Ik doe op het moment een opleiding Werktuigbouwkunde. Dit is een hele brede opleiding waar je op veel manieren met de techniek in aanraking komt. Het berekenen van lassen, ogen enz. Maar ook de verspanings werkplaats en de constructie werkplaats. De eerste 2 jaar leer je in deze werkplaatsen hoe je de machines moet gebruiken en wat er wel en niet mee kan. Bij constructie begint het idd met 4 gleufjes "recht" zagen... haaks vijlen... netjes aftekenen... op de goede plek boren... tekening lezen... ga zo maar door. Bij verspaning leer je de machines bedienen en er netjes mee werken. Hier naarst hebben wij ook les gehad in CNC. Dit was de eerste lessen echt voor mij Russisch... G codes, M codes en ga zo maar door. Maar na een tijdje ga je het toch een beetje snappen. En het tekening maken net zo, er gaat heel veel tijd in zitten voor je door hebt hoe het nou echt goed en makkelijk kan.
Er zijn in de wereld veel vakmannen als je goed zoekt. Als je ze een tekening geeft maken ze hem voor je, CNC of niet. Dit is hobby, ik zou later ook graag mijn eigen draai / frees bank willen hebben ( CNC of niet ). Maar ik doe het nu ook allemaal met de hand, dremel, vijl en zaag. En dan soms wat op school. Maar wat maakt het uit? Ik heb er lol aan en het wordt zo als ik wil. Nou en geen CNC in de schuur. Nou en geen volledige verspanings werkplaats. En die jongens die via het werk de CNC kunnen gebruiken hebben gewoon geluk. Als jij automonteur bent bij Ferrari zul je ook eerder in een rijden.
Ik zou zeggen, zorg dat je tevreden bent met je eigen werk.
Gr, Wouter
Er zijn in de wereld veel vakmannen als je goed zoekt. Als je ze een tekening geeft maken ze hem voor je, CNC of niet. Dit is hobby, ik zou later ook graag mijn eigen draai / frees bank willen hebben ( CNC of niet ). Maar ik doe het nu ook allemaal met de hand, dremel, vijl en zaag. En dan soms wat op school. Maar wat maakt het uit? Ik heb er lol aan en het wordt zo als ik wil. Nou en geen CNC in de schuur. Nou en geen volledige verspanings werkplaats. En die jongens die via het werk de CNC kunnen gebruiken hebben gewoon geluk. Als jij automonteur bent bij Ferrari zul je ook eerder in een rijden.
Ik zou zeggen, zorg dat je tevreden bent met je eigen werk.
Gr, Wouter