CSM Carbsmart install

Das klotuhh zeg , ik vroeg t me al of of t nou werkelijk de schuld van de GV1 zou zijn zoals op t veld door een aantal mensen gezegt werd !!
Nah ja , schade viel mee (hoop ik) toch ??

Schade aan de heli viel inderdaad mee, maar met de motor is het minder gesteld, gat in de zuiger cilinder beschadicht en aluminium gruis tot in de lagers, ik heb dus maar een nieuwe besteld, en hou me zelf voor!! That's All In The Game:?

Da's jammer.

Diezelfde tik hoorde ik 1 Januari bij het nieuwjaarvliegen....
Ook een gat in de zuiger, ook gruis....
Ook een nieuwe motor :(

Buiten dat is het invliegen van de motor gewoonweg SAAAAIIIIiiiiiii

Walter ik denk dat een CarbSmart ook goed geschikt is om een nieuwe motor in te draaien, omdat hij zorgt dat de temp niet te hoog wordt.

Ja, ik ben er zeer over aan het denken geslagen door dit topic.
Het lijkt me wel wat.
Ik zit me alleen af te vragen waar ik de kleine servo moet plaatsen in een Raptor90.
Ik overal voorbeelden van, behalve voor raptors.

Kun je iedere kleine meukservo voor gebruiken?

Laatst bewerkt:
Momenteel zit er bij mij een Graupner C121 servo op, dat werkt prima, maar ik ga toch voor de zekerheid naar een Futaba 9202.

Maar bij een Raptor heb je toch een servo plek over als je de tail servo op de staart monteerd?

Laat je motor toch met een prop indraaien joh , ook saai , ok .
Maar inbouwen erna en knalluhh maar !!!

Tja, je kunt wel sneller je motor laten inlopen met een prop.
Ik denk wel dat ik dit de volgende keer doe.
Dan kun je in één dag de motor helemaal laten inlopen.

Nu moet ik er mee vliegen en dat vergt toch aandacht, en ik moet naar het veld.
Het ergste is dat ik alleen 8jes kan vliegen zonder governor.
Maar nog één tankje en dan gaan we er weer geweld uit trekken :)

Zo saai hoeft het toch niet te wezen?!

Waarom zou je niks leuks kunnen vliegen bij het inlopen?
Loopings kun je wel doen, dus een halve loop en je hangt op kop.
Genoeg te doen op-kop niet? Piro cirkels bijvoorbeeld als je een uitdaging zoekt.
Vraagt niet zoveel vermogen.

In lopen is een mooie gelegenheid om die "saaie" dingen te oefenen die je ergens overgeslagen hebt. (zoals achteruit vliegen in mijn geval)

Zaterdag / zondag ga ik mijn Carbsmart testen!
Stay tuned!

Groeten,
Tjerk ;)

HELP!

Vandaag mijn eerste ervaringen op kunnen doen met de Carbsmart.
Het werkt, meer kan ik er (nog) niet van zeggen.

De servo kwam wel degelijk beweging in, maar met een set temp van 100 graden sputterde de motor nog enorm! Dat brengt mij vervolgens bij mijn probleem:

Met de carbsmart op 100 graden stond de motor (in aanzicht) nog veel te rijk!
Je zag de druppels in het rond vliegen en een stoomtrein was er niks bij.
Daarnaast heb ik mijn throttle curve terug moeten brengen tot 30% (midstick) om geen absurd hoge headspeed te krijgen. Ik heb geen tacho maar heb in de afgelopen jaren heel wat helis zien draaien en weet wel wat ik ongeveer aan toeren moet hebben.
De motor is "nieuw" en heeft net 8 tankjes ingelopen. De naald is 0,8 rondjes uitgedraaid.

Als ik armer ga dan gaat mijn headspeed ook gelijk weer omhoog!
Dan zou ik op een curve van 70- 35 - 25 - 35 -70 uitkomen. Een governor heb ik wel (revmax) maar is niet aangesloten. Maar de motor moet ook goed lopen met een throttle curve.

