Gisteravond in het half donker mijn eerste hooverpogingen gedaan met een Corona LMH 120
Mijn set-up ziet er als volgt uit :
* 2de hands Corona met houten (!) chassis
* Graupner speed 500 motor
* Graupner V60 regelaar
* 3 Hitec HS-81MG servo's
* GWS PG-03 gyro (een Graupner GY-240 kan elk moment op de deurmat vallen)
* 2 Sanyo 2400 7 cellen accu's
* Multiplex pico 5/6 ontvanger
* Oefenlandingsgestel van 2 staven 8mm hol koolstof gekruist met 4 tafeltennisballen en met tie-wraps aan de Corona bevestigd. De balletjes blijven op hun plaats door korte stukjes siliconen brandstofslang op het koolstof te schuiven
* Zender : Multiplex Cockpit MM
Bij de eerste poging bleek de gyro verkeerd om te zitten , de Corona draaide op de grond al om zijn as. Na deze 180graden te hebben gedraaid was het ok.
Verder stond de remfunctie op de regelaar nog geprogrammeerd, heb me vergist in het wegsolderen van de draadbrug, deze moest er juist in blijven zitten. Nou ja, bij langzaam gas terugregelen merk je daar niets van,wordt nog hersteld maar voor de eerste pogingen was het goed genoeg.
Langzaam gas geven tot hij losjes op de poten stond en merkte al dat hij naar rechts (van achteren gezien) en naar voren trok en links-om (neus naar links) weg draaide, na dit weggetrimd te hebben was het tijd voor iets meer gas en daar hing hij ca. 20 cm in de lucht ! Tot mijn verbazing kon ik hem enige tijd op zijn plaats houden.
Het viel me op dat de simpele PG-03 gyro prima werkt als het niet waait (het was gisteravond bladstil) en houdt de staart redelijk op zijn plek.
Verder vond ik dat de Corona best snel reageert op cyclic en correcties met de staart gaan ook best snel, een tikje met de stick is voldoende om hem weer recht te krijgen. Dit in tegenstelling tot wat ik erover gelezen heb op een aantal fora (meervoud van forums .......) waarin wordt gesproken van een zeer traag reagerende heck.
Misschien ligt het er ook wel aan dat ik 2 stuks 4 graden grips gebruik (werd me geadviseerd in het document " The electric helicopter beginner's guide by Toshiyasu Morita in tegenstelling tot de manual die 1 maal 4 graden en 1 maal 6 graden grip voorschrijft).
Hierdoor wordt het stijgvermogen kleiner en moet je meer gas geven om op dezelfde hoogte te kunnen hooveren en dus ligt de rotorsnelheid hoger, wat de stabiliteit weer ten goede komt door de grotere centrifugale kracht. Veel stijgvermogen heb ik in het begin echt niet nodig.
Het eerste accupack was na 8 minuten leeg. En omdat ik Nicad's gebruik die het gedrag hebben dat de spanning aan het einde van de capaciteit ineens drastisch daalt (onderspanningsafschakeling van Graupner V60 uitgeschakeld) moest ik snel dalen, maar gelukkig zat ik maar 20 cm boven de grond dus niets aan het handje.
Het tweede accupack durfde ik iets hoger te gaan , 30cm... met af en toe een hopje naar 50 cm en het ging best aardig al zeg ik het zelf. Zouden de vluchten met de Esky Lama dan toch zijn vruchtjes hebben afgeworpen ?? Nou ja, laat ik niet te hard van stapel lopen, maar voor de allereerste pogingen ben ik niet ontevreden.
Klinkt misschien gek , maar na 2 x 8 minuten wat "gehopt" hebben viel me op hoeveel concentratie dit kost. Eigenlijk is 8 minuten net genoeg om "even op adem te komen". Binnenkort het 3de accupack solderen en dan kan ik bij elkaar 24 minuten oefenen.
Nog enkele bevindingen :
* accupack warm
* motor beetje warm
* regelaar zeer lauw
De set-up lijkt dus prima in orde !
* De manual van de Corona is echt een perfect handboek voor beginners waarin zeer gedetailleerd beschrijvingen staan.
