CSM Carbsmart install - HELP!
Heren!
Ondertussen heb ik het fenomeen carbsmart tot mij door laten dringen en mijzelf gedwongen er een aan te schaffen. Aangezien mijn afstel kunsten op het gebied van motoren dramatisch is, leek het mij verstandig om dit device te hebben.
Setup:
Align Trex 600N sport
- OS 50 Hyper / Hatori 522
- JR x9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 820G / RevMax
- JR 770t / 8900G
- Fromeco arizona / 2600 mAh relions
- Metal fan, bladegrips, seesaw, bearingblocks
- SAB 600 / SAB Paddles
Hij kwam netjes verpakt binnen met een duidelijke handleiding, stickers en natuurlijk de onderdelen. Ik heb een spare sensor bijbesteld, had namelijk begrepen dat deze behoorlijk fragielzijn:

Ik had nog een oude Hitec HS56 HB liggen die ik mooi kan gebruiken om de linkage aan te sturen. Ik heb een plaatje gemaakt waar ik de servo aan kan bevestigen. Deze heb ik tussen het frame en de framebrace geklemt. Daarnaast een druppie sec-lijm voor de zekerheid:

De carbsmart unit heb ik aan het frame geplakt mbv het bijgeleverde dubbelzijdig plakband.
Snoeren voor de stroomtoevoer en de servo afgewerkt met cablesleeve. De sensorkabel ga ik beschermen met krimpkous:

Enige wat ik nog moet doen is de rest van de linkage maken en de temp sensor aan de motor lijmen. Hiervoor heb ik "Arctic Silver Alumina Thermal Adhesive" besteld en kan eerdaags binnenkomen. Het mooie van dit goedje is dat er zilver in verwerkt zit wat de warmte nog betere geleid dan gewone warmte geleidende epoxy. In de tussentijd moet ik nog een lokatie zoeken voor de sensor.
Er zijn 2 plekken waar je dit kan doen. In de koelkop of aan de crankcase. Bijde hebben voor en nadelen. Aan de crankcase heb je de meest nauwkeurige meeting zonder dat je last hebt van omstandigheden van buitenaf, zoals de airflow van de fan die je bij de koelkop wel hebt. Nadeel is dat de binnencylinder van staal is die er dus langer over doet om warmte verschil op te lopen dan de aluminium koelkop. De koelkop veranderd sneller van tempratuur, dus heb ik besloten de sensor daar te plaatsen. Wel aan de "onderzijde" van de motor om zo min mogelijk last te hebben van de airflow:

Ben benieuwd hoe jullie er over denken, alle input is welkom!
Groet,
Tjerk
Heren!
Ondertussen heb ik het fenomeen carbsmart tot mij door laten dringen en mijzelf gedwongen er een aan te schaffen. Aangezien mijn afstel kunsten op het gebied van motoren dramatisch is, leek het mij verstandig om dit device te hebben.
Setup:
Align Trex 600N sport
- OS 50 Hyper / Hatori 522
- JR x9303 2.4 Ghz / R921
- JR 8455 x3
- JR 820G / RevMax
- JR 770t / 8900G
- Fromeco arizona / 2600 mAh relions
- Metal fan, bladegrips, seesaw, bearingblocks
- SAB 600 / SAB Paddles
Hij kwam netjes verpakt binnen met een duidelijke handleiding, stickers en natuurlijk de onderdelen. Ik heb een spare sensor bijbesteld, had namelijk begrepen dat deze behoorlijk fragielzijn:


Ik had nog een oude Hitec HS56 HB liggen die ik mooi kan gebruiken om de linkage aan te sturen. Ik heb een plaatje gemaakt waar ik de servo aan kan bevestigen. Deze heb ik tussen het frame en de framebrace geklemt. Daarnaast een druppie sec-lijm voor de zekerheid:


De carbsmart unit heb ik aan het frame geplakt mbv het bijgeleverde dubbelzijdig plakband.
Snoeren voor de stroomtoevoer en de servo afgewerkt met cablesleeve. De sensorkabel ga ik beschermen met krimpkous:

Enige wat ik nog moet doen is de rest van de linkage maken en de temp sensor aan de motor lijmen. Hiervoor heb ik "Arctic Silver Alumina Thermal Adhesive" besteld en kan eerdaags binnenkomen. Het mooie van dit goedje is dat er zilver in verwerkt zit wat de warmte nog betere geleid dan gewone warmte geleidende epoxy. In de tussentijd moet ik nog een lokatie zoeken voor de sensor.
Er zijn 2 plekken waar je dit kan doen. In de koelkop of aan de crankcase. Bijde hebben voor en nadelen. Aan de crankcase heb je de meest nauwkeurige meeting zonder dat je last hebt van omstandigheden van buitenaf, zoals de airflow van de fan die je bij de koelkop wel hebt. Nadeel is dat de binnencylinder van staal is die er dus langer over doet om warmte verschil op te lopen dan de aluminium koelkop. De koelkop veranderd sneller van tempratuur, dus heb ik besloten de sensor daar te plaatsen. Wel aan de "onderzijde" van de motor om zo min mogelijk last te hebben van de airflow:

Ben benieuwd hoe jullie er over denken, alle input is welkom!
Groet,
Tjerk

Laatst bewerkt: