CNC Portaalfrees

Hmm.... idee van die gasslang is zo gek nog niet. Niet erg professioneel maar wel goed i.v.m. de uitlijning.

Nee, ik ken niemand met een draaibank, ik heb hier wel een goede kolomboor. Ander ideetje is om in een stukje staaf een gat 5mm door-en-door te boren. Daarna gedeeltelijk 8mm erin boren. Zo is de koppeling in ieder geval in lijn. Daarna nog haaks draad erin tappen. Een hoop werk. Daarom zoek ik nog naar iets wat kant-en-klaar is.

Mijn spindels worden in eerste instantie gewoon draadeinde, het hele project word al duur genoeg. Als alles bevalt kun je alsnog overstappen op trapezium. Ik heb al eens zitten Googelen naar trapezium, maar alles wat ik tegenkwam was duurder dan Overtoom.

Salamander, jouw probleem met die te grote stroom moet op te lossen zijn door aan de uitgang van die driverkaart een transistor, thyristor, fet o.i.d. te maken. Dat schema kan redelijk eenvoudig zijn, met een halfgeleider, paar weerstanden en paar diodes. Net even gekeken naar die NC-step.de, het zou wel zonde zijn om achter die mooie printplaten een eigen brouwseltje te maken. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om het type eindtransistor op de printplaat te bepalen en op zoek te gaan naar het grotere broertje (als dat uberhaupt bestaat). Vaak worden van transistoren en IC's meerdere uitvoeringen geproduceerd, met andere spanningen of stromen. In dat geval zou het een kwestie zijn van desolderen en solderen. Derde mogelijkheid is om een grotere koelplaat, eventueel in combinatie met computerfan te monteren. Maar dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent. Vierde mogelijkheid is om de voedingsspanning iets omlaag te brengen, zover dat de stroom op 2A uitkomt. Dit zal iets ten koste gaan van de prestaties van de motoren. Als je de exacte specs van de gebruikte transistoren kunt vinden dan kun je kijken of je nog iets over die 2A kunt gaan, NC-step zal altijd een (te?) veilige waarde opgeven. In een elektronica-forum zullen ze je wel verder willen helpen.

Gr.

Erik

Heeft het wel zin om trapezium stang/moeren te gebruiken, als de latere speling evenmin kan weggenomen worden als bij gewone draadstang? Of komt er gewoon minder speling op? Ik ben niet zo'n mechanisch brein.

Als er mensen zijn die een draaibank willen gebruiken, ik heb er een staan die af en toe wel gebruikt mag worden. Jullie moeten dan alleen wel zelf draaien en de spullen meenemen.

Als er mensen zijn die een draaibank willen gebruiken, ik heb er een staan die af en toe wel gebruikt mag worden. Jullie moeten dan alleen wel zelf draaien en de spullen meenemen.

Hé Harry, ik zal het onthouden voor als ik m'n laatste stappenmotor kom halen! Hieronder zie je meteen waar ik ze voor gebruik.

Vandaag het frame verder in elkaar gezet.

Het resultaat: een flink aantal sneden in mijn vingers (uiteindelijk alles toch maar afgebraamd..) 3 pleisters een paar liter zweet en een afgebroken tapje later:

freesvanvoor.jpg

freesvanachter.jpg

De breedte is 68 cm, lengte 67 cm. Freesbaar oppervlak wordt waarschijnlijk iets van 40 * 50 maar het freesplateau komt vlak terhoogte van de bovenkant te liggen zodat ik langer materiaal door kan schuiven (en een planke van 100 cm niet hoef in te korten).

Alles zit alleen nog maar provisorisch vast, er moeten nog een hoop gaatjes bijgeboord worden, binnen in de kokers moeten nog hoekjes om verschuiven te voorkomen, maar... het werkt!!!

Ik kan het portaal moeiteloos heen en weer rijden, de y-as kan heen en weer, de z-as kan omhoog en omlaag en ik kan (nog) geen speling op het portaal ontdekken. Je kunt hem heen en weer bewegen maar geen milimeter kantelen.

Komende 2 weken geen tijd maar ik heb er nu wel vertrouwen in dat het gaat lukken.

Volgende stap: mechaniek afmaken

Daarna:

Fase 2: Stappenmotoren + spindels
Fase 3: Stappenmotor aansturing
Fase 4: PC & software

Arthur

Het begint een beetje saai te worden zonder foto's.

P1010003a.JPG

Vandaag in elkaar geknutseld, 2 uurtjes werk. Formaat 20x40cm. Lagerblokken, lagers, tandriem en tandriemschijf van Conrad. Gewone draadeinden M8, ik zie wel of dit gaat volstaan. Alles loopt nu spelingsvrij, soepel en netjes. Naar aanleiding van testen met de toekomstige y-as ga ik bepalen of er lineaire geleiders nodig zijn.

