Conversie Skyfox met PowerRotoR

De heren Han en Marco (Bruteforce en HvanBeek) hebben een goed doordachte conversieset ontworpen om Vario- of Heim mechanieken om te bouwen naar electro.

Ze leveren een mooi produkt waarbij een kwalitatief hoogwaardig stukje aluminium wordt gecombineerd met de goedkoop verkrijgbare Align 700M/MX motor. De setup heeft genoeg power om in te bouwen in een schaalromp en dus ontstaat er een tof alternatief voor de veel te dure sets die al geruime tijd te koop zijn.

Inmiddels verkoopt RCHeliparts de ombouwsets en kregen we in de aanloopgesprekken zin om de boel te testen. De eerste Vario Kobold is ondertussen omgebouwd en heeft al een aantal succesvolle vluchten gemaakt. Als een turbine onbereikbaar is dan is dit een mooi alternatief. De rotor start rustig op, het geluid komt een beetje in de buurt van en je hoort de bladen heerlijk klappen.

Het idee ontstond om ook te testen hoe de setup zich zou houden met een 4-blads rotorkop. En omdat die aanzienlijk minder toeren moet draaien heeft Marco na een aantal berekeningen een aangepaste poelie gemaakt zodat het juiste toerental gehaald kan worden.

Ondertussen is de set ingebouwd. Door de duidelijke handleiding en de perfecte passing van de onderdelen is dat in een paar uurtjes voor mekaar.

Marco en Han gaan uit van een 2x 5S accu en hebben hier bijbehorende accudragers voor gemaakt die heel handig aan het frame worden gemaakt. Omdat ik heb gekozen voor een 2x 6S setup heb ik deze om moeten draaien en moet ik een handige manier verzinnen om toch nog een kap op het mechaniek te krijgen (de standaard Skyfox evolution kap is te smal nl.

Mocht iemand nog een oud model kap (zie onder) hebben liggen, hetzij nog ok, hetzij gescheurd, dan houd ik me aanbevolen. Een nieuwe kost ruim 70 euro, dat kost bijna de hele ombouwset nog niet!:rolleyes:

full

De kist staat nogenoeg klaar om getest te worden maar de CC ICE HV 120 regelaar is terug geroepen naar de producent voor een modificatie. Dat gaat denk ik nog wel een paar weekjes duren.

Zal vdg nog een paar foto's plaatsen van de ombouwkit inclusief accudragers.

Grz. Bone

Laatst bewerkt door een moderator:
Skyfox kap

Hoi Rob,

Bedankt voor de lovende woorden over onze ombouwsets. Zoals gezegd worden ze nu al gebruikt door 4 man en met succes mag ik zeggen.
Ik heb nog zo'n kap liggen die je in jouw bericht beschrijft inclusief een scheur in het venster:(. Heb jij nog een evolution kap misschien?

Grt Han

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

Bedankt voor de lovende woorden over onze ombouwsets. Zoals gezegd worden ze nu al gebruikt door 4 man en met succes mag ik zeggen.
Ik heb nog zo'n kap liggen die je in jouw bericht beschrijft inclusief een scheur in het venster:(. Heb jij nog een evolution kap misschien?

Grt Han

Han, je bent het einde:p

Ik vind deze projecten altijd prachtig waar mensen experimenteren en dingen ombouwen naar electro zo leer je nog eens iets bij.

Ga ik volgen.

Hee dat ziet er al goed uit, eigenlijk logisch dat je de houders om moest draaien ivm de zwaardere pakketten. Jammer dat de ICE 120 nou weg is anders hadden we al kunnen maidenen. Ik kan ook mijn 85HV even uitbouwen (zit vrij los onderin de StarRanger gemonteerd) en in de jouwe zetten. Alleen een kwestie van de juiste pennen aan + en - checken. Zeg het maar?

Groeten, Marco.

Ik hoop dat als je deze wilt inbouwen in een body, dat je dan nog plaats gaat hebben om je lipos er ook terug uit te krijgen.

Als je een schaal met deuren hebt, komt dat goed, maar als je bv een airwolf wil bouwen zonder zijdeuren, en dan nog een lastig landingsgestel systeem dat in de weg zit om je lipo te leggen, dan kan je niet anders als ze vertiicaal omhoog te plaatsen :-)

Heeft de mechaniek in tussentijd al gevlogen ?

Ik hoop dat als je deze wilt inbouwen in een body, dat je dan nog plaats gaat hebben om je lipos er ook terug uit te krijgen.

Als je een schaal met deuren hebt, komt dat goed, maar als je bv een airwolf wil bouwen zonder zijdeuren, en dan nog een lastig landingsgestel systeem dat in de weg zit om je lipo te leggen, dan kan je niet anders als ze vertiicaal omhoog te plaatsen :-)

Heeft de mechaniek in tussentijd al gevlogen ?

Nope, nog niet gevlogen, het is wachten tot de regelaar terug is. Ik zag idd al een plaatje voorbij komen met een romp en de lipo's rechtop. Da's balen. Bij een romp met zijdeuren, bv een 412, zou ik een soort kisten schaal nabouwen die zgn. in de heli staan en daar de lipo's mee afdekken. Binnen in het kantoor staat trouwens al een mechaniek wat er schaal niet thuishoort dus de lipo's er gewoon inleggen mag dan toch ook best.

Ik heb alle vertrouwen in de conversieset van de mannen uit Halsteren. Wat ik er tot nu toe van gezien heb top en een aardig alternatief voor een veel duurdere turbine. Het geluid is nagenoeg hetzelfde.

O ja, misschien heb ik de kap al gevonden maar anders houd ik me nog steeds aanbevolen. Mag ook kapot zijn, dat fix ik wel.

