Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Nou , we zijn inmiddels weer heel wat vluchten en wat leerzaamheid verder.

Het graupner anker dat in het corally huis geplaatst was bleek geen succes te zijn. Eerst verdacht ik de accu's die wellicht aan het verslechteren waren ? De magneten van het corally huisje konden misschien ook hun permanent magnetisme grotendeels verloren zijn door oververhitting , omdat dit zeker geen nieuw huis was ???

Na het originele graupner motorhuis en endbell nog eens goed bekeken te hebben bleek dat deze motor reeds ge-timed was ! En niet zo'n klein beetje ook, maar liefst 6mm=18graden !

Daar ik dit niet had verwacht , had ik het anker in het corally huis maar 2mm=3graden timing gegeven. Vandaar dus het lager maximale toerental.

Na het corally huisje dezelfde timing gegeven te hebben kreeg ik weer hetzelfde vliegbeeld terug ! Nu kon ik weer met kleine gasstoten correctie's uitvoeren.

Weer wat geleerd dus !

Ik zit nu te wachten op de bestelde hacker c40-9L , waarvan ik hoge verwachtingen heb. Ben zeer benieuwd naar het verschil in vlieggedrag.

Ook las ik zojuist nog een verslag in een oude FMT waarin een aantal motoren getest werden voor in een Robbe spirit. Dit is een CP heli voor 8 cellen die een vergelijkbaar vlieggewicht heeft als de Corona. Daarin kwam oa. dezelfde hacker voorbij die geen thermische problemen gaf, net als de Kontronik Twist.
Goede hoop dat dus hetzelfde in de Corona gaat gelden.
Bovendien zou die Spirit een leuke CP opvolger zijn voor mij, de motor en regelaar zijn dan herbruikbaar !
 
Ik begin ook steeds meer tevreden te raken met mijn astro motor. :P Gisteren was et 28 graden, en na et redelijk stevig vliegen (regelmatig gas vol open) gaf de eens zo warme astro nog maar 45'c aan! Heli motoren houden schijnbaar dus ECHT niet van lang hoveren. :P

Maar ik ben benieuwd hoe jouw hackertje et gaat doen, yeti! Als die echt zo marginaal beter gaat, dan mischien toch maar niet die LRK voor mij. ;) Want dat ding is tedik gebleken voor et chassis, waardoor ik een alu voetje zou moeten gaan maken.. :(

Heb je al wat corona + C40 gegevens gevonden? Vliegtijd enzo ben ik wel benieuwd naar. Hoeveel watts is die motor en wat weegt ie?
 
"Hackertje" zou een understatement zijn; het is een motor met een gewicht van 2.5 maal de astro ....
Daarom verwacht ik ook niet dat het "hackertje" het marginaal beter doet, maar veel beter, anders had ik tenslotte ook wel voor een astro of mega gekozen ;-)

Jammer dat die buitenlopers een grote(re) diameter hebben, het zou wel op een Hackenberg chassis passen.
Eerijk gezegd zie ik niet direct het voordeel van een buitenloper voor een HELICOPTER . Er wordt tenslotte altijd een overbrenging gebruikt (uitzonderingen daargelaten) en heeft het voordeel van een groter koppel van een buitenloper geen wezenlijke voordelen. Volgens de antriebsrechner hebben buitenlopers zelfs een iets lagere efficiency dan binnenlopers, grof gezien ca. 5% .
Reden te meer daar ik voor een binnenloper heb gekozen.

Ik heb verschillende verhalen gelezen van mensen die een hacker C40-S gebruikten, die een 10mm korter huis heeft. Die hadden blijkbaar toch warmteproblemen, echter hoe heet en onder welke omstandigheden is natuurlijk volstrekt onduidelijk. Om toch geen risico te nemen heb ik voor de L-versie gekozen.
De oppervlakte van de L -motor is ca. 20% groter en daarmee kan de motor dus beter zijn warmte aan de omgeving afgeven.

Qua vliegtijd heb ik in de FMT test gelezen dat een Robbe Spirit met 8cellen 2400 en ca. 1200 - 1300gram tussen de 8:30 en 9:30 minuten vliegtijd heeft. Het vliegbeeld zou gemixed zijn : hooveren/vliegen , maar ook 3D .

Dat vind ik dus erg goed, gezien het feit dat ik met mijn huidige speed 500 motor ca. 7:30 a 8:00minuten alleen maar kan hooveren en een beetje heen en weer "vliegen".
 
Dus coronastyle haal je iets van 9:30 minuten? Met normaal vliegen met mijn LOODzware (1500gram!) corona haal ik nu al 8:30 minuten op dezelfde accupack. Dus zon ongelofenlijk goed lijkt me die hacker nou ook weer niet. Of zie ik iets over et hoofd?
 
Ik zou niet weten hoe lang je kunt vliegen met coronastyle, misschien wel langer dan 10 minuten ? Wie zal het zeggen ??? Binnenkort weet ik dat !

