Cnc - even wat nieuw leven inblazen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door erik1234, 18 mei 2006.

  1. juan30

    juan30 Guest

    ja zeker dat kan je instellen. doorzichtige frees of niet aanwezig. Maar ook de hele frees kan zichtbaar zijn.
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Ooit had ik eens diepe gaten in een werkstuk. Visual Mill gaf mooi in rood aan waar de freeshouder het werkstuk zou gaan raken. Anderzijds word (mij) niet altijd duidelijk hoe de kleine details van een werkstuk eruit gaan zien als er met een grotere frees gewerkt word.

    Gr.

    Erik
     
  3. juan30

    juan30 Guest

    Ja, dat is helemaal waar je kan er niet helemaal op vertrouwen maar het is een indicatie hoe het eruit komt te zien.
     
  4. CoolZero

    CoolZero Guest

    Heb hier lekker eens rond zitten kijken en het inet eens afgezocht. Ik ben van plan om een CNC graveer/freez machine te gaan bouwen.

    Nu heb ik mijn hoofd het idee om de kop/arm over het product te laten bewegen. Het is de bedoeling dat ik hiermee zowel kan gaan graveren in plexiglas/metaal, wat ik ook er mee wil gaan doen is casemodlogo's uit computer kasten te kunnen freezen.

    Het probleem/vraag wat ik mijn hoofd blijft hangen welke stappen motor heb ik hier voor nodig met welke aanstuurkaart, omdat ik geen idee heb wat voor kracht er bij komt kijken.

    Het is wel eens mogelijk om er mee te kunnen freezen, of moet ik het houden op graveren ?


    Graag jullie advies :D
     
  5. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Een beetje een late reactie, zal wel door de vakantietijd komen.

    De kracht die je nodig hebt uit je stappenmotoren is van een boel dingen afhankelijk en er is dus geen eenduidig antwoord op je vraag te geven. Zaken die meetellen zijn o.a.; Afmetingen machine, soort spindels, soort freesmotor, diameter freesjes, wrijvingsweerstand machine, overbrengingsverhouding motor/spindel, verplaatst gewicht, gewenste snelheid en nog een paar dingen. Ook de electronica en zelfs de software is bepalend of het maximale uit je motor gehaald kan worden. Ik denk niet dat er ergens een kant-en-klare formule te vinden is om het koppel van je motoren te bepalen.

    Zelf ben ik erg tevreden over mijn 1 Nm motoren. De assen zijn alleen met veel spierkracht tegen te houden. Je zou ook eerst de machine kunnen bouwen en dan gaan experimenteren met goedkope motortjes uit printers o.i.d. en goedkope elektronica, voor een paar tientjes kun je leuk experimenteren. Na die experimenten heb je in ieder geval een idee welke richting het uit moet gaan. Als je alles in 1x goed wil doen dan kosten motoren + GOEDE electronica gauw een paar honder euro, vandaar het advies om te experimenteren.

    Gr.

    Erik
     
  6. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Is er iemand die nog een kress gaat bestellen?
    Ik zou eigenlijk nog een spantang van 1/8" willen hebben maar ik vind de verzendkosten nogal hoog voor één enkele spantang.
    Dus, zou je er een willen meebestellen voor mij? Met deelname in de verzendkosten natuurlijk.
     
  7. juan30

    juan30 Guest

    Dirk,

    Ik vind de verzendkosten ook niet normaal. Maar ik heb laatst via een bedrijf bij mij in de buurt spantangen bestelt en dat was voor 4 tangen maar €4 i.p.v. €17. Ik heb mijn spantang (3,17mm) nog niet gebruikt. zelf wil ik nog drie andere spantangen hebben dan is mijn collectie compleet. Dus ik moet nog bestellen.
    Maar ik ga morgen op vakantie naar België. Nu zie ik natuurlijk dat u ook uit belgië komt maar de afstand Bocholt-Beveren is te ver om even op en neer te rijden. +_ 240KM. Ik kan de spantang opsturen in belgië, dan neem ik hem morgen mee. Stuur maar even een PB met je adres. Hoop dat je het bericht nog leest voor morgenmiddag. Anders na mijn vakantie

    Gr Jan
     
  8. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Dankzij de spantang van Juan ben ik deze week begonnen aan het isolatiefrezen van een print.
    Het ontwerp is gemaakt met eagle en daarna is dit bewerkt met coreldraw.
    ik heb voorlopig nog geen handige manier gevonden om snel een freesprog. te hebben omdat de schaal niet bleek te kloppen en ik dus alles moest vergroten.
    Als iemand een handige werkwijze heeft gevonden hoor ik het graag.

