Is dat zo heel zinvol dan? Ik geloof best dat iemand zonder autorijbewijs heel goed kan vrachtwagenrijden.
Is de 'feel' etc van een Cessna wel zo nuttig als je een Airliner vliegt?
Ik ben natuurlijk automatiseerder, dus ik geloof veel meer in goede en redundante techniek, dan in training in een Cessna. De techniek die een vlieger nu nog in een cockpit aantreft, is veel te complex en van een 'userfriendlieness' waar je broek van afzakt.
Dat moet gewoon veel simpeler en we moeten af van het idee dat het de vlieger is die vliegt, dat is toch al heel lang niet meer zo. Van een vlucht van 10 uur kun je stellen dat een vlieger misschien 10 minuten op z'n hoogst zelf 'vliegt', de rest doet de kist zelf.
Die 10 minuten moeten we nog kwijt, en zijn we eigenlijk ook al kwijt technisch gesproken, en dan is de veiligheid echt goed in orde, geen falende mensen meer achter het stuur.
Mooi voorbeeld was die mislukte high-alpha fly by crash van een, geloof ik, A320. Dat was een ervaren vlieger, ook met kleinere kistjes, en als dat toestel had gedaan wat de vlieger 'm opdroeg, was de uiteindelijke crash nog veel erger geweest dan dat ie nu was, dankzij de electronica in die kist, is het nog zo relatief goed afgelopen.
Waar het nu nog op fout gaat, is dat het nog zo ontwikkeld is dat mensen die electronica moeten bedienen.
Kijk maar eens alle afleveringen Aircrash investigations na, er zijn maar heel weinig crashes die echt 100% door technisch falen komen, nagenoeg allemaal komen ze door een combinatie van een technisch probleem i.c.m. een mens achter het stuur die, goedbedoeld, de verkeerde beslissingen neemt.
En laten we wel zijn, als de techniek in een airliner zo gaat falen dat er een piloteningrijpen nodig zou zijn om een crash te voorkomen... say your prayers and kiss your *ss goodbye, you're going down.