En je moet het zo zien; elke brushless motor heeft een prima efficiency tov een borstelmotor, jouw astro dus ook.
Je moet het echter relatief bekijken, dus van brushless motoren onderling.
Stel dat we stellen dat de efficiency van een relatief kleine astro of mega exact gelijk is (wat natuurlijk niet zo is, oa door de grotere koperverliezen, door de dunnere draad van de wikkelingen, etc.) en dit 15% van 100Watt bedraagt.
Als ze beiden hetzelfde vermogen moeten leveren, dan zal de kleinere motor door zijn kleinere oppervlakte deze 15W moeilijker kwijt raken dan een grotere motor (waarbij Rth = thermische weerstand = kleiner ). Met ander woorden, de kleine motor wordt warmer dan de grotere !

Ik geloof dus best dat jij 8:30 minuten haalt, echter zal de motor warmer zijn dan met een grotere motor die onder EXACT dezelfde omstandigheden wordt gebruikt.
En daar zat jouw probleem toch aanvankelijk , de hoge temperatuur ?

Een ander nadeel is dat de inwendige weerstand van de wikkelingen groter wordt bij toenemende temperatuur, dit heeft de natuur zo bepaald. De dissipatie zal dan dus ook nog eens toenemen waardoor het rendement verslechtert.

Zoals je zelf al ontdekt had kun je dus ook gewoon een aantal pauzes inlassen tijdens het heli vliegen, dan voorkom je dat de warmte onacceptabel groot wordt.
Of je kiest een grotere motor en dat is wat ik heb gedaan, maar ja, ik had dan ook nog geen brushless erin zitten.

Meet trouwens bij de warmte van de motor ook altijd de omgevingstemperatuur , zodat je de delta T weet en eenvoudig kunt uitrekenen tot welke buitentemperatuur je veilig (voor je motor ;-) ) kunt vliegen.
 
Inmiddels ben ik er achter dat de astro alleen warm wordt als je langer dan 5 minuten blijft hoveren. Ik heb nu een klein strookje uit de kap gesneden in et zwart van de cockpit, en daarmee kan ik nu gewoon lekker 8 minuten met kap rond snorren met een motor die bij 28'c buiten temp en bijna geen wind rond de 45 tot 50'c blijft.

Die grotere motor van je zal dus waarschijnlijk wel gewoon kunnen hoveren, en mischien zelfs een kap vliegen. Et zou ook leuk zijn als je met een hogere vertraging en n lichtere corona ook met 3s lipo kunt vliegen. Ookal twijfel ik er inmiddels aan of je wel langer dan 8 a 10 minuten WIL vliegen. :P

Ik ben benieuwd. ;)
 
Dus jij bent uit de brand, prima toch !

Tja, ik ben ook heel benieuwd wat die hacker gaat opleveren, nou ja , ik zal het misschien volgende week al weten.

Met 3s lipo zit je al snel op 10.5 V en met een 3333kv motor en een 8T pinion (kleiner bestaan ze niet dacht ik) kom je dan op een max. headspeed van ca. 10.5 x 8 / 102 x 0.85 x 3333 = 2333 rpm , eigenlijk al te hoog, wordt kritisch hoewel het wel gaat als je rekening houdt dat je niet te vaak volgas geeft.

Een hacker C40-12L (2500rpm/V) met het standaard 9T pinion is wellicht een verstandigere keuze, daarmee kom je op een max. headspeed van ca. 1975 rpm uit.
 
Ik heb vandaag toch maar de boormachine ter hand genomen en wat gaten geboord in het houten Corona frame. Zo kan de borstelmotor toch een klein beetje beter zijn warmte kwijt, want wat dat betreft heeft Lite Machines dat niet goed ontworpen vind ik.
De motortemperatuur liep gisteren wel erg hoog op zo midden is de zon. Mijn vinger kon ik er maar enkele seconde tegenaan houden, een beetje vocht op de motor siste nog niet, dus beneden de 100C.

Als het nodig is kan ik aan de andere zijde, waar de accu oorspronkelijk zat, nog een kleine fan uit een pc bevestigen, die blaast dan koele lucht tegen de motor aan, de warmte wordt dan hopelijk sneller afgevoerd.

Het ziet er als volgt uit :
img_2011_.jpg


img_2012_.jpg



Verder ga ik binnenkort de GY-240 gyro erop plaatsen (nu de GWS PG-03) en als de Hacker C40-9L binnen is bouw ik die er ook gelijk op.

Ik heb hoge verwachtingen van de Hacker en hoop dat hij het waar kan maken. De huidige speed 500 heeft erg weinig vermogen, dat is lastig als je een snelle correctie wilt doen, dan duurt het gewoon te lang voordat je weer lift hebt.
 
