colibri?

Kan hier me echt niet vinden in de negatieve commentaren over de vliegeigenschappen van de Colibri.
Taxien doet ie slecht, maar in de lucht heb
ik geen problemen.

Ik heb beide vleugels met beide vliegt ie goed.
De rolroer vleugel is inderdaad erg duur.
vraag me nu ook af of ik er ook zoveel veel voor heb betaald.
( nog in de gulden tijd ).

Johan

Johan,

Ik, (en ik denk de andere "negatievelingen" met mij) zeg ook niet dat het ding niet vliegbaar is of zo maar ik ben in de afgelopen 18 jaar instructie geven betere trainers tegengekomen.

@Gerard: Waarom?? een Ibis is een vergrote Colibri (of andersom; een Colibri een verkleinde Ibis) beiden met ongeveer gelijke eigenschappen....

Arjen,

Ik heb zelf een Ibis en vind het een perfect toestel. Enige waar rekening mee gehouden moet worden is dat de rolroeren gaan flutteren als je een 7.5cc gebruikt. Ik heb een aparte servo voor ieder rolroer gebruikt en dan heb je een perfecte trainer. Ook de wat verder gevorderde vlieger kan veel van de figuren vliegen met dit ding. Als ie goed is gebouwd is ie erg sterk en kan veel 'ongelukkige' landingen overleven. (uit eigen ervaring...).

Er vliegen hier ook 2 colibri's en heb hier nog weinig negatiefs over gehoord van zowel de instructeurs als de vliegers...

Bert Scholten zei:
60 euro voor een vleugel 8O !!!! Dat kan je beter in een nieuw toestel steken, en zelf de vleugel herbouwen van tekening en er wat meer tijd voor nemen.

Ik vind het ook een beetje veel voor een nieuwe vleugel.
Of dat er sowieso een nieuwe vleugel komt?
Ernstig gebrek aan TIJD! :wink:

J o h a n zei:
De rolroer vleugel is inderdaad erg duur.
vraag me nu ook af of ik er ook zoveel veel voor heb betaald.
( nog in de gulden tijd ).
Johan

Ik heb in die tijd een 3 assen uitvoering gekocht...
Verkopen ze tegenwoordig alleen maar de 2 assen uitvoering en daarnaast een extra vleugel als optie?

die ongelijke aansturing van de roeren hoe doe je dat ?
ik heb nl mijn richtingsroer trainer zelf omgebouwd naar een rolroertrainer

http://users.pandora.be/231st/Pict0001.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0002.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0003.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0004.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0005.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0006.JPG
http://users.pandora.be/231st/Pict0007.JPG

dit zijn enkele fotos

en wil wel zeker weten wat er fout is voordat ik heb bespan of in de lucht steek :)
het model (bingo 1200mm van robbe gelijkt wel op een colibri kwa model dan)

Als ik het goed zie op de foto's (scherp is anders) dan zitten de aileronhevels aan de onderzijde.....
Voorgelijke uitslag zou in neutraalstand van het roer een 90 graden lijn moeten bestaan tussen scharnierlijn/draaipunt op de hevel en de bewegingsrichting van de stuurstang. verleggen we het draaipunt naar achteren dan zal het roer in verhouding tot de beweging van de stuurstang meer naar boven dan naar beneden bewegen. in dit geval zou de oplossing dus zijn om de roerhevels wat naar achteren geplaatst te monteren of tussen de heven en het roer een wigje te plaatsen waardoor de hevel achterover gekanteld op het roer wordt gemonteerd.

Voor zover ik zie heb ik mijn vraagje niet duidelijk gesteld :cry:
Ik ben heel benieuwd in hoeverre de vliegeigenschappen van een Colibri (of Ibis) geschikt zijn als eerste motorkist (heb al een 2 meter zwever en een vliegende vleugel, beide voor op de duin). Ik wil niet hatelijk overkomen ofzo maar kennelijk kan niemand vertellen waarom het al dan niet een goed of slecht toestel is.(@johan, sorry!..uitzonderingen daargelaten)
Ik neem graag aan dat er andere veel beter toestellen zijn hoor...maar kan dat dan ook een beetje onderbouwd worden zodat ik er ook iets van kan opsteken? Vele wegen leiden naar Rome en ik wil altijd graag weten waarom ik de goede of de verkeerde weg in sla (of ben ingeslagen)

Andere vraag: 60 euro is dan voor alleen een vleugel wel duur...maar je koopt er geen nieuw toestel voor. En van de tekening herbouwen is leuk maar als beginner (waar dit draadje gepost staat dacht ik) lijkt het zelf ribben maken van een tekening me niet echt een geschikte optie voor een eerste toestel waarmee je het (motor)vliegen mee onder de knie probeert te krijgen. Moet je toch aardig wat bouw ervaring voor in de vingers hebben lijkt me?

