Beste Polo. Het is me duidelijk dat je nog een beginner bent. Fijn weer een jong iemand die zich met de modelbouw wil bezig houden.
Ten opzicht van vele jaren geleden toen ik begon heb je nu het voordeel dat je op het internet heel veel kan vinden. Uit wat je schrijft maak ik op dat je nog niet zo erg veel hebt opgezocht en gelezen. Je heb wilde ideeën en weet nog niet echt wat nu wat is. Daarom raad ik je aan al die ideeën nog even aan de kant te zetten en eerst het nodige op te gaan zoeken.
Ga ook eens op zoek naar de stukjes met uitleg over de besturing. Hoe werkt zo iets en wat komt er bij kijken? Lees daarvoor de stukjes in de
modelbouw FAQ eens door. Een stukje van mij zelf handelt over de
zenders en ontvangers.
Even heel kort een paar antwoorden.
Je hebt een zender nodig en een daarbij passende ontvanger. Twee kanalen is in theorie voldoende maar als je ook andere zaken wilt kunnen besturen of aan en uit zetten dan heb je meer kanalen nodig. De moderne apparatuur gaat tot wel 14 kanalen tegenwoordig.
Als je met twee motoren wilt sturen moet je een V-mixer aansluiten op twee uitgangen van de ontvanger en de regelaars van de motoren op die V-mixer. Die mixer zal de signalen van die twee kanalen samen voegen, mixen, en met die signalen de regelaars aansturen. Met één knuppel zal je beide motoren even snel voor en achteruit kunnen regelen. Met de andere knuppel zal je de toeren van de motoren afzonderlijk kunnen variëren zodat de ene sneller en de andere langzamer zal draaien. Daarmee kan je dus sturen.
Fietskettingen zou ik niet gebruiken. Die zijn veel te groot, te zwaar en lomp. Je hebt ze ook niet nodig!
De motoren die je aangeeft kan je waarschijnlijk prima gebruiken. Je hebt ook maar twee motoren nodig.
Alle vier de wielen aandrijven is erg lastig en zal je heel wat hoofdbrekers opleveren. Vooral sturen wordt lastig. Misschien als je met differentiëlen gaat werken dat je het wel voor elkaar zal krijgen. Als je met vier motoren, en dus vier regelaars, gaat werken moet je de besturing elektronisch (met een computer) oplossen en dat wordt helemaal lastig als je daar niets van af weet.
Ga voor meer kennis over aandrijvingen van wielen eens kijken en lezen in het auto sub forum. Daar is veel kennis van dit soort zaken aanwezig.
Hoewel het lastig is om te doen raad ik je dus aan om “de drang” nog even te onderdrukken en eerst veel te gaan lezen en opzoeken. Waar je iets niet snapt, vragen stellen! Ga je nu direct motoren kopen en nog meer zaken dan kan je straks met een hoop spullen zitten waar je niets meer mee doet omdat je toch iets anders nodig bleek te hebben.
Succes en veel plezier met de hobby!