Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Gisteravond in het half donker mijn eerste hooverpogingen gedaan met een Corona LMH 120

Mijn set-up ziet er als volgt uit :

* 2de hands Corona met houten (!) chassis
* Graupner speed 500 motor
* Graupner V60 regelaar
* 3 Hitec HS-81MG servo's
* GWS PG-03 gyro (een Graupner GY-240 kan elk moment op de deurmat vallen)
* 2 Sanyo 2400 7 cellen accu's
* Multiplex pico 5/6 ontvanger
* Oefenlandingsgestel van 2 staven 8mm hol koolstof gekruist met 4 tafeltennisballen en met tie-wraps aan de Corona bevestigd. De balletjes blijven op hun plaats door korte stukjes siliconen brandstofslang op het koolstof te schuiven
* Zender : Multiplex Cockpit MM

Bij de eerste poging bleek de gyro verkeerd om te zitten , de Corona draaide op de grond al om zijn as. Na deze 180graden te hebben gedraaid was het ok.
Verder stond de remfunctie op de regelaar nog geprogrammeerd, heb me vergist in het wegsolderen van de draadbrug, deze moest er juist in blijven zitten. Nou ja, bij langzaam gas terugregelen merk je daar niets van,wordt nog hersteld maar voor de eerste pogingen was het goed genoeg.

Langzaam gas geven tot hij losjes op de poten stond en merkte al dat hij naar rechts (van achteren gezien) en naar voren trok en links-om (neus naar links) weg draaide, na dit weggetrimd te hebben was het tijd voor iets meer gas en daar hing hij ca. 20 cm in de lucht ! Tot mijn verbazing kon ik hem enige tijd op zijn plaats houden.
Het viel me op dat de simpele PG-03 gyro prima werkt als het niet waait (het was gisteravond bladstil) en houdt de staart redelijk op zijn plek.
Verder vond ik dat de Corona best snel reageert op cyclic en correcties met de staart gaan ook best snel, een tikje met de stick is voldoende om hem weer recht te krijgen. Dit in tegenstelling tot wat ik erover gelezen heb op een aantal fora (meervoud van forums .......) waarin wordt gesproken van een zeer traag reagerende heck.
Misschien ligt het er ook wel aan dat ik 2 stuks 4 graden grips gebruik (werd me geadviseerd in het document " The electric helicopter beginner's guide by Toshiyasu Morita in tegenstelling tot de manual die 1 maal 4 graden en 1 maal 6 graden grip voorschrijft).
Hierdoor wordt het stijgvermogen kleiner en moet je meer gas geven om op dezelfde hoogte te kunnen hooveren en dus ligt de rotorsnelheid hoger, wat de stabiliteit weer ten goede komt door de grotere centrifugale kracht. Veel stijgvermogen heb ik in het begin echt niet nodig.

Het eerste accupack was na 8 minuten leeg. En omdat ik Nicad's gebruik die het gedrag hebben dat de spanning aan het einde van de capaciteit ineens drastisch daalt (onderspanningsafschakeling van Graupner V60 uitgeschakeld) moest ik snel dalen, maar gelukkig zat ik maar 20 cm boven de grond dus niets aan het handje.

Het tweede accupack durfde ik iets hoger te gaan , 30cm... met af en toe een hopje naar 50 cm en het ging best aardig al zeg ik het zelf. Zouden de vluchten met de Esky Lama dan toch zijn vruchtjes hebben afgeworpen ?? Nou ja, laat ik niet te hard van stapel lopen, maar voor de allereerste pogingen ben ik niet ontevreden.

Klinkt misschien gek , maar na 2 x 8 minuten wat "gehopt" hebben viel me op hoeveel concentratie dit kost. Eigenlijk is 8 minuten net genoeg om "even op adem te komen". Binnenkort het 3de accupack solderen en dan kan ik bij elkaar 24 minuten oefenen.

Nog enkele bevindingen :
* accupack warm
* motor beetje warm
* regelaar zeer lauw
De set-up lijkt dus prima in orde !

* De manual van de Corona is echt een perfect handboek voor beginners waarin zeer gedetailleerd beschrijvingen staan.

* De Corona leek naar rechts te trekken, ondanks dat ik de tuimelschijf 90graden had afgesteld met de hoofdrotor-as. Wellicht komt dat door het accupack wat aan de rechter zijde van het chassis zit (van achteren gezien). Uiteindelijk is het wel weg te trimmen maar het is misschien mooier om het accupack in het midden onder de heli te hangen.

* De bewegingen van de heli zijn veel sneller dan ik had verwacht en is wel prettig, hij reageert vrij direct op stuurcommando's. Maar ja, ik ben niets anders gewend dus heb geen vergelijking (buiten de Esky Lama dan ....) met iets anders. Wel heb ik op de sim een Corona proberen te hooveren maar dat ding reageerde zo onwerkelijk traag dat ik er een hard hoofd in had of het me in de werkelijkheid wel zou lukken. Ik kon er amper mee hooveren, terwijl dit met een logo 10 wel lukte, maar ja dat is een CP .

* De zender is "straight" in gebruik zonder enige correcties (expo etc. ). Is dit wel aan te raden ?

* Ik heb gelezen dat een servo met metalen tandwielen (hitec hs-81mg) niet aan te bevelen is voor de heckrotor :
" The metal gear servos are not recommended for the tail because the metal gear servos wear faster and have more backlash than plastic gearservos, which will result in less precise tail control (with the exception of the Volz Speed-Maxx XP which is specifically designed for tail pitch control)"
Ik heb er een HS-81mg op zitten, zal ik deze vervangen door een HS-81 ??

*Het balsa latje op de staartbuis moet ik nog plaatsen om de bekende deuken tgv een boomstrike te voorkomen, nu is de staartbuis nog maagdelijk .....

Ik ben tot nu toe erg blij met mijn 2de hands aanschaf en "vlieg" nu heli voor de prijs van 300euro.
(2de hands Corona + regelaar + motor + gyro : 225euro + 3 nieuwe servo's = 75 euro) de rest was al in bezit.
(Binnenkort komt daar 100euro bij voor de futaba gy240 gyro)

Zal proberen wat foto's en een filmpje te plaatsen .... als hij heel blijft .....

Aangezien ik een beginner ben zijn tips of hints zeer welkom !

666yeti666 zei:
Bij de eerste poging bleek de gyro verkeerd om te zitten , de Corona draaide op de grond al om zijn as. Na deze 180graden te hebben gedraaid was het ok.
Dit had je echt al voor je ging vliegen moeten controleren. Je kunt dit gewoon zien aan de bladhoek van de staart, als je de staart een zwaai geeft. Als het een grote CP heli was had dit wel eens anders kunnen aflopen ;)
666yeti666 zei:
* De Corona leek naar rechts te trekken, ondanks dat ik de tuimelschijf 90graden had afgesteld met de hoofdrotor-as. Wellicht komt dat door het accupack wat aan de rechter zijde van het chassis zit (van achteren gezien). Uiteindelijk is het wel weg te trimmen maar het is misschien mooier om het accupack in het midden onder de heli te hangen.
Helicopters "horen" juist naar links te trekken. Dit komt omdat de staartrotor hem die richting op blaast. Draait de hoofdrotor soms (van boven gezien) tegen de klok in? Dat zou dan wel de verklaring zijn dat die naar rechts wilt.
666yeti666 zei:
Het viel me op dat de simpele PG-03 gyro prima werkt als het niet waait (het was gisteravond bladstil) en houdt de staart redelijk op zijn plek.
Ook een beginnersfout: Hover (vooral met een non-heading hold gyro) tegen wind in!. Dan zal de gyro de staart nog beter houden dan zonder wind ;)
666yeti666 zei:
* Ik heb gelezen dat een servo met metalen tandwielen (hitec hs-81mg) niet aan te bevelen is voor de heckrotor :
" The metal gear servos are not recommended for the tail because the metal gear servos wear faster and have more backlash than plastic gearservos, which will result in less precise tail control (with the exception of the Volz Speed-Maxx XP which is specifically designed for tail pitch control)"
Ik heb er een HS-81mg op zitten, zal ik deze vervangen door een HS-81 ??
Nee. Gewoon blijven vliegen totdat je speling gaat merken op de servo arm. Dan kan je de huidige metalen tandwielen gewoon vervangen voor een nylon setje.
666yeti666 zei:
*Het balsa latje op de staartbuis moet ik nog plaatsen om de bekende deuken tgv een boomstrike te voorkomen, nu is de staartbuis nog maagdelijk .....
Juist bij de eerste hopjes is dat zo belangrijk. Zonde als door het gehaaste "nog snel even proberen" nu je staart krom zou zijn.

Welkom bij het begin van de verslaving ;)

gisteren hebben we ook schade gevlogen aan de corona (was toch onverwoestbaar???) De staarthuis gescheurd :( Tywraps erom en vliegen weer :)

Mijn vriendin heeft voor het eerst de volledige cyclics in handen gehad en dat ging heel aardig.

Het klopt wel dat met meer wind de staart onrustiger wordt. Je moet veel meer met gas corrigeren om hem op hoogte te houden waardoor de staart het gewoon niet bij houdt. HH gyro zal het dan beter moeten kunnen.

Yeti, ik heb afgelopen paar weken met expo geexperimenteerd, ik vind het toch iets fijner hoveren, en bij rondvliegen merk ik het niet. Aan te raden dus.

bedankt voor de reacties

@satoer:
*gyro had ik inderdaad moeten checken/beredeneren of hij de heckbladen de juiste kant op bewoog bij verdraaiing van de heli

*als ik het mij goed herinner draait de hoofdrotor inderdaad linksom (vanaf boven de heli bekeken)

*wat betreft de wind; die was er niet. maar had inderdaad al gelezen dat als er wel wind staat dit tegen de wind in moet, wel logisch eigenlijk, door het "windvaantjes effect" bij het gebruik met een 'gewone' gyro

* de gyro voor het heck laat ik dan mooi zitten

* had geen balsa latje liggen ....

@tadango:
en als je de gain van de gyro groter maakt ? of gaat de staart dan waggelen ? anyway een gy-240 is onderweg vanuit eheli.nl voor een verassend aantrekkelijke prijs trouwens

@laurens :
waarom vind je expo fijner ? reageert hij dan nog wel snel genoeg ? hoeveel % heb je op roll / nick ?

nog een vraag aan iedereen : heeft iemand de accuhouder voor onder de Corona al eens geprobeerd ?
Helihobby verkoopt er eentje voor iets van 17U$, maar helaas heb ik zeer slechte verhalen over die shop gelezen

Yeti, eerst vloog ik zonder expo voor een paar maanden, maar mn heli is wel redelijk gevoelig bij hoverfiguren. Nu reageert het bij hoveren iets minder snel, waardoor hoveren precieser en makkelijk kan. Ik weet niet hoe gevoelig een Corona is, maar ik denk veel minder.

Als ik jou was zou ik gaan eperimenteren. Eerst geen expo, 5 vluchten, dan expo op 10% en weer 5 vluchten, en dat steeds opvoeren todat je denkt dat je het lekkerst vliegt.

laurens zei:
Yeti, eerst vloog ik zonder expo voor een paar maanden, maar mn heli is wel redelijk gevoelig bij hoverfiguren. Nu reageert het bij hoveren iets minder snel, waardoor hoveren precieser en makkelijk kan. Ik weet niet hoe gevoelig een Corona is, maar ik denk veel minder.
Ik denk dat dat een kwestie is van aanvoelen wat je heli wilt gaan doen. Zonder expo moet het toch ook goed te doen zijn hem stil te houden hoor Laurens. Nog een nadeel van expo is dat het rond het 0 graden pitch-punt is, en niet rond het hoverpunt (3-4 graden pitch) Ga je dit verschuiven dan wordt het inverted hoveren weer lastiger.
Voor een FP heli boeit het niet zo, die hoveren toch midden stick.

Leuk, er vliegt er al eentje.
En ja de corona is linksdraaiend dus het naar rechts willen bij het loskomen is normaal. Dit moet je niet helemaal wegtrimmen maar gewoon iets bijsturen tijdens het loskomen.

tieske

Flinke download maar het ziet er goed uit! weinig op aan te merken hoor. Beetje beter proberen te anticiperen wat de heli wilt gaan doen. De cyclics zien er wel goed uit, maar op je throttle moet je iets beter anticiperen. Beetje mierenneukerij hoor, voor een beginner doe je het goed. dat anticiperen leer je vanzelf wel aan. Probeer niet te overmoedig te zijn. (en detecteer ik hier nog steeds geen balsa houtje? ;) )

Lekkere ouwehoer die cameraman van je hahaha klinkt wel als een gezellige aardige man. Wel een knus clubje daar zeker? (aan zijn uitspraken te horen zijn ze nog niet veel heli's gewent daar haha)

:schrik: ZO stabiel met zon simpele PG03? Mooi hoor! Je durft al wel snel te hoveren trouwens. :P Komt dat door simmen en je lama denk je? Of heb je al een dragonfly gehad of zoiets?

@satoer:
dat varieren van de hoogte komt door de windvlagen die ineens op kwamen zetten.
Daarbij heb ik nog steeds de "ratched" op m'n gashevel zitten , dus het ene klikje is teveel gas en het andere klikje te weinig. Misschien maar eens eraf halen.
En inderdaad nog steeds geen balsa latje erop gezet ......

Qua heli's is het dun gezaaid op de club dus het commentaar is inderdaad wel grappig

De motor werd met deze zomerse temperaturen wel heet, het was bijna 27graden op het veld !
Ik kon de motor net niet meer vasthouden dus ik schat een graad of 50.
Ik zal het koellichaam (van Conrad) er eens op plaatsen, ben benieuwd of dat helpt.
De accu was ook een stuk warmer maar nog wel in de hand te houden.

De 8 minuten vliegtijd lijkt zeer consistent. Dat betekent dus een gemiddelde stroom van ca. 18A
En een gemiddeld vermogen van ca. 120W.

Hoi jeti, jij bent goed bezig zeg.

Dat die GY 240 er nog niet op zit is niet verkeerd. Nu stuur je ook de staart en dat is alleen maar goed.

:thumbsup:

tieske

@tieske:
ja op zich is zonder HH wel beter voor de reflexen tijdens het oefenen, maar ik vermoed dat als er een windje op komt zetten het zo gebeurd is, tenminste dat denk ik.

Ik kan niet wachten om weer te "hooveren" !

Yeti, dat valt best mee. Vooral in dit stadium kun je er goed gebruik van maken om zonder HH te oefenen. Je moet er dan wel op letten dat je steeds met de neus in de wind begint. De wind helpt dan ook mee om de staart naar jou toe te sturen dus een windje is geen probleem. Verder niks riskeren natuurlijk, als het vervelend word zet je er vanzelf de 240 op.

tieske

@tieske:
gebruik jij ook geen HH op je Corona ?
En ja , het blijft een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Na wat gesurft te hebben vond ik nog wat links van tuning voor een Corona. Leuk maar voor mij nog lang niet nodig. Het enige wat ik zoek is een accuhouder voor aan de onderkant van de Corona. Helihobby.com heeft die in zijn collectie, lijkt me erg handig.

Hier de links :

http://www.ganzfix.de/flieger/LMH/index.html

http://www.dhackenberg.de/

http://www.chopper-1.org/

http://www.lmh-tuning.de/

http://www.shp-motoren.de/html/set_up_s.html

http://modell.wachsmuth.com/start.html

Misschien zijn er ook mensen die eens wat foto's en info van de set-up van hun Corona willen posten, ben er benieuwd naar.
Vliegtijd is misschien ook interessant.

Back