Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Oscar zei:Verder ben ik van plan een heel grote cnc machine te bouwen 1 bij 2 of 3 meter werkbereik.
Hiermee wil ik hout en piepschuim gaan bewerken.
Iemand nog tips ?
Als ik het ontwerp klaar heb stuur ik het ook naar Chris reinders,
die overigens al wat tips gegeven heeft.
Oscar zei:Verder ben ik van plan een heel grote cnc machine te bouwen 1 bij 2 of 3 meter werkbereik.
Hiermee wil ik hout en piepschuim gaan bewerken.
Iemand nog tips ?
Dirk W zei:De kans dat je stappen zal verliezen is dan wel vrij groot.
erik1234 zei:Mijn tip is om alles voldoende "zwaar" cq slim te bouwen, met die lengtes heb je snel last van torderen en doorbuiging. Voldoende maatregelen om dit te voorkomen zullen nodig zijn. Ook vrees ik dat je met die afmetingen met stappenmotoren tekort komt.
Oscar zei:De basis zal een stalen frame zijn met een heel dikke MDF plaat er op.
Wat de stappen motoren betreft hoeft het niet zo snel te gaan,
ik hoef er geen productie mee te maken.
erik1234 zei:Oscar zei:Een stalen frame zal ook niet makkelijk zijn om nauwkeurig en voldoende stijf te bouwen. Bij mij is de y-as opgebouwd rond een liggende kolom van 4 planken MDF, geen beweging in te krijgen.
Moet wel te doen zijn met wat profielstaal 25 x25 x 2 mm.
een dubbel frame met voldoende tusstenverbindingen.
Motoren worden het zelfde als ik nu op de kleine machine gebruik.
Ik zoek eigenlijk naar een systeem met kettingen zonder spindels,
kettingen zijn gemakkelijk te verlengen en op te schalen.
juan30 zei:Nu wil ik nog een interface kaart maken die werkt met mach3 (heb ik net gekocht). Helemaal geweldig.
En zo blijf je bezig.
juan30 zei:Workflow wat een mooi woord. :wink:
Ik teken nu met Rhino3d daar maak ik de 3d modellen in. Ik ben nog geen echte ster hierin maar het gaat al beter, als ik er niet uit kom volg ik de handleidingen. Soms maak ik eerst op mijn werk een 2d model in autocad dan kom ik thuis en maak er een 3d van met rhino dat werkt voormij het best. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Daarna exporteer ik het rhino 3d model direct naar visualmill dus niet een dxf of dwg maar een 3dm bestand.
In visualmill maak ik de g-code. Sla ik op als een txt. Dan laad ik hem in mach3 of kellyware. En frezen maar.
juan30 zei:En wat ik erg mooi vind is dat je eerst een goeie simulatie kan draaien. Goed kijken waar hij fout gaat en dan aanpassen.