CP starter

hallo forum

ik ben nieuw in de helicopters. ik zit heel veel in de auto's en dacht eens een kijkje te nemen in de heli wereld. zag er wel leuk uit. ik ging eens uitzoeken wat dat allemaal kost om zo een beetje te beginnen met een degelelijke heli. 3d zou helemaal te gek zijn (ik heb al langer dan 2 jaar coaxiaal gevlogen en dit bevalt mij erg goed) dus ik zou graag van jullie wat tips willen hebben over hoe en wat.
ik zag dat een e-sky honey bee cp3 niet heel duur is. en zeker niet onder doet voor de wat duurdere modellen. wat ik sowieso weet is dat ik CP ga kopen omdat ik binnen een maand FP al meer zou willen. dus ik zat vooral te kijken naar de honey bee cp3 leek mij een mooie instap in de CP heli's
ik heb echter nog nooit 3d gevlogen en ik zou dan ook eerst even de helicopter leren kennen en dan rustig aan een keer een flip doen (als dat zo heet)

let bij de keuze die je me evt aanbeveelt aub niet te veel op mijn leeftijd
ik wil zo rond de prijs van de honey bee blijven zitten dus niet veel hoger. lager kan natuurlijk wel alleen ik ben er vrij zeker van dat dat niet gaat;)

mvg
kevin
 
Ik wilde eigenlijk bij esky blijven..
ik wil graag de vraag aanpassen of ik niet beter eerst FP kan gaan ( HB FP 2 )
wat zijn nou precies de verschillen?
 
FP=zelfstabiliserend
CP= niet-zelfstabiliserend
Bij een FP heli betekent een crash oppakken en verder vliegen, bij een CP heli wordt het weer sleutelen.

Als je toch een CP wilt, kijk dan naar bv KDS, align, Copterx,..
OF nog beter als je alleen met een coax ervaring hebt: de mcpx +DX6I (evt) -> Vliegt als een CP (kan ook 3D meegevlogen worden) maar de crashbestendigheid van een FP.
 
uhmm, waarom wil je perse bij E-sky blijven? Je bent er toch niet mee getrouwd.;)

Hou vooral rekening met het feit dat je heli aan gort ligt na een crash. En geloof me, crashen, dat kan elke piloot. D'r gaan heel wat euro's in een reparatie zitten.
Ik zou voor wat kleiners gaat en met een zender die je kunt programmeren.
Zoals Droopy en jell4xe al zeggen, mcpx met DX6. De mcpx kan een behoorlijke dreun doorstaan. Met de zender kun je hem helemaal tam instellen zodat hij vliegt als een FP, dan langzaam opvoeren tot 3D.

Lees i.i.g even goed de diverse fora en websites, daar wordt in den treure aan toe de verschillen tussen FP, CP etc etc uitgelegd.

Succes met je keuze..
 
FP=zelfstabiliserend
CP= niet-zelfstabiliserend
Bij een FP heli betekent een crash oppakken en verder vliegen, bij een CP heli wordt het weer sleutelen.

Als je toch een CP wilt, kijk dan naar bv KDS, align, Copterx,..
OF nog beter als je alleen met een coax ervaring hebt: de mcpx +DX6I (evt) -> Vliegt als een CP (kan ook 3D meegevlogen worden) maar de crashbestendigheid van een FP.

Een FP als de Honey Bee is echt niet zelf stabiliserend. Dat geldt alleen voor setups met een 45 graden flybar, zoals de Blade 120 SR, Solo Pro V1/V2, Blade mSR (niet de X-versie, die is flybarless) en nog wat andere heli's. Wel is een FP vaak wat minder complex, vanwege het ontbreken van de pitch-verstelling.
 
Esky??? Ik heb er nog spijt van dat ik er ooit 1 heb gehad.
Verder zou ik gewoon goed lezen hier op het forums. Dan merk je vanzelf wat het beste is kwa prijs en kwaliteit. Maar als ik het zo lees, dan zou ik als ik jou was voor een kds of copterx kijken. Met een dx6i of iets dergelijks.
 