Grz. Bone

Laatst bewerkt:
Volledig mee eens met het ontwerp van de conversieset, ik ga deze ook gebruiken, maar ik wou je er even attent op maken :-)

Je kan in het draadje van mijn airwolf zien hoe ik de lipos rechtop heb moeten zetten, dit ook voor het evenwicht.

Ivm de kap, ik heb nog een kap liggen, onbeschadigd, een roodkleurige, moest het je interesseren. Laat maar iets weten, ik gebruik ze toch niet omdat ik alles inbouw in een body.

gr
Kevin

Vervolg ombouw Powerotor

Deze week gelukkig weer wat tijd om zaken op te pakken en begonnen met het meest ongelukkige project uit mijn bescheiden schaalbouwcarriere; het pas maken van een oude Vario Kap. De kap bleek bij nadere inspectie op 100 plekken verweerd en gescheurd en dus een flinke boel epoxy op losgelaten en alle restjes spuitverf eraan gewaagd om zo alle scheuren te camoufleren. Bij de laatste verflaag kletterde het ding van de werkbank met als gevolg weer wat extra scheuren. Met ducktape aan de binnenkant kom je echter een heel eind. Dit is waarschijnlijk de meest afgrijselijke kap die ooit is gemaakt maar hij dient zijn doel. De electronica is afgeschermd en de 6 cels lipo's passen netjes onder de kap. Het is ook maar van korte duur want zodra de boel vliegt gaat het mechaniek uit elkaar om te worden ingebouwd in de Vario UH-1N.

full

Alle elctronica is losgehaald om te checken en de HC3-Extreme is geupdate naar de laatste softwareversie. Ondertussen zijn wij hier allemaal razend enthousiast over het slimme systeem van die rakkers van PowerotoR uit Halsteren.

Bonkies Benzinetrainer is nu ook voorzien van hun concept en het resultaat is een fluisterstille grote E-trainer. De 4 bladen worden door de Align motor zonder enige vorm van inkakken rondgejaagd en is er genoeg vermogen over om er een zware romp omheen te bouwen. De electronica blijft hierbij heel netjes op temperatuur.

Hier een filmpje van Bonkies benzinetrainer van afgelopen week.

[URL="
benzine trainer electroconversie Maiden 24-12-2012 - YouTube[/URL]

Ik ga nu verder met afstellen van de Extreme en zal asap een relaas plaatsen van de bevindingen. De 4-blads primeur heb ik in ieder geval aan mijn neus voorbij laten gaan maar och, komt tijd komt raad.

Iedereen een hele fijne jaarwisseling toegewenst:p

Grz. Bone

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Hoeveel % zat er nog in de accu's na die vlucht in't filmpke? De vlucht bedroeg toch 9 minuten hé?

thx, Didier

Hey,

Hoeveel % zat er nog in de accu's na die vlucht in't filmpke? De vlucht bedroeg toch 9 minuten hé?

thx, Didier

Heej Didier,

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft ie 12 minuten gevlogen en waren de accu's nog voor 30% gevuld. Details kun je vragen aan firemanbonkie of bruteforce.

Grz. Bone

Mooi werk, elektro rules ;-)

Wat steekt er aan de zijkant uit de romp? Ik zie een staafje met iets er aan?

Bevindingen met de ice2 zijn positief?

Gr, Roy

Geluk

Alléz, het doet goed om te horen dat er iemand anders meer geluk heeft met de ombouw naar elektro, zul je afvragen hoezo? Had over 14 dagen terug men skyfox ook omgebouwd naar elektro, met de onderdelen van powerrotor, maar met dit verschil de controller, heb de castle 120 niet genomen maar wel de castle 160, en net deze heeft bij het opstarten net de zege geven( de PIJP AAN MARTIN) zoals ze zeggen, deze is volldig in rook opgegaan en de lipo's kwamen heel dik te staan, een voordeel had ik dat alles op de testbank stond en direckt kon reageren.
Nog een vraagje, welke lipo's gebruiken jullie?
Pascal.

JE moet geluk hebben met de eerste versie, ik heb 2 ice 120hv en 1 80hv draaien zonder problemen, ze schreven als je al een 50tal succesvolle vluchten gedaan hebt met je regelaar, dan moest je deze niet laten vervangen. Het hangt er echt vanaf wanneer deze gemaakt geweest zijn, een geluk dat hij niet in een heli stak en dat alles in rook is opgegaan.

Alléz, het doet goed om te horen dat er iemand anders meer geluk heeft met de ombouw naar elektro, zul je afvragen hoezo? Had over 14 dagen terug men skyfox ook omgebouwd naar elektro, met de onderdelen van powerrotor, maar met dit verschil de controller, heb de castle 120 niet genomen maar wel de castle 160, en net deze heeft bij het opstarten net de zege geven( de PIJP AAN MARTIN) zoals ze zeggen, deze is volldig in rook opgegaan en de lipo's kwamen heel dik te staan, een voordeel had ik dat alles op de testbank stond en direckt kon reageren.
Nog een vraagje, welke lipo's gebruiken jullie?
Pascal.

Zippy's en Turnigy's 5000- en 5800 mah

Hallo,

Ik vlieg zelf met 2x 5S 5800 mAh ruim 12 minuten met een ICE 120 HV en heb geen versie 2 uitvoering omdat ik al geruime tijd zonder problemen rondvlieg.

Grt PoweRotoR (Han)

Laatst bewerkt:
Hallo RBRCH, inderdaad het was een rev2, maar deze update had niet veel omhande, een extra stukje krimpkous dat was alles, het probleem schuilde zich meer in het vermogen van de regelaars. Heb ook vernomen als je zeker wil zijn dat het een volledig nieuwe controller is, dan heeft deze een rode zegelband met de update nummer erop, dus we zijn in blijde verwachting ;).
Pascal.

Back