colibri electro maken

laurens

Forum veteraan
Hey,

Een vriend van mij heeft een colibri gekocht. Hij weet alleen nog niet of ie brandstof of electro wil. Hij wil graag weten wat hij aan zn model moet veranderen als hij electro wil, en hoeveel dat ongeveer zal kosten.
Kunnen jullie helpen?

Groeten Laurens

Als je rekent met 700g voor accu (9 cellen) en motor moet 1800g haalbaar zijn. Lichter is beter.
Met 250 watt ingangs vermogen kan je dan stevig vliegen.

8 cellen (bijv RC2400) met speed 700BB 8.4 volt met 10 x 6 prop.
Nog feller: speed 700BB 9.6V met 10 cllen RC4/5 SC 1600mAh (die blauwe) en 10X6 prop.

Een borsteloze motor voor 8-10 cellen kan ook.
AXI 2820/10 is geschikt.
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_2820_10&id_odkazy=m_ac

Mega 22/20/4 ook goed.
Mega 30/3 iets zwaarder en nog meer vermogen mogelijk (eigenlijk in deze toepassing weinig voordeel)
http://www.mrhobby.nl/pages/borsteloze_motorenpag.html
http://www.megamotorusa.com/Brushless/ACn22-20-4.htm?id=25
http://aircraft-world.com/

Beide motoren kunnen met 8 cellen, maar liever dus die 10 blauwe (even zwaar).
Voordeel van borsteloos is:
- 100-150g lichter
- Hoger rendement (vluchtduur)
- hoger topvermogen mogelijk (bij hogere stroom)

Een vertraagde sp600 kan op zich ook wel, maar is zwaar werken voor motortje en vertraging. Ik verwacht geen lange levensduur dan.

gaat af :) Deze meneer wil een echte motor.

Speed 700 een 40A (of meer) regelaar met BEC

AXI gaat goed met MGM-Compro of de speciale jeti-advance (blauw)
Mega gaat goed met "gewone" (rode) jeti of ook MGM-COMPRO

40A regelaar is mooi. Tot 10 cellen kan je BEC gebruiken. kan echter ook zonder.

Adere regelaars kan ook. amerikaanse phoenics wordt populair.

denk dat het voor laurens zelf is, ipv zijn vriendje, ik heb hem er al eens vaker over gehoord.
ik zou bij zon kistje gaan voor de goedkoopste oploosing en er gewoon flink plezier mee maken, en de duurdere bortstelloze oplossingen in een mooie 2e kist bouwen.

Ik ben het met Gerard eens. Laurens tenzij je geen redenen hebt niet met brandstof te willlen vliegen, is het handiger en goedkoper er gewoon een brandstof motor op te doen.
Mocht je electro toch leuker/makkelijker/schoner vinden zet er dan gewoon een Speed 700 op en geen brushless. 't Is een beetje zonde teveel geld uit te geven voor een kist waar je alleen maar mee wilt leren vliegen ;)

Bij ons is het probleem dat we met de geluidsnorm zitten van 74 dba voor 2-takt en 79dba voor 4-takt.
MAAR lAURENS DENKT DEZE GELUIDSNORM WEL EVEN TE HALEN MET EEN 6,5 SPEED WEBRA MET PIJP ER ACHTER.
Als hij gewoon een normale 4-takt had gekocht had hij allang leuk kunnen vliegen en een hoop plezier kunnen hebben.

Martijn

martijn heo kunnen jullie zon strenge eisen hebben en dan vliegen met die herrie pylon dingen, of vlieg je die alleen electro.

Op het vliegveld word alleen gevlogen met de electropylonracers, de brandstof wachten altijd tot er weer een wedstrijd is.
Nog ff die vriend wijzen op dit forum en dan geloof je me wel.

Groeten Laurens

Nog ff die vriend wijzen op dit forum en dan geloof je me wel.
Laurens het kan zijn dat ik (en anderen) het mis hebben hoor, maar is dit niet gewoon een vraag voor jezelf? :? :lol:

Ik ben sterk aan het twijfelen of ik het ook niet zou doen, en die vriend vroeg of ik wou uitzoeken hoeveel het hem zou kosten om hem electro te maken.
hij is nog niet begonnen met de bouw ervan.

Groeten Laurens

Laurens, heeel eenvoudig, een trainer electrificerern kost een klauw geld, en dat wil jij nooit uitgeven. Klaar, punt.

In ieder geval zal de aanschaf duurder zijn, en daarnaast heb ik ook zo'n mijn twijfels of electro qua vliegkosten nou echt zo goedkoper is dan brandstof.
Zelf ga ik uitsluitend electro vliegen, en heb nu al in de gaten dat het in ieder geval zeker niet goedkoper is dan brandstof.

Zoals ik eerder al zei, is dat als je geen echte redenen hebt om geen brandstof te willen vliegen, dan is dit een betere optie dan je alle eventuele problemen/kosten op je nek te halen om de colibri te converteren naar een elektromodel, maar de keus is aan jouw!

Zelf kies ik bijvoorbeeld voor electro omdat ik dan niet eerst (veel) tijd en energie kwijt ben aan het starten van de motor. (wat in mijn situatie niet echt goed zou zijn).
Alleen weet ik wel dat ik qua kosten met brandstof een stuk goedkoper uit zou zijn geweest.

Dus als je het geld en de redenen hebt om electro te vliegen moet je het doen! Heb je echter niet echt problemen om je model na het vliegen goed schoon te moeten maken, en een motor die niet mee wil werken een paar keer moet aanslingeren, ga dan voor brandstof. Anders niet. As simple ast that!

Veel succes verder :D

Ja oke, het kost ook minder dan een turbine. Dat is niet het punt. Je kan de colibri prima vliegen met een 2-takt met goede demper, en dan nog onder het vereiste geluidsniveau blijven.
Jij moet het weten, het is jouw geld en jouw keuze.
Ik denk alleen dat veel mensen je al hebben proberen te overtuigen, en als dat niet lukt (of wanneer je er niet voor open staat) houdt het natuurlijk op.
In ieder geval veel succes!

gerard_nl zei:
martijn heo kunnen jullie zon strenge eisen hebben en dan vliegen met die herrie pylon dingen, of vlieg je die alleen electro.

Ik vlieg nooit op Valkenburg maar gewoon in een open veld.
Daar kan ik zoveel herrie maken als ik zelf wil.

Groeten Martijn

Ik vlieg nooit op Valkenburg maar gewoon in een open veld.
Daar kan ik zoveel herrie maken als ik zelf wil.
Ik moet me brevet halen en door te wildvliegen lukt dat dus niet. En omdat het op de club zo'n strenge eis is lijkt electro me handiger.

Die vriend zie ik vandaag/morgen/overmorgen en dat zal ik hem zeggen dat er op dit forum over de electro colibri word gesproken.

Jonathan:
Waardoor is het electrovliegen bij jou duurder dan brandstof?

Groeten Laurens

Back