Zo, dat is lang geleden , terug van weggeweest ... ik zal even een update doen :
In juli de Hacker C40-9L geplaatst en afgeregeld, daarna nog 2 extra 7 cellen Nimh packs 3700mAh van Vapextech gekocht (duurde bijna 6 weken voordat ik ze had dus doffe ellende, maar voor 60euro scherp geprijsd) en er zeer veel mee gevlogen. Motortandwiel en flybar aangepast en tenslotte een nieuwe heli aan het bouwen.
Enfin, met de nieuwe motor is de heli een stuk krachtiger, gemakkelijker uit een benauwde situatie te halen en natuurlijk geen oververhitte motor meer. Een vergelijking met de borstelmotor :
Motortemperatuur na 1 pack 2400mAh hooveren met de borstelmotor : 67 C (buitentemp = 24C)
Idem met de Hacker : 41 C
Dat scheelt een hoop ! De vliegtijd is met ca. 1.5 minuut toegenomen. Daar had ik meer extra vliegtijd verwacht.
Anyway, de Hacker blijkt een goede keuze te zijn.
De Vapextech 3700 cellen doen het zeer goed en ben er tot nu toe erg tevreden over. Het is echt laden en vliegen , afkoelen laden vliegen etc. De vliegtijd is ca. 12:30 minuut dus da's erg prettig. Ik laad ze met 5A.
Enige weken geleden gevlogen met erg veel windkracht ; 3 a 4 . Tijdens onze demo van de club waren er nog 2 anderen met een heli; een Logo 10 en een kleine Walker DF-36 met veel aluminium upgrades.
Het viel mij meteen op hoe stabiel beide heli's waren, ja je leest het goed, ook de kleine DF-36 was erg stabiel, ondanks de gemene windstoten.
De Corona is met windstoten erg lastig te vliegen en dan ook gelijk het lastigste aan een FP heli ontdekt; je kunt niet ACTIEF dalen, tijdens een flinke windstoot gaat de heli door de transversale lift omhoog en het enige dat je dan nog kunt doen is gas minderen en hopen dat de heli voldoende daalt. Verder wordt door de lagere rotorsnelheid de heli minder stabiel (centrifugale kracht) en samen met de wind nog instabieler.
Dit probleem is zeer lastig en het lijkt alsof de CP heli's hier veel minder last van hebben. Mijn Corona zwabberde van boven naar beneden terwijl de anderen veel beter op de plek bleven.
Verder heb ik een kleiner motortandwiel geplaatst; 8T ipv de originele 9T .Dat heb ik gedaan zodat ik "onderin de gasstick" meer ruimte heb voordat de Corona gaat stijgen. Dan kan ik ook bij veel wind meer gas terugnemen voordat ik bij 0 ben.
Een laatste modificatie die ik heb gedaan is de flybar aangepast zodat deze geen pitch meer heeft. Deze flybar zorgde er namelijk voor dat tijdens het vooruit vliegen de Corona sterk wilde stijgen. Nu de pitch eruit is (met de fohn verwarmen en recht buigen) is het effect praktisch verdwenen, wat een verschil ! Echt aan te raden dus en kost niets.
In de tussentijd het rondvliegen wat aan het oefenen. Op zich gaat het best , mits je vooruit denkt over wat je gaat doen en voordat je gaat dalen. Het duurt toch wel even voordat de hoofdrotor met al zijn massa snel op toeren is, zelfs met een sterke borstelloze motor. Dit brengt dus toch wel wat beperkingen met zich mee.
Als ik na deze paar maanden de positieve en negatieve punten van de Corona op een rijtje zet kom ik tot de volgende conclusie :
+ betaalbaar
+ crashbestendig
+ gemakkelijk af te regelen
+ stabiel (met weinig wind)
+ geen zender met speciale mixen nodig
- met wind lastig te vliegen
- heli reageert traag op gasknuppel (vooruit kijken is nodig)
- geen kunstvlucht mogelijk
Toch blijft het een zeer leuke (beginners) helicopter. Ik ben het helivliegen zo leuk gaan vinden dat ik heb besloten om over te stappen naar een CP heli !!
Het is een Robbe Spirit Pro geworden. het leuke is dat ik de motor zo over kan zetten vanuit de Corona , alsmede de servo's en de gyro.
Deze Spirit is bedoeld voor 8cellen nicd/nimh , maar heb besloten om deze te gaan vliegen met 3S2P 1600mAh Konion cellen. Deze zijn zeer robuust en het pakket is even zwaar als een duurder 3200 lipo pakket (ca. 270gram).
De maximale ontlaadstroom van het pakket is 26A continue en bursts van 40A, dus genoeg voor mij. Een pakket kost 66 euro (vergelijkbaar lipo pakket = 100euro).
Voor de geinteresseerden , Konion test van Gerd Giese :
http://www.elektromodellflug.de/akku-test/LiIonM-1100.htm
Het is de bedoeling dat ik de Corona terug ga bouwen naar de borstelmotor /borstelregelaar, de pg-03 gyro en HS-81 servo's met kunststof tandwielen zodat ik deze kan verkopen of nog kan gebruiken naast de Robbe Spirit.
Inmiddels ben ik met de bouw van de Spirit gestart en moet zeggen dat alles keurig past. Binnenkort ga ik met de rotorkop beginnen, maar misschien moet ik hiervan wel een nieuw topicje gaan maken .....
ps. voor de volledigheid zal ik de komende dagen nog wat foto's van de Corona met de Hacker set-up plaatsen