Combat vleugeltje voor mid-airs

Zo op het oog is het propje (en motor ook) wel erg klein voor een wing van 1,2m.

Hmm, ik heb gezegd dat ik een heftig motortje wilde omdat ik uiteindelijk wel iets heel extreems wil hebben, en dat was dit zei die. Dus ik zie wel, eerst maar eens vlieger.

Ok, ik heb 3 cellen, dus dat kan ik laten zitten.

Maar hoe kan ik nu gas geven dan ? :?

Maar hoe kan ik nu gas geven dan ?
Niet lullig bedoeld hoor, maar heb je al enige ervaring met modelvliegen?

Goed. Je hebt twee draden die naar de accu gaan, drie (dikkere) draden die naar de motor gaan (als de motor verkeerd om draait, twee willekeurige draden verwissselen).
Dan heb je nog het bundeltje van drie draden (wit/rood/zwart) deze komt in de ontvanger te zitten (meestal kanaal drie).
Door de witte draad lopen de stuursignalen en de andere zijn voor de voeding (van de ontvanger en de andere servo's).
Het gas geven doe je dus met één van de sticks op de zender, die dus moet corresponderen met het juiste kanaal op de ontvanger.

Je zult nog wel ergens tegenaan gaan lopen en dat is de bediening van de roeren op de vleugel.
Je zult hiervoor op zoek moeten gaan naar mix-functie elevon.

We mogen al blij zijn dat het niet gelijk een starfighter moet worden.
futschlach.gif

Ok, dat servo stekkertje bleek dus de voeding te zijn en ook de besturing van het gas.

Ik heb de wing en zender maar meegenomen naar een kennis die al zowat zijn hele leven vliegt met alles wat maar kan vliegen.
Hij en zijn vader hebben de hele avond mijn zender zo proberen in te stellen dat die geschikt is voor een wing.
Het menu van mijn Graupner MX12 viel wat tegen maar nu is alles voor elkaar, behalve " gemixed het hoogte roer omdraaien " :|

Na lang lezen en al het mogelijke en onmogelijke te proberen konden ze er niet uitkomen om dat hoogteroer te verwisselen.

Weet iemand misschien of dat nou makkelijk op te lossen is ?

Als de MX-12 geen elevon mixer heeft, vreet ik mijn Ele-Bee op. :D Er al aan gedacht om de servo stekkers even om te wisselen?

Volgens mij wel, mij zegt het helemaal ( nog ) niks, enige is dat hun het niet voor elkaar kregen om het hoogteroer te verwisselen.
Dus nu is knuppel naar beneden, flaps ook naar beneden, dat moet dus net andersom. En volgens mij hebben ze alles al geprobeerd met de servo's. dat moet toch ook via de zender kunnen ?

Zie nu net dat als ik de rechter knuppel naar rechts doe, dat dat omhoog is, naar links naar beneden en omhoog gas. de linker knuppel kan ik mee sturen als ik hem omhoog en naar beneden doen. 8O

Op 1 van de servos moet je dan dus servo reverse instellen volgens mij.

Bedoel je nou dat als je de rechter stick naar links en rechts beweegt, gaan bijde roeren dezelfde kant op gaan? En met de rechter stick omhoog/omlaag, dan gaan de roeren bijde een andere kant op?

Nee, het is wel zo dat als ik nu stuur dat 1 flap omhoog gaat en de ander naar beneden. maar dat sturen gaat dus door de linker stick naar boven en onder te doen. gas geven gaat dus met de rechter stick naar boven.

Down en Up gaat met rechter stick naar links en rechts.

Dat zit lekker door elkaar. :D Tis n beetje moeilijk uit te leggen zonder t te laten zien eigenlijk. Mischien lukt et nu beter met de engelse handleiding?

Trek eerst bijde servos dr maar es uit, pak een schoon modelgeheugen in je zender, en ga eerst eens zoeken naar je gas kanaal. :)

Maar dan ben ik die hele mixer kwijt van die flaps die nu zo mooi gaan, 1 omhoog en de ander omlaag.
Nouja, ik pruts nog wel even verder.
Ik kom uit Emmen, dus dat is ook niet echt in de buurt :wink:

tsja, ze gaan nu wel omhoog en omlaag, maar als et aan de verkeerde stick zit heb je nog niks. ;)

En emmen is inderdaad n beetje ver. :P

dit is dood simpel uit te leggen.
als jij bij het sturen naar links en rechts bijde roeren te gelijk naar boven en beneden ziet gaan. moet je een van de servo's elektronisch de andere kant op laten draaien dat doe je als je in het menu reversing sw
vervolgs ga je in dat menu naar funktie aileron of elevator
afgekort als ELE en AIL
drukt vervolgens op de knop select en dan een keer op plus dan is dat kanaal wat je net hebt geselecteerd omgepoold in de zender als je nu hoogte geeft moeten bijden roeren om hoog gaan.
en als je naar links stuurd moet het linker roer alleen om hoog gaan.
klopt dit niet van achteren gezien dan moet je het andere kanaal om draaien dus als je ElE hebt gekozen moet je die weer met plus normaal maken.
en dan AIL kiezen en die ompolen. als je het dus anders heb gedaan even simpel wezen en dus anders om denken
zo simpel is het
in mijn gedachten kun je als dit je nu niet lukt beter niet gaan vliegen of echt naar een club gaan.
want anders kun je net zo goed het gekochte spull meteen weer verkopen

Nee zo simpel is et niet. Hij zegt toch dat et een en ander is omgedraaid met het gas kanaal? Hij moet eerst zn stekkertjes int goeie gat doen. ;)

Back