Cnc - even wat nieuw leven inblazen

Plottereinheit kun je instellen.
Moet tussen 0.02 en 0.03 liggen maar dan blijft het nog steeds te klein in Kelly.
Hij stond op 0.025 en als ik dan in kelly de gcode 25 * vergroot dan is het weer goed.

Gr. Ingo
 
Hoi,

Ik had dit probleem ook in pcnc maar het was dan maar 2.5 X kleiner.
Gewoon de instellingen van pcnc ingesteld op 0.025 mm en alles was ok.
Een plotter werkt met eenheden van 0,025 mm, als je op het uitvoerende toestel insteld op 0.01 dan is alles 2.5 x kleiner.
Bij kellycam zou ik het niet weten.
 
Eindelijk mijn nieuwe Kress gemonteerd.

Moest nog een keer de kress steun frezen met de Ferm dremel!

Eerste testjes gedaan.
Het toerental is super stabiel
erg stil vergeleken bij de gillende Ferm motor.

Kortom ik ben zeer tevreden.

Verder ben ik van plan een heel grote cnc machine te bouwen 1 bij 2 of 3 meter werkbereik.
Hiermee wil ik hout en piepschuim gaan bewerken.
Iemand nog tips ?

Als ik het ontwerp klaar heb stuur ik het ook naar Chris reinders,
die overigens al wat tips gegeven heeft.
 
Oscar zei:
Verder ben ik van plan een heel grote cnc machine te bouwen 1 bij 2 of 3 meter werkbereik.
Hiermee wil ik hout en piepschuim gaan bewerken.
Iemand nog tips ?

Als ik het ontwerp klaar heb stuur ik het ook naar Chris reinders,
die overigens al wat tips gegeven heeft.

Dat is wel enorm groot.
De kans dat je stappen zal verliezen is dan wel vrij groot.
Ik denk dat de digitale servo's hiervoor beter zijn, daarmee heb je geen last van verloren stappen.
 
Oscar zei:
Verder ben ik van plan een heel grote cnc machine te bouwen 1 bij 2 of 3 meter werkbereik.
Hiermee wil ik hout en piepschuim gaan bewerken.
Iemand nog tips ?

Mijn tip is om alles voldoende "zwaar" cq slim te bouwen, met die lengtes heb je snel last van torderen en doorbuiging. Voldoende maatregelen om dit te voorkomen zullen nodig zijn. Ook vrees ik dat je met die afmetingen met stappenmotoren tekort komt.

Aanschaf van de Kress is nog even uitgesteld. Momenteel ben ik me aan het inlezen over betaalbare lasers of zelfbouw lasers o.i.d.. Ik denk aan een paar laserkopjes uit een DVD-brander of een lens met gloeilamp of een 1W laser van een lichtshow. Of zoiets haalbaar/betaalbaar is weet ik nog niet en ben er druk mee dit uit te Googelen.

Gr.

Erik
 
Dirk W zei:
De kans dat je stappen zal verliezen is dan wel vrij groot.

Ik hoor meer mensen over stappen verliezen,
ik heb dat nooit gehad.

Veer bewerkingen die ik doe gaan in twee of soms wel 6 keer,
maar het gaat tot nu toe nooit mis.

Ook als ik wat instellingen verander ( hoogte ) en ik begin opnieuw dan kom ik altijd precies uit.
 
hey oscar, heb je misschien een foto van die steun voor die kress?
Ik heb overigens ook wel interesse in die steun.. aangezien we dezelfde machiene hebben.. moet die bij mij ook passen.. en ik wil graag overgaan op een kress.

Peter
 
erik1234 zei:
Mijn tip is om alles voldoende "zwaar" cq slim te bouwen, met die lengtes heb je snel last van torderen en doorbuiging. Voldoende maatregelen om dit te voorkomen zullen nodig zijn. Ook vrees ik dat je met die afmetingen met stappenmotoren tekort komt.

De basis zal een stalen frame zijn met een heel dikke MDF plaat er op.
Wat de stappen motoren betreft hoeft het niet zo snel te gaan,
ik hoef er geen productie mee te maken.

Het is een lange termijn project,
misschien eerst een korte versie bouwen,
en als die goed gaat de hele zaak verlengen.
 
Oscar zei:
De basis zal een stalen frame zijn met een heel dikke MDF plaat er op.
Wat de stappen motoren betreft hoeft het niet zo snel te gaan,
ik hoef er geen productie mee te maken.

Een stalen frame zal ook niet makkelijk zijn om nauwkeurig en voldoende stijf te bouwen. Bij mij is de y-as opgebouwd rond een liggende kolom van 4 planken MDF, geen beweging in te krijgen.

Motoren kun je misschien opbouwen met modelbouwmotoren en encoders zoals in het draadje van Joost. Encoderwielen en lichtsluisjes kun je dan slopen uit een computermuis.

Gr.

Erik
 
erik1234 zei:
Oscar zei:
Een stalen frame zal ook niet makkelijk zijn om nauwkeurig en voldoende stijf te bouwen. Bij mij is de y-as opgebouwd rond een liggende kolom van 4 planken MDF, geen beweging in te krijgen.

Moet wel te doen zijn met wat profielstaal 25 x25 x 2 mm.
een dubbel frame met voldoende tusstenverbindingen.

Motoren worden het zelfde als ik nu op de kleine machine gebruik.

Ik zoek eigenlijk naar een systeem met kettingen zonder spindels,
kettingen zijn gemakkelijk te verlengen en op te schalen.
 
Dat is een ambitieus project Oscar. succes ermee en hou ons op de hoogte. Mooi dat je tevreden bent over de kress.

Ik heb zelf deze week 4 nieuwe drivers gehaald de Centent CN0142 die zijn vergelijkbaar met de gecko G201. Nu wil ik nog een interface kaart maken die werkt met mach3 (heb ik net gekocht). Helemaal geweldig.
En zo blijf je bezig.
 
juan30 zei:
Nu wil ik nog een interface kaart maken die werkt met mach3 (heb ik net gekocht). Helemaal geweldig.
En zo blijf je bezig.

Met Mach3 ben je echt 3D aan het frezen geloof ik.

Kun jij je workflow beschrijven?
met welke programma's je werkt
en de bestanden omzet
en in welke bestandsformaten.
 
Workflow wat een mooi woord. :wink:

Ik teken nu met Rhino3d daar maak ik de 3d modellen in. Ik ben nog geen echte ster hierin maar het gaat al beter, als ik er niet uit kom volg ik de handleidingen. Soms maak ik eerst op mijn werk een 2d model in autocad dan kom ik thuis en maak er een 3d van met rhino dat werkt voormij het best. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Daarna exporteer ik het rhino 3d model direct naar visualmill dus niet een dxf of dwg maar een 3dm bestand.
In visualmill maak ik de g-code. Sla ik op als een txt. Dan laad ik hem in mach3 of kellyware. En frezen maar.
 
juan30 zei:
Workflow wat een mooi woord. :wink:

Ik teken nu met Rhino3d daar maak ik de 3d modellen in. Ik ben nog geen echte ster hierin maar het gaat al beter, als ik er niet uit kom volg ik de handleidingen. Soms maak ik eerst op mijn werk een 2d model in autocad dan kom ik thuis en maak er een 3d van met rhino dat werkt voormij het best. Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Daarna exporteer ik het rhino 3d model direct naar visualmill dus niet een dxf of dwg maar een 3dm bestand.
In visualmill maak ik de g-code. Sla ik op als een txt. Dan laad ik hem in mach3 of kellyware. En frezen maar.

En waar maak je de radius correctie?
 
Die maak ik in Visualmill dat berekend hij vanzelf.
Je stelt van te voren in met wat voor diameter en/of frees je gaat frezen.

En wat ik erg mooi vind is dat je eerst een goeie simulatie kan draaien. Goed kijken waar hij fout gaat en dan aanpassen. Ik dacht laatst oooww dat kan wel (en dat ging niet goed), hij freest behoorlijk nauwkeurig met wat je ziet in de simulatie. Dus zie ik de frees iets doen wat niet hoort dan maak ik een nieuwe code.
 
juan30 zei:
En wat ik erg mooi vind is dat je eerst een goeie simulatie kan draaien. Goed kijken waar hij fout gaat en dan aanpassen.

Hoe kijk jij dan naar die simulatie. Als ik de standaard simulatiesnelheid laat staan dan is alles veel te onnauwkeurig om goed te bekijken. Als ik de simulatie langzamer zet dan duurt het mij veel te lang (3D frezen). Hoe doe jij dit precies?

Overigens gebruik ik dit setje ook (Rhinoceros en Visual Mill) en dat bevalt prima. Rhinoceros is in het begin best lastig, als je er 2 weekjes mee gewerkt hebt word het best een makkelijk programma. Alleen de "organische" vormen blijf ik lastig vinden.

Gr.

Erik
 
Ik ben zeer benieuwd naar die simulaties, kan iemand daar eens een paar screenshots van maken/plaatsen?

Simuleren jullie ook 2,5D opdrachten?

Misschien iets om in mijn eigen programma te implementeren :yes:

Joost
 
Natuurlijk kan je niet alles zien, maar voor mij heb ik op die manier een hoop fouten eruit kunnen halen.
Hier heb ik een tekening gemaakt in rhino
forumc.jpg

Dit is een g-code die niet goed is.
foruma.jpg

En de volgende is wel goed. Zoek de verschillen :lol:
forumb.jpg

Dat bedoel ik met eerst een simulatie draaien.
 
AH, dus het resultaat wordt getoond.

Zie je tijdens het maken hiervan de frees ook langs je werkstuk gaan?
 
Back
Top