clubproject

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Owkee, zelf dacht ik namelijk van:hoe dikker het profiel, hoe meer lift.
Dus daarom ook beter met lage snelheid.
Maar gaat deze redenering niet op?
En welke combatie (wing+electronica) werk zoieso? Beetje zonde van het geld als het later niet goed blijkt te vliegen.

een van de standaard Zagi's van het clubproject.
x1pc_jqddVOWRm9iLXDFMLbjlaAmV_Y4WTvUnhI9x-G4RJfDKV0Vi6IFoUsK93Hu2jApjaY0f7BCHBrU2ygdw3FOBNi5qsIAvZTlBxT3t5vfrrfPM_T8kd8QJ8xyVn96zUbl7OTpv7u5_U.jpg

En van dezelfde eigenaar een aangepaste versie. Het profiel is nu een Sipkill profiel en een iets andere geometrie.
x1pc_jqddVOWRm9iLXDFMLbjmlpWBDoFdfBGnDRFa4vmMtdZc7Tdvwq0xnvgzOoaCRI77lYtLBt1J2jeua3J5nqzh3SORHxoDh3OtBX-XS1Ya3L5H8o1EfHMZapiurjsWMyw-FSMPjZ_pg.jpg

En zo zien steeds meer Zagiklonen het levenslicht in het Sittardse luchtruim. Beide vliegen overigens heel goed.

Vanmiddag mocht ik effe met die gele Zagi vliegen, en gelijk met het ding de thermiek in. Na ruim een half uurtje thermiek vliegen heb ik het modelletje maar weer geland. Mijn gezicht begon toen aan een kant al een beetje te verbranden.............

Lijkt mij ook een zeer gaaf iedee om met een groep(je) op de club te doen, en dan een middag lekker combatten, en als je neer gaat weer proberen op te bouwen en verder gaan!

Gewoon een goedkoop brushless setupje er in met net iets meer pit dan de speed 400 bij Unitedhobbies bestellen... :P
Daar zou ik best wat geld voor over hebben, en dan uitijndelijk 1 mooi model maken om te bewaren en ''normaal'' te gebruiken...

Aleen de tekeningen van de zagi vind ik zo snel nergens (heb een half uurtje gegoogled, maar de flying-V voldoet denk ik ook...)
Igor

tipje voor andere geintereseerden

grote platen piepschuim kun je gewoon bij de bouwmarkt halen :wink:

Misschien is epp beter (steviger) weet iemand waar dat te verkrijgen is?

Anders is piep idd bij de bouwmarkt te krijgen!

Grote stukken schuim kun je soms regelen bij bedrijven die professionele koelruimtes bouwen. Daar heb ik stukken van ruim 2 meter bij 70 cm en ruim 20cm dik uit het afval gehaald. Even wat meenemen voor bij de koffie en dan kun je ook nog eens terug komen.

Mijn snijtrafo bestaat uit een trafo waarvan ik eigenlijk niets weet maar die in ieder geval secundair zwakstroom levert. Om de juiste snij temperatuur te regelen heb ik een snoerdimmer opgenomen. Parallel over de trafo staat een gloeilamp. Daardoor wordt de snoerdimmer voldoende belast en heb ik een indictie van de snijtemperatuur aan de hand van de felheid van de lamp. Werkt al jaren prima.

groet,
Erik

Hoe maak je zo'n snijdraad of hoe dat heet?

Men neme een bezemsteel, 6 mm verenmstaal enkele stelringetjes met een binnendiameter van 6 mm en weerstandsdraad.
Boor in de bezemsteel 80 cm uit elkaar 2 gaten. De gaten moeten wel in dezelfde zijn zitten en schuin naar buiten staan. Maak van die 6 mm verenstaal stukjes van ongeveer 30 cm lang. Prop deze stukjes verenstaal door de gaatjes in de bezemsteel en lijm ze vast met secondenlijm. laat aan de bovenzijde ongeveer 2 cm uitsteken en aan de onderzijde de rest natuurlijk. Aan de onderzijde staan die stukjes verenstaal uit elkaar. Neem nu 2 stelringetjes en zet die op de lange stukken verenstaal. Maak de weerstandsdraad hier aan vast. Neem nu een van dioe stelringetjes en span de draad op door de stukken verenstaalk naar elkaar toe te spannen. maak nu aan de bovensijde met enkele stelringetjes de stroom toevoerdraden vast en klaar is de snijbeugel.

Foto's van mijn snijbeugel zal ik van de week wel proberen te plaatsen. er komt toch nog wel iets meer bij kijken..........maar de basis klopt in elk geval.

Voor de anderen met betrekking tot het peipschuim, bij de gamma hebben ze pakken met piepschuim voor rond de 10 euro of zoiets, voor de zagi-achtigen moet je dan de 5cm dikke uitvoering hebben, je hebt dan 5 platen per pak en dat zijn 5 zagi achtigen met een spanwijdte van 120 cm of 2 motorigen met een spanwijdte van ongeveer 145 cm.

Laatst bewerkt door een moderator:
voor combatten is epp te duur denk ik. er staan wel eens platen op ebay.de aangeboden

http://cgi.ebay.de/Depron-EPP-und-S...tcZphotoQQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Voor combatten is EPP juist heel geschikt, dat krijg je nl echt niet zo makkelijk kapot met gewoon combatten. Met piepschuim ben je echt veel sneller van je wing af. Wij halen ons EPP bij http://www.synprodo.nl in Zwartsluis. Je moet dan wel een aantal platen afnemen. Een stuk of 15 of zo geloof ik en die kosten dan zo iets van 18 euro per plaat van 5cm dik. Maar de prijzen gok ik nu ongeveer want die weet ik zo niet uit m'n hoofd. EPP is dus interessant als je er een clubproject met meerdere mensen van maakt of bijvoorbeeld op het forum hier met wat leden samen EPP in koopt.

@Theo

Ik zit even te snuffelen op MBF alhier en ik kom dit draadje tegen, nu is mijn vraag, is dat dat piepschuim die ik voor jullie geritseld heb ??

Zo ja, dan ben ik blij dat ik jullie heb kunnen matsen en kom zekers kijken/vliegen, wanneer jullie een meeting houden met die zagi's.

Ja ja ik heb ook een Zagi.

Vriendelijke groeten Jaap Gaasbeek

Laatst bewerkt:
Sorry Jaap, dat was een oud winterproject bij een andere club. Dit jaar hebben we Poisons gemaakt met piepvleugels. Ik zal eens foto's maken van dat model. Ik kan wel eens een vleugel extra snijden voor je als je wil. Het volgende project komt er ook al weer aan. (Havik of Buizerd in piep en uit Depron een snel en wendbaar valkje)

ps, we snijden nu met een heel zware snijbeugel, als snijdraad gebruiken we een "dikke" lasdraad aan een goede voeding, voltage en amperage weet ik zo net niet, maar het snijden gaat perfect.

Ik zal kijken of ik foto's van die zware snijbeugel kan maken.

Back