Copterx 450se vibratie probleem

Ik heb zelf een se v2, maar aangezien dit type wat minder in gebruik is dan ooit ben ik een beetje overgegaan op de sport onderdelen.

Dit gaat meestal goed, maar je moet verdraait erg hebben in wat je doet....
Hoofdas en tandwielen zijn idem
frameplaten zijn bijna hetzelfde, ze zijn iig in 5 tellen voor iedereen netjes passend te maken (op de onderste twee zitten een paar uitsteeksels die in de sprot niet meer gebruikt worden)

onderplaat is smaller. Ga je deze gebruiken in een se v2, moet je dus de afstandhouders dunner maken of de afstandset van de sport gebruiken (en daar moet je dan twee nokken vanaf vijlen)
En je moet dan meteen de sport motormount meebestellen, of de originele bijslijpen.
Grappig is dat de skids dan weer wel hetzelfde zijn

staart is redelijk hetzelfde, maar daar kan ik weinig over zeggen aangezien ik de tt ombouw heb. Die is qua delen weer gelijk aan de pro onderdelen.

Qua kop heb ik de 3g kop, daar zit ik ook weer voor de feathering etc bij de pro te kijken dacht ik.

Leuk, een heli upgraden, maar je moet wel eens een archief aanleggen welke delen nu precies bij welke heli te vinden zijn :mrgreen:

Trouwens, ik ga echt niet na ieder sleutelmoment mn kop opnieuw afstellen. Ik kijk even op het oog of midstick nog steeds 0 is, en verder geloof ik de heli op zijn mooie kapje dat positief en negatief nog steeds goed zijn.
Aansluitingen etc controleer ik zowieso in mijn pre flight check (even functies checken, weet je het meteen)

Zojuist de onderdelen vervangen maar een paar dingen snap ik nog niet helemaal/

1. Mainshaft, welke kant gaat door het maingear en welke in de kop?
aan de ene kant staat align. Als ik deze kant naar boven doe dan is de versmalling/inkeping niet meer zichtbaar (zit in het mainshaft holding bearing)

2. Maingear, in het setje zit ook nog een ringetje geen idee waar deze te plaatsen?

Mainshaft maakt niet uit welke kant vanonder is en dat ringetje is de lager die boven op het gat moet waar de mainshaft in het tandwiel gaat.

Hierop dus:

zyhu85.jpg

Een paar mm meer of minder ga je absoluut niet merken in het sturen hoor.

Ik hanteer zelf de vuistregel: aantal gangen van de schroefdraad bepalen (tellen of via de metrische schroefdrad tabel en de lengte van de draad bepalen) en de paddel precies zoveel slagen op de paddelstang schroeven.

Het is veel belangrijker dat de paddels allebei de zelfde afstand tot het centraalstuk hebben, in verband met trillingen en balans.
Maar dat kun je verstellen door de klemschroefjes los te zetten en de stang te verschuiven.

Groet, Bert

PS: main shaft maakt wel dgelijk uit hoe die er in zit, vanwege dat versmallinkje in de as. Het Align Logo moet naar boven. Als alles goed zit, zit die versmalling dan net boven het bovenste hoofdlager, en dan vallen de imbusboutjes van de kraag precies in die versmalling. Dat dient er voor, dat als je inverted vliegt komt het gewicht van de heli opdie kraag te rusten. Als die dan niet vast genoeg zou zitten en die versmalling zit ergens anders, dan zakt de heli zo over die as heen, lopen de tandwielen tegen de frameplaten aan, valt de rotor met geweld stil en is het einde heli. Als de versmalling onder de ring zit, en die kraag zit niet strak genoeg aangedraaid maar de imbusboutjes zijn wel geborgd, dan blijft de kraag nog op dat randje hangen, en red het zo je heli.

Klopt: KDS mainshaft is volledig glad, de Align shaft heeft een kleine verdunning net boven het bovenste hoofd-as lager.

Gaatjes zitten overigens ook niet helemaal exact op dezelfde plek.... Volgens mij kun je een KDS as ook niet ondersteboven monteren zonder dat het fout gaat.

Groet, Bert

Bert,

Als ik het versmallinkje precies boven het bovenste maingear lager laat komen dan staat het align logo onderaan ipv boven. Das vreemd:(

Een paar mm meer of minder ga je absoluut niet merken in het sturen hoor.

Ik hanteer zelf de vuistregel: aantal gangen van de schroefdraad bepalen (tellen of via de metrische schroefdrad tabel en de lengte van de draad bepalen) en de paddel precies zoveel slagen op de paddelstang schroeven.

Het is veel belangrijker dat de paddels allebei de zelfde afstand tot het centraalstuk hebben, in verband met trillingen en balans.
Maar dat kun je verstellen door de klemschroefjes los te zetten en de stang te verschuiven.

Groet, Bert

PS: main shaft maakt wel dgelijk uit hoe die er in zit, vanwege dat versmallinkje in de as. Het Align Logo moet naar boven. Als alles goed zit, zit die versmalling dan net boven het bovenste hoofdlager, en dan vallen de imbusboutjes van de kraag precies in die versmalling. Dat dient er voor, dat als je inverted vliegt komt het gewicht van de heli opdie kraag te rusten. Als die dan niet vast genoeg zou zitten en die versmalling zit ergens anders, dan zakt de heli zo over die as heen, lopen de tandwielen tegen de frameplaten aan, valt de rotor met geweld stil en is het einde heli. Als de versmalling onder de ring zit, en die kraag zit niet strak genoeg aangedraaid maar de imbusboutjes zijn wel geborgd, dan blijft de kraag nog op dat randje hangen, en red het zo je heli.

Nee, als het Align logo aan de bovenkant komt, zou het versmallingkje net boven het BOVENSTE hoofd-as lager (het lager direct onder de tuimelschijf) moeten zitten. Maar dat is wel als het maingear zo goed mogelijk naar boven geduwd word. Dan zou de kraag om de rotoras (dat ringetje met twee imbusboutjes wat tussen frame en tuimelschijf om de hoofd-as zit en voorkomt dat de rotoras naar beneden zakt) precies ter plekke van die versmalling uit moeten komen. Teminste, bij mij komt dat wel zo uit...

Groet, Bert

Logo altijd onderaan.. is hier ook zo.

de Copterx SE v2 IS een align SE v2.. dus geen SE. gewoon de SE V2 manual aanhouden en gaan. paddellengtes is ip irrelevant.. merk je niet met t sturen.

OK... dus het is normaal dat een fabrikant zijn logo UIT het zicht plaatst....

Kweenie, maar bij mij gaf het logo onderaan heel rare resultaten...

Groet, Bert

Beste Bert,

Ik ben het volledig met je eens. Het slaat nergens op dat het logo uit het zicht geplaatst wordt.
Maar..... In het manual staat dat de longside UP moet. Ik heb het gemeten en de lange kant staat omhoog.
Ik heb het nogmaals geprobeerd maar als ik de shaft omdraai dan komt de inkeping in het mainshaft bearing te liggen.
Niet meer zichtbaar dus.
Ik geloof bij the way niet dat de fabrikant het logo aan de verkeerde kant heeft geprint.

Even een ander verhaal:

1: mijn camera steekt 2 cm onder de skids vandaag. Stel ik upgrade naar 500 skids, los ik dit hiermee op dan?
2: Ik gebruik tailblades van de align 450 PRO deze zijn wat groter en anders van vorm dan de COPTERX, kan dit of moet ik de orignele terug plaatsen?

Alvast bedankt

Danny

OK... dus het is normaal dat een fabrikant zijn logo UIT het zicht plaatst....

Kweenie, maar bij mij gaf het logo onderaan heel rare resultaten...

Groet, Bert

Skids: weet ik niet: A) weet ik niet of 500 skids zomaar onder het frame passen, B) weet ik niet of die skids 2 cm hoger zijn.

Weet ook niet hoe die camera vast zit, maar eventueel zou je 2 cm hoge houten blokjes o.i.d. tussen frame en skids kunnen plaatsen.

Tailblades: zolang het ding er goed mee vliegt, kun je gewoon die bladen gebruiken die je er nu op hebt. Kan geen kwaad, als dat is wat je bedoelt.

Oh, wacht even... er schiet mij wat te binnen: ik heb zelf op mijn T-rex kloon een Copter-X vierbladskop gezet. Die kop werd geleverd met tuimelschijf en rotor-as. Ik heb die rotor-as van Copter-X weg moeten gooien, omdat het gat aan de onderkant NIET overeenkomt met "de Align-standaard". (als ik mij goed herinner zit bij Copter-X het onderste boutgat verder van het uiteinde dan bij Align)
Dus dan is het logisch, dat als je een Align as in een Copter-X gaat plaatsen, dat de boel dan ook wat anders uitkomt...

Ik ken de Copter-X niet goed genoeg, maar de kans bestaat dat een Align as niet diep genoeg in het vrijloop lager steekt, en dat zou wel eens fout kunnen gaan. Nogmaals, ik WEET het NIET, maar ik VERMOED het....

Groet, Bert

Zucht.. Long side up is longside up... Logo naar beneden dus. Align heeft altijd het logo beneden gehad.

who cares waar t logo zit.......... volg gewoon de V2 manual en klaar.
want zoals ik al eerder zei, DE ALIGN EN COPTERX SE V2 ZIJN EXACT HETZELFDE

ik WEET het NIET, maar ik VERMOED het....

Reageer dan ook niet met suggestief gebeuren, want het wordt er niet duidelijker op.... zie hierboven, dat heb ik nou al 4 keer hier gepost, en elke keer wordt het door iemand weggetrapt.

Peace guys... ik ben relatief nieuw en wil het graag goed doen.
Maar als ik lees dat mn heli vreemd kan gaan doen dan maak ik me zorgen.
Vandaar dat ik het nog een keer heb gevraagd. De AS zit nu met logo naar beneden en dat blijft zo.

Wil jullie wel bedanken voor de hulp en reacties al spreken ze elkaar soms tegen.

Thumbs up!

Lol. Luister maar naar Anko. Hij is tenslotte niet voor niks heliexpert. ;)
En heeft mij ook tot nu toe nog nooit in de steek gelaten.
Succes met je heli, sublover. Maar dat komt wel goed denk ik zo.

Back