En denk niet te licht over het vliegen.. ''even wennen aan de heli en dan rustig een flip maken'' kan je rustig vergeten de eerste 6 maanden of langer.;) Vooral met een CP3, met een losse staartmotor en floppy head, kan je een flip haast wel vergeten.....

Als je zeker weet dat je wilt gaan vliegen -> 450 size. liefst align of ander goed merk wat het langdurig blijft doen, en anders een knal dingetje zoals de MCPX om het gewoon te proberen. (met de mcpx kan je trouwens wel rustig die flip proberen.. crashen=2 euro of minder)
 
...Als je zeker weet dat je wilt gaan vliegen -> 450 size. liefst align of ander goed merk wat het langdurig blijft doen...

@Anko, zijn de CopterX en KDS dan zo slecht ??? (Kun jij met jouw expertise en vliegvaardigheid (SBS6) vast wel een goed onderbouwd antwoord opgeven...

Even een onderbouwd antwoord op de E-Sky vraag / wens.
Ik heb er meerdere (van gehad) en vind het niet zo slecht, i.t.t. anderen die ze hebben gehad (en het dan vervolgens als waardeloos bestempelen).
Tot aan de Belt CP V2 (Heb ook een KOB, Honey Bee FP V2, en King V3 gehad), nagenoeg geen problemen :D. De Belt was wel 'een ramp' (en misschien als ik alléén de Belt had gehad, dacht ik mogelijk net zo slecht over E-Sky).

Maar wél het volgende ter overweging: zou ik, als ik opnieuw zou beginnen, weer voor E-Sky kiezen ?
Nee ! :rolleyes: Met als belangrijkste reden dat onderdelen erg slecht, tot soms helemaal niet leverbaar zijn. (En onderdelen ga je nodig hebben !!)

Succes met de keuze !

Groet,
Robbie
 
Mijn ervaring met KDS is erg goed! Ik heb er al piroflips meegevlogen en binnenkort ga ik er tic tocs en nog meer mee vliegen. De regelaar van de kds heeft wel GEEN softstart maar dan moet je gewoon zachtjes de stick naar voor doen bij het optoeren.. Een KDS is zeker goed voor een beginner! Maar best toch voor de SV gaan want de rotorkop van de S is slecht.. De staart daarentegen vlieg ik nog altijd mee van plastic, heb er nog nooit problemen meegehad dus ik zou niet weten waarom ik hem voor een metale zou vervangen.
 
Lol

Zoveel meningen, zoveel suggesties ;-)

Wil je echt leren vliegen voor een klein budget, neem een FP.
qua crashen lijkt het op een coax, oftewel onderdelen rapen en in elkaar klikken. Ff afstellen en weer gaan.
Kijk naar een piccolo v2 van ikarus, of de honeybee FP (ook van esky, maar deze is redelijk goed, zie ik hier regelmatig verschijnen)
Het vliegt wat instabiel, maar als je er mee kunt vliegen is een cp een verademing.

je leert meteen ook een heel stuk techniek op een rustige manier aan. ga je meteen met cp beginnen komt er opeens zoveel technische kennis op je af, daar word je niet vrolijk van...

Stel, je wilt toch een cp, kijk naar de mcpx. Klein, robuust, weinig dingen die je in moet stellen (als enigste van zo'n beetje alle cp's)

Beide kun je in een grote kamer redelijk vliegen, liefst een garage of zoiets.
wel rustig aan, beetje voelen wanneer hij loskomt, en eerst even een stevige poos "schaatsen" (oftewel skids op de grond en schuiven) om gevoel te krijgen.

Stel je wilt echt groter en naar dat 3d verhaal toe, moet je naar een club en moet je minimaal naar een 450 toe. (a 400 tot 700 eur, en dan moet je nog een zender hebben a 250 eur voor wat leuks)

Naar mijn idee, leeftijd (en de bijbehorende baantjes/zakgeld etc) is een echte fp (dus geen 45 graden flybar of coax) of de mcpx dan de handigste optie om te BLIJVEN vliegen
je moet nl ook kijken naar hoeveel de gemiddelde crash kosten van een toestel
mcpx= gemiddeld 2 a 5 eur, alles opgeteld en er brand eens een servo'tje door
fp = idem, gaat meestal bijna niets kapot
cp 450= 50 eur is vaak toch wel een beetje minimale schade, en dit loopt hard op als je ook servo's gaat strippen (mij is 250 eur in een enkele crash al eens gelukt)
 
@Student,

Vind ik de door jou genoemde bedragen nou zo hoog ;), of zie ik iets over het hoofd ??

Een complete KDS 450 SV (dus RTF), kost +/- € 350 (vooruit € 50 erbij voor betere servo's :D).
Hier op het forum zit ook iemand (Brutus, Bert) die heeft daar zelfs een vliegschool mee...

En de zo bejubelde Align 450 kost eveneens +/- € 350, waarbij je dan alleen nog een zender/ontvanger combinatie moet hebben. Het schijnt, maar daar kan ik niet uit eigen ervaring iets over zeggen, dat de Spektrum DX6i [+/- € 180] een goede zender is.

Zoals jij het nu brengt (no offence !) zit je zo rond de € 1000 voor 'iets leuks' (is bij een fikse crash ook meteen 'almost total loss')

Natuurlijk is 'hoe duurder hoe beter' (een Mercedes is kwalitatief zeker beter dan een VW Golf, maar is die Golf dan ook slecht of onbruikbaar :confused: )

Groet,
Robbie
 
Daar kan ik dan wel weer wat over zeggen....

Ik kan niet oordelen over de 3D geschiktheid van de KDS 450 (S, C of SV) want dat doen wij er niet mee.
Maar gewoon over de vliegeigenschappen: die zijn gewoon tamelijk goed (van in elk geval de SV) en de onze draaien nu al twee seizoenen zonder ook maar één enkel "KDS-gerelateerd" probleem. Sturen goed en blijven goed spelingvrij. Heli's draaien bij ons minimaal een avond per week tamelijk intensief (7 LiPo's achter elkaar), en daarnaast wat we er zelf privé mee vliegen.
Enerzijds blijft dat lesvliegen beperkt tot hooveren, anderzijds is het wel continue het "ruige" van iemand die leert vliegen (lompe landingen en harkerig sturen) in combinatie met soms tamelijk agressief ingrijpen van instructeurs. Dit omdat indoor lessen in een beperkte ruimte dat nu eenmaal met zich meebrengt, de zaal is maar tien meter breed en dan komt als eerste een bakstenen muur....

Wat dat betreft zijn ze dus echt wel goed.

Echter, wij vliegen ze met andere electronica (heb van KDS nog niet iets gezien wat echt mijn vertrouwen opwekt) en persoonlijk raad ik iedereen aan, een kale SV te kopen, en daar minimaal een paar Hitec HS65 o.i.d. in te zetten, en een zender te kopen van een "beter" merk. En dan komt ook een KDS 450 SV al op een hoger bedrag uit, vliegklaar. Hoe hoog, dat hangt van je persoonlijk keuze af, maar het is mij wel duidelijk, dat crashen met een KDS (afgezien van de vaardigheid van de vlieger) erg vaak voornamelijk door de KDS electronica veroorzaakt word.

Vanaf nul beginnend, denk ik dat je een KDS 450 SV voor rond de 500 Euro vliegklaar moet kunnen hebben, exclusief LiPo's en lader...
(dus heli, fatsoenlijke swashservo's, fatsoenlijke tailservo, fatsoenlijke gyro en fatsoenlijke regelaar, fatsoenlijke zender/ontvanger maar niks overdreven duurs)
Maar dat is naar mijn mening wel het minimum, en persoonlijk zou ik toch echt iets meer uitgeven voor bijvoorbeeld een leuke Futaba of gelijkwaardige zender.

Daarbij moet je in de gaten houden, dat met name als je meer eisen gaat stellen aan je vliegstijl, dat dan de kosten hard op kunnen lopen: wij halen goede resultaten met een simpele gyro (Walkera WK-G011) maar ik kan mij goed voorstellen dat die voor hard 3D nagenoeg onbruikbaar is. Idem met de "standaard" Align RCE 35 Blx regelaar, die voor ons prima voldoet, maar vermoedelijk voor 3D minder geschikt is. Hitec HS65 servo's zijn prima dingen, maar niet direct bloedsnel, dus mogelijk ook hier: niet geschikt voor knalhard 3D.

Het is en blijft een keuze, en die is vrij lastig en de mogelijkheden tamelijk uitgebreid. Je moet je dus niet vastpinnen op het feit dat wij er goede ervaringen mee hebben, want onze ervaringen beperken zich uitsluitend tot het gebruik wat wij er van vragen. Da's ook de reden dat ik dat gebruik uitgebreid omschrijf, want dan kan ieder voor zich bepalen of wat voor ons goed voldoet, voor hem/haar wel of niet zou kunnen voldoen.

Groet, Bert
 
Ik vlieg al meer dan een half jaar met de KDS en nog nooit gebeurd dat de electronica faalde (stock) ik denk dat je beter voor een align kan gaan als je er betere electronica in gaat zetten...
 
Ik vlieg al meer dan een half jaar met de KDS en nog nooit gebeurd dat de electronica faalde (stock) ik denk dat je beter voor een align kan gaan als je er betere electronica in gaat zetten...

Da's mooi, en ik hoop voor jou dat dat zo blijft.... Neemt niet weg dat er bij ons ook een paar vliegen, en die hebben al aardig wat "samengeknepen billen momentjes" meegemaakt.

Zeer vermoedelijk is er niks mis met het "ontwerp" van de KDS electronica, maar mogelijk wel met de quality control.... Ik weet het niet, maar voor mij is wat ik gezien heb voldoende om het toch niet aan te raden. Maar dat is een keuze van iedereen persoonlijk.

Het scheelt toch bijna de helft op in elk geval het airframe t.o.v. Align.
Zelf zou ik ook liever Align vliegen (loopt mooier, vliegt toch wel beter) maar in mechanisch opzicht voldoen de KDS heli's uitstekend voor wat wij er van vragen, en de onderdelen zijn ook erg goedkoop, geen reden om te repareren met Align onderdelen, hooguit de maingear, die loopt wat ronder van Align. Kogellagers kopen we sowieso gewoon bij de lagerboer.

Groet, Bert
 
@Student,

Vind ik de door jou genoemde bedragen nou zo hoog ;), of zie ik iets over het hoofd ??

Een complete KDS 450 SV (dus RTF), kost +/- € 350 (vooruit € 50 erbij voor betere servo's :D).
Hier op het forum zit ook iemand (Brutus, Bert) die heeft daar zelfs een vliegschool mee...

En de zo bejubelde Align 450 kost eveneens +/- € 350, waarbij je dan alleen nog een zender/ontvanger combinatie moet hebben. Het schijnt, maar daar kan ik niet uit eigen ervaring iets over zeggen, dat de Spektrum DX6i [+/- € 180] een goede zender is.

Zoals jij het nu brengt (no offence !) zit je zo rond de € 1000 voor 'iets leuks' (is bij een fikse crash ook meteen 'almost total loss')

Natuurlijk is 'hoe duurder hoe beter' (een Mercedes is kwalitatief zeker beter dan een VW Golf, maar is die Golf dan ook slecht of onbruikbaar :confused: )

Groet,
Robbie

een 'standaard/normale' crash kan snel oplopen bij een 450 hoor. Van boven naar beneden getelt : blades, tussen de 20 en 45 euro, spindle 3euro, main shaft 5 euro, tandwiel 2,5 euro.
Deze schade heb je iedere keer, met een beetje pech komt daar nog bovenop : tailboom 3,5 euro, landingskid 6 euro, TT drive gear 6 euro, autorotation gear 5 euro, servo gear set 12 euro per stuk.

