CopterX 450 SE

Hoe staat het met de bouw van de andere copter x'en?

Gr. Bas
Wel Bas,ik heb eindelijk nog wat tijd gevonden.
De moter zit er reeds in

5137478784fa96192.jpg

De drie HS-65HB servo's

5137478784fb5370e.jpg

en de Futuba 9257
5137478784fc0c287.jpg

Nu nog alle draadjes wegwerken en de rest komt nog wel zeker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dufour,

Dat ziet er goed uit! :)

Mijn Copter X is inmiddels weer vliegklaar. Maar heb nog niet kunnen testvliegen.
Ik heb er nu dezelfde servo's inzitten als
jij alleen dan met de metal gears (hitec 65 MG's) Ik ben erg tevreden
met de kwaliteit, ze laten zich erg goed "90 graden zetten", zijn erg stil en
mooi precies.

Als ik vanavond nog tijd heb zal ik wat foto's maken, ook van de servo horns
die ik heb gebruikt. Je kan namelijk niet de gene met 4 "kanten" gebruiken want
dan krijg je de linkjes niet mooi recht.

Heb je er ook op gelet dat de servo schroefjes er RECHT ingaan?
Dat schijnt namelijk heel belangrijk te zijn en om dit te berijken
moest ik 1 van de 2 servo gaten steeds iets uitvijlen.

Gr. Bas

ivm verbouwing badkamer , en t werk bij m,n baas.
ligt de bouw van mijn copterX ff stil:( zodra ik weer gewoon tijd heb dan ga ik weer verder met de bouw

Jammer Machskn,

Ik heb inmiddels een viertal vluchten met mijn V2 gedaan en ik ben
zeer tevreden!

De heli hang mooi stil tijdens hoveren, en hij heeft ook
meer power door het grotere motor tandwiel.

Het omhoogleggen van het zwaartepunt heeft ook geholpen met
de rol/flip snelheid.

Binnenkort zal ik nog wat foto's posten van het wegwerken van de bedrading.
Daar ben ik namelijk wel een tijdje mee bezig geweest, mischien
is het handig voor anderen die ook een Copter X aan het bouwen zijn.

@ Dufour, hoever is jouw heli nu? Al begonnen met het afstellen van de servo's / rotorkop?

Gr. Bas

Goed man ,als je weer is gaat vliegen laat het dan even weten kom ik weer even kijken Neem dan ook weer die copterx mee wil die wel is zien vliegen

Nee Bas,ik wacht vol ongeduld op de foto's van je servo horns die je me beloofd had haha.
Heb het ook nogal druk nu,en zoals ik reeds eerder zei......als ik dan wat tijd heb,ga ik liever vliegen.
Voor die afstelling heb ik trouwens toch wat hulp nodig van een clublid en die heeft nu ook ff geen tijd.

Aangezien dit mij eerste heli is,zit ik toch nog met een paar(domme???)vragen.
Maakt het trouwens wat uit hoe de voorste 2 servo's gemonteerd zijn? Als je kijkt op mijn vorige foto's,dan zie je dat de bovenste servo de swashplate aan de rechtse kant zal aansturen. Bij velen is dat net omgekeerd,of is er geen verschil?

Aangezien deze heli bijna identiek is aan de 450SE van Align kan ik ook wel antwoorden.

De onderste servo moet volgens mij rechts zitten, dit in verband met het draaien van het tandwiel en het geven van stuuruitslag. Als de uitslag iets teveel is kan het horentje namelijk het tandwiel raken, het is dan altijd gunstiger als deze hem met de draaiing mee raakt in plaats van tegen de draaiing in. Dan is gelijk je tandwiel + je servotandwielen naar de knoppen.
Verder maakt het niets uit. Precies hetzelfde als met de gyro en de staartservo montage, maakt niet uit hoe je ze monteert totdat het mis gaat... aangezien het bij iedereen weleens mis gaat, kun je daar beter vantevoren over nadenken.

Cheers,

Richard

@Dufour
Het is inderdaad erg lastig om voor de eerste keer een heli
af te stellen. Het beste is om een keer samen met een ervaren
iemand de heli af te stellen, die ook meteen verteld hoe je alles moet doen.
Zodat je het de volgende keer zelf allemaal weet.

In dit draadje op Runryder staat ook heel duidelijk uitgelegd hoe het afstellen
in zijn werk gaat:
http://www.runryder.com/helicopter/t381256p1/?highlight=trex+manual (het gaat om
de 3de post, die van "dkshema")

Hier wat foto's van de servo's:

Hitec 65 MG's ze zijn hetzelfde als de servo's van Dufour maar dan met
metalen gears.

Ik heb de hoortjes met 2 kanten gebruikt. De kant die het minst goed
90 graden stond heb ik afgevijld. Ik heb het 3de gaatje op het hoortje gebruikt
om de linkjes mooi recht te krijgen.

Rechterkant frame:

Linkerkant frame:

Voor de gyro heb ik meerdere lagen dubbelzijdig tape gebruikt zodat
hij mooi "recht" onder de heli hangt.

De bedrading:

Nog wat foto's van mijn nieuwe werkplek (dit is toch wel een stuk handiger dan
de keukentafel)

De vliegklare Copter X!!

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Gr. Bas

Tja,daar heb je me wat. Was al een gefriemel om die servo's erin te krijgen en nu er weer uit. Maar ik heb tijd en geduld,dus dat komt wel goed.

Oeps Bas,ik zie net dat jou servo's er precies hetzelfde inzitten zoals die van mij.
Dat met die tape om je gyro recht te hangen had ik ook in gedachte.

Enne,mooie hobbyruimte ook Bas. Ik heb nu wel veel ruimte hier bij mij,maar toch zit ik altijd(of bijna toch) aan m'n pc-tafel te klooien.

Wie doet wat met die kabel van die gyro(GY401). Die van mij is bijna 45cm lang,terwijl je maar zo'n 5 cm nodig hebt om tot aan de ontvanger te komen.
Mag je die gewoon dubbelvouwen en in een kabelspiraal steken? Of net niet?

Ja dat kan prima!
Verkorten kan ook als je een beetje thuis bent met solderen.
Maarja als je hem dan later wilt verkopen heb je kans dat mensen er op afknappen.

Bas! Ziet er goed uit kerel!
Ga je je PIMP filmpje nog posten of hoe zit dat?

Groet,
Tjerk ;)

Copter x Newbie....Heeeellppp!!!

Hoi allemaal

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van de Copter x 450 SE V2 rtf combo.
Na het lezen van alle goede ervaringen leek dit me een goede aanschaf, ik ben een total newbie in het vliegen en moet dus alles zelf leren. Ik heb tijd, geduld en geen budget meer..lol

Nu is de copter niet te vliegen, als ik hem opstart wil hij direct alle kanten op. In de zender staan helemaal geen trims ingesteld. Ook staat niet 1 servo op 90 graden met de throttle op half open (ook niet met throttle dicht trouwens).
Moeten de servo's wel op 90 graden staan? Kan ik de ccpm filmpjes van Bob finless aanhouden als ik een copter x wil afstellen? Die filmpjes zijn van de T-Rex (ik weet dat de copter x een kloon is maar geld dat ook voor het afstellen?)
Zijn er tips die jullie me kunnen geven om het afstellen goed te laten verlopen, waar moet ik extra aandacht aan besteden?

Eerst maar eens zien dat ik hem kan hooveren en dan maar rustig verder trainen en misschien een paar lessen volgen!
Nou...dit zijn mijn eerste vraagjes...waarschijnlijk volgen er nog wel een paar :)
Alvast bedankt voor reacties!!

Back