Countdown foto's nieuwe Compass 7HV (foto's online)

ps. moderator : hoort dit draadje beter thuis onder "electro specifiek" ?

Bas

Neen Bas ;)
Dat is al een hele poos geleden veranderd.
Het is een CCPM heli en die hoort gewoon thuis in heli algemeen.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap-wat-staat-waar.70587

Over die vertanding,
Ik was het al met hem eens voor dat hij het poste.
Het meeste is te halen uit het toegepaste materiaal, (spuitgiet) Delrin is inderdaad een heel mooi materiaal voor dit soort toepassingen.

Groetjes Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Walter,
ja, als ik het zo lees kan ik het mij voorstellen dat een 2de identieke heli voornamelijk "staat te niksen" en we doen natuurlijk mee voor de lol !

wat betreft die schuine vertanding is dat nieuw voor mij, wist niet dat het meer verliezen zou geven, alhoewel het in de praktijk wellicht mee zal vallen.
Ik zag de voordelen vooral in het sterker (kunnen) zijn en natuurlijk minder lawaai.
Mijn ion-x2 heeft ook rechte vertanding en dat gaat klaarblijkelijk prima, maar is natuurlijk wel dubbel uitgevoerd. Het maakt alleen verschikkelijk veel lawaai ! Had voor mij wel minder mogen zijn, maar ach zo houd je altijd wensen over .
Ontwikkelingen en kennis staan niet stil dus als het met rechte vertanding ook gaat, dan is dat ook prima

Bas
 
laatste beelden te vinden op : rc-heli-fan.org • Thema anzeigen - Compass 7HV - 700er Elektroheli von Compass Model

introductie is toch pas op nurnberg

Bas

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Bas :)
Dat is snel!
Ziet er prima uit zeg, mooi licht ontwerp.
Ben wel benieuwd hoe dat stukje binnenband zich gaat houden om de snaar op spanning te houden.
En wat het doet t.o.v. de staartbuislengte als de buitentemperatuur wisselt.
En of dit de definitieve methode is.
 
Hoi Eric,

dit is zeker nog niet de definitieve methode, onthou, dit is nog maar het prototype. Er zal met verschillende systemen geprobeerd worden. Veren, elastieken, noem maar op ....

Grtz,
Dirk
 
Hey Dirk,
Begrijp dat het een prototype is natuurlijk.
Vind het wel een mooi idee trouwens.
Ze moeten wel zorgen dat er een soort failsafe opzit.
En daar bedoel ik mee dat het systeem bij falen in ieder geval de riem op voldoende spanning houd om hem te kunnen landen.
Als de veer (of wat ze ook gaan gebruiken) het op een gegeven moment begeeft.
 
designer van de heli, sebastian zajonz, is natuurlijk trots zo te zien :

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag hij ook zijn.
Knap stukje werk.

Misschien zoiets voor de spanner, afstelbaar :)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoe werkt het ook alweer, moet de spanrol op de getrokken of vrije kant van de snaar?
Ik zou denken dat een mechanisch afstelbare spanrol beter zou zijn dan een verend element dat kan falen. Daarnaast kan het verend element een veranderende voorspankracht veroorzaken?
 
Volgens mij altijd op de luie kant van de snaar of tandriem.
De voorspan kracht kan varieren, maar zal dat vrij weinig doen vermoed ik.
Hier is het belangrijkste doel om de luie kant strak in de staartbuis te houden.
Maak je een vaste/afstelbare rol, dan heb je bij veel krimp dus last van een losse snaar.
dit zou er voor moeten zorgen dat je daar niet meer aan hoeft te komen.

Als hij de opening in het carbon frame juist vormgeeft, dan kan hij de zgn. failsafe al maken door het hefboompje te begrenzen.
In mijn schets moeten er al twee O-ringen stuk gaan.
 
Die geleide wieltjes op de tail hebben volgens mij totaal geen nut op die plek daar,....net voor de pully (richting de heli zelf) zouden ze nog de snaar wat spannen, maar de opstaande rand zorgt ervoor dat de belt geleid word, lijkt mij extra, zoals de aanspanner, dat ie zal sneuvelen zal wel mee vallen, maar weer extra parts aan de heli,...

Ben erg benieuwd naar t uiteindelijke productie model!
 
Ik snap Sebastian zijn gedachtengang wel met die wieltjes Bart.
Je moet een behoorlijke lengte overbruggen met de snaar.
De snaar maakt in de buis een halve twist, en hij zet een geveerde spanrol op de luie kant.
Er komt dus redelijk wat spanning op te staan.
Wat je dan krijgt is dat de twist de snaar als het ware laat kantelen en deze de neiging zal hebben om onder en boven tegen de opstaande kanten van de staartpoulie op te laten klimmen.
Met de twee dwangrollen haal je die kanteling eruit en zal de wrijving op de zijkanten van de snaar weggenomen worden.
De twist zal dan ook verder in het begin van de buis blijven.
Als je een snaar systeem echt efficiënt en goed werkend kan krijgen, dan vind ik het mooier dan een torque tube eerlijk gezegt.
geen speling, heel direct en veel beter bestand tegen lichte aanrakingen met de grond.
Geeft het problemen dan is het een drama.
 
Laatst bewerkt:
Die geleide wieltjes op de tail hebben volgens mij totaal geen nut op die plek daar,....net voor de pully (richting de heli zelf) zouden ze nog de snaar wat spannen, maar de opstaande rand zorgt ervoor dat de belt geleid word, lijkt mij extra, zoals de aanspanner, dat ie zal sneuvelen zal wel mee vallen, maar weer extra parts aan de heli,...

Ben erg benieuwd naar t uiteindelijke productie model!

Die geleide wieltjes raken de snaar juist niet, da's de bedoeling, het is gewoon een zekerheid om de belt niet over de gear te doen slippen. Dus die geleide wieltjes brengen geen extra "drag" mee op het systeem :)

Grtz,
Dirk
 
Ja, even gemaakt, thanks :).
Een plaatje zegt altijd meer dan woorden.
Misschien dat sebastian (als hij hier kijkt) er wat aan heeft of er een goed idee door krijgt.
 
Back
Top