Controller JR C4-X SSM 40

Hallo mijn naam is Polo Vroemen ik wil zelf een rc robot maken ik heb een JR C4-X SSM 40 van een van mijn rc auto's wat voor receiver heb ik nodig want mijn receiver heeft maar 2 channels ik zou er graag 3 of 4 hebben want hij heeft er 3 maar de 3e is voor de batterij of kan ik die ook gebruiken?

Groetjes Polo Vroemen

De C4-X is een 2-kanaals 40 MHz AM zenderset. Zowel de zender als de ontvanger hebben twee kanalen, dus een andere ontvanger zal je niet helpen. Dat wordt dus sparen voor een andere zenderset.

jammer want dan kan ik mijn robot alleen sturen niks anders laten doen of kan ik nog een andere afstandsbediening voor rc autos gebruiken als ik dan die receiver voor iets anders gebruik als sturen aan sluit

Groetjes Polo

en kan ik de JR C4-X SSM 40 gebruiken om speed controllers te besturen en hoe weten die wat links en rechts is ik wil 2 motors gebruiken en het aan rubsbanden aansluiten en dan met speed controllers dat als ik stuur een kant stopt en hoe kan ik de motors achteruit laten draaien of doen de speed controllers dat de motors komen uit een printer

Om met twee motoren te kunnen rijden én sturen heb je een V-mixer nodig. Zo'n apparaatje kun je los kopen en tussen de ontvanger en beide snelheidsregelaars aansluiten. Bij het gas geven gaan allebei de snelheidsregelaars tegelijk en bij het sturen gaat de ene harder en de andere zachter. Je kunt dan echter nog steeds alleen rijden en sturen en zo'n mixer kost natuurlijk ook geld.

Je kunt dan beter iets meer geld uitgeven en een zenderset kopen met vier of meer kanalen en dan eentje waarbij de zender zo'n mixer al aan boord heeft. Uiteraard moet je dan wat langer sparen of wat meer ouderlijke subsidie vragen, maar je kunt dan ook gelijk veel meer.

Beste Polo. Het is me duidelijk dat je nog een beginner bent. Fijn weer een jong iemand die zich met de modelbouw wil bezig houden.
upload_2016-5-15_10-41-2.png

Ten opzicht van vele jaren geleden toen ik begon heb je nu het voordeel dat je op het internet heel veel kan vinden. Uit wat je schrijft maak ik op dat je nog niet zo erg veel hebt opgezocht en gelezen. Je heb wilde ideeën en weet nog niet echt wat nu wat is. Daarom raad ik je aan al die ideeën nog even aan de kant te zetten en eerst het nodige op te gaan zoeken.

Ga ook eens op zoek naar de stukjes met uitleg over de besturing. Hoe werkt zo iets en wat komt er bij kijken? Lees daarvoor de stukjes in de modelbouw FAQ eens door. Een stukje van mij zelf handelt over de zenders en ontvangers.

Even heel kort een paar antwoorden.
Je hebt een zender nodig en een daarbij passende ontvanger. Twee kanalen is in theorie voldoende maar als je ook andere zaken wilt kunnen besturen of aan en uit zetten dan heb je meer kanalen nodig. De moderne apparatuur gaat tot wel 14 kanalen tegenwoordig.

Als je met twee motoren wilt sturen moet je een V-mixer aansluiten op twee uitgangen van de ontvanger en de regelaars van de motoren op die V-mixer. Die mixer zal de signalen van die twee kanalen samen voegen, mixen, en met die signalen de regelaars aansturen. Met één knuppel zal je beide motoren even snel voor en achteruit kunnen regelen. Met de andere knuppel zal je de toeren van de motoren afzonderlijk kunnen variëren zodat de ene sneller en de andere langzamer zal draaien. Daarmee kan je dus sturen.

Fietskettingen zou ik niet gebruiken. Die zijn veel te groot, te zwaar en lomp. Je hebt ze ook niet nodig!
De motoren die je aangeeft kan je waarschijnlijk prima gebruiken. Je hebt ook maar twee motoren nodig.
Alle vier de wielen aandrijven is erg lastig en zal je heel wat hoofdbrekers opleveren. Vooral sturen wordt lastig. Misschien als je met differentiëlen gaat werken dat je het wel voor elkaar zal krijgen. Als je met vier motoren, en dus vier regelaars, gaat werken moet je de besturing elektronisch (met een computer) oplossen en dat wordt helemaal lastig als je daar niets van af weet.

Ga voor meer kennis over aandrijvingen van wielen eens kijken en lezen in het auto sub forum. Daar is veel kennis van dit soort zaken aanwezig.

Hoewel het lastig is om te doen raad ik je dus aan om “de drang” nog even te onderdrukken en eerst veel te gaan lezen en opzoeken. Waar je iets niet snapt, vragen stellen! Ga je nu direct motoren kopen en nog meer zaken dan kan je straks met een hoop spullen zitten waar je niets meer mee doet omdat je toch iets anders nodig bleek te hebben.

Succes en veel plezier met de hobby!

Ik heb uw pagina over zenders en ontvangers gelezen erg intressant ik snap het nog niet helemaal maar ik ben pas 12
Ik had net een V-mixer opgezocht het is mij niet duidelijk of je een speciale per V-mixer nodig hebt voor een afstandsbediening of of je gewoon een goedkopen kunt kopen

Groetjes Polo

Als je nog maar 12 bent is het allemaal wel een beetje veel en misschien nog wat ingewikkeld. Dat geeft niet, je kan het allemaal leren als je dat wilt. Wij hebben het ook allemaal in de loop van jaren moeten leren dus je hebt nog tijd genoeg.
Je kan in principe elke V-mixer gebruiken. Meestal kan je bij de ingewikkeldere types (dus duurdere) de nodige zaken instellen en/of aanpassen. Dat kan bij vliegtuigen nodig zijn. Bij wat jij wilt is dat allemaal niet nodig, een simpele recht toe recht aan V-mixer zal prima voldoen.

boven welke prijs is een V-mixer redelijk want het moet niet zijn dat de V-mixer naar 4 keer stop
en hoe bedoel je simpele recht toe recht aan V-mixer
voor wat moet ik dan ik de specificaties kijken

Back