze moeten gewoon jouw frequentie niet gebruiken. Klaar. En als ze het wel doen.... Tja, neem aan dat zij meer last van jouw hebben dan jij van hun.. Johan
Ben je hier niet een paar ;) ;) ;) emoticons vergeten Johan ;) ?

Ach, weet zeker dat Theo een goede oplossing vindt met rede en
overleg...

Zou willen dat ik zo nabij een veld woonde...

:-) :-)

Johan

Ik kom er wel met ze uit, maar of die Karpervissers met hun voerboten daar een boodschap aan hebben betwijfel ik. Velen uit die club vliegen op de 40 Mhz, en die voerboten zitten allemaal op de 40 Mhz. En zoals je ziet zijn er de nodige zijhavens op dit stukje van het Julianakanaal met heel mooie plekjes voor karpervissers.

Daarnaast ligt er tussen het Julianakanaal en ons dorpje de aanvliegroute van Maastricht-Aken Airport, de kleinere luchtvaart vliegt daar van het baken bij Roosteren naar het baken bij Stein en dan door naar Maastricht of omgekeerd naar Budel of Eindhoven.

in zo'n situatie ben ik bang dat gerardje net even buiten de band ging zitten met geslepen kristallen, niet zo'n zin dat mijn 2000 euro kostende machine neergaat door een karpervisser die waarschijnlijk niet eens weet dat dat een mogelijkheid is.

Gerard_nl zei:
knvvl waar ben je dan ?

Sorry dat ik nu pas dit draadje tegenkwam.

Op 8 november 2004 vond een gesprek plaats tussen de betrokken club (voorzitter en secretaris) en de gemeente (wethouder en ambtenaar). De KNVvL was daarbij in de persoon van Michiel Faasen, voorzitter commissie terreinen van de afdeling modelvliegsport, aanwezig.
Conclusie: De gemeente gedoogt het gebruik van het huidige terrein tot november. De gemeente biedt een andere locatie aan en zal bezien hoe zij verder met de verhuizing kunnen helpen.
Voor die nieuwe locatie gaat vandaag het akoestisch rapport van de KNVvL de deur uit, op basis van de situatietekening die we vorige week ontvingen.

Als er meer clubs zijn die tijdig onze hulp inroepen, kunnen we meer clubs helpen.

Boudewijn Swanenburg
vz. afd. Modelvliegsport KNVvL

KNVvl,

Hoe zat het ook alweer met clubs helpen? :evil:

Voormalig B.M.C. Berghse Modelbouw Club.

Zoals een medelid van het Forum zegt,

met vooral vriendelijke groet.

:alien:Petertje

Petertje,

Als je een reactie verwacht van de KNVvL, kan je beter naar het speciale subforum gaan. Hier wordt dit soort zaken beter gelezen dan in het forum verenigingen.

Het is maar een tip!

Gr. Bert

Is er dan geen enkele mogelijkheid om stillere motoren te bouwen?

Als iets in de weg staat, en bouwplannen van een gemeente doorkruist, dan weet men zelfs iemand te vinden die komt klagen over geluidsoverlast van de lokale klaverjasclub. Ik heb gelezen dat er met brandstof niet meer gereden mag worden op zondag, bij modelclub de Sluis in Gouda, tot nader bericht. Er zullen nog meer van dit soort toestanden volgen. Als iemand kwaad wil dan kan hij klagen over geluidsoverlast, en een [niet overheids] project voor maanden soms jaren stilleggen/vertragen, terwijl hij niet eens in een straal van 200km woont. Als het project gunstig gestemd is voor een gemeente of overheid, dan zijn zelfs levensbedreigende omstandigheden geen aanleiding voor protest. Beter een verre vriend dan een slechte buur :wink: Ga je een project opstarten ver van de bewoonde wereld, dan is er wel een "vreemde vogel" met geel/paars/groene eieren die zijn nest verstoord ziet en gaat klagen. Alles kan en mag hier in Nederland, behalve plezier hebben, want dan knoopt men je aan de hoogste boom op, uhhhh zolang die vreemde vogel er zijn nest niet in heeft :wink:

m.vr.gr. Per.

In Ter Apel heeft iemand de ortholaan gehoord..

Let!!! gehoord...niet gezien

Ortholaan ......Da's een vogel..

Een klap ekster, komt soms voor bij rogge velden.

Gelukkig is er zicht op een nieuw veld.

En als Ik daar een een ortholaan zie.......dan.......

:sniper:

Johan

Zoals jullie al hier in dit draadje hebben kunnen lezen zit er nu op 600 meter van mijn huis een modelvliegclub. Schijnbaar hebben ze alles in orde en wordt er nu het vakantie is redelijk gevlogen.

Nu doet er zich een klein probleempje op waar ik bij betrokken wordt door de buurt en mijn hobby. Aangezien de buurtbewoners weten dat ik ook aan modelvliegen doe benaderen verschillenden mij over de geluidsoverlast. Ik heb de buurtbewoners al enkele malen medegedeeld dat ik er niets aan kan doen en er ook niets mee te maken heb omdat ik in een andere club zit. Wel heb ik enkele leden van die betrokken club al op de hoogte gebracht van dit feit. Vandaag is het weer het geval. De kinderen komen uit de speeltuin die aan die zijde van ons dorp ligt en klagen over het "kabaal" van de modelvliegtuigen. Ik ben eens buiten gaan kijken en luisteren. Tot mijn verbazing kan ik regelmatig een vliegtuig zien en horen ondanks de westen wind die vanaf ons dorpje naar het vliegveld staat.

Met deze situatie ben ik dus totaal niet blij omdat ik helemaal niets met die bewuste club te maken wil hebben. Ik weet op dit moment niet meer wat ik nog kan doen om neutraal te blijven. :mad: :cry:

Die vereniging heeft ook nog steeds niet hun toezegging aan mij nagekomen om samen met mij te kijken of ik van hun last heb als ik mijn modellen aan het testen of inbouwen ben. Op deze manier kan ik niet echt op een veilige manier mijn modellen inbouwen en kijken of alles correct werkt. :( :?

Ik verwacht dat als men op deze manier verder gaat men binnen wel zeer korte tijd de verkregen vergunningen kwijt zal raken. Hopenlijk wordt ik daar dan niet op aangekeken door de leden van die club.

Theo,

Herkenbaar verhaal vanuit de periode dat ik nog "illegale uitzendingen" verzorgden :oops: , hier had ik ook gemixte gevoelens over mijn collega's die het niet zo nauw namen met hun uitstoot van storende signalen.

Als jij naar buiten moet lopen om storende geluiden te horen [geluidsoverlast???] dan is er iets mis in de buurt bij jou, deze luxe kennen wij hier helemaal niet in het westen, en dan woon ik ook nog wat men hier noemt "op stand" [vrijstaand, 2 onder 1 kap].

Vroeger woonden ik ongv 600m van een recreatie-plas, weet jij hoeveel herrie schreeuwende kinderen maken??? [en die hebben ze zeker niet bij jouw in het dorp, veel te veel herrie :wink: ]

Nu woon ik 500m van een overdekt party-centrum, deze hoor ik in het weekend met mijn ramen dicht, tot diep in de nacht. [en soms de mensen nog boven de muziek uit]

Binnenkort is er weer "Waterpop" ongv 3km van mijn woning als de wind naar mijn huis staat dan hoor ik het bijna net zo goed als op het veld voor het podium :wink: . De vuurwerk-knallen die men vroeger aan het eind van dit festival ter geluiden maakten, lieten mensen 17km verderop rechtop in hun bed zitten [dat waren nog eens tijden :P :P :P ] helaas mag dat niet meer :( .

Straks moet je zo stil wezen dat je zelfs je adem in moet houden, anders klaagt er wel iemand over het "huilen van de wind" in je luchtpijp :wink: .

Je buurtjes zullen het nog moeilijk krijgen in deze samenleving, als ze niet snel een spoedcursus "sociale acceptatie van verandering in uw leefomstandigheid/omgeving" doen. Het had tenslotte ook een vierbaans-snelweg kunnen wezen of een echte landingsbaan 8O . Wie geen last wil hebben van buren, moet op een onbewoond eiland gaan wonen, maar ja dan klaag men waarschijnlijk weer over het boot-verkeer tussen de eilanden.

Advies: telefoonnr van de voorzitter van je locale vlieg-club opzoeken, en aan ieder geven die bij jou kom klagen, en voor de rest je "eigen straatje schoonhouden". Veel sterkte.

m.vr.gr. Per.

Hierin ben ik het gedeeltelijk met je eens. Als je bedenkt dat de club hier naast mijn deur in dezelfde gemeente ligt als de club waar ik lid van ben, dan zitten wij straks ook met de problemen. Als een club al een sticker opgeplakt krijgt als lawaai maker dan krijgt die andere dat authomatisch ook. Zeer zeker als de gemeente de vergunning van de lawaai makende club intrekt zullen ze bij ons op de club ook komen met eventuele nadelige gevolgen.

Toen die club bezig was met het verkrijgen van de vergunning is door het hele dorp bezwaar gemaakt. Ik ben toen benaderd een van de leden van die club met de woorden dat als ik mij ermee bemoeide dat dit geen goede gevolgen voor mij en het uitoefenen van mijn hobby zou hebben. Hij zou mij dan wel zwart maken bij de omliggende clubs zodat ik nergens meer terecht zou kunnen. Dus met dat in mijn achterhoofd ben ik nu helemaal niet blij met de huidige gang van zaken. Ik wil er eigenlijk niets mee te maken hebben, vandaar dat ik het hier neerzet in de hoop dat er hier ook lezers zijn van de betreffende club.

Wat het kabaal betrefd zullen wij in ons dorp daar in de toekomst nog wel veel meer last van gaan krijgen. In 2012 (of eerder) wil men beginnen met het ontgrinden van het achterliggende gebied. Dit is nu nog een natuurgebied/stiltegebied. Die vliegclub zal dan waarschijnlijk wel weer moeten verkassen.
Nu al hebben we in de weekenden soms last van de discotheken die aan de weg van Maaseik naar Tongeren liggen, vooral met westenwind dan hoor je die bassen lekker doordreunen en de buiten lasershows zijn heel goed te zien, die zijn soms wel heel mooi.

Theo Coenen zei:
Toen die club bezig was met het verkrijgen van de vergunning is door het hele dorp bezwaar gemaakt. Ik ben toen benaderd een van de leden van die club met de woorden dat als ik mij ermee bemoeide dat dit geen goede gevolgen voor mij en het uitoefenen van mijn hobby zou hebben. Hij zou mij dan wel zwart maken bij de omliggende clubs zodat ik nergens meer terecht zou kunnen.

8O Wow... Als ze bij mij thuis kwamen, met soortgelijke dreigementen... Dan hadden ze tekst naar hun hoofd gekregen dat ze zeker de eerste maand niet meer prettig over straat liepen !!! En willen ze dat niet horen, zou ik ervoor zorgen dat ze het zelfs niet meer in braille kunnen lezen :wink: .

Maar je weet wat ze zeggen over blaffende honden 8) (geldt ook een beetje voor mezelf :oops: ).

Ik zou me er helemaal niet meer druk over maken. Als het clubje toch weg moet... gekletst wordt er toch...
Sterkte met de situatie, ik leef een beetje met je mee.

Groetjes

Theo, wat het testen van je modellen betreft, kun je niet een buiten de in NL toegestane reeks frequenties een kristalsetje bestellen? Ben je niemand tot last. Zo niet dan zou je het testen kunnen beperken tot de uren dat men niet vliegt.

En trouwens, als er bij jouw eigen club een aantal mensen komen melden dat ze graag een dedicated kanaaltje voor testwerk willen gebruiken zouden jullie dat wellicht ook vervelend vinden. De club heeft zijn papieren dus ik denk dat je dan vervolgens moet respecteren dat het gebruik van een zender in de directe omgeving zeer beperkt mogelijk is.

Voor wat betreft het aanspreken door je medebewoners zou ik ook simpelweg zegen dat je er niks mee te maken hebt, want dat heb je namelijk ook niet. Als je er tussen in gaat staan loop je het risico dat je straks door alle partijen aangekeken wordt wanneer er iets mis gaat. Gewoon consequent zijn is dan in ieder geval duidelijk naar alle partijen.

Back