Copterx 450se vibratie probleem

Goedemiddag,

:help:

Ik heb met mijn copterx een issue waar ik niet helemaal uitkom.
Zoals ik kan beoordelen heb ik last van een hoge frequentie vibratie.

Als voorbeeld: als ik throttle geef en de tailboom vasthoud dan is het net alsof ik een electrische tandenborstel aanraak.

De heli staat niet te dansen op zn skid, daar is de frequentie te hoog voor. De blades en paddles heb ik er al verwijdert. Heli heeft geen crash gehad en is pas een maand oud.
De mainshaft lijkt op het eerste oog recht als ik m over de tafel rol.

De tailrotor blades verwijderen heeft ook geen zin, vibratie blijft.

Of is dit normaal?

Alvast bedankt voor het meedenken

:worship:

Heeft de hekrotor mischien een tik gehad? die asjes zijn tamelijk vlot krom, en die geven een "hoogfrequente" vibratie.

Dan hept alle bladen verwijderen niet zo veel ook... die trilling blijft dan.

Is maar een gokje

Groet, Bert

Belt eens nakijken als je dat hebt, alle assen (zoals Bert al zegt kan de staartas een mogelijk probleem zijn), kijken of alles soepel loopt etc

laagfrequent is normaal gesproken de hoofdas
hoogfrequent is normaal iets in de staart.

Je moet het iig zoeken in iets van de staart.
Lager kapot, assen recht?

laagfrequent is normaal gesproken de hoofdas
hoogfrequent is normaal iets in de staart.

Je moet het iig zoeken in iets van de staart.
Lager kapot, assen recht?

Het ziet ernaar uit dat de motor voor grotendeels veroorzaker is van de vibraties. Alles is gedemonteerd, mainshaft, maingear, belt losgemaakt

Hoe kan de motor nou vibraties veroorzaken?

Im stunned

Nou.... da's ook gewoon een draaiend apparaat, en als dat niet in balans is of de motor as is krom, dan trilt ie....

Lijkt me alleen stug dat dat zo merkbaar is, want dat toerental ligt nogal hoog, en dan is het over het algemeen niet een heel heftig trillen, meer een zoemen....

Groet, Bert

Dus, de motor is nergens meer mee in contact?
Enigste wat draait is de motor, verder niets?

Dat is idd wel apart, dat toerental is zodanig hoog dat je hier niet zoveel van zou mogen merken.
En een motoras in een heli is ook niet zomaar krom..

Dus, de motor is nergens meer mee in contact?
Enigste wat draait is de motor, verder niets?

Dat is idd wel apart, dat toerental is zodanig hoog dat je hier niet zoveel van zou mogen merken.
En een motoras in een heli is ook niet zomaar krom..

Enigste wat draait is inderdaad de motor, de T13 heb ik er ook afgehaalt.
Het motortje zit trouwens ook zonder enige vorm van rubberdemping op het frame. Dus elke vibratie gaat rechtsreeks het frame in.

ALs ik een andere motor ga proberen is dan een Scorpion een goede vervanger?

Het motortje zit trouwens ook zonder enige vorm van rubberdemping op het frame. Dus elke vibratie gaat rechtsreeks het frame in.

ALs ik een andere motor ga proberen is dan een Scorpion een goede vervanger?

Normaal trilt de motor niet of niet waarneembaar, dus is demping niet nodig. Kan ook niet, want bij montage in rubbers hou je de tandflankspeling niet onder controle.

Of de Scorpion een goede vervanger is weet ik niet. Denk het wel, hoor er geen mensen negatief over.

Groet, Bert

Normaal trilt de motor niet of niet waarneembaar, dus is demping niet nodig. Kan ook niet, want bij montage in rubbers hou je de tandflankspeling niet onder controle.

Of de Scorpion een goede vervanger is weet ik niet. Denk het wel, hoor er geen mensen negatief over.

Groet, Bert

Hoi Bert,

Bedankt voor je snelle reacties.

Okey, dus 0,15mm membraamrubber onder de motor plaatsen is geen goed idee dus.

Bert, misschien moet ik mijn vragen wat specifieker stellen

1: Als de motor in het frame zit en niets aandrijft, mag je dan bij bijvoorbeeld 0-50% throttle trilling in het frame en staart voelen?

2: zelfde situatie als in vraag 1 maar met toevoeging: Mag een loszittend schroefje mee vibreren en eruit trillen als de motor op toeren is zonder aandrijving?

Zonder aandrijving vind ik de vibratie acceptabel, het zal geen verteking geven in het videomateriaal. Pas als alles is aangesloten wordt de vibratie dusdanig versterkt dat ik het niet meer acceptabel vindt.

Hoi Bert,

Bedankt voor je snelle reacties.

Okey, dus 0,15mm membraamrubber onder de motor plaatsen is geen goed idee dus.

Bert, misschien moet ik mijn vragen wat specifieker stellen

1: Als de motor in het frame zit en niets aandrijft, mag je dan bij bijvoorbeeld 0-50% throttle trilling in het frame en staart voelen?

2: zelfde situatie als in vraag 1 maar met toevoeging: Mag een loszittend schroefje mee vibreren en eruit trillen als de motor op toeren is zonder aandrijving?

Zonder aandrijving vind ik de vibratie acceptabel, het zal geen verteking geven in het videomateriaal. Pas als alles is aangesloten wordt de vibratie dusdanig versterkt dat ik het niet meer acceptabel vindt.

