Composite Models Nemesis bouwdraadje

@ paul,
ik kom op 40 mm uit als ik een lip van de servo afsnij dus 8) .

Tape onder de servo verwijderd. Je kan zien dat ze niet helemaal in lijn liggen maar dit is wel de beste positie om de servo hevel op torsie te ontlasten (dus uitlubberen van gat voorkomen).
afb20038.jpg

Omtrek aftekenen
afb20039.jpg

Omtrek met tape afplakken en de toplaag wegschuren. ik heb met de dremel ook nog het oppervlak verder lichtjes opgeruwd, maar met een zoetvijltje geeft beter resultaat :wink:
afb20040.jpg

rolroeren vast tapen voor neutraal stand. De sevro ook met een mesje kerven in horizontale, vertikale en diagonale richting. alles goed ontvetten.
afb20041.jpg

Servo ruim voorzien van epoxy en zo hard aandrukken dat aan de omtrek een rand lijm zichtbaar is. desnoods met vinger even nalopen. epoxy vegen zjn goed te verwijderen met spititus als de epoxy nog niet 100% is uitgehard.
afb20042.jpg

2e servo ook lijmen. ik druk met een geodriehoek aan omdat...
afb20043.jpg

de bovenkant van de servos vlak komt te liggen om een stip triplex er nog bovenop te lijmen. dit doe ik om zo de lijmverbinding van de servos nog meer te ontlasten en door de sandwich konstruktie maximale sterkte te krijgen van de dunne servo huisjes. Het is nog altijd de bedoeling om lomp hard te hoeken straks :D
afb20044.jpg

aluminium busjes niet vergeten te lijmen aan de stuurstangen en als de epoxy uitgehard is even soepel maken
afb20046.jpg

Laatste klus aan de vleugel voorlopig is de rolroertippen vasttapen om flutter te voorkomen
afb20045.jpg

Kielvlakzitting aan de onderkant van de stabilo opruwen met een vijltje. Wel opletten niet de toplaag helemaal weg te krassen want dan ben je je instelhoek kwijt. stabilo staat op +1 graad (down) op de bovenkant van het kielvlak de scherpe hoeken afronden zodat de stabilo goed er in valt (in de zitting van de stabilo zit een kleine radius)
afb20047.jpg

hoogteroer vast tapen aan de tippen.
afb20048.jpg

Vleugel aan de romp vast tapen en op en grote tafel vlak stellen zodat vleugel op 0 graden staat. met een heli- instelhoekmeter op de stabilo alles nog even controleren en ook of de stabilo horizontaal staat tov vleugel.

afb20052.jpg

afb20050.jpg

afb20051.jpg

de lijmoppervlakken goed ontvetten . epoxy op de kielvlak aanbrengen en de stabilo erop schuiven. even opletten of er een net randje rondom zichtbaar is anders beter even nalopen met CA en Zip-kicker als de epoxy goed is doorgehard.

Begint al op een grote broer te lijken 8). bovenste is een Tokolishi. een model voor 2004 wedstrijdspecificaties en de Nemesis is voor 2005 dus er is nogal wat veranderd 8O .

Nu weer ff verder knutselen.
grtz!
afb20053.jpg

verder met de hoogteroeraansturing.
Ik gebruik een .8mm verenstaal ipv .6mm die meegeleverd is om zo weinig mogelijk speling in de buitenkabel te krijgen.
Weer de ronde servoschijf. gaatje van .8mm boren zo dicht mogelijk bij het hart. met een vijl een inkeping maken zodat de hevel nog wat verder kan draaien zonder dat de servo gaat brommen.
afb20131.jpg

uitzagen
afb20132.jpg

servo TIJDELIJK :wink: vasttapen
afb20133.jpg

hoogteroeruitslag controleren door streepje op verenstaal te zetten. komt bij mij nu op 75% Down en 110% UP voor 3mm uitslag 8)
afb20134.jpg

