CTX-5FBL coax "Kamov" replica

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 29 dec 2015.

  1. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    mooie techniek !
    maar als ik even kort door de bocht mag zijn,wat is hier de lol aan !
    laat ik het even anders formuleren: waar zit hier de uitdaging in het vliegen?
    (bijna) iedereen die heli vliegt is wel begonnen met een coaxiaal heli en weet dat na een tijdje de uitdaging er eigenlijk wel van af is.
    ik ben zelf een vervend heli vlieger en vind juist de uitdaging in het heli vliegen het mooie aan de hobby,en de techniek hier achter. vlieg zelf sport en licht 3d en heb dus nog genoeg uitdagingen om te proberen.
    zelfs met behoorlijke wind ga ik gewoon vliegen en vind het een uitdaging om de heli fatsoenlijk te vliegen,
    lijkt me dat met een coaxiaal de koek snel op is.
    ook schaal vliegen heb ik geprobeerd maar dat was het ook niet voor mijn......:)
    dus sorry dat ik het hier even niet zie !

    @bruteforce,
    ik zie in je onderschrift dat je een behoorlijke verzameling heli`s hebt :thumbsup: en dus neem ik aan een redelijk potje kunt vliegen...
    dus waarom de "uitstap" naar een coaxiaal ?
    mvg.
    andre
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou zeggen: lees je eens in, wat het begrip "coaxiaal" nu precies inhoud.... ;)

    Dit is niet een speelgoeddingetje van de zwarte markt in Beverwijk.....
     
  3. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Die coaxiaal helies die jij in gedachten hebt is heel andere koek dan wat hier beschreven wordt.

    Brutus was me voor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  4. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    even ter verduidelijking ik heb absoluut niet de bedoeling om dit als speelgoed af te doen !
    integendeel vind de techniek juist erg mooi in elkaar steken,mijn vraag was alleen bedoeld op het vliegen van deze heli.
    heb wel degelijk verschillende filmpjes bekeken maar echt spannend vond ik het niet.
    nogmaals ik wil niemand tegen het zere been schoppen maar IK zie er weinig uitdaging in.
    maar ieder natuurlijk zijn eigen manier van vliegen .
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn ook mensen die vliegen als bijzaak zien en van techniek houden zoals Marco. Wat jij als uitdaging ziet, heeft niet zijn prioriteit en mocht dat wel zo zijn, pakt hij daar een andere machine voor van de plank.
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor het inspringen guys! :)

    Fusuno, je geeft het zelf al aan dat je geen scale vlieger bent en kan me voorstellen dat je hier de uitdaging niet van ziet. Maar die is er wel degelijk. Ik hou niet van 3D maar als ik lekker F3C wil vliegen dan pak ik idd een andere heli. Ook als het vriest en ook als het waait.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat ik het zo zeggen.... als het jou lukt een heli dusdanig te vliegen, dat ik het gevoel krijg naar een echte te kijken, dan tracteer ik je op een sixpack.
    Als dat je lukt met een rompheli (die meestal een stuk trickier sturen i.v.m. gewicht/vermogen, luchtweerstand en de specifieke hebbelijkheidjes van de romp) dan trakteer ik je zelfs op een krat bier.
    Als je dat dan OOK nog eens lukt zonder FBL en heading hold, dan ben je klaar voor schaalwedstrijden.

    Maar de eerst komende tijd maak ik me nog geen zorgen dat ik moet gaan sparen voor zelfs dat sixpackje....
     
    didier n en AHoogendijk vinden dit leuk.
  8. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    oke prima
    ieder zijn eigen meug
    maar als je niet eens je/een mening mag geven zonder andere te beledigen vind ik het hier wel erg kortzichtig !!
    maar doet hier maar een slotje op
    ik zou het wel verkeerd zien schijnbaar
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @fusuno: de uitdaging zit niet in het "in de lucht houden", maar in het zo goed mogelijk op schaal maken en dito vliegen. Niet mijn ding, maar ik zie wel dat er veel tijd en kunde in moet voor het "echt" lijkt.

    @bruteforce : ga er ook bij BVL mee vliegen?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Natuurlijk mag je een mening hebben, maar als je wat tegengas krijgt hoef je toch niet andermans draadje op slot te willen ?
     
