Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Vergeet niet dattie logger gaat sturen als je et zwaartepunt omlaag brengt. Helihobby adviseerd juist alles zo dicht mogenlijk richting hoofdrotor te monteren voor een vlotte cyclic responce.

Yeti, ikzelf heb geen Corona. De corona's die ik zie hebben geen HH.
Of je een HH gyro gebruikt of niet heeft ook niet zozeer met de heli te maken maar meer hoe je er mee vliegt. Als de figuren wat moeilijker worden is het bijna noodzaak dat de staart altijd op de plaats blijft.
De PG-03 heb ik trouwens nog gebruikt op mijn eerste Raptor 30. Na enkele maanden was de gyro echter onbruikbaar geworden. Ik denk door de trillingen. Nu zet iedereen, ik ook, overal meteen een Gy401 op. Dat is makkelijk want dan heb je geen omkijken naar de staart.

tieske

Ik heb morgen een corona met 401. Dan zal ik mijn bevindingen eens posten van dat stukje techniek. :P Als et moet kan ik bijde een PG03 en een GY401 uitproberen.

@tieske
ja, de GY401 had ik ook nog overwogen. Ik had de manual van de GY240 evenals die van de GY401 vergeleken en de 401 leek mij wat lastiger in te stellen.
Verder had ik begrepen dat het een kwestie is van 1 keer de gyro afregelen en dan (bijna) nooit meer aankomen.
Ook vond ik de afregeling vanaf de zender voor MIJ nog niet nodig.

Dus toen heb ik maar een GY240 bij Eheli besteld.

Hoe simpeler je begint hoe minder problemen je tegen het lijf kunt lopen denk ik maar.

Je had toch dat mooie documentje waar alles tot in de puntjes uitgelegd stond hoe je zowel de 240 als de 401 in moest stellen voor een corona?

Ik noemde de 401 maar de 240 is ongeveer het zelfde.
Dat 1 keer afregelen zie ik steeds vaker terug maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb de gain op een schuif en die gebruik ik vaak.
Zo vind ik het geweldig om bij windstil weer met mijn X-400 met zo weinig mogelijk toeren te vliegen. De gyro pas ik dan aan aan het toerental.

tieske

Dit gaat bij FP heli niet echt op gezien hun hoogte toerental afhankelijk is ;)
Bij een CP kan je voor elke idle-up een eigen toerental configureren tezamen met een eigen gain van de gyro. Is dus maar 1 keer instellen ;)

Bij een FP heb je bijna gelijk. Bij de corona kun je echter 5 verschillende pitch instellingen instellen. Als je deze allemaal uit wil proberen moet je de gyro dus al 5 keer instellen.
Dat je de gyro maar 1 keer in hoeft te stellen word echter ook bij cp heli's gegeven.

Tieske

Kan iemand een leken uitleg geven over wat de gain nu precies is/doet? Regeld de gain hoe agressief hij moet tegenwerken ofzo?

Agressief is niet het juiste woord denk ik maar je begrijpt wel hoe het werkt.
Als je de gain op 0 zet doet de gyro niets. Hoe hoger je de gain instelt hoe meer de gyro het wegdraaien van de staart tegenwerkt.

tieske

Dat is dus gewoon de "gevoeligheid"? Hoe hoger de gain, hoe meer die reageerd op beweging. Tot op een zeker punt dattie gaat reageren op zn eigen staart besturing, en dus dat bekende waggeltje krijgt. Zeg ik et zo goed? :P

Ik vind het helemaal goed zo. Als je dan ook nog weet dat bv bij de 401 de gain niet alleen op invloeden van buitenaf reageert maar ook op je eigen stuursignalen dan ben je een heel eind op weg.

tieske

Heheh, ik moet nog veeeel leren van die omgedraaide grasmaaiertjes merk ik al. :P Tis wel heel anders dan plankvliegen. :)

Wie vroeg er nog foto's van corona setups.

4x FS501BB
graupner V60
speed 500
G200 gyro
7x3300
multiplex pico 5/6
tail servo zit op een t-rex servohouder. deze is egelijk voor 12 mm past dus ook op 11 mm staartbuis.
Van vliegtijden eigelijk nog niet veel bekend. Voorlopig veel korte testvluchten, afstellen weer testen, crashke, inpakken. Daags nadien weer testen met geladen batt van 3 dagen terug.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?album=1153&pos=0

@ mestdaght:
dat was ik.
Zo'n paars geanodiseerd frame ziet er toch wel even wat beter uit dan het houten 'gevalletje' van mij. Maar het zal qua flight performance wel niet veel uitmaken vermoed ik.

Is de G200 een HH gyro ?

Wat ben dan steeds aan het afstellen ? Ik hoefde vrij weinig af te stellen.

Het beste kun je de cellen vlak voor het vliegen volladen, dan geven ze de beste prestatie's (Nicd , Nimh).
Ik ben 2 packs van mij nu aan het formeren, want de prestatie's nemen flink af, blijkbaar zijn toch nog niet alle cellen gelijk.

Inmiddels heb ik er 7 vluchten op zitten. Gisteren met lastige wind. dan merk je dat de Corona gelijk omhoog gaat. Maar zelfs met de pg-03 gyro vond ik het wel te doen.
Ik vlieg trouwens met 2 maal 4 graden grips, dan schijnt de stabiliteit groter te zijn (minder pitch =hoger toerental om te hooveren = grotere centrifugale kracht=grotere stabiliteit).

Mijn staartrotor is aan de tips flink groen geworden door het hoge gras hier voor mijn huis ....

Ik vond net nog een andere shop met Corona onderdelen :
http://www.rc-city.de/shop43/DE/openstore.htm

Daar staat ook een collective pitch upgrade set voor 'maar' 99 euro. Zou wel eens willen weten of dat goed werkt.
Dat zou dan een zeer leuke upgrade zijn voor over een paar maanden. Dan heb je voor 125euro incl. extra servo een cp heli.
Maar laat ik eerst maar eens verder oefenen

Ik zal vandaag of morgen ook eens wat foto's posten

Ondanks het zeer mooie weer toch even wat foto's geplaatst :

IMG_1633_.jpg

IMG_1635_.jpg

Zoals je ziet is de Graupner V60 inmiddels uitgerust met een koellichaam.
IMG_1639_.jpg

IMG_1640_.jpg

IMG_1645_.jpg

Is de G200 een HH gyro ?
Wat ben dan steeds aan het afstellen ? Ik hoefde vrij weinig af te stellen.

Het geen HH maar te vergelijken met je GWS vermoed ik.
Ik heb momenteel ook terug 4-4 staan. 2-2 ging niet met die motor
op 7 cellen. even nog met een 12x5 turn geprobeerd maar die werd toch te heet.
Verder kom ik er niet toe om eens tijd in de tracking te steken en ook heb ik al veel naar achter gezet omdat hij enorm voorover helde.
Zelfs met de staartservo aan de buis was het niet voldoende. Nu is ook de gyro en de ontvanger naar achter gezet. Dat geeft een bijna horizontale corona.
de gyro staat ook nog niet helemaal zoals het moet. Ik moet hem op het max zetten hij hunt dan sporadisch als er wat wind staat, maar als ik gas bijgeef of los blijkt dat hij het niet kan houden.
Ik ga de staartsturing nog eens in het binnenste gaatje proberen.

TM

de gyro staat ook nog niet helemaal zoals het moet. Ik moet hem op het max zetten hij hunt dan sporadisch als er wat wind staat, maar als ik gas bijgeef of los blijkt dat hij het niet kan houden.

Als je geen HH gyro gebruikt zou je op de staart iets bij moeten bijmixen als je gas geeft. Als je dit al doet dan iets meer.

tieske

Mestdaght:
Ik heb de gyro ook op de staart zitten, maar ik heb wel een titanium staart, dus dat gewicht zal em wel recht trekken bij mij denk ik.

Dat van je gyro klinkt bekend. Bij mij staat de gain op +85% (HH mode) (vreemd genoeg zit de slider dan helemaal op zn max omhoog..), hij hunt niet en houd de staart in een hover redelijk op zn plek, maar als ik even een spuit gas geef, dan schiet et een stuk opzij maar krabbeld ie wel weer terug.

Zou dat mischien door een "delay" setting kunnen komen? Een documentje zei dat je die op 50 moet zetten, of iets lager als je n snelle servo hebt, maarja, wat is snel. :P Ik heb em nu op 45 staan met een HS-81MG servo.

Back