L-bend borgen met buitencabel + CA+ zip-kicker. uiteinde vd kabel even opruwen.
afb20135.jpg

rompdoorsnede maken met stuk soldeertin
afb20136.jpg

opvulblok van 5mm balsa maken. ook een groef voor de carbon streng die in de romp zit er in schuren.
afb20137.jpg

en pakken maar. opruwen en ontvetten niet vergeten. tijdens het uitharden ook even de knuppel bewegen om vrijloop van de hevel te controleren.
afb20138.jpg

ander kant op lengte afknippen met iets toegift. verenstaal opruwen aan uiteinde
afb20140.jpg

gaatje .8mm aan uiteinde stabilo boren. hoe dichter bij de eindlijst hoe meer servo uitslag je kan gebruiken dus ook de servo sterker en betere controle bij laagvliegen :wink:
afb20141.jpg

op de plek waar tape zit aan de binnenkant met epoxy de buitenkabel tegen de romp lijmen beginnen bij de bocht en door naar achteren. niet vergeten de binnenkabel door het hoogteroer te leggen.
afb20142.jpg

afb20143.jpg

spie achterin scheelt veel zuchten :wink:
afb20144.jpg

stukje schuim aan draad in de staart stoppen om de kabel tegen de romp te drukken.
afb20145.jpg

Bij de hevel moet de buitenkabel los van de romp komen. om toch het uigen van de buitenkabel te verhinderen een stuk balsa van 15x15-45grd tussen de romp en kabel lijmen die als afstandsblok fungeert. valt niet mee van komt achter de servo te zitten maar is wel nodig om de laatste .3mm speling er uit te krijgen.
afb20146.jpg

daar dus 8O
afb20147.jpg

op het gat de toplaag wegkrassen
afb20148.jpg

Met Kevlar vissnoer strak er om heen wikkelen en met dunne CA en Zip-kicker vastlijmen tot een blok(je). wel zorgen dat hoogteroer dan neutraal staat :?
afb20149.jpg

handige tip van dat soldeertin!! super.. dank daarvoor..
Is het trouwens een optie de servo in de staart de doen, of is de staart daar de smal voor? en of kom je dan in de knoop met je zwaartepunt..

Zoals hier

afb20152.jpg

Peter

Was toch nog dik 3 uur werk. Maar wel 100% Up(3mm) en 75%down(2mm gezet voor minder agressief aanduiken) en 0% speling 8)

Aan de onderkant van de staart een radius geslepen. hier is geen opening voor de antennedraad en wil ik er toch in hebben :P

ontvangerakku + schakelaar solderen
afb20150.jpg

plaats van de schakelaar aftekenen. omdat kevlar niet fijn bewerkt en erg pluist heb ik de schakelknop er helemaal afgezaagd om er zeker van te zijn dat er geen kevlar tussen de metalen huis en de knop komt te zitten waardoor de schakelaar niet helemaal 100% aan zou kunnen staan. om toch nog te kunnen schuiven wel een gaatje geboord en een klein schroefje erin gedraaid.
afb20151.jpg

Samenstalling achterkant. ontvanger met klitteband al op positie. ben benieuwd hoe ver het grote pakket naar achteren komt te liggen. de ontvanger past niet naast de servo. anders een plattere zoeken. Paul weet het wel :? :wink:
afb20153.jpg

Hoi Peter,

Het kielvlak is ongeveer 3mm dik dus kan net niet :wink: . Het is de bedoeling om zo hard mogelijk te vliegen met een kist als deze dus is alles zo slank als de sterkte het toelaat.

stop vandaag even met bouwen.

groeten!

Nou Erik, met die tempo is hij volgend weekend wel klaar. Dus gewoon vliegen in Boskoop :wink:

Ik heb m'n hoogteroer servo plat in de romp liggen. Hierdoor kan de ontvangeraccu en de ontvanger er vrij makkelijk langs. De ontvanger accu is een kop kont geval van 4 cellen (GP 120 mAh) en ik heb deze zover mogelijk naar achter in de staartboom gestoken. Daarvoor de ontvanger en daarvoor de hoogteroer servo. Ruimte zat dus! :D

Paul

Valt tegen hoor Paul, is best krap. Heb alleen de maandag-,woensdag- en vrijdagavond nog over. mischien een halve dag vrij nemen :?. bouwen zal wel lukken waarschijnlijk, maar invliegen... toch graag op eigen veld hoor.

heb gisteravond de overige spullen toch maar even erin gelegd want zat me toch niet lekker. heb gelukkig de ruimte voor zwaar neuslastig en zwaar staartlastig met schuiven. had ook nog eens plaats voor 12 gp2200 voordat CG zoek was. Je weet maar nooit hé :wink:

grtz.

Ps moet spinner ook nog afdraaien naar M5 hé :?