  11. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    prima heb ik ook alle respect voor !
    heb me niet volledig verdiept in deze materie (omdat het niet mijn ding is;))
    vind het wel jammer dat mensen dan meteen zo fel reageren....
    zal me voortaan iets beter voorbereiden:)
     
  12. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    @Rhelie
    :) ha ha heb je helemaal gelijk in
    ben inderdaad dit topic niet begonnen,maar doelde meer op de discussie die ontstond omtrend "mijn" mening.
     
  13. Pizzaman

    Pizzaman

    Lid geworden:
    25 mei 2015
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Grootegast
    Sowieso denk ik niet dat dit ding gaat vliegen zoals m'n Syma infrarood huiskamer dingetje...
    Ik denk eerder dat je denkt WTF als je gaat merken hoe dat reageert. Heel apart denk ik.

    Heb er inmiddels wat filmpjes van gezien, van die dikke coax heli's.
    Maaaaaaannnnnn dat is wel echt vreemd als je dat ziet vliegen.
    Nou nog eens "live" zien, of beter gezegd, HOREN. Lijkt me heel apart.
     
  14. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Van mij mag uiteraard een ieder zijn mening geven, en gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde want dat zou saai worden.

    @HeliKoper Yep, heli heeft al volop bij BVL gevlogen.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Pracht stuk techniek , en ieder zijn plezier .
    Zowiezo vind ik schaal(semi) top om mee te vliegen (3D vind ik knap , maar niks moois aan ) , en dit vraagt om een schaal romp .
    Vond dit filmpje van een fantastische Kamov ,
    Veel plezier met dit mooi's !

    Gr,Arno:bye:
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Da's de max hé Helikapoter, zo'n grote coax.

    Afgelopen vrijdag voor het eerst met de nieuwe carbon rotorbladen wat rondjes gevlogen. De rotordiameters zijn daarmee ook wat groter geworden. Hij lijkt in de vlucht wat levendiger (onstabieler) te zijn, ik wil de gain verder opdraaien om te zien of hij dan meer eigenstabiel wordt. Met de plastic bladen werd hij daarmee juist weer onstabiel in forward flight. We gaan het zien.

    Er was overigens een toeschouwer die ook de vraag stelde wat er nou aan was om met zo'n ding te vliegen... terwijl ik alle-hens-aan-dek stond te sturen. De meeste mensen denken idd aan het indoor-coaxje. :)

    Ik heb veel werk gehad om de goedkope 3x 2 bladssets in 2x 3blads te verbouwen. De gewichten en zwaartepunten lagen nogal uit elkaar. Dit heb ik allemaal gecorrigeerd door gaatjes te boren in de onderzijde van de bladen en daarin visloodjes te lijmen. Ze zijn nu perfect in balans. Niet aan te raden, je kunt beter een paar duurdere sets bladen kopen die hetzelfde zijn of erg dicht bij elkaar liggen want een paar gram corrigeren is al heel erg veel.

    [​IMG]
     
    Heli-Uwe en AHoogendijk vinden dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .... t ' het eerst dacht ik aan speelgoed, dus überhaupt niet ! leuk te zien, maar heeft naast voordelen ook nadelen ...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... het scheidt wel de kenners en de niet-kenners....
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Prachtige techniek en zal vliegtechnisch ongetwijfeld zen uitdagingen hebben.

    Maar als ik dan de foto van de heli zie dan denk ik..
    autch zo mooi is hij toch niet met al die bladen.. En ook in men achterhoofd van God laat het niet mislopen bij een landing of iets dergelijks want dan heb je direct een hele hoop schade..

    Maar dat is uiteraard een persoonlijke mening en het is super dat iedereen wat verschillende interesses heeft.

    (btw ik ben tegenwoordig erg traag aan het leren vliegen, wat ik dacht dat vrij eenvoudig was blijkt toch moeilijker dan verwacht. zeker als je het mooi wilt doen. dus men respect voor de schaalvliegers is zeker omhoog gegaan :) )
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2016
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk vind ik nu juist dát de uitdaging: iets vliegen wat constructief weinig ruimte voor fouten laat.....
    Dit moest ik even 3 keer lezen, dacht even dat je leerproces traag verliep, tot ik me realiseerde dat je bedoelde "traag vliegen"....

    Valt nog niet mee, he? :D
     

Deel Deze Pagina