Dag Justus,
Waarom rijdt de ene auto beter dan de andere?
Is soms wat moeilijk uit te leggen. Zo ook met vliegtuigen. Maar als je eenmaal met meerdere vliegtuigen hebt gevlogen, kun je zonder het exact te hoeven benoemen, toch vinden dat het ene vliegtuig beter vliegt dan het andere. Is natuurlijk subjectief, deels persoonlijk.
Als Instructeur zie ik dat mensen met een wat groter model sneller progressie maken, zeker als dit een rolroer gestuurd (beginners natuurlijk)model is.
De Colibri vliegt aardig. Heb er diverse mensen mee leren vliegen. Enkele redenen waarom ik vindt dat er betere modellen zijn:
Omdat het model wat kleiner is, vlieg je hem wat sneller uit zicht, wat in den beginne nogal eens gebeurt.
Het model is ietwat sneller als bijvoorbeeld een Charter. Vooral in de landing is dit nadelig. Ook is hij wat onrustiger.
Omdat het een richtingsroer gestuurd model is (tenminste de versies die ik gevlogen heb),stuurt hij zeker op lage snelheden, vrij indirect.
Vanwege de plaatsing van het landingsgestel is hij wat lastiger te starten.
Het is een model voor 4cc. Daar zijn niet zoveel modellen voor gemaakt. (als opvolger van je beginnersmodel). Wat grotere trainers zijn gemaakt voor 6.5cc motoren, waar veel meer modellen voor zijn.
Dit zijn enkele puntjes die me zo te binnen schieten.
Ook een Ibis vindt ik niet het meest optimale model. Er moeten 2 dingen verandert worden voordat deze kan vliegen (rolroeraansturing en bevestiging hoogteroer). Wel zijn de Laser Models bouwdozen erg mooi en gemakkelijk te bouwen.
Mijn persoonlijke favorieten (voorlopig):
Bouwdoos: Greatplanes PT-40
ARF: Kyosho Calmato
Groeten,
Gerben
PS Je kunt best als beginner een vleugel van tekening bouwen. Wat je niet begrijpt is een dankbaar bespreekpunt op de locale vliegclub.