Wie o wie kan mij wat tips of suggesties geven? Ik denk met een set temp van 110 dat het nog te rijk is.
Of moet ik maar met zo'n belachelijk lage curve vliegen?

Groeten,
Tjerk ;)

Vandaag mijn eerste ervaringen op kunnen doen met de Carbsmart.
Het werkt, meer kan ik er (nog) niet van zeggen.

De servo kwam wel degelijk beweging in, maar met een set temp van 100 graden sputterde de motor nog enorm! Dat brengt mij vervolgens bij mijn probleem:

Met de carbsmart op 100 graden stond de motor (in aanzicht) nog veel te rijk!
Je zag de druppels in het rond vliegen en een stoomtrein was er niks bij.
Daarnaast heb ik mijn throttle curve terug moeten brengen tot 30% (midstick) om geen absurd hoge headspeed te krijgen. Ik heb geen tacho maar heb in de afgelopen jaren heel wat helis zien draaien en weet wel wat ik ongeveer aan toeren moet hebben.
De motor is "nieuw" en heeft net 8 tankjes ingelopen. De naald is 0,8 rondjes uitgedraaid.

Als ik armer ga dan gaat mijn headspeed ook gelijk weer omhoog!
Dan zou ik op een curve van 70- 35 - 25 - 35 -70 uitkomen. Een governor heb ik wel (revmax) maar is niet aangesloten. Maar de motor moet ook goed lopen met een throttle curve.

Wie o wie kan mij wat tips of suggesties geven? Ik denk met een set temp van 110 dat het nog te rijk is.
Of moet ik maar met zo'n belachelijk lage curve vliegen?

Groeten,
Tjerk ;)

Tjerk,

Je moet sowieso de SmartCarb nog niet gebruiken!! zet eerst de gain van de CarbSmart helemaal naar links, dan staat hij uit en gaat de servo in het midden staan.
Nu moet je als eerste je motor zo afstellen als dat je normaal gewent ben, dus stationair / midden en hoofdnaald, in jouw geval dus wel nog wat te rijk maar niet te rijk da's ook niet goed voor het inlopen, belangrijk is dat je je motor in het begin niet te zwaar belast, dus niet te veel aan je pitch trekken.
Pas nu kan je de CarbSmart aanzetten, begin met je gain op 50% en zet de temp zo dat de motor ongeveer het zelfde draait als voorheen zonder de CarbSmart, wat ik begrepen heb van andere forums is 110 graden een goede waarde voor de .50 Hyper.
Als je er dan wat tankjes doorheen hebt kan je de motor zwaarder belasten en de CarbSmart meer fijn tunnen

Gr,

Mario

Mario,

Bedankt voor je antwoord!
De motor is al ingelopen en was (redelijk) goed afgesteld.
Ik ben geen held in motoren tunen dus vandaar dat ik deze carbsmart wou hebben.
De servo kwam met hoveren terug in de middenstand dus opzich was de "sweetspot" van de naald wel goed met de linkage.

Maar ik zal morgen 110 graden en 50% gain proberen!

Ik maak me nog het meest zorgen om de belachelijk lage throttle curve.
30% bij midstick, is dat normaal?!

Groeten,
Tjerk ;)

maar lazerbeak , is de gasschuif 30 % open gelijk aan 30 % in je zender ?
en dat is midstick , dus altyd onbelast omdat t 0 graden pitch is toch ?
mijne zou met gasschuif 1/3 open onbelast t ook uitschreeuwen van toeren

OK, ik heb er ook twee gekocht bij Realraptors voor mijn R90'ers.
Ik heb er echt veel goeds over gelezen nu.
Hier en ook op Runryder.

Ik heb shims veranderd in mijn motoren dus ik moet eerst opnieuw tunen.
Als ik dat heb gedaan ga ik ze inbouwen dus het duurt nog even voordat ik mijn ervaringen kan delen.
Ik ben benieuwd.

Nog een tip van mij,
stel je motor zo af dat hij goed loopt in de meest vette stand van de CarbSmart en zet je sproeier dan twee klikjes armer tov de meest vette stand.

Back