1: Bij een 450 mag je kunnen voelen dat de motor loopt, maar dan moet het ook ophouden

2: lastig te zeggen, ligt er aan waar dat schroefje zit en hoe los het zit, maar in principe niet.

Het is van een afstand heel lastig te beoordelen. Maar normaal gesproken is de motor niet de bron van trillingen bij een Electro heli. Als het bij jou duidelijk trilt, zou ik toch een andere motor proberen.

Groet, Bert

1: Bij een 450 mag je kunnen voelen dat de motor loopt, maar dan moet het ook ophouden

2: lastig te zeggen, ligt er aan waar dat schroefje zit en hoe los het zit, maar in principe niet.

Het is van een afstand heel lastig te beoordelen. Maar normaal gesproken is de motor niet de bron van trillingen bij een Electro heli. Als het bij jou duidelijk trilt, zou ik toch een andere motor proberen.

Groet, Bert

Hoi Bert,

Even een vergelijk gedaan met mijn BELT CP V2.
Kaal geven ze beiden dezelfde vibraties door. Het zal dus wel normaal zijn.

Na enig verder speurwerk denk ik dat het een lager is waar de mainshaft door heen loopt. De mainshaft heeft nu verticale speling. Maar horizontaal heel minimaal. Net alsof de main shaft te dun is.

Dit vond ik op een forum wat goed beschrijft wat mijn copterx vibratie issue is.

Bad rotor head vibrations on CopterX 450AE - Heliguy.com

Tsja, hier kan ik verder weinig mee, ik "zie" het gewoon niet.

Ik ben bang dat dit (gelet op de post die je doorlinkte) nou het verschil is tussen een CopterX en een Align o.i.d.

Klinkt lullig, maar meer kan ik er vanachter mijn toetsenbordje ook niet van zeggen, daarvoor zou ik de heli in handen moeten hebben....

Groet, Bert

Verticale speling (dus op en neer) is vaak dat ringetje op de hoofdas, aan de bovenkant van het lagerblok.
Dat zit er om de as tegen te houden als je inverted gaat/zorgen dat de as niet te laag het frame in zakt.

Daar zitten 2 imbusjes in, als je die losdraait kun je deze "collar" naar beneden duwen, en zo de speling oplossen.

Speling horizontaal (zijwaarts..) is een passingsprobleem, geen idee of dit aan het lager of de as ligt.
Horen doet het niet, de lagers zitten niet vast genoeg tegen de as en zullen dus niet altijd de as geleiden.
De klappen zijn groter (de as rammelt nl heel de tijd overal tegen het lager aan..)
Mooiste is de lagers en as dan van bv align te bestellen, weet je zeker dat het in ieder geval hoort te passen.

Verticale speling (dus op en neer) is vaak dat ringetje op de hoofdas, aan de bovenkant van het lagerblok.
Dat zit er om de as tegen te houden als je inverted gaat/zorgen dat de as niet te laag het frame in zakt.

Daar zitten 2 imbusjes in, als je die losdraait kun je deze "collar" naar beneden duwen, en zo de speling oplossen.

Speling horizontaal (zijwaarts..) is een passingsprobleem, geen idee of dit aan het lager of de as ligt.
Horen doet het niet, de lagers zitten niet vast genoeg tegen de as en zullen dus niet altijd de as geleiden.
De klappen zijn groter (de as rammelt nl heel de tijd overal tegen het lager aan..)
Mooiste is de lagers en as dan van bv align te bestellen, weet je zeker dat het in ieder geval hoort te passen.

Bedankt voor de reacties Rob & student :thumbsup:

Het is horizontaal ipv verticaal zoals ik eerder vermelde.
Idd een passingsprobleem.

Welke onderdelen van Align passen allemaal op mijn Copterx 450 se v2?
Featheringshaft, main shaft etc allemaal?
Voordat ik straks een aantal parts bestel en het niet past.

Zou het maingear van Align ook beter zijn als die van de copterx?

Please advise me guys

Ja...

Daar moet je echt zelf een beetje onderzoek doen.
Ff de schuifmaat erbij, meet de lagers op
Kijk wat er op de sites staat

Met een beetje vogelen kom je er wel uit.
Het blijft modelbouw...

Of je moet het geluk hebben iemand te treffen met dezelfde heli als jij, die het al geprobeert heeft :mrgreen:

SE V2 is een SE V2, onderdelen van de copterx versie en de Align zijn gewoon uitwisselbaar.

weet haast wel zeker dat het Align gear beter is...

Ik weet het zeker. Ik heb ondertussen ook bijna mijn hele copterx vervangen voor align onderdelen.
Als je er niet uit komt met bestellen. Geef ff pm. Help ik je wel.

Ik twijfel tussen een scorpion 2222-1 motor en die van Align KX850165 BRUSHLESS MOTOR 430 XL

De scorpion schijnt niet 1 op 1 te passen op de Copterx 450 se v2.

Is de Align wel zo in te passen? (geen aanpassingen dus)

Scorpion past er in, Align ook, alleen gebruiken ze daar dunnere schroeven dus het zal iets wiebelen totdat je het vastdraait.

Align motor is overigens een Buitenloper met een huis... fantastisch, maar wordt wel snel heet..
Zou voor de scorpion gaan, en dan het liefst de 2221-8. de -10 heeft net te weinig Kv voor een 450(draait niet snel genoeg).

Met de -8 kan je zowel hoog als laag vertanden.;)

Back