P1010005a.JPG

De testopstelling. Linksboven een oude (gekregen) P2 met alleen Windows95 en Kellycam. Ruim voldoende voor dit doel. Mijn goede PC blijft gespaard voor elektronische foutjes en ik heb geen geklooi met 2 besturingssystemen. De meeste cnc-software draait niet onder XP. Rechtsboven een oude (gekregen) P1. Die wordt gebruikt voor de voeding en om de electronica in in te bouwen. In het midden het optocouplerprintje en rechtsvoor de driverprint. Elektronica verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkt. Als het dadelijk ingebouwd zit dan zie je het tenminste niet.

Stappenmotor.nl, je aanbod voor de draaibank is heel fijn! Wat is uw woonplaats of omgeving?

Gr.

Erik

Ik zit in Putten, dat is in de buurt van Voorthuizen aan de A1.
Wel graag even een berichtje als je komt he.
Ben er niet altijd.

Even een update van mijn project en wellicht wat nuttige tips;

1 stappenmotor is provisorisch aangesloten op 1 van de m8 draadeinden. De koppeling 5mm-as naar M8-draadeind is zelf gemaakt met een staafje messing 12mm. Dit blijkt dus geen succes. Ondanks een kolomboormachine zijn de gaten niet goed tegenover elkaar te krijgen. Ik ben nog aan het peinzen over een andere (kant-en-klare) oplossing. Ik wil perse een starre verbinding omdat dit de meest simpele constructie is.

Het M8 draadeinde met normale moeren lijkt goed genoeg te werken. Problemen met slijtage en "invreten" e.d. verwacht ik niet omdat de motoren alleen maar hele lage snelheden kunnen draaien. De opgegeven houdkracht van mijn motors is 0,15 Nm. Het lijkt weinig koppel, maar op lage snelheid lijkt het toch voldoende. De prijs (€ 6,-) speelt ook mee. Ik heb gemerkt dat er een rechtstreeks verband is tussen toenemende snelheid en afnemend koppel. Als ik uiteindelijk iets wil frezen dan zet ik de freestafel wel in de schuur en ga ik koffie drinken als 'ie bezig is.

Zoals gezegd is de motor rechtstreeks aan het draadeinde gekoppeld. Via de software heb ik de motor 100 stappen laten zetten. Dit leverde een verplaatsing van 2 mm. Kortom, ik heb een resolutie van 0,02 mm! Lijkt me meer dan voldoende.

Gr.

Erik

wat ik veel zie als koppeling tussen motor en draadeind is een stuk stevige slang en met twee klemmetjes vast gezet.

misschien idee?

Spaan 14,

Het nadeel van slang is dat de motor (vanuit stilstand) eerst de slang een stukje zal draaien waarna 'ie pas de spindel mee zal nemen. Levert toch weer een paar stappen speling op. Misschien iets te ver gezocht, maar elke speling telt. Bij conrad zijn "hulsjes" te koop, speciaal voor dit soort gevalletjes. Als dit niks wordt kan ik altijd nog op slang overstappen.

Update; Pc-software (Kellycam+Win95) werkt, optocouplers werken, driverboard werkt. Kosten elektronica ong. € 15,- per kanaal (max. 35V, 1,25A). Ik kan me nu echt gaan bezighouden met de opbouw van de freestafel.

Gr.

Erik

Vandaag nog eventjes verder gedaan.
Ik heb aluminium profiel met T-groeven gevonden voor het frame, wat heel eenvoudig is om op te bouwen.

frame1.jpg

Het frame meet 1120 x 690 mm. Hierop komen aan de zijkant de lineaire lagers met een hoogte van 30mm.
frame2.JPG

Hiedoor kom ik aan een bewerkbare breedte van 750 mm. en in de lengte 915 mm. (een hele plaat depron dus)
Ik moet toegeven dat dit toch wel groter is dan ik gedacht had.
Wanneer de Y en Z -as erop zullen staan zal het ook nog eens 800 mm. hoog zijn.
(ik zal een bereik van ongeveer 200 mm. in de Z-as hebben)
Ik denk dat ik eerst eens een vast plaatsje ga zoeken want mobiel is dit niet meer te noemen.
Nu op zoek naar aluminium van 200 x 10 voor de rest van de machine.

wordt vervolgd ........

Heren,

Mijn x-as is (bijna) af, de slede voor de y-as is gemonteerd. Meteen heb ik ontdekt wat het belangrijkste nadeel is van draadeinde; het is niet perfect recht! 1 draadeinde (lengte 30 cm) heeft een slinger van 2/10e, het andere heeft een slinger van 5/10e. Extra rechtgeleidingen aanbrengen heeft geen zin omdat de motoren het dan niet aan kunnen. Ik denk dat ik het ene draadeinde maar ga vervangen en ga leren leven met 2/10 onnauwkeurigheid. De vraag blijft; hoe duur wil je het project maken?

Koppeling van het draadeinde aan de motoras is opgelost door pashulsjes van Conrad in combinatie met een onderdeeltje wat ik toevallig aantrof in het rooster van de convectorput. Ene kant draad M8, aan de andere kant 8mm rond. Door in de motorsteunen slobgaten te maken heb je nooit uitlijningsproblemen.

Gr.

Erik

De eerste tests;

P1010010a.JPG

P1010011a.JPG

P1010012a.JPG

Nog een berg plakband fatsoeneren.

P1010013a.JPG

P1010014a.JPG

Kellycam, er zitten een paar kleine bugs in. Voor de rest lijkt Kcam goed te werken.

Gr.

Erik

Hoi Erik,

Kan je aub even verduidelijken wat je project tot nu toe reeds kostte? Ik ben zelf ook materiaal aan het samenzoeken..... :D

Hoi,

Alle prijzen zijn ongeveer, verzendkosten zijn inbegrepen.

2x PC + 1 monitor ---------- gekregen
3x stappenmotor----------- € 35,-
Elektronica------------------ € 45,-
Mechanica (conrad)-------- € 100,-
Ritje ijzerwarenhandel----- € 25,-
Diverse onderdelen---------gevonden in de schuur
7-aderige kabel--------------€ 20,-
Complete z-as---------------gekregen
Dremel-----------------------Nog aan te schaffen

Ik denk dat ik nu zo goed als compleet ben. Met dit spulletje zal de freestafel nooit perfect worden, maar ik ben dan ook niet op zoek naar de allerhoogste nauwkeurigheid. Een nauwkeurigheid van 0,2 mm is het (haalbare) doel. Om naar een nauwkeurigheid van honderdsten te gaan zal veel extra centjes kosten (spindels, sterkere stappenmotoren + elektronica, extern draai- en freeswerk).

Gr.

Erik

Dit is wel goedkoop.
Mijn doel ligt op € 500, aluminium profiel en lineaire lagers gratis via werk (dit zijn normaal de duurste onderdelen)
elektronica € 150 incl verzending
stappenmotoren € 120
aluminium balk 150 x 10 x 6000mm. € 115 (enkel in lengtes van 6 M. te verkrijgen)
trapeziumdraad 3 x 1 M.met bronzen moeren € 100

Van de aluminium balk zal ik ongeveer 2 M .over hebben, iemand interesse ? (kwaliteit halfhard)

:lol:

Kellycam kent wel een heel bescheiden stukje G-Code, de aansturing is ook niet heel optimaal. Wij werken hier op een zelfbouw-frees met een gratis stuk software EMC, wel onder Linux, dus dat is misschien voor sommigen niet erg practisch. Echter heeft EMC een zeer uitgebreide G-Code vocabulaire.

Ik zal hier binnenkort wel even een paar foto's van onze zelfbouw-frees plaatsen, met wat producten ervan. Een goede site voor gegevens over EMC CNC software is http://linuxcnc.org/.

Er is geloof ik ook een Opstart-CeeDee, waarbij je Linux nooit hoeft te installeren, maar gewoon steeds vanaf CeeDee kunt opbooten. Heb daar alleen geen ervaring mee.

Leuk project, net als bijvoorbeeld een CNC Snijmachine voor hittedraadsnijden. Werkt ook boven verwachting goed. Kwam in de nieuwe FMT ook nog een advertentie tegen van een commerciëel bedrijf, toch blijft dan het mechanische deel best prijzig, maar misschien geven de foto's op de site wel wat inspiratie voor sommigen :

zubehoer_23_gr.gif

http://www.cnc-multitool.com/

Veel succes met het gebeuren.

Zou zo'n X/Y opstelling als Erik1234 met Dremel voldoende zijn om 3mm Depron te frezen, de toleranties lijken me geen probleem voor deze toepassing en een Y as is wellicht overbodig?

Pjotrrr zei:
Zou zo'n X/Y opstelling als Erik1234 met Dremel voldoende zijn om 3mm Depron te frezen, de toleranties lijken me geen probleem voor deze toepassing en een Y as is wellicht overbodig?

Dit is een eenvoudige constructie die heel goedkoop is vermits je de draadassen ook als geleiding gebruikt.
Lijkt me meer dan genoeg om 3mm. en zelfs 6mm. depron te frezen .
Er zit maar één nadeel aan, de draadassen mogen geen slag vertonen, anders zit je met een wiebelende as en dus golvende lijnen.
Een X- en Y-as (langs en dwars)heb je zeker nodig, enkel de Z-as (hoogte) zou je manueel kunnen maken

Groeten,

Dirk

Zeer interressant!
Wat zou de maximaal te bewerken breedte zijn met de goedkope "draadeindmethode"
Ideaal zou zijn 70cm (plaatjes 100x70), zoniet is 40 a 50cm te bewerken breedte ook al heel mooi....

Back