Nope, Nemesis is klaar en was op de in Boskoop present maar moest daarvoor wel draadje even opschuiven naar deze week. Wil morgen de rest toevoegen. Al het goeie heeft tijd nodig :wink:

grtz! Erik

Ik ben er weer. Had het erg druk om de Nemesis af te krijgen voor de Goudse wat de middag ervoor lukte, maar kon wegens slecht weer niet vliegen :cry: . Daarna erg druk voor de E-meeting op 29 Mei en ook nog eens een pc die weigerde. Hoop nu toch weer een heel stuk verder te komen :)

positie schakelaar achter de achterlip van de vleugel
afb21211.jpg

motor+ regelaar
afb21212.jpg

solderen en krimpkous erom
afb21213.jpg

Kapton tape (smelt niet) om voor de zekerheid het carbon huis te isoleren en om de kabels netjes vast te zetten.een stuk op de motor, een voor de middelste kabel en een over alle kabels.
afb21214.jpg

motorschot opruwen, oneffenheden in de romp wegdremelen en opruwen (niet veel weghalen dus :wink: )
afb21215.jpg

in plaats van de meegeleverde M3-4 moet er M3x6 in want anders is er wel erg weinig schroefdraad in de motor. bij deze motor kunnen er 4 in en lijkt me ook slim om dat te doen :roll: .
afb21216.jpg

motorschot lijmen met motor gemonteerd en met spinner er op geschroefd om netjes uit te lijnen. Geen plaatjes van want de epoxy droogt vlot. Wel de romp en motorschot van epoxy voorzien voordat je alles op positie zet om uit te harden. als de epoxy is uitgehard meteen nog eens met epoxy nawerken indien nodig.
afb21217.jpg

cellen passen en CG checken. geen probleem.
afb21218.jpg

cellen uitkleden. de kartonnen schijfje straks weer tussen de cellen zetten!
afb21219.jpg

staven gesoldeerd met 100Watt bout. tussen de staven in Kapton tape aanbrengen tegen kortsluiting. zorg dat er aan de kop wat overlap is.
afb21220.jpg

cellen tapen
afb21221.jpg

kopse cel aanbrengen. heb ik 1x8 koperen strip voor gebruikt lip eromheen om de cel uit de romp te kunnen trekken als hij heet is.
afb21222.jpg

dubbele stekkers aan de voorkant om er zeker van te zijn dat die er niet afsmelten
afb21223.jpg

rolroerbedrading
afb21224.jpg

stekkers aan regelaar
afb21225.jpg

nieuwe laadstekkers maken want de 4mm kontronik stekkers zijn kleiner als de standaard banaanstekker dus niet modulair te gebruiken. Velcro op de ontvangerbatterij en in de romp.
afb21226.jpg

CG bepalen met stukjes tape aan de onderkant. tussen de spleet je duimnagels zetten. gaat erg goed!
afb21227.jpg

rompdoorsnede maken aan de achterkant van het pakket
afb21228.jpg

schot maken en in de romp lijmen.
afb21229.jpg

tussen motor en pakket een balsa blok tegen verschuiven tegen het pakket getaped. op de rolroerservos nog een 3mm plankje gelijmt zodat het pakket nergens meer naar toe kan.
afb21230.jpg

Nemesis heeft inmiddels al weer gevlogen en is tov de tokoloshi makkelijker te vliegen! wat mij wel opvalt is dat de rolroeren trager aanvoelen maar denk zelf dat dit door de tape aan de tippen ligt wat ik op de toko niet heb. ook het hoogteroer voelt nog een beetje vreemd aan omdat er nog wat te veel expo op zit maar voor de volgende vluchten vast op 40% gezet.

de aandrijving presteert met wisselend resultaat. lijkt er erg op dat als ik een halfvol pakket bijlaad voor het vliegen dat er ook maar een half pakket te consumeren is :? . Bij een volledig ontladen pakket en dan opladen gaf wel de 80 seconden motorlooptijd. heb bij een pakket al 2 cellen los en is weer gerepareerd, maar kwam er gisteren achter dat er een cel kapot is want een pakket was knap dood.

bij het ontladen van het andere pakket ging er 60mAh uit en 2250mAh bij en was lekker warm. bij opnieuw ontladen (2A) ging er maar 1600mAh uit wat er sterk op lijkt dat de cellen ook slecht leegraken als ze koud zijn na verloop van het ontladen. Heb het nog niet helemaal door.

vanmiddag nog maar eens proberen op het veld!

grtz! Erik

Bij die hoge stromen is BEC van de regelaar niet echt verstandig.

Back