Groeten

Justus

Dag Justus,

Waarom rijdt de ene auto beter dan de andere?
Is soms wat moeilijk uit te leggen. Zo ook met vliegtuigen. Maar als je eenmaal met meerdere vliegtuigen hebt gevlogen, kun je zonder het exact te hoeven benoemen, toch vinden dat het ene vliegtuig beter vliegt dan het andere. Is natuurlijk subjectief, deels persoonlijk.
Als Instructeur zie ik dat mensen met een wat groter model sneller progressie maken, zeker als dit een rolroer gestuurd (beginners natuurlijk)model is.
De Colibri vliegt aardig. Heb er diverse mensen mee leren vliegen. Enkele redenen waarom ik vindt dat er betere modellen zijn:
Omdat het model wat kleiner is, vlieg je hem wat sneller uit zicht, wat in den beginne nogal eens gebeurt.
Het model is ietwat sneller als bijvoorbeeld een Charter. Vooral in de landing is dit nadelig. Ook is hij wat onrustiger.
Omdat het een richtingsroer gestuurd model is (tenminste de versies die ik gevlogen heb),stuurt hij zeker op lage snelheden, vrij indirect.
Vanwege de plaatsing van het landingsgestel is hij wat lastiger te starten.
Het is een model voor 4cc. Daar zijn niet zoveel modellen voor gemaakt. (als opvolger van je beginnersmodel). Wat grotere trainers zijn gemaakt voor 6.5cc motoren, waar veel meer modellen voor zijn.

Dit zijn enkele puntjes die me zo te binnen schieten.
Ook een Ibis vindt ik niet het meest optimale model. Er moeten 2 dingen verandert worden voordat deze kan vliegen (rolroeraansturing en bevestiging hoogteroer). Wel zijn de Laser Models bouwdozen erg mooi en gemakkelijk te bouwen.

Mijn persoonlijke favorieten (voorlopig):
Bouwdoos: Greatplanes PT-40
ARF: Kyosho Calmato

Groeten,
Gerben

PS Je kunt best als beginner een vleugel van tekening bouwen. Wat je niet begrijpt is een dankbaar bespreekpunt op de locale vliegclub.

kijk!...dat zijn de dingen die ik wil weten! Ik had ook al wel een vermoeden dat de bescheiden afmetingen niet echt voordelig zouden zijn voor een eerste toestel. Helemaal als ik kijk naar het verschil in de lucht tussen mijn 2,20 meter zwever en de 2,80 van een maat van me.

Dat van die motortjes is inderdaad nogal een nadeel, zullen zeker alleen moeilijk verkrijgbare(=meestal duurdere) motoren zijn.
Het zet me in iedergeval weer op het zoekspoor naar leuke modellen, en neuswieltoestellen zijn ook wel in een later stadium om te bouwen zijn naar staartwiel.

dank voor deze info

Justus

ps, nog even over die vleugel bouwen. Het lijkt me toch veel leuker om voor een leuk schaalmodel je eigen vleugel te maken dan voor een trainer. Die wil je toch zo snel mogelijk weer in de lucht hebben, i.p.v. voor elk bouwprobleempje of onwetendheidje eerst iemand anders er bij te moeten halen. Alle voorgesneden ribben, samen met de juiste houtsoorten en hoeveelheden al in huis hebben scheelt m.i. heel veel moeilijkheden.

Dat van die motortjes is inderdaad nogal een nadeel, zullen zeker alleen moeilijk verkrijgbare(=meestal duurdere) motoren zijn.

Nee, dit is niet zo, 4cc motoren zijn evengoed verkrijgbaar als
6,5 cc motoren.

4cc motoren zijn goedkoper dan 6,5 cc motoren.

succes met je zoektocht en laat eens weten wat je gekocht hebt.

Johan

Back