Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Zo, dat is lang geleden , terug van weggeweest ... ik zal even een update doen :

In juli de Hacker C40-9L geplaatst en afgeregeld, daarna nog 2 extra 7 cellen Nimh packs 3700mAh van Vapextech gekocht (duurde bijna 6 weken voordat ik ze had dus doffe ellende, maar voor 60euro scherp geprijsd) en er zeer veel mee gevlogen. Motortandwiel en flybar aangepast en tenslotte een nieuwe heli aan het bouwen.

Enfin, met de nieuwe motor is de heli een stuk krachtiger, gemakkelijker uit een benauwde situatie te halen en natuurlijk geen oververhitte motor meer. Een vergelijking met de borstelmotor :

Motortemperatuur na 1 pack 2400mAh hooveren met de borstelmotor : 67 C (buitentemp = 24C)
Idem met de Hacker : 41 C
Dat scheelt een hoop ! De vliegtijd is met ca. 1.5 minuut toegenomen. Daar had ik meer extra vliegtijd verwacht.
Anyway, de Hacker blijkt een goede keuze te zijn.

De Vapextech 3700 cellen doen het zeer goed en ben er tot nu toe erg tevreden over. Het is echt laden en vliegen , afkoelen laden vliegen etc. De vliegtijd is ca. 12:30 minuut dus da's erg prettig. Ik laad ze met 5A.

Enige weken geleden gevlogen met erg veel windkracht ; 3 a 4 . Tijdens onze demo van de club waren er nog 2 anderen met een heli; een Logo 10 en een kleine Walker DF-36 met veel aluminium upgrades.
Het viel mij meteen op hoe stabiel beide heli's waren, ja je leest het goed, ook de kleine DF-36 was erg stabiel, ondanks de gemene windstoten.
De Corona is met windstoten erg lastig te vliegen en dan ook gelijk het lastigste aan een FP heli ontdekt; je kunt niet ACTIEF dalen, tijdens een flinke windstoot gaat de heli door de transversale lift omhoog en het enige dat je dan nog kunt doen is gas minderen en hopen dat de heli voldoende daalt. Verder wordt door de lagere rotorsnelheid de heli minder stabiel (centrifugale kracht) en samen met de wind nog instabieler.
Dit probleem is zeer lastig en het lijkt alsof de CP heli's hier veel minder last van hebben. Mijn Corona zwabberde van boven naar beneden terwijl de anderen veel beter op de plek bleven.

Verder heb ik een kleiner motortandwiel geplaatst; 8T ipv de originele 9T .Dat heb ik gedaan zodat ik "onderin de gasstick" meer ruimte heb voordat de Corona gaat stijgen. Dan kan ik ook bij veel wind meer gas terugnemen voordat ik bij 0 ben.

Een laatste modificatie die ik heb gedaan is de flybar aangepast zodat deze geen pitch meer heeft. Deze flybar zorgde er namelijk voor dat tijdens het vooruit vliegen de Corona sterk wilde stijgen. Nu de pitch eruit is (met de fohn verwarmen en recht buigen) is het effect praktisch verdwenen, wat een verschil ! Echt aan te raden dus en kost niets.

In de tussentijd het rondvliegen wat aan het oefenen. Op zich gaat het best , mits je vooruit denkt over wat je gaat doen en voordat je gaat dalen. Het duurt toch wel even voordat de hoofdrotor met al zijn massa snel op toeren is, zelfs met een sterke borstelloze motor. Dit brengt dus toch wel wat beperkingen met zich mee.

Als ik na deze paar maanden de positieve en negatieve punten van de Corona op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie :

+ betaalbaar
+ crashbestendig
+ gemakkelijk af te regelen
+ stabiel (met weinig wind)
+ geen zender met speciale mixen nodig

- met wind lastig te vliegen
- heli reageert traag op gasknuppel (vooruit kijken is nodig)
- geen kunstvlucht mogelijk

Toch blijft het een zeer leuke (beginners) helicopter. Ik ben het helivliegen zo leuk gaan vinden dat ik heb besloten om over te stappen naar een CP heli !!
Het is een Robbe Spirit Pro geworden. het leuke is dat ik de motor zo over kan zetten vanuit de Corona , alsmede de servo's en de gyro.
Deze Spirit is bedoeld voor 8cellen nicd/nimh , maar heb besloten om deze te gaan vliegen met 3S2P 1600mAh Konion cellen. Deze zijn zeer robuust en het pakket is even zwaar als een duurder 3200 lipo pakket (ca. 270gram).
De maximale ontlaadstroom van het pakket is 26A continue en bursts van 40A, dus genoeg voor mij. Een pakket kost 66 euro (vergelijkbaar lipo pakket = 100euro).
Voor de geinteresseerden , Konion test van Gerd Giese : http://www.elektromodellflug.de/akku-test/LiIonM-1100.htm

Het is de bedoeling dat ik de Corona terug ga bouwen naar de borstelmotor /borstelregelaar, de pg-03 gyro en HS-81 servo's met kunststof tandwielen zodat ik deze kan verkopen of nog kan gebruiken naast de Robbe Spirit.

Inmiddels ben ik met de bouw van de Spirit gestart en moet zeggen dat alles keurig past. Binnenkort ga ik met de rotorkop beginnen, maar misschien moet ik hiervan wel een nieuw topicje gaan maken .....

ps. voor de volledigheid zal ik de komende dagen nog wat foto's van de Corona met de Hacker set-up plaatsen

Hacker C40-9L (wat een beauty !) :

IMG_2015_.jpg

Oud versus nieuw :

IMG_2023_.jpg

Hacker setup + prog box. :

IMG_2026_.jpg

STOEFER !

Maandag zijn mijn onderdelen toegekomen, sta al een paar weken grounded. Met een en ander af te stellen, MS-044, en wat te prullen had ik het stukje dat de 2 tailrotorbladen pitch geeft verbrand door de shaftcollar er te vast tegen te zetten. Door de wrijvin helemaal gesmolten en vervormd.
Ik gan nog eens met een andere servo proberen maar ik vrees dat mijn MS-044 een miskoop was.

TM

Waarom niet de "alom bekende en bewezen" GY-240 genomen ? Die is slechts 20euro duurder bij eheli.nl

ps. wat betekent "stoefer" ? (ben nederlander ...)

666yeti666 zei:
Waarom niet de "alom bekende en bewezen" GY-240 genomen ? Die is slechts 20euro duurder bij eheli.nl
de ms-044 was een 2dehands koopje van 30Euro. Vond ik het gokje wel waard,en had hier op het forum toch al een paar mensen gepolst die hem best ok vonden.
Ik heb nog een paars servo's waarmee ik ga testen, komt het niet goed gaat hij in ratemode op de piccolo, ooit gaat dat piccoboard er nog af.

stoefer~patser.

patser ? nou moe !

tja 3 tientjes is natuurlijk wel een gokje waard, aan de andere kant , goedkoop is vaak (niet altijd) duurkoop.
Hoewel , ik heb de hacker regelaar voor iets van 60euro van iemand gekocht , ook een gokje en gelukkig een goede .... net als de corona, was ook 2de hands ....

had je trouwens schade gevlogen ?

666yeti666 zei:

Hij is zelfs nu in de aanbieding voor € 83,-

Gr Hans

666yeti666 zei:
had je trouwens schade gevlogen ?
alleen dit van een paar postjes hoger ...

en wat te prullen had ik het stukje dat de 2 tailrotorbladen pitch geeft verbrand door de shaftcollar er te vast tegen te zetten

't is wat je vliegen noemt hij he, hij stond vastgetaped op een oude platendraaien.

TM

hallo

waar kan je goed koop de onderdelen van de corona 120 krijgen?
ik heb er namelijk net een 2e hands gekocht en wou een goede plek weten waar je onderdelen kan kopen .
ik heb zelf ook al gezocht op google maar niks gevonden.

philip

666yeti666 had zijn LMH corona op marktplaats gezet. Ik zag die advertentie en reageerde gelijk. De boel ergg snel afgehandeld. Zaterdag avond gebeld en zondag middag opgehaald :D
Beetje staan babbelen en daarna ff met de corona gevlogen. Daarna meenaar huis genomen en de boel afgesteld. Had helaas geen tijd om te vliegen. Werd al donker en moest nog dingen aan school werken (School?? :hammer: )

Vandaag voor het eerst gevlogen. Hij vliegt echt SUPERR. Echt super stabiel vergeleken met die micro prul. Beetje gehoverd, side-in, nose-in en van punt A naar B gevlogen. Ik dacht echt van mezelf, Wauw...dat gaat makkelijk :D
Alleen jammer dat de accu's zo snel leeg waren. Was naar me gevoel ergg kort. Heb ze nu aan de lader gehangen en kijken hoeveel mAh's erin gepropt word.

Alleen de staart draaid wel een beetje weg als ik een dotje gas geef. Dus tijd om te upgraden :P
Maar verder ben ik echt super tevreden over mijn aankoop :P
Motor werd trouwens ook niet zo warm zoals andere mensen in deze topic. Namelijk maar 43 graden, maar het is nu ook koud buiten :P

Mijn setup is trouwens het zelfde als 666yeti666:
Graupner speed500 motor met Corally modified behuizing.
Graupner V60 regelaar
MPX Pico 5/6 ontvanger
3x Hitec HS-81MG servo's
GWS PG-03 Gyro
2 Sanyo 2400 7 cellen accu's

Echt een SUPER heli :P :D

De accu's hebben idd hun beste leven gehad. In een accu ging maar 1350 mAh in en in de andere 1550 mAh. Dus hoog tijd voor nieuwe accu's.
Ik denk dat ik voor de 7cell 3700mAh vapex accu pack ga. Moet alleen het geld nog bij elkaar schaven :P

Hoi Duccan,
dat kan ik niet geloven ! Misschien heb je de delta peak afslag van je lader te vroeg ingezet. Die accu's zijn nog prima ! 1 pakket bestaat zelfs uit allemaal nieuwe cellen ! Mijn lader pompte er meer dan 2200mAh in.
Trouwens het gaat er niet om wat je erin kunt stoppen maar wat je eruit kunt halen .... dat is namelijk nooit gelijk , er zijn altijd verliezen ...

Hm...staat toch echt op mn lader. Het de delta peak ingesteld op 15 mv/c. Standaard waarde voor nicad accu's volgens de Graupner Ultramat 14 handleiding.

Op welke delta peak heb jij hem dan ingesteld...??
Pack was wel handwarm na het laden.

Accu's waren wel echt leeg. Volgas ging hij niet hoger dan 10cm. De gas regeling was wel vaag trouwens....op 25% gasstick begon hij pas met optoeren. Gascurve staat gewoon liniear. Misschien met ik de gas opnieuw calibrieeren met de regelaar. Ff kijken of er iets in de handleiding staat.

Gas was goed, want volgens de handleiding moet de led van de regelaar oplichten wanneer de gas op 0 zit en op 100 en dat doet hij ook dus het is goed.

Het ligt toch echt aan de accu's....

Hmm...geen flauw idee, was vergeten de timer aan te zetten in mn zender.
Een ruwe gok: 5 minuten.

Als het morgen niet regend zal ik wel de tijd bij houden

Hhhmmzz....vandaag maar een de ''crashbaarheid'' van de Corona getest. Vloog een beetje wild en ongecontroleerd rond. Ging wat te snel de bocht in en raakte een boom :(

Schade: Landingsgestel gebroken en een paar tandwielen gestript van de main gear.

Schade valt toch wel mee. Ik vloog toch met aardige snelheid de boom in en hij viel daarna 3m naar beneden de grond in.

Marjah, jammer dat het landings gestel kapot is. Nu heb ik weer die oude langdingsgestel erop.

Back