Zojuist de GY-240 erop gezet , afgeregeld en getest en zie hier mijn bevindingen :

!!! WHOAAAAA !!! 8O

Ongelooflijk wat een verschil met de gws pg-03 . Lijkt wel of iemand met een onzichtbare hand de staart op zijn plek houdt ! 8O

Zelfs bij een dot gas beweegt de staart een stuk minder en komt weer terug op zijn plek ! 8O

Op zich wist ik dat natuurlijk wel, maar als je als beginner eerst bijna 50 vluchten zonder Heading Hold hebt gedaan, ook met flinke windvlagen is het een hele openbaring.
Toch ben ik blij dat ik eerst zonder HH heb geoefend, dan weet je ook hoe dat voelt, met wind maar ook met gas geven, je bent dan constant aan het corrigeren.

Ik vraag me af of het gedrag van gasgeven en staart wegdraaien zonder HH hetzelfde is als bij een CP heli. Volgens mij is dat met laatstgenoemde minder omdat de rotor op een constanter toerental draait, het zal wel iets inzakken maar dat moet je schijnbaar corrigeren met de mixfunctie door meer gas te geven, heren specialisten: correct me if I'm wrong.

Foto en filmpje zonder en met HH volgen.
 
Hoi hoi,

Beetje :offtopic: , maar ik mis al de héle dag iemand, die vooral hier merkbaar vaak aanwezig is :wink: . Weet iemand iets?


Gr.A.
 
Philip,
daar kan ik je niet aan helpen, maar ik wil echter wel iets kwijt over de Corona in de Reflex simulator. Die is namelijk erg slecht en komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Ik heb vanalles geprobeerd maar de Corona bleef ontzettend instabiel. Er was gewoon niet mee te hooveren ! Van allerlei instellingen geprobeerd, maar zonder resultaat.
Met andere CP heli's in Reflex kon ik tot mijn verbazing wel hooveren !
In die tijd had ik net een 2de hands Corona betaald en zag de bui al hangen ......
Na de opbouw van de Corona "in het echt" bleek juist het tegenovergestelde het geval te zijn ! Hij bleek juist ontzettend stabiel !

Met andere woorden; vertrouw niet blind op een sim. Je kunt gewoon een andere FP heli kiezen en er wat mee spelen/oefenen en kijken of het wat voor je is en of je er een beetje gevoel voor hebt.

Als je een grotere heli kiest zal het relatef gemakkelijker gaan.

Tot nu toe vind ik heli vliegen heel goed te doen en prima om zelf te leren.
Het grootste voordeel van een heli is dat je niet perse weg hoeft richting een heel groot veld.
 
@mestdaght :
ik vermoed dat 2s lipo te weinig spanning geeft onder belasting van 17A, iets van 7V (3.5V per cel). Nu heb ik c.a 7.7V.
Daarbij wil ik nu nog geen lipo's ivm de kwetsbaarheid tijdens een niet ondenkbare crash....

Hi vandaag even gaan testen ivm met een 2lipo setup. Ik heb vandaag met een 14Turn LRP motor gevlogen op 7,2 volt 2400mAh Sanyo's. +-6min maar het zijn ook maar Nicadtjes ( 4200mAh ~10min )

Hiermee heb ik ongeveer evenveel power als met de 7 cellen speed 500 sp race (21Turn ) Dus met een 2s lipo pack zou ik ongeveer 200gr pure trust kunnen winnen. Het is dus het best mogelijk om met 2cellen te vliegen. En met de C40 moet het dan zeker gaan.

TM
 
LMH 120 CORONA SET
Electro Fun Helicopter voor binnen en buiten,
hoofrotordiameter 770mm, flexibele hoofdrotorbladen,
Hoofdrotorbladen klappen bij neerstorten om !
Zeer makkelijk te monteren en te vliegen.
Zeer sterke constructie.
Inhoud: Electromotor, motortandwiel,
EN 3x micro Servo 13mm, Akkupack 8,4 volt,
Lader 5r, Laadkabels, Micro Gyro,
4 Kanaals FM zender + ontvanger, zender batterijen, electronische toerentalregelaar.

Dat is de complete set die geleverd word door zwaluw modelbouw, is dat een goede set om mee te beginnen?
 
Tis n begin. ;) Ze zijn wel wat vaag over de accu iig, maar dat zullen wel gewone 2400 sanyos zijn.

Ik zou iig even goed vragen welke onderdelen je er PRECIES bij krijgt. Want als die micro servos bijvoorbeeld gewone nylon tandwieltjes hebben, ben je geheid n keer et bokje.
 
Dat ziet er best goed uit, weet je ook om welke merken onderdelen het gaat ?
Wat vragen ze voor deze hele set ?
En wat is de "energieinhoud" van de accu ?
Met 2400mAh cellen kun je grofweg 7 minuten hooveren met de standaard speed 500 motor.
Als je de mogelijkheid hebt om 3700mAh of zelfs 4200mAh hiervoor in de plaats te kopen is dat zeker de moeite waard vind ik zelf. Dan kun je langer hooveren en heb je dus meer tijd om het onder de knie te krijgen.
 
Back
Top