* De Corona leek naar rechts te trekken, ondanks dat ik de tuimelschijf 90graden had afgesteld met de hoofdrotor-as. Wellicht komt dat door het accupack wat aan de rechter zijde van het chassis zit (van achteren gezien). Uiteindelijk is het wel weg te trimmen maar het is misschien mooier om het accupack in het midden onder de heli te hangen.
* De bewegingen van de heli zijn veel sneller dan ik had verwacht en is wel prettig, hij reageert vrij direct op stuurcommando's. Maar ja, ik ben niets anders gewend dus heb geen vergelijking (buiten de Esky Lama dan ....) met iets anders. Wel heb ik op de sim een Corona proberen te hooveren maar dat ding reageerde zo onwerkelijk traag dat ik er een hard hoofd in had of het me in de werkelijkheid wel zou lukken. Ik kon er amper mee hooveren, terwijl dit met een logo 10 wel lukte, maar ja dat is een CP .
* De zender is "straight" in gebruik zonder enige correcties (expo etc. ). Is dit wel aan te raden ?
* Ik heb gelezen dat een servo met metalen tandwielen (hitec hs-81mg) niet aan te bevelen is voor de heckrotor :
" The metal gear servos are not recommended for the tail because the metal gear servos wear faster and have more backlash than plastic gearservos, which will result in less precise tail control (with the exception of the Volz Speed-Maxx XP which is specifically designed for tail pitch control)"
Ik heb er een HS-81mg op zitten, zal ik deze vervangen door een HS-81 ??
*Het balsa latje op de staartbuis moet ik nog plaatsen om de bekende deuken tgv een boomstrike te voorkomen, nu is de staartbuis nog maagdelijk .....
Ik ben tot nu toe erg blij met mijn 2de hands aanschaf en "vlieg" nu heli voor de prijs van 300euro.
(2de hands Corona + regelaar + motor + gyro : 225euro + 3 nieuwe servo's = 75 euro) de rest was al in bezit.
(Binnenkort komt daar 100euro bij voor de futaba gy240 gyro)
Zal proberen wat foto's en een filmpje te plaatsen .... als hij heel blijft .....
Aangezien ik een beginner ben zijn tips of hints zeer welkom !
Mijn set-up ziet er als volgt uit :
* 2de hands Corona met houten (!) chassis
* Graupner speed 500 motor
* Graupner V60 regelaar
* 3 Hitec HS-81MG servo's
* GWS PG-03 gyro (een Graupner GY-240 kan elk moment op de deurmat vallen)
* 2 Sanyo 2400 7 cellen accu's
* Multiplex pico 5/6 ontvanger
* Oefenlandingsgestel van 2 staven 8mm hol koolstof gekruist met 4 tafeltennisballen en met tie-wraps aan de Corona bevestigd. De balletjes blijven op hun plaats door korte stukjes siliconen brandstofslang op het koolstof te schuiven
* Zender : Multiplex Cockpit MM
Bij de eerste poging bleek de gyro verkeerd om te zitten , de Corona draaide op de grond al om zijn as. Na deze 180graden te hebben gedraaid was het ok.
Verder stond de remfunctie op de regelaar nog geprogrammeerd, heb me vergist in het wegsolderen van de draadbrug, deze moest er juist in blijven zitten. Nou ja, bij langzaam gas terugregelen merk je daar niets van,wordt nog hersteld maar voor de eerste pogingen was het goed genoeg.
Langzaam gas geven tot hij losjes op de poten stond en merkte al dat hij naar rechts (van achteren gezien) en naar voren trok en links-om (neus naar links) weg draaide, na dit weggetrimd te hebben was het tijd voor iets meer gas en daar hing hij ca. 20 cm in de lucht ! Tot mijn verbazing kon ik hem enige tijd op zijn plaats houden.
Het viel me op dat de simpele PG-03 gyro prima werkt als het niet waait (het was gisteravond bladstil) en houdt de staart redelijk op zijn plek.
Verder vond ik dat de Corona best snel reageert op cyclic en correcties met de staart gaan ook best snel, een tikje met de stick is voldoende om hem weer recht te krijgen. Dit in tegenstelling tot wat ik erover gelezen heb op een aantal fora (meervoud van forums .......) waarin wordt gesproken van een zeer traag reagerende heck.
Misschien ligt het er ook wel aan dat ik 2 stuks 4 graden grips gebruik (werd me geadviseerd in het document " The electric helicopter beginner's guide by Toshiyasu Morita in tegenstelling tot de manual die 1 maal 4 graden en 1 maal 6 graden grip voorschrijft).
Hierdoor wordt het stijgvermogen kleiner en moet je meer gas geven om op dezelfde hoogte te kunnen hooveren en dus ligt de rotorsnelheid hoger, wat de stabiliteit weer ten goede komt door de grotere centrifugale kracht. Veel stijgvermogen heb ik in het begin echt niet nodig.
Het eerste accupack was na 8 minuten leeg. En omdat ik Nicad's gebruik die het gedrag hebben dat de spanning aan het einde van de capaciteit ineens drastisch daalt (onderspanningsafschakeling van Graupner V60 uitgeschakeld) moest ik snel dalen, maar gelukkig zat ik maar 20 cm boven de grond dus niets aan het handje.
Het tweede accupack durfde ik iets hoger te gaan , 30cm... met af en toe een hopje naar 50 cm en het ging best aardig al zeg ik het zelf. Zouden de vluchten met de Esky Lama dan toch zijn vruchtjes hebben afgeworpen ?? Nou ja, laat ik niet te hard van stapel lopen, maar voor de allereerste pogingen ben ik niet ontevreden.
Klinkt misschien gek , maar na 2 x 8 minuten wat "gehopt" hebben viel me op hoeveel concentratie dit kost. Eigenlijk is 8 minuten net genoeg om "even op adem te komen". Binnenkort het 3de accupack solderen en dan kan ik bij elkaar 24 minuten oefenen.
Nog enkele bevindingen :
* accupack warm
* motor beetje warm
* regelaar zeer lauw
De set-up lijkt dus prima in orde !
* De manual van de Corona is echt een perfect handboek voor beginners waarin zeer gedetailleerd beschrijvingen staan.
* De Corona leek naar rechts te trekken, ondanks dat ik de tuimelschijf 90graden had afgesteld met de hoofdrotor-as. Wellicht komt dat door het accupack wat aan de rechter zijde van het chassis zit (van achteren gezien). Uiteindelijk is het wel weg te trimmen maar het is misschien mooier om het accupack in het midden onder de heli te hangen.
* De bewegingen van de heli zijn veel sneller dan ik had verwacht en is wel prettig, hij reageert vrij direct op stuurcommando's. Maar ja, ik ben niets anders gewend dus heb geen vergelijking (buiten de Esky Lama dan ....) met iets anders. Wel heb ik op de sim een Corona proberen te hooveren maar dat ding reageerde zo onwerkelijk traag dat ik er een hard hoofd in had of het me in de werkelijkheid wel zou lukken. Ik kon er amper mee hooveren, terwijl dit met een logo 10 wel lukte, maar ja dat is een CP .
* De zender is "straight" in gebruik zonder enige correcties (expo etc. ). Is dit wel aan te raden ?
* Ik heb gelezen dat een servo met metalen tandwielen (hitec hs-81mg) niet aan te bevelen is voor de heckrotor :
" The metal gear servos are not recommended for the tail because the metal gear servos wear faster and have more backlash than plastic gearservos, which will result in less precise tail control (with the exception of the Volz Speed-Maxx XP which is specifically designed for tail pitch control)"
Ik heb er een HS-81mg op zitten, zal ik deze vervangen door een HS-81 ??
*Het balsa latje op de staartbuis moet ik nog plaatsen om de bekende deuken tgv een boomstrike te voorkomen, nu is de staartbuis nog maagdelijk .....
Ik ben tot nu toe erg blij met mijn 2de hands aanschaf en "vlieg" nu heli voor de prijs van 300euro.
(2de hands Corona + regelaar + motor + gyro : 225euro + 3 nieuwe servo's = 75 euro) de rest was al in bezit.
(Binnenkort komt daar 100euro bij voor de futaba gy240 gyro)
Zal proberen wat foto's en een filmpje te plaatsen .... als hij heel blijft .....
Aangezien ik een beginner ben zijn tips of hints zeer welkom !