Ooit al eens uitgerekend wat een volledige 450 heli kost in spareparts?? Wordt je niet vrolijk van hoor:mad: De winst op een BNF of RTF heli is niet zo groot voor de verkoper, die zit in de onderdelen;)

Dus ja, voor 'iets leuks' met voldoende lipo's kom je snel aan 1000 euro als je van niets moet beginnen:(

Grtz Rudi
 
een 'standaard/normale' crash kan snel oplopen bij een 450 hoor. Van boven naar beneden getelt : blades, tussen de 20 en 45 euro, spindle 3euro, main shaft 5 euro, tandwiel 2,5 euro.
Deze schade heb je iedere keer, met een beetje pech komt daar nog bovenop : tailboom 3,5 euro, landingskid 6 euro, TT drive gear 6 euro, autorotation gear 5 euro, servo gear set 12 euro per stuk.


Het hangt er vanaf.. ik heb gisteren een 450 pro bijna al piroettend finaal aan stront gevlogen omdat de boom uit t boomblock slipte waardoor de staart geen aandrijving mee haf.. Th hold erop en gewoon door blijven sturen en een auto maken, schade is uiteindelijk 2 boomstruts(dopjes eraf geschoten) en 1 blad.. Nou zit ik in een gevorderd stadium, ik denk gelijk aan TH hold en kan een heli besturen die (snel) piroet, maar het ging me er even op, crashes kunnen duur en goedkoop.waar ze duur van worden is de TH hold veeel te laat gebruiken en de blades los. Ik heb AL mn blades muurvast, weetje waarom? Dan flappen ze niet in de bladehouders, en hak je de boom er niet af;) dat is vaak schadepost nr1. schade door boomstrike.
 
Ik heb met mijn 450 ook al eens een crash gehad waarbij de disc (bladen) loodrecht de grond in zijn gegaan.. Schade? een gestript hoofdtandwiel, kromme feathering shaft en een blad dat gebroken was= 20 euro schade.. ;) Het is gewoon een kwestie van snel genoeg de Thr hold te gebruiken zoals Anko zegt en dan heb je meestal niet zo veel schade.....
 
waar ze duur van worden is de TH hold veeel te laat gebruiken en de blades los. Ik heb AL mn blades muurvast, weetje waarom? Dan flappen ze niet in de bladehouders, en hak je de boom er niet af;) dat is vaak schadepost nr1. schade door boomstrike.

Hangt erg van je vliegstijl af: wij hebben de bladen gewoon los, en zelden een tailstrike. Zouden we de bladen vast zetten, hebben we juist vaker schade aan bladhouders, feathering shaft en centraalstuk. Met losse bladen blijft de schade meer beperkt tot uitsluitend bladen en paddelstang.

Niks persoonlijks hoor: Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, uitsluitend dat je niet je bladen muurvast moet zetten alleen maar "omdat Anko dat ook zo doet".... als je vliegt als Anko, doe dan ook als Anko, maar als je nog niet zo vliegt, kan het best zijn dat losse bladen beter voldoen.

Dat geldt uiteraard net zo goed voor de dingen die ik beweer: die voldoen voor mijn vliegstijl en heli-keuze, en kunnen heel goed negatief uitpakken als je 3D gaat vliegen. Ik gebruik bijvoorbeeld NOOIT throttle hold, omdat bij de heli's waar ik mee vlieg, het beperken van schade (nagenoeg) zinloos is, en je ALLES moet doen om schade te voorkomen, en dat lukt 99% van de keren uitsluitend, als je het vermogen beschikbaar houdt.

Kan gewoon handig (en prettig voor beginners) zijn, om dergelijke onderscheiden toch wel duidelijk te houden...

Groet, Bert
 
Back
Top