Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Delay heeft daar niets mee te doen freak. Als jij HH gebruikt zou je de gain iets moeten verhogen.
En een snelle servo is bv de digitale die vaak bij de 401 zit. Je delay kan dan op 0. Als je een trage servo gebruikt kan de staart wat doordraaien als je een piro stopt. Je kunt dit veranderen door de delay te verhogen.

tieske
 
De delay zorgt er dus voor dattie wat langer trekt voor die weer neutraal gaat staan? :P

En de gain hoger zetten dan 85%? :? Das vreemd, want int boekje geven ze op dat je in HH mode met een HS-81 eigenlijk niet veel meer dan 50% moet geven.

Moet ik mischien dan ook iets doen met de hoorntjes?
 
Hoe hoog de gain moet staan word ook bepaald door de lengte van het servo armpje.
En als je zender op 85% staat wil dat nog niet zeggen dat de gain op 85% staat. Dat ligt weer aan je zender.
Mijn zender heeft bv een atv bereik van -100 tot + 100. in de midden is 0. Er is dus 100% beschikbar voor HH maar ook voor normaal. Als je een zender hebt waar het atv bereik loopt van 0 tot 100 dan heb je in de midden 50. Er is dan maar 50 % beschikbaar voor bv HH. 85% zou dan 70% gain betekenen.

tieske
 
Mijn zender heeft weer es wat vreemds. :P Bij et controleren van de throws in et servo menu, zag ik dat dat ding een berijk had van +85% tot -105% met een neutraal van -10% (:?) Weer een geintje van Graupner... Even met de neutral en ATV gespeeld tot et in et servo menu +100% > 0 < -100% gaf, en nu begint het hunten inderdaad bij +50%.

Tis wat.. koop je n zender van 450 ballen, moet je nog alles zelf instellen. :Roll:

Maar nu vliegt ie dus keurig en lekker responcive. Het wegslaan bij gasgeven is nu een stuk minder. Als ik mijn MG servo tandwiel setjes binnen heb (...:oops:), dan ga ik eens rommelen met de delay setting. Et gaat steeds beter en beter met de heli, vliegtijden gaan omhoog en stabiliteit blijft toenemen. ;)

Maat ik ben een beetje iemands topic aant overnemen denk ik.:P Ik ga weer terug naar mijn eigen topic om verslag te doen van mijn servotje. :P
 
@mestdagt :
".... ook heb ik al veel naar achter gezet omdat hij enorm voorover helde"

Bij mij ligt het zwaartepunt ook iets naar voren, aan de voorkant hangt hij ietsje lager dan aan de achterkant, omdat de accu niet verder meer naar achteren kan. Blijkbaar komt dit niet zo kritisch.
De manual zegt wel dat het zwaartepunt exact ter hoogte van de hoofdrotor-as moet liggen.
Misschien is het net als bij een vliegtuig , daar ligt het zwaartepunt ook iets meer naar voren ?
Wat zeggen de experts ervan ?

Misschien heb ik geluk maar bij mij gaat het tot nu toe van een leien dakje , vanaf het begin vorige week geen enkel probleem gehad (afgezien van het formeren van de accu's).
De Corona vind ik heel erg stabiel.
 
Persoonlijk vind ik dat het zwaartepunt beter iets naar voren kan liggen dan naar achteren. De heli heeft dan de nijging uit zichzelf vooruit te vliegen. Dat is beter dan wanneer de heli achteruit wil vliegen. Als je namelijk als beginner wat rond gaat vliegen en de heli verliest in een bocht zijn snelheid waarna hij ook nog achteruit wil dan ben je ineens aan het hoveren, nose-in, op 50 meter afstand. De kans op een stuurfout met fatale gevolgen is dan erg groot.

tieske
 
Ik heb zondag ook wat wezen vliegen en ging best goed. Alleen pijnlijk moeten vasttellen dat er iets mis met 2 van de 3 Batt.
Ik heb ze 2 jaar als 6 cellen nieuw in de kast laten liggen. Een jaar later (Dortmund) er een nieuwe 7de cel bij aangeplakt. een keer of 3 geladen om ze gelijk te zetten. Maar precies geen goed idee geweest.
nieuw en nieuw is toch niet hetzelfde.
Ik ga ze vandaag eens tegen 70Mah overladen zodat ze alle 7 weer vol zijn. hopelijk is het kwaad nog niet geschied. effe in accu& laden posten.

TM
 
Ja bij mij hangt hij nu een < 5° naar voren. en met sticks lost weet ik zeker dat hij vooruit gaan.
5a 10 Km/h
daar voor was het makkelijk 10° en ging hij steeds harder en harder .....
 
Ik heb ook even batterij probleempjes gehad, maar die zijn met n paar keer cyclen gelukkig toch weer uit hun coma gekrabbeld. :P

Ik heb eens ergens een truukje gezien dat tegen gaat dat de corona na een snelle voorwaardse vlucht ineens met zn snuit omhoog slaat. Weet iemand toevallig hoe dat truukje ook alweer was?
 