    Het ontwerp:
    [​IMG]

    Het frezen:
    [​IMG]

    De geboorde print:
    [​IMG]

    Een closeup. Er was nog wel een probleempje met de uitlijning tijdens het boren maar het viel wel mee.
    [​IMG]

    Dus Juan, héél erg bedankt voor de snelle verzending van de spanbus.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Mooi!

    Dit wil ik ook ooit :)

    Hoe lang doet hij ongeveer over zo'n plaatje?

    En waar heb je dat freesje vandaan? Is het een speciaal freesje om isolatie weg te frezen?

    Joost
     
  10. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Dit plaatje heeft ongeveer 15 Min geduurd denk ik.
    Maar wel enkele dagen nodig gehad om een freesbaar resultaat te krijgen.
    En een probleem om de print plat op de tafel te krijgen ( moet binnen 0.1mm plat zijn want de freesdiepte was maar 0.25 mm).
    Ik had een freessnelheid van 7 mm/sec.
    Boren is sneller maar ik moest wel 5x van boor wisselen (verschillende diameters).
    Die freesjes komen van e-bay, nieuw HM met een tophoek van 40°
    5 st voor €25 en maar €1 verzeningskosten :D
    Ik heb er al 3 printen mee gedaan en nog steeds even scherp.
    http://cgi.benl.ebay.be/Stichel-Gra...7013220QQihZ017QQcategoryZ46363QQcmdZViewItem
    Een echte aanrader deze leverancier.
    Na betaling in één week geleverd.
     
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Cool!

    Als ik een nieuwe Z-as maak ga ik hem denk ik zo bouwen, dat ik hem ook 'half' los kan maken.
    De 'dremel' wordt dan door de constructie ondersteund totdat het freesje het materiaal nét raakt. Op dat moment rust de dremel op een afhouder die het materiaal volgt.
    Je kan dan gewoon instellen dat je 1mm diep wil frezen, de afhouder volgt dan mooi de geringe bolling van het materiaal.

    Beetje moeilijk uit te leggen.
     
  12. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    lijkt me een goed idee, ik ben benieuwd hoe je dit ten uitvoer gaat brengen.
    Je moet wel zien dat spanen e.d. de hoogte niet veranderd.
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat bedoel je met spanen? De werktuigen om het werkstuk vast te leggen?
     
  14. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Met spanen bedoel ik hetgene wat je wegfreesd, dit komt op het oppervlak te liggen en zou eventueel tussen oppervlak en die afstandsvoeler kunnen komen .
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dan laat je dat toch wegzuigen ;)
     
  16. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Na een bijna afgebrand schuurtje en lang getwijfeld te hebben is de kogel door de kerk;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Max. freesdiameter 16mm, werkbereik 20x40cm, 70 kilo.

    [​IMG]

    Om het goed te doen een setje spantangen en een boorkop erbij.

    [​IMG]

    Na de ervaring met het bijna afgefikte schuurtje toch maar een motorbeveiligingsschakelaar aangeschaft.

    [​IMG]

    De stappenmotoren (+elektronica) van de vorige machine zijn prima geschikt om deze machine aan te drijven.

    [​IMG]

    Handmatig proefje met aluminiumfrees 3mm, freesdiepte 3mm. Geen enkel probleem. De leverancier heeft er een brochure bij gedaan waar alle soorten en maten freesjes in staan met de daarbij behorende toerentallen, voedingen en freesdieptes. Morgen spullen halen om de motoren er op te bouwen, de handwielen blijven ook behouden.

    Gr.

    Erik
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ziet er strak uit!

    Ik ben ook op zoek naar een mooi X,Y tafeltje. Om printplaten te frezen.. waar haal je dat spul?
    Flink prijzig zeker?..
     
  18. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
  19. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Hee Dirk,

    hoe bevalt je machine nu ?
    Snelheid OK ?

    Welke software gebruik je ?
     
  20. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Bereik van de tafel is ongeveer 20x40cm, ik moet nog de specificaties nazien. Prijs is lager dan de Proxxon freestafel. Gisteren in 1 gang 6mm aluminium gefreesd, bij een niet al te snelle voeding geen enkel probleem.

    Wel wat probleempjes met de stappenmotoren, deze lijken toch te licht voor deze machine. Vandaag andere tandriemschijven gehaald om te proberen dit probleem te tackelen. Eerst had ik een vertraging van 1,5:1, vanavond ga ik het proberen met een vertraging van 1:2. Ook ga ik het maar eens met Mach3 proberen i.p.v. Kellycam. Alleen de 1000 regels g-code staat me tegen, iemand een oplossing daarvoor :wink:?

    Gr.

    Eriki
     

Deel Deze Pagina