CSM Carbsmart install

CSM Carbsmart install - HELP!

Heren!

Ondertussen heb ik het fenomeen carbsmart tot mij door laten dringen en mijzelf gedwongen er een aan te schaffen. Aangezien mijn afstel kunsten op het gebied van motoren dramatisch is, leek het mij verstandig om dit device te hebben.

Setup:

Align Trex 600N sport
- OS 50 Hyper / Hatori 522
- JR x9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 820G / RevMax
- JR 770t / 8900G
- Fromeco arizona / 2600 mAh relions
- Metal fan, bladegrips, seesaw, bearingblocks
- SAB 600 / SAB Paddles

Hij kwam netjes verpakt binnen met een duidelijke handleiding, stickers en natuurlijk de onderdelen. Ik heb een spare sensor bijbesteld, had namelijk begrepen dat deze behoorlijk fragielzijn:

Ik had nog een oude Hitec HS56 HB liggen die ik mooi kan gebruiken om de linkage aan te sturen. Ik heb een plaatje gemaakt waar ik de servo aan kan bevestigen. Deze heb ik tussen het frame en de framebrace geklemt. Daarnaast een druppie sec-lijm voor de zekerheid:

De carbsmart unit heb ik aan het frame geplakt mbv het bijgeleverde dubbelzijdig plakband.
Snoeren voor de stroomtoevoer en de servo afgewerkt met cablesleeve. De sensorkabel ga ik beschermen met krimpkous:

Enige wat ik nog moet doen is de rest van de linkage maken en de temp sensor aan de motor lijmen. Hiervoor heb ik "Arctic Silver Alumina Thermal Adhesive" besteld en kan eerdaags binnenkomen. Het mooie van dit goedje is dat er zilver in verwerkt zit wat de warmte nog betere geleid dan gewone warmte geleidende epoxy. In de tussentijd moet ik nog een lokatie zoeken voor de sensor.

Er zijn 2 plekken waar je dit kan doen. In de koelkop of aan de crankcase. Bijde hebben voor en nadelen. Aan de crankcase heb je de meest nauwkeurige meeting zonder dat je last hebt van omstandigheden van buitenaf, zoals de airflow van de fan die je bij de koelkop wel hebt. Nadeel is dat de binnencylinder van staal is die er dus langer over doet om warmte verschil op te lopen dan de aluminium koelkop. De koelkop veranderd sneller van tempratuur, dus heb ik besloten de sensor daar te plaatsen. Wel aan de "onderzijde" van de motor om zo min mogelijk last te hebben van de airflow:

Ben benieuwd hoe jullie er over denken, alle input is welkom!

Groet,
Tjerk ;)

Laatst bewerkt:
Hoi Tjerk,

Ik heb dit "hebbedingetje" sedert 2 weken op één van mijn 600-N's en ik moet zeggen en ik ben er supertevreden over. Niet meer constant gaan afregelen, deze gizmo doet het allemaal zelf, enige nadeel is dat je wat meer verbruik hebt ! Maar de motor draait super.

Ik heb net zoals jij mijn servo op de framebrace gezet, wel eigenlijk in de framebrace. Ik heb de frambrace omgekeerd op het frame gemonteerd en in de frambebrace geslepen zodat daar een servo à la HS 65 inpast. Gewoon 2 gaatjes in de framebrace geboord en de servo vastgezet met 2 boutjes/moertjes die gelocktite zijn !

De sensor van mij is geplaatst zoals op je foto, onderdaan de koelkop met de pasta die jij ook besteld hebt ! Met deze pasta moet je niet bang zijn op de sensor te beschadigen, eens die op zijn plaats zit krijg je die er niet meer uit !

Ik ga mij zo vlug mogelijk een 2de carbsmart bestellen voor mijn 2de TREX, voor het geld kan je het niet laten !!

Succes,
grtz,
Dirk

Beste Lazer,

De enige plaats waar de sensor goed oppakt is zoals op de foto.

Op de crankcase zal de temperatuur nooit boven de 100 graden komen!

Persoonlijk heb ik achteraf niet veel aan mijn Carbsmart gehad
omdat de temp bij mijn nieuwe Hyper nooit boven 90 graden,
laat staan boven de 100 graden komt!
Ik kwam hier later pas achter omdat de Carbsmart de servo niet aanstuurde,
na digitale metingen bleek dus dat de koptemp erg laag bleef!

Ik had hem geinstalleerd in een Trex 600 met Hyper, standaard Fan,
5% nitro C5 brandstof en Trottle Jockey. Lekker vet afgesteld voor soft 3D.

Ik ben benieuwd hoe hij jou bevalt.

Succes, ron

interesant onderwerp!!

Wat is het instelbare temp bereik?
Als het bij een vet afgestelde Hyper50 niet werkt, hoe moet het dan met een goed gekoelde 90er motor?

Mijn Carbsmart staat ingesteld op 100° en deze werkt wel degelijk hoor !

Bij de start zie je dat de Carbsmart de naald helemaal dichtdraait en naarmate de motor op temperatuur hoger wordt zie je de servo in actie komen en de naald openzetten !

Bij mij werkt ie perfect !!

Grtz,
Dirk

Bedankt voor de antwoorden!
Ik ga mijn sensor dan ook maar daar "vastlijmen".

Ik lees ook alleen maar positieve reacties over deze carbsmart!
Raar RonnieB dat jij er dan wel "problemen" mee had! Sensor was nog ok?

Holco je kan de volgende tempraturen inschakelen:
90°C
100°C
110°C
120°C
130°C

Dflyer, Ik heb jou servo montage manier al eens eerder gezien op freak of RR. (misschien was jij t wel) Dat was ik eerst ook van plan, maar ik had al een gat in de brace zitten voor de pin-switch van de arizona. Dat kwam allemaal niet zo mooi uit, dus heb ik hier voor gekozen.

Nu nog even wachten op dat zilveren prutje en dan kan ik hem klaar maken!

Groet,
Tjerk ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mijn carb smart ligt ook te wachten op montage.

Het toestel is niet gemaakt om de heli "lekker vet" te laten draaien, doch op bedrijfstemperatuur, zo zijn de prestaties optimaal en is de slijtage van de motor het minst.

Als je rijker wil draaien dan normaal moet je de temperatuur instellen op 90°.

Voor zover ik kon verstaan uit de besprekingen dien je wel degelijk een reeds goede afstelling van het mengsel als basis te hebben.

Een hulp zou zijn, zoals Dflyer reeds vermeldt, hooveren en checken dat de mengselnaald wel degelijk verdraait word.

Nu nog wachten op de pasta en dan monteren.

mvg
Mario

Vandaag even met de linkage bezig geweest.
Ik wou een zo "clean" mogelijke look hebben dus heb geprobeerd de linkage horizontaal te laten lopen. Het moet eruit zien alsof het zo bedoeld is. Ik zie soms van die constructies waar me de haren van overeind gaan staan. Om de "boom" aan de naald te maken moet je de "clicker" wel verwijderen.

Nog even wachten op het zilveren goedje en dan kan ik het verhaal afronden.

Groet,
Tjerk ;)

Vandaag eindelijk de "Arctic Silver Alumina Thermal Adhesive" binnen gekregen!

Verhouding van dit dure goedje is 1:1.

Ik heb de koelkop van de motor gehaald en eerst goed ontvet. Voor het aanbrengen de laatste keer de sensor gecheckt en alles was in orde.

Ik ben niet helemaal tevreden over het resultaat, ik heb een beetje geknoeid hier en daar.
Daarnaast is het maar afwachten of het allemaal goed gegaan is. Ik ga er wel vanuit.

Groet,
Tjerk ;)

Hoi Tjerk,

Dit ziet er goed uit, ik heb mijn sensor ook op deze plaats gemonteerd met dezelfde pasta !!

Grtz,
Dirk

Foto van hoe hij bij mij gemonteerd is, ik heb er wel een connector tussen gezet, niks zo irritant als dat je motor aan een draadje blijft hangen bij het demonteren.
De SmartCarb bevalt trouwens zo goed dat ik er een voor al mijn heli's heb besteld:D

Goede review.

Ik ben nu ook aan het denken gezet.
Wat kostie?
Heb je een extra kanaal nodig in je receiver? (hij zit namelijk vol)

Mooi Holco! Goed idee die extra stekker!

Walter, hij zou zelfs in de acc input kunnen van een revmax of TJ pro.
Zolang er maar 5.1 V af komt.

Eerdaags mijne ook maar eens testen, nog altijd even wachten op 1 lagertje.

Groeten,
Tjerk ;)

Ik meen me te herinneren dat bij die robbe temperatuurmonitor de sensor 90 graden op de uitlaatmond moest worden gemonteerd om een redelijke waarde te krijgen(direct boven de uitlaat, zou een te hete waarde geven).
Is dat bij de Carbsmart anders?

Ik meen me te herinneren dat bij die robbe temperatuurmonitor de sensor 90 graden op de uitlaatmond moest worden gemonteerd om een redelijke waarde te krijgen(direct boven de uitlaat, zou een te hete waarde geven).
Is dat bij de Carbsmart anders?

Bij de CarbSmart is het van belang dat dat je een spot hebt waar de temperatuur verschillen het best en snel meetbaar zijn, en dan uiteraard niet in de luchtstroom.
De positie die een ieder in de voorgaande berichten aangeeft, en die ook in de manual aangegeven wordt werkt bij mij in ieder geval prima, als mijn heli in idle-up op de grond staat en ik speel een beetje met negatieve pitch zie je de CarbSmart vrijwel direct reageren.

Gr,

Mario

wat schrijft de handleiding van de smartcarb voor aangaande de bevestiging van de sensor dan? zit er gerei oid bijgeleverd om hem te bevestigen? en @holco ; heb je ook enig info ergens kunnen vinden voor/van je os aangaande aanbevolen temp? zeg maar wat ze van os een goede temp zouden vinden om optimaal te presenteren ?
mvg ferry [die binnenkort zn onderschrift weer moet aanpassen :] ]

Er zit iig niks bij om de censor vast te zetten, ik heb er dus gelijk Arctic Silver Thermal Compound bij besteld naar aanlijding van het verhaal van Lazerbeak, en dat werkt prima.
Verder adviseren ze om te starten met 100 graden en van daaruit evt. hoger of lager, een temp van te voren vast stellen is niet echt mogenlijk er zijn namelijk te veel vaktoren die een rol spelen zoals, brandstof, uitlaat, koeling, type motor etc. etc.
Ik zit momenteel op 90 graden, maar vanwege het goede weer van de laatste tijd heb ik er nog niet echt veel mee kunnen spelen.

Back