Cockpitkapjes van PET-fles

Kan je ook ander materiaal dan hout gebruiken om die mal te maken? Ik dacht aan isolatieschuim, maar weet niet of dat de warmte van de verfbrander overleeft? Iemand suggesties?

Als het dan toch hout zou moeten zijn, welk hout dan best? Balsa?

je kunt alles gebruken wat sterk genoeg is om de krachten te weerstaan, en voldoende temperatuurbestendig is (dus geen schuim).
Beton en eikenhout (wat lastig in vorm schuren), balsa, gips (gewapend met wat gaasverband of houten frame, ...)

Dirk

Balsa gaat prima, omdat het makkelijk te bewerken is. Ik heb vorige week een malletje gemaakt voor ons clubproject. Daar hebben we afgelopen week 17! kapjes van gemaakt. Er komen soms wel wat krasjes op het balsa maar die laten zich er weer makkelijk uit schuren.

Andere houtsoorten of MDF willen ook wel, maar zijn wel bewerkelijker> Overigens werk ik zelf altijd met een onbehandelde mal (niet aflakken o.i.d. omdat de lak dan tegen je kapje aansmelt. Het balsa lijm ik altijd met houtlijm voor een streeploos resultaat.

kijk maar eens in dit bouwdraadje op ons clubforum.
• Toon onderwerp - ** Clubproject **

Max

Overigens werk ik zelf altijd met een onbehandelde mal (niet aflakken o.i.d. omdat de lak dan tegen je kapje aansmelt.
De mal die je van mij ziet is afgelakt met G4, wordt steenhard, trekt helemaal streeploos glad en wordt niet plakkerig bij verwarming.
Ik heb hem juist gelakt omdat de filler (notabene op PVA basis) wel aan de PET bleef kleven.
Na de restauratie 3 lagen G4 en het probleem was over.

Ook hecht de 2K acryl auto lak prima op de canopy, daarmee krijg ik ze streep- en krasloos glanzend.

Ik breng soms (lekker dunne- dus lichte) 2 liter mineraalwater flessen mee uit Engeland.

Maar zoals met alles: Your mileage may vary.......;)

Een tip vwb de flessen: laatst heb ik de hele gang met frisdrank en water van de Jumbo bestudeerd. De enige compleet gladde 1,5l fles die ik daar vond was Wicky Fruit Fris.

Een tip vwb de flessen: laatst heb ik de hele gang met frisdrank en water van de Jumbo bestudeerd. De enige compleet gladde 1,5l fles die ik daar vond was Wicky Fruit Fris.

volgens mij moeten ze ook niet glad zijn... het is wel belangrijk om het juiste materiaal te vinden... sommigen hebben een dunne wand, sommigen een hele dikke...
geen idee welke het vlotst werkt.

Ribbels krijg je er bijna niet uit. Hoe gladder, hoe beter. In Spa Blauw zit een héél klein relief en dat krijg je met geen mogelijkheid weg.
Die dikke zie je bijna niet meer, het is allemaal van dat dunne geworden (wel logisch; is veel lichter en kost minder materiaal. Zo'n fles krijgt zijn stevigheid door de vulling onder druk van koolzuur). Voor het maken van een kapje maakt het niks uit, werkt allebei even snel en goed.

Paul,
Op PET plakt niet zo veel. Het is ook erg buigzaam dus epoxy knapt er zo weer af. Verven/spuiten gaat op zich prima, als je er maar niet met je nagel overheen krabt want dan krijg je het er wel weer af.
Ik weet niet wat je precies wilt doen maar ik plak mijn kapjes altijd met dubbelzijdig tape op het frame van triplex of balsa.

Goede tips !

Heb ik ook nog een goede tip
Ik plak mijn kapjes altijd vast met
PT-56_High_Res_A.jpg

Zelfs op folie werkt dit.
Te lijmen randje heel klein beetje op schuren en dan plakken.
Werkt als witte houtlijm

De enige hier thuis die van dat soort spul gelukkig wordt, is de gootsteen....:rolling:

Back