Waar is de corona te koop ik heb diverse shops bekeken maar niet veel gevonden. En is er makkelijk aan onderdelen te komen.
 
www.verspaget.nl verkoopt ze voor zover ik weet et goedkoopst (in nederland) voor 289 zonder motor, en 299 met fusion borstelmotor. Ook heeft leo me verteld dattie van tijd tot tijd alle reserve onderdelen heeft. Je kunt zelfs upgrades bij hem bestellen, maar die moeten wel uit amerika komen (dus flinke levertijd).

Bij quartel moet je niet zijn, die draait je zoals gewoonlijk een flinke poot uit met 365 euro.

Als je int buitenland wil bestellen, kan dat bij www.heli-hobby.com maar die winkel schijnt nogal slordig te zijn kwa afhandeling (zelfs tot compleet verkeerde helis internationaal versturen).

Verder zijn er nog verschillende duitse shops voorbij gekomen in mijn corona logboek topicje. :P

Succes met et uitkiezen, de corona zal je zeker niet tegenvallen.
 
Freakazoid zei:
Ik heb eens ergens een truukje gezien dat tegen gaat dat de corona na een snelle voorwaardse vlucht ineens met zn snuit omhoog slaat. Weet iemand toevallig hoe dat truukje ook alweer was?
Dat is geen truckje, maar een nadelige eigenschap. Zoek maar eens op "pitch up effect" op runryder. Meer als je wil wat je zegt, dan trek je de cyclics toch gewoon naar achter tijdens voorwaartse vlucht.
 
Je laatste zin snap ik niet helemaal, Satoer. :P

Maar dat pitch-up effect, is dat bij alle helis, of alleen de corona? Ik heb et ze al eens een "balloon effect" zien noemen. :P
 
@mestdaght:
ik hoorde een goede tip van een collega :
je hele pack met 1C laden, daarna nog 4 uurtjes met ca. 0.1C naladen, dat vinden de andere cellen die reeds vol zijn niet zo erg en bovendien wordt de cel die nog niet helemaal vol was nu toch helemaal vol.

Ik heb verder gelezen dat te vaak met hele lage stromen laden (0.1C) een nicd niet leuk vind, omdat er intern dan kristalvorming ontstaat waardoor de inwendige weerstand toeneemt en dat is het laatste wat je wilt. Bovendien is dit proces onomkeerbaar.
 
Een kerel op Runryder zei:
The 'advancing blade' sees a higher airspeed than the 'retreating blade'. Generally, higher airspeed = higher lift; lower airspeed = lower lift. Assuming the typical CW rotor rotation of our models (as viewed from above), the blade on the left side of rotation sees the higher airspeed (in FF). By gyroscopic procession, the corresponding higher lift acts then at the front of the heli, producing an upward pitching moment. In addition, the blade on the left, producing less lift, adds to this 'pitch-up' moment. The flybar system, and other aspects of the rotor control, reduce this, to a degree. Thus, differences between designs will have this effect to a greater or lesser degree.

Zo, weer wat geleerd. :P

Even int nederlands vertaald:
Het "indraaidende blad" heeft meer lucht snelheid dan et "uit draaiende blad". Over et algemeen betekend een hogere luchtsnelheid een meer lift, en vise versa. Uitgaande van een typisch met de klok mee draaiende rotor, heeft et blad dat links voorbij komt (en dus tegen de wind in gaat), meer luchtsnelheid en dus meer lift dan et blad aan de rechter kant (dat met de wind mee gaat). Door gyroscopische krachten komt dit tot uiting aan de voorkant van de heli, en DAT veroorzaakt het "pitch-up" effect.

De flybar dempt dit een beetje, maar dat is bij ieder model verschillend.

En die corona heeft een beetje een vreemde flybar, dus die zal et daarom wel wat meer hebben dan normaal. Snel sparen voor een platte carbon flybar dan. ;)
 
http://www.chopper-1.org/Mod_flybar.html :


Fly Bar Mod for
Lite Machines
helicopters


All of these mods may have some risk of damage to your helicopter parts. I
can not be held responsible if you do any of these mods and they do not
work out for you. So do them at your own risk. I will also not be responsible
for any injury or damage to you or your property or any one else.


This mod to the fly bar is best done after you get into forward
flight. It helps stop the pitch up condition of the helicopter when
you are flying around
. When you fly your helicopter you may
have noticed that it tends to rise up when you try to stop at the
end of a flight. This is due to the lift of the fly bar. To stop the
pitch up condition all you have to do is heat the fly bar a little with
a heat gun like the ones used for hobbies. Do not get it so hot that
you melt the plastic. Once it is hot enough, you will be able to
bend it to remove all pitch angle from the fly bar, making it nice
and flat. You do not have to get it that hot to make it hold its
shape and you do not have to heat the blades to bend it. Only the
thinner middle section needs to be heated. This one makes a big
difference in how your helicopter handles. A must do mod.


Thanks to Matt from Ballistic Technology for
sharing that mod with me some time ago on
RCGroups.


Chopper-1 